Till oss som gillar 80talet... också!

Ur Bike nr 1-89:

På 80-talet kunde de göra annonser!

Ur Bike nr 1-89 (4).jpg

Ur Bike nr 1-89 (2).jpgUr Bike nr 1-89 (3).jpg
Alla tre annonserna fanns i samma tidning. Lite väl storslaget tyckte jag, ända tills jag begrep att den ena var Anders "tack-annons" och de andra är Yamaha-annonser.

I samma nummer fanns också Peter Lindén i smakfull Dainese-annons:
Ur Bike nr 1-89 (1).jpg
 
Last edited:
Är XJ 900 en töntig hoj?

Jag menar alltså inte 900 Diversion som såldes senare, nej, det här gäller -83:an med toppkåpan. Just det, DEN kåpan som orsakade vobbel så till den milda grad att Yamaha tog in hojen för att rammontera den.
XJ:n fick väl inget direkt jublande mottagande, men jag har fått för mig att den då kanske var den ultimata hojen i konkurrensen som fanns då. Den ser ju väldigt mjuk och diskret ut, till skillnad mot de tuffare CB 900 och Z 1000 som var hårdgasarnas val (har jag inget belägg för öht).

Tänker mig att fördelarna var dessa:
Den smala XJ-motorn för fräna nedlägg vid fort-fort-körning.
Kåpan och kardan för smidiga långfärder.
Effekten, 97 hk, som nästan var som de stora 1100:orna men ffa i klass med CB 900 och Z 1000.
Till slut blev jag såklart helt såld på den här bilden:

XJ 900 1983 (5).jpg

Var XJ 900 hojen som klarade allt? Nån som haft en?
 
Minns att jag som 125-förare tyckte det var en maffig och snygg hoj och en tönt-stämpel som senare Diversion fick hade den definitivt inte. 1984 eller om det var 85 fanns där en version helt utan kåpor också

1620072975608.png
 
Minns att jag som 125-förare tyckte det var en maffig och snygg hoj och en tönt-stämpel som senare Diversion fick hade den definitivt inte. 1984 eller om det var 85 fanns där en version helt utan kåpor också

View attachment 460512
Ah, just den är ju så snygg tycker jag, ser den inte lite engelsk ut? Tror det var -85 den såldes. Men, det är ju en lite annorlunda cykel jmf med -83:an. På den nakna hojen hade de förenklat fjädringen och satt dit ett vanligt rör-styre. Trots det tycker jag den ser sådär diskret-dyr ut som en nyare
Range Rover. Eller nåt.
 
Hej.
80 talet hänger kvar hos mig. En 84a och en 85a.
Honda VF1000R, den blå och den bättre modellen är en en 85:a. Svår att finna i Sverige.
De röda 84 orna är vanligare. Dock sällan till salu.
96 kom även en variant i Rothman-design.
Den röda såldes precis till en herre som kommer göra den till MINT condition.
Den blå ska jag ta i trafik. Ska bara "försöka" få förgasarbryggan på plats. inte helt lätt.
 

Bifogat

  • IMG_20210925_134111.jpg
    IMG_20210925_134111.jpg
    5.2 MB · Visningar: 44
  • IMG_20210926_161235.jpg
    IMG_20210926_161235.jpg
    3.4 MB · Visningar: 43
  • IMG_20210927_131247.jpg
    IMG_20210927_131247.jpg
    3.7 MB · Visningar: 41
Dessa båda får bli mina bidrag till tråden.
Går fullständigt igång på båda. Katanan var nog hojen som la ribban för en helt ny design enligt mig och 1100r var nog det mest brutala som gick att ha vid den tidpunkten. Klart jag är färgad av ungdomen då den ena kom när man bara kunde läsa om den i handlarbroschyren och den andra när man precis tagit körkort för bil. Nu står dom i alla fall i garaget.
 

Bifogat

  • 9C9DA5C1-B769-410B-8BF2-828D4590BAB7.jpeg
    9C9DA5C1-B769-410B-8BF2-828D4590BAB7.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 36
  • 7B1DE2C1-ECF5-4711-ABF0-3FC779240390.jpeg
    7B1DE2C1-ECF5-4711-ABF0-3FC779240390.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 36
Fasiken, jag har inga bra bilder på den.
De med kåpan på är ifrån 2002 när jag ägde den första gången.
Den första bilden är hojen i garaget 2017.
Importerad ifrån Tyskland 2002. 3238 mil.
Jag sålde den hösten 2003.
Såldes igen våren 2007. Besiktigad 2007. 3852 mil.
Kraschad en gång på Falkenbergsbanan 2008.
Omlackad utav "Peat" i Göteborg... juni 2009.
Besiktigad juli 2009. 4435 mil
Körförbud 2011.
Körd typ en sommartur varje år.
Utavställd utav mig 2017 5304 mil.
Blev min åter 2017 när ägaren avled.
ca 15 år och 2000 mil.
I behov utav service.... pågår nu.
37 år och bara 5300 mil. En going. Ska bli kul få igång den! Hej på er.
Med vänlig hälsning Toyman
 

