Till oss som gillar 80talet... också!

Tyvärr, en Mazda 929 -77, som rostade sönder 2 år efter jag köpt den av päronen.
mazda-929-coupe-front-side-thulintraffen-2017-2-419435.jpg
Jag var ihop med en tjej 79-80 som hade en Mazda Wankel. Lite mindre än 929. En rosthög. Relativt bra drag i den och så var den bakhjulsdriven. Drog soppa som fan.
929an fanns även som kombi.
 
Kastar in en bild på min gamla pärla.
Jag tog tungt kort på den för en 15 år sedan och sen dess så har den ambulerat som primär och sekundär hoj. Den får väl ses som en rullande renovering, den börjar behöva få sig lite lack och lite piff och det kommer ske allt eftersom.
Jag har både en gigantisk touring kåpa och en endurance kåpa i GG stil till den.
Bra historik på den: två ägare sen ny, Jag och svärfar.

IMG-20210709-073249-01.jpg
 
Kastar in en bild på min gamla pärla.
Jag tog tungt kort på den för en 15 år sedan och sen dess så har den ambulerat som primär och sekundär hoj. Den får väl ses som en rullande renovering, den börjar behöva få sig lite lack och lite piff och det kommer ske allt eftersom.
Jag har både en gigantisk touring kåpa och en endurance kåpa i GG stil till den.
Bra historik på den: två ägare sen ny, Jag och svärfar.

IMG-20210709-073249-01.jpg
Så ser en Hoj ut!
 
Honda VF1000R 1985, den uppdaterade versionen. Den bättre!
Ibland så, hojar som stått ett tag. Olika anledningar. Kan bli en utdragen process få till.
Första bild, efter stillestånd i flera år, marksyning, lagad ,en inte hela vägen. Så kom den till mitt garage. Lätt långdraget pyssel... Så vart det provkörning 5 mil. Lite pyssel till.
Bild 2: Godkänd hos besikta!
Bild 3: I garaget igen, leta elfel. Kylfläcktarna startar ej.....
Bild 4: Bakfjädringen kärvar, !!! Jag har haft isär den innan, gjort någe fel ?

Som de säger, det ska inte vara enkelt. Vad behövs? Tålamod? Absolut! å så vidare.....
IMG_20220611_112039.jpgIMG_20220621_080724.jpgIMG_20220628_101314.jpgIMG_20210109_132838.jpg
 
Honda VF1000R 1985, den uppdaterade versionen. Den bättre!
Ibland så, hojar som stått ett tag. Olika anledningar. Kan bli en utdragen process få till.
Första bild, efter stillestånd i flera år, marksyning, lagad ,en inte hela vägen. Så kom den till mitt garage. Lätt långdraget pyssel... Så vart det provkörning 5 mil. Lite pyssel till.
Bild 2: Godkänd hos besikta!
Bild 3: I garaget igen, leta elfel. Kylfläcktarna startar ej.....
Bild 4: Bakfjädringen kärvar, !!! Jag har haft isär den innan, gjort någe fel ?

Som de säger, det ska inte vara enkelt. Vad behövs? Tålamod? Absolut! å så vidare.....
View attachment 473678View attachment 473679View attachment 473680View attachment 473681
Tony, med alla dina hojar, hur pass startklara håller du dem?
Ska batterier plockas bort och tankar tömmas efter varje sväng? Det blir ju en balansgång mellan "snabbt iväg" och tio minuters mek innan. Hur gör ni andra, eller hur skulle ni ha gjort?
 
Last edited:
Tony, med alla dina hojar, hur pass startklara håller du dem?
Ska batterier plockas bort och tankar tömmas efter varje sväng? Det blir ju en balansgång mellan "snabbt iväg" och tio minuters mek innan. Hur gör ni andra, eller hur skulle ni ha gjort?
Hej, inte ställa sådana frågor! För 20 år sedan när det inte var en mängd hojar i garaget var alla besiktigade, körklara å så.. Nu är det ingen ordning alls, är en ordningsmänniska men vissa grejer blir inte utav. Där är väl 8 hojar som är lätta att få ut på vägen. De andra kräver mycket kärlek. Här är många hojar som inte vart igång på över 10 år. Där är 40 hojar som jag och min kvinna har. Jag är 73 år nu, man är inte så snabb längre. Min kvinna betydligt yngre men inte med samma garageintresse... 2023, 2 utställningar bokade, + jobbar med att få samlingen till ett stort köpcentra hemmavid. Men för detta behöver de ju inte vara körklara! Hemma är 3 hojar körklara, i garaget 5.
Jag är ju ingen mekaniker, är bara en knutte! Yrke, förr då köpman! Kör hoj, målsättning över 500 mil om året! Blir inte alltid så.
Så, vårdar mina hojar. Men startklara är de ej!
Bild! Innan pandemin, MC-mässa i Göteborg, januari 2020IMG_20200125_080348 (ny mix 2).jpgIMG_20200125_090651.jpgIMG_20200125_090733.jpgIMG_20200125_091143.jpgIMG_20200126_090925.jpg. Gillar denna typ utav hojsamlingsbiten.
 
