Till oss som gillar 80talet... också!

WSBK, SBK.... Superbike. Trollade fram många specialare.
Fick ut denna i trafik lagom till sitt dop. Yamaha FZR750R 1989 "OW01".
Den rullade i veteranrallyt "Kungsrallyt 2019" som 30 åring.
8.5 mil i ösregn, den blev rejält döpt!

IMG_20190503_175746 (1280x960).jpg IMG_20190528_145728 (1280x960).jpg
IMG_20190530_092520 (1280x960).jpg IMG_20190530_094401 (1280x960).jpg
IMG_20190530_115152 not (1280x960).jpg IMG_20190530_155037 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
124100
 
Last edited:
Mitt bland trådar om brutna knän, KTM'er, miljöpartister och elbilar - den här tråden gör mig alltid på gott humör...!
 
Honda 1982 1100cc Goldwing.
Köptes ny utav 1 vän till mig 1982, han och frun hade den på sin bröllopsresa ner till Europa då. Efter några år såldes den. 2012 köptes den tillbaka, 30 års present till dem själva! Hojen var då besiktigad senast 2001. igår körde jag den till besiktningen och hojen fick godkänt och är åter i trafik. Endast 4800 mil.....
Tvåfärgad! Wingen såldes då som nakenhoj! Kåporna var tillval, option. De skulle ju på semester, bröllopsresan och det fanns endast de blå kåpan att tillgå. tänktes lackas om senare, så blev ej fallet. De var nöjda med den. Pga skada kommer de inte köra hoj mer.... så de ska väl sälja den en andra gång. Lite justeringar återstår.
Jag har kört den 10 mil nu. Inte helt fel om man önskar en KLASSIKER.

IMG_20190902_122954 (1280x960).jpg IMG_20190902_125125 (1280x960).jpg
IMG_20190902_130818 (1280x960).jpg IMG_20190902_124731 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
 
Ett litet mysterium är vart alla 125or från 80-talet tagit vägen. För oss som var unga runt 1980 och körde 125or skulle det vara toppen att komma över en sådan, men de verkar helt ha försvunnit från marknaden. Man ser aldrig eller ytterst sällan sådana på Blocket. Yamaha RD 125/DT125, Suzuki 125 GP/GT/X4, Honda 125 K5, kan alla ha skrotats eller hamnat hos nostalgiska samlare? Eller står de bara bortglömda i någons garage?
 
Ett litet mysterium är vart alla 125or från 80-talet tagit vägen. För oss som var unga runt 1980 och körde 125or skulle det vara toppen att komma över en sådan, men de verkar helt ha försvunnit från marknaden. Man ser aldrig eller ytterst sällan sådana på Blocket. Yamaha RD 125/DT125, Suzuki 125 GP/GT/X4, Honda 125 K5, kan alla ha skrotats eller hamnat hos nostalgiska samlare? Eller står de bara bortglömda i någons garage?

Hmm, dessa ser jag ju dagligen på blocket, eller isf veckovis. Finns ju massvis att köpa om nostalgitarmen suger. Sen att vraken kostar över tio tusen är ju lite trist.


Ok nu såg jag ”runt 80” och det är lite glesare mellan 2-cyl Yamaha RD, Suzuki X4 mm det är helt sant.

Men dessa med samtida vänner kostar 20.000:- så jag tror norrmännen köpt alla:)

Det är iaf de som vill köpa när jag kommit över såna ladugårdsfynd
 
Last edited:
Ett litet mysterium är vart alla 125or från 80-talet tagit vägen. För oss som var unga runt 1980 och körde 125or skulle det vara toppen att komma över en sådan, men de verkar helt ha försvunnit från marknaden. Man ser aldrig eller ytterst sällan sådana på Blocket. Yamaha RD 125/DT125, Suzuki 125 GP/GT/X4, Honda 125 K5, kan alla ha skrotats eller hamnat hos nostalgiska samlare? Eller står de bara bortglömda i någons garage?

RD/DT ser man ibland och det lär hänga ihop med att som såldes i stora antal. bike_2.jpg
 
RD/DT ser man ibland och det lär hänga ihop med att som såldes i stora antal. View attachment 450875

På tal om stort antal: populäraste moppen tror jag var Zündapp KS 50, vart har all de tagit vägen? Även mc-varianten av denna, det fanns KS100 och KS125, verkar vara borta idag också.
Men som du säger, det finns en och annan RD 0ch DT. De enda som verkar ha överlevt i större mängd är de större hojarna, Honda CB650 och 750 är inte svåra att hitta. Men 125orna...
 
På tal om stort antal: populäraspte moppen tror jag var Zündapp KS 50, vart har all de tagit vägen? Även mc-varianten av denna, det fanns KS100 och KS125, verkar vara borta idag också.
Men som du säger, det finns en och annan RD 0ch DT. De enda som verkar ha överlevt i större mängd är de större hojarna, Honda CB650 och 750 är inte svåra att hitta. Men 125orna...