Bifogat

  • IMG_2796.JPG
    IMG_2796.JPG
    2.9 MB · Visningar: 24
  • 1986 VF 1000 R BLÅ.jpg
    1986 VF 1000 R BLÅ.jpg
    80.7 KB · Visningar: 23
  • VF1000R TD1.jpg
    VF1000R TD1.jpg
    304 KB · Visningar: 24
  • vf1000R TD5.jpg
    vf1000R TD5.jpg
    213.5 KB · Visningar: 21
Fasiken, jag har inga bra bilder på den.
De med kåpan på är ifrån 2002 när jag ägde den första gången.
Den första bilden är hojen i garaget 2017.
Importerad ifrån Tyskland 2002. 3238 mil.
Jag sålde den hösten 2003.
Såldes igen våren 2007. Besiktigad 2007. 3852 mil.
Kraschad en gång på Falkenbergsbanan 2008.
Omlackad utav "Peat" i Göteborg... juni 2009.
Besiktigad juli 2009. 4435 mil
Körförbud 2011.
Körd typ en sommartur varje år.
Utavställd utav mig 2017 5304 mil.
Blev min åter 2017 när ägaren avled.
ca 15 år och 2000 mil.
I behov utav service.... pågår nu.
37 år och bara 5300 mil. En going. Ska bli kul få igång den! Hej på er.
Med vänlig hälsning Toyman
Kul att du har haft koll på hojen hela tiden!
Men om du jämför VF:n med t.ex. en CB 1100R, hur skulle du säga att körställning, fjädring och allmänt uppträdande skiljer sig dem emellan när du är ute och kör? De är ju Hondas toppmodeller av två generationer superbikes, så det vore kul att höra vad "den vanlige knutten" tycker.
 
Kul att du har haft koll på hojen hela tiden!
Men om du jämför VF:n med t.ex. en CB 1100R, hur skulle du säga att körställning, fjädring och allmänt uppträdande skiljer sig dem emellan när du är ute och kör? De är ju Hondas toppmodeller av två generationer superbikes, så det vore kul att höra vad "den vanlige knutten" tycker.
CB1100R är för mig den bättre hojen. Bekvämare körställning. Bättre styre för handlederna mina.
Inte så raceig som VF1000R hojen, men lättare.
VF1000R är mycket mer vrid i maskin, goare motorljud med sina drev till kammarna och vattenkylningen. Och ett underbart avgasljud.... Vill nog tycka att VFn kräver mer focus i körningen.
Som sagt jag är bara en gammal återfallsknutte. Njutare!
 
CB1100R är för mig den bättre hojen. Bekvämare körställning. Bättre styre för handlederna mina.
Inte så raceig som VF1000R hojen, men lättare.
VF1000R är mycket mer vrid i maskin, goare motorljud med sina drev till kammarna och vattenkylningen. Och ett underbart avgasljud.... Vill nog tycka att VFn kräver mer focus i körningen.
Som sagt jag är bara en gammal återfallsknutte. Njutare!
Aha, jag trodde CB var rejsigare än VF, men det kanske bara är raceresultaten som talar för CB?
När båda hojarna hamnar på gatan blir det ju andra värden som måste räknas in, körställning tex.

Men stämmer det jag skrev tidigare, att VF skulle vara en GT-räser? Jag vill gärna passa in den framför entrén till ett av de bättre hotellen i St Moritz. I den mer exklusiva sfären åtminstone.
 
Läser Peter Dahlboms ledare i Classic Bike
Han skriver att Wes Cooley är död, något jag missat.
Wes var Ama mästare 79 och 80.
Får nog göra iordning min 1000s.
 
Rest in peace
Wester Steven Cooley, (June 28, 1956 – October 16, 2021), better known as Wes, was an American former motorcycle road racer in the AMA Superbike class. He won the 1979 and 1980 AMA Superbike Championships on a Yoshimura Suzuki GS1000s.
 
1985 fyllde jag 18.
Självklart kunde man allt om alla modeller som fanns då. Köpte det man hade råd med och skruvade massor.
Det fanns många hojar man ville ha... så fanns det Drömhojarna!
Hemma blev jag uppfostrad att Honda var bra.
Mitt första sommar jobb var på en Yamaha handlare. Så Honda och Yamaha ligger mig nära till hjärtat. Suzuki var det bara snobbar som åkte, så det var dåligt. MEN....

Vart hittar man bra hojar idag från den tiden? Blocket verkar ju ha stendött.
RC30, RVF750, VF1000R, OW01, RG500, RD500, GSXR750 eller liknande Kanske ända fram till första R1
Antingen helt orginal eller seriöst ombyggd med RÄTT grejer.
Många har skenat i väg i pris, kul för de som äger dem.
Tips på vart man hittar bra hoj?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top