Toyman - du har ett ansenligt kapital bundet i din samling, helt klart.
Säljer o köper du fortfarande hojar, eller har du samlat ihop det du vill ha vid det här laget?
 
Hej, inte ställa sådana frågor! För 20 år sedan när det inte var en mängd hojar i garaget var alla besiktigade, körklara å så.. Nu är det ingen ordning alls, är en ordningsmänniska men vissa grejer blir inte utav. Där är väl 8 hojar som är lätta att få ut på vägen. De andra kräver mycket kärlek. Här är många hojar som inte vart igång på över 10 år. Där är 40 hojar som jag och min kvinna har. Jag är 73 år nu, man är inte så snabb längre. Min kvinna betydligt yngre men inte med samma garageintresse... 2023, 2 utställningar bokade, + jobbar med att få samlingen till ett stort köpcentra hemmavid. Men för detta behöver de ju inte vara körklara! Hemma är 3 hojar körklara, i garaget 5.
Jag är ju ingen mekaniker, är bara en knutte! Yrke, förr då köpman! Kör hoj, målsättning över 500 mil om året! Blir inte alltid så.
Så, vårdar mina hojar. Men startklara är de ej!
Bild! Innan pandemin, MC-mässa i Göteborg, januari 2020View attachment 480141View attachment 480142View attachment 480143View attachment 480144View attachment 480145. Gillar denna typ utav hojsamlingsbiten.
Jag knatade över gatan till mässan 2020 efter jobbet tillsammans med en polare och spenderade mycket tid i din monter. Mycket trevligt att få tala med en levande legend, både inom den här branschen och andra.
 
Hej, inte ställa sådana frågor! För 20 år sedan när det inte var en mängd hojar i garaget var alla besiktigade, körklara å så.. Nu är det ingen ordning alls, är en ordningsmänniska men vissa grejer blir inte utav. Där är väl 8 hojar som är lätta att få ut på vägen. De andra kräver mycket kärlek. Här är många hojar som inte vart igång på över 10 år. Där är 40 hojar som jag och min kvinna har. Jag är 73 år nu, man är inte så snabb längre. Min kvinna betydligt yngre men inte med samma garageintresse... 2023, 2 utställningar bokade, + jobbar med att få samlingen till ett stort köpcentra hemmavid. Men för detta behöver de ju inte vara körklara! Hemma är 3 hojar körklara, i garaget 5.
Jag är ju ingen mekaniker, är bara en knutte! Yrke, förr då köpman! Kör hoj, målsättning över 500 mil om året! Blir inte alltid så.
Så, vårdar mina hojar. Men startklara är de ej!
Bild! Innan pandemin, MC-mässa i Göteborg, januari 2020View attachment 480141View attachment 480142View attachment 480143View attachment 480144View attachment 480145. Gillar denna typ utav hojsamlingsbiten.
Okej, så i princip gör du som de flesta andra; du ställer in hojen och tar ev problem när de ska köras nästa gång.
Men vilka brukar problemen vara vid uppstart? Att det läcker soppa här och där?
 
Hej, inte ställa sådana frågor! För 20 år sedan när det inte var en mängd hojar i garaget var alla besiktigade, körklara å så.. Nu är det ingen ordning alls, är en ordningsmänniska men vissa grejer blir inte utav. Där är väl 8 hojar som är lätta att få ut på vägen. De andra kräver mycket kärlek. Här är många hojar som inte vart igång på över 10 år. Där är 40 hojar som jag och min kvinna har. Jag är 73 år nu, man är inte så snabb längre. Min kvinna betydligt yngre men inte med samma garageintresse... 2023, 2 utställningar bokade, + jobbar med att få samlingen till ett stort köpcentra hemmavid. Men för detta behöver de ju inte vara körklara! Hemma är 3 hojar körklara, i garaget 5.
Jag är ju ingen mekaniker, är bara en knutte! Yrke, förr då köpman! Kör hoj, målsättning över 500 mil om året! Blir inte alltid så.
Så, vårdar mina hojar. Men startklara är de ej!
Bild! Innan pandemin, MC-mässa i Göteborg, januari 2020View attachment 480141View attachment 480142View attachment 480143View attachment 480144View attachment 480145. Gillar denna typ utav hojsamlingsbiten.
Var tog din blogg vägen?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top