KS 50, Puch, Monark/Crescent/MCB, Suzuki och veteranmoppar som Viktoria mfl finns på Facebook. Varierande skick, trimningsgrad och prisklass. Jag har kollat lite på den tvåcylindriga KS 50-motorn. Coolt. Jag är med i 3-4 moppegrupper. De är väldigt aktiva. Massor av moppeträffar runt om i landet med utställning, dragrace, en åktur på 8-10 mil, grill och övernattning i tält eller husvagn. Lite olika stuk på träffarna.
Det trimmas också friskt. Inte ovanligt att det finns bromsbänk på träffarna! Det finns en imponerande kompetens bland medlemmarna både när det gäller trimning och originalrenovering.
Så om du letar efter moppar så kolla FB.

KS 100 har alltid varit dyr och svår att få tag i. Populära att stjäla och sätta motorn i sin KS 50, Compact, Mamba eller flakmoppe. Den första KS 125:an var på 15 hk. Inte lika populär som den senare modellen i Racing Rot och 17,6 hk DIN. När de dyker upp på blocket är de till fantasipriser. Jag hade en -73:a med de små mätarna. Snyggaste modellen.
När det gäller z, cb, gsx, xs och xj 400 så såldes de i mängder runt 81-85 pga de relativt låga försäkringspremierna. Hondas cb 650 var en lågt prissatt hoj som också såldes i mängder. Blocket är fyllt av dessa dussinhojar. Honda 750 fanns i tre versioner, custom, standard (med asfult baklyse) och den lite sportigare F-modellen. Senare kom även F2 med 1/2 - 3/4-kåpa.
Yamaha srx har 608 kubik och hamnade bland betydligt vassare hojar i försäkringstarifferna. Ingen försäljningssuccé direkt. Synd på en så snygg hoj. Tog iofs bara in -86.

Jag har ingen koll alls på 125:or och körkortsreglerna men på 90-talet var ju de vassare 125:orna svårsålda eftersom de krävde A2 eller A för att få köra. Priserna dumpades. Få 20-50-åringar ville bli sedda på en 125:a då. Idag är det inga problem med det, det svåra är att hitta en.
 
KS 50, Puch, Monark/Crescent/MCB, Suzuki och veteranmoppar som Viktoria mfl finns på Facebook. Varierande skick, trimningsgrad och prisklass. Jag har kollat lite på den tvåcylindriga KS 50-motorn. Coolt. Jag är med i 3-4 moppegrupper. De är väldigt aktiva. Massor av moppeträffar runt om i landet med utställning, dragrace, en åktur på 8-10 mil, grill och övernattning i tält eller husvagn. Lite olika stuk på träffarna.
Det trimmas också friskt. Inte ovanligt att det finns bromsbänk på träffarna! Det finns en imponerande kompetens bland medlemmarna både när det gäller trimning och originalrenovering.
Så om du letar efter moppar så kolla FB.
Så det är på FB de finns? Märkligt att man inte hittar dem på Blocket, men de kanske mest byter ägare genom kontakter med likasinnade. Jag har själv haft både Crescent 50SS och Zündapp KS50 som grabb, och en Puch Florida. Alla både köpte och sålde jag för runt tusenlappen. Man skulle nog ha behållit dem om man vetat om att de skulle bli samlarobjekt en dag, men det hade man ingen aning om då.

KS 100 har alltid varit dyr och svår att få tag i. Populära att stjäla och sätta motorn i sin KS 50, Compact, Mamba eller flakmoppe. Den första KS 125:an var på 15 hk. Inte lika populär som den senare modellen i Racing Rot och 17,6 hk DIN. När de dyker upp på blocket är de till fantasipriser. Jag hade en -73:a med de små mätarna. Snyggaste modellen.
När det gäller z, cb, gsx, xs och xj 400 så såldes de i mängder runt 81-85 pga de relativt låga försäkringspremierna. Hondas cb 650 var en lågt prissatt hoj som också såldes i mängder. Blocket är fyllt av dessa dussinhojar. Honda 750 fanns i tre versioner, custom, standard (med asfult baklyse) och den lite sportigare F-modellen. Senare kom även F2 med 1/2 - 3/4-kåpa.
Yamaha srx har 608 kubik och hamnade bland betydligt vassare hojar i försäkringstarifferna. Ingen försäljningssuccé direkt. Synd på en så snygg hoj. Tog iofs bara in -86.
CB400 och GSX400 har jag själv haft, båda inköpta för mycket måttliga pengar. De större kusinerna till dessa hojar går också att få tag på, men 125:or och även 250cc är mer sällsynta. Jag tror att 250 låg illa till försäkringsmässigt och såldes nog inte i så stora antal.
Här kan man ju notera att de encylindriga hojarna i denna klass också blivit samlarobjekt. Yamaha SR 125/250/400/500 finns knappt att få tag på längre, de som finns betingar fantasipriser.


