Bild Till oss som gillar 90talet... också!

Suzuki GSX-R 750WR SP 1994.
Ultra Rare ............ bara gjord i 200 ex. För Homologisering till WSBK.

IMG_2412 (1280x960).jpg IMG_4192 (1280x960).jpg
IMG_9200 (1280x960).jpg

Not The Limited, Not The RR: 1994 Suzuki GSXR750SP
RSBFS alumn and ZXR750R expert Doug found a gem of a Suzuki for us, a 1994 GSXR750SP. This is the first SP I've ever seen listed for sale. While the 1986 Limited and 1989 RR are the most sought after, the SP has them beat in the rarity department with only 200 being produced. I know the lack of a solo seat throws off most people. It just doesn't look like the homologation special it was built to be. The pink graphics and blue seat don't help either.
Here is a sampling of what you got with the SP:
Large flatside Mikuni TRM40 carbs
Close ratio gearbox
Exhaust with increased flow
Magnesium head cover and case covers.
Thin walled forks
Lighter and more rigid swing arm
These items I believe to be on the bike but can't confirm:
Lighter wheels
6 pot Tokico brakes from the GSXR1100
Revalved suspension for racing
By 1994 the GSXR750 had become quite the porker compared to the original GSXR750 and even with all the features listed above the SP was only 2kg lighter than the standard bike.
These along with the gearbox would have to be the highlights of the bike. The RR and the SP don't have the dry clutch that everyone likes so much on the Limited.

22367
 
Detta var min dröm hoj och när jag äntligen hade råd med körkort och MC lyckades jag hitta med denna unika lackning -97 då ett år gammal. Importerad från Canada ny av enda ägaren innan mig.
Önskar så att jag behållit denna motorcykel.


CBR 919.jpg
 
Finns många fina hojar från 90-talet, but there can only be one! :yoparty Drömhojen men finns inga till salu. Känns som att de som äger vet vad de har och behåller dem. Kan kanske hitta fina ex i Tyskland.

ducati-916_002.jpg
 
Finns många fina hojar från 90-talet, but there can only be one! :yoparty Drömhojen men finns inga till salu. Känns som att de som äger vet vad de har och behåller dem. Kan kanske hitta fina ex i Tyskland.

View attachment 458068

Håller med. Du får dekaltrimma en 748,a.
 
Finns många fina hojar från 90-talet, but there can only be one! :yoparty Drömhojen men finns inga till salu. Känns som att de som äger vet vad de har och behåller dem. Kan kanske hitta fina ex i Tyskland.

View attachment 458068

Vet inte hur många gånger jag legat över pianopallen med farsans mc-hjälm på och tittat på Superbike, låtsats att jag var Carl Fogarty och susat fram på Monza på en 916. Absolut drömhoj.
 
Vet inte hur många gånger jag legat över pianopallen med farsans mc-hjälm på och tittat på Superbike, låtsats att jag var Carl Fogarty och susat fram på Monza på en 916. Absolut drömhoj.

Haha, jag lekte också att mammas pianopall var en motorcykel.
 
Detta var min dröm hoj och när jag äntligen hade råd med körkort och MC lyckades jag hitta med denna unika lackning -97 då ett år gammal. Importerad från Canada ny av enda ägaren innan mig.
Önskar så att jag behållit denna motorcykel.


View attachment 458067

Jag har en fin sådan till salu.
Enda skillnaden på min är att fälten som är vita på din bakdel är svarta på min
 
Som många andra så är första R1an speciell för mig. Är född -89 så var 8-9 år när den kom. Måste ha sett den någonstans för jag har haft den i bakhuvudet så länge jag kan minnas. Köpte den för 7 år sedan. Min lillebror gillar att fota och filma och gjorde en liten filmsnutt för ett tag sedan:

https://www.youtube.com/watch?v=LGfj2tidRSA

Kul att den här tråden lever än. Såg att en gillade min gamla post här över nyligen. Där hade ju hojen miniblinkers och kapad bakskärm osv. Även om blinkerserna var noga utvalda och bakskärmen snyggt kapad så bestämde jag mig för nåt år sedan för att återställa den helt till original. Sitter en Öhlins styrdämpare på och annan ljuddämpare men det får vara okej. Original ljuddämpare har jag liggandes. Var ju snygga bilder i min tidigare post så får väl komplettera med en kass garagebild nu :tungan
 

Bifogat

  • IMG_3030 copy.jpg
    IMG_3030 copy.jpg
    636.8 KB · Visningar: 56
Sprang ju på lite gamla Motosprint artiklar nyss.
Denna är från 1996 och ger kanske någon lite mera info om sin hoj.

View attachment 471252
Det här är ju intressant, särskilt då jag just nu knåpar på en ZX7 banhoj här i en annan tråd. Som vanligt, Kawa var tunga på den tiden. Men den hänger ju med bra ändå.
Undrar varför egentligen den var tyngre. Var plockades mesta vikten på konkurrenterna i originalutförande tro?
 
Last edited:
Asa.Hallen@varmlandsmuseum.se

Det här är ju intressant, särskilt då jag just nu knåpar på en ZX7 banhoj här i en annan tråd. Som vanligt, Kawa var tunga på den tiden. Men den hänger ju med bra ändå.
Undrar varför egentligen den var tyngre. Var plockades mesta vikten på konkurrenterna i originalutförande tro?
- Sving o bakhjul väger ju typ 8000 kg på dem. Sen är det ganska mycket isolering i kåpor och ram. Pigga motorer dock, som hade varit spännande i en lätt ram.
 
Asa.Hallen@varmlandsmuseum.se

Det här är ju intressant, särskilt då jag just nu knåpar på en ZX7 banhoj här i en annan tråd. Som vanligt, Kawa var tunga på den tiden. Men den hänger ju med bra ändå.
Undrar varför egentligen den var tyngre. Var plockades mesta vikten på konkurrenterna i originalutförande tro?
Hade en ZXR -93 och vägde den inför regbes - 235,5 kilo! Och visst kändes det att det var mycket vikt som sköt på, ffa i bromsningarna från 260 knyck till 90 in i bergskurvan på "gamla" Sviestad.
Men på nåt vis kändes bromsarna enkla att hantera, inga problem att nypa åt max med bakhjulet släpandes efter.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top