Jag har ingen koll alls på 125:or och körkortsreglerna men på 90-talet var ju de vassare 125:orna svårsålda eftersom de krävde A2 eller A för att få köra. Priserna dumpades. Få 20-50-åringar ville bli sedda på en 125:a då. Idag är det inga problem med det, det svåra är att hitta en.
Man tycket ju att åtminstone 2-taktshojarna bland 125:or borde ha överlevt. Mekaniken var ju ganska enkel, och det kan inte ha varit några större problem att hålla dem rullande.
 
Honda VFR ..............

1988 Honda VFR750F "RC24"
En tricolor önskar jag.... HRC färgerna. 1987/88
Prio 1 HRC färgschema, 2 vit, 3 svart .....

Fantastiska gamla hojjar dom där, hade en '88 för några år sedan som jag lackade om och fixade till. Den hade rullat över 10.000mil när jag sålde den till en kompis, han har kvar den än och jag tror den snart har rullat 14.000mil :)

View attachment 447289

Hej, den dära 88:an....... den kanske behöver vila lite. Få sig en supertvätt, recond och vila upp sig ibland SuperBike kompisar, värstingar.... fast egentligen söker jag en 88:a i vit eller röd.... å svart original-lack. Honda VFR750F J/K 1988/1989.

Visst är den tjusig! 1986–1987 — VFR700F / VFR700F2 (RC26)
Honda_VFR750_Interceptor.jpg

Hur hittar man en sådan här, gjordes den den i gatuversion?
1986–1987 — VFR750RK (RC24)
Ifrån sida på Wikipedia!
Not to be confused with the VFR750R (RC30) the VFR750RK was the HRC race kitted version of the VFR750F. Designed for TT F1 and Endurance racing as well as AMA Superbike. The kit bumped the claimed power output from 105PS@10500 rpm to 125PS@12000 rpm due to engine changes including new titanium rods (steel for AMA), pistons (raising compression to 11:1) and cams with larger (optional titanium for the inlet) valves. A new ECU bumped the ignition advance by 5°. Depending on year either the original carbs were modified or a new set were offered as an option.
 
Last edited:
80-talet.
En sådana kom in i garaget, tillhör nu SuperBikeSamlingen!
KAWASAKI GPX750R 1988.

IMG_05331 1 (960x720).jpg IMG_20190924_144835 (1280x960).jpg
IMG_20190930_135341 (1280x960).jpg


1988, ny serie world wide... WSBK som startade då, 6 förare ställde upp med denna modellen,
varav 2 utav dessa körde Kawasaki Frankrikes fabrikshojar.
ladda ned (1).png ladda ned.png
Denna WSBK GPX såldes på Bonhams auktioner 2013 för 53,000.--

1989 tog ju denna över och GPX:n syntes ej mera till i WSBK..
Kawasaki ZXR750 H1 1989.jpg
 
Last edited:
Blev erbjuden att köpa en Yamaha AG100 från -81 i veckan , väldigt ovanlig modell i Sverige

6c001c740b38e8c42fc5b94f34ec34fa.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Blev erbjuden att köpa en Yamaha AG100 från -81 i veckan , väldigt ovanlig modell i Sverige

6c001c740b38e8c42fc5b94f34ec34fa.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dessa småhojar från tidigt 80-tal verkar vara väldigt efterfraktade, så köp om priset är rätt (under tiotusen). Enda problemet är tillgången på reservdelar, speciellt om det rör sig om ovanliga modeller.
 
Dessa småhojar från tidigt 80-tal verkar vara väldigt efterfraktade, så köp om priset är rätt (under tiotusen). Enda problemet är tillgången på reservdelar, speciellt om det rör sig om ovanliga modeller.

Priset är runt 6000-7000kr och den startar och går fint, den är dock inte reggad.

Jag hade nog redan köpt och hämtat den om det inte vore för att jag bor i Umeå och han som säljer den bor 60mil norrut


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Priset är runt 6000-7000kr och den startar och går fint, den är dock inte reggad.

Jag hade nog redan köpt och hämtat den om det inte vore för att jag bor i Umeå och han som säljer den bor 60mil norrut


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har det varit renskötsel med i bilden med den hojen:)

Synd att den är oreggad, men väldigt fin & ovanlig:tummenupp
 
80-talet.
En sådana kom in i garaget, tillhör nu SuperBikeSamlingen!
KAWASAKI GPX750R 1988.

Att GPX:en också fick va med och leka!
Men utan 16-tums-hjulet kan det väl inte gått bra?

Min första hoj!
Bra motor, resten var skräp.

Äsch då, världens besta GPX juh! :arsele


Den gick utmärkt både till Alperna och på Ringen, och så fräck den var med 40-liters Krauser:
IMG_0034 - kopia.jpg

Till och med polisen var imponerad och berättade flera gånger hur fort man får köra och hur fort en GPX just hade passerat dem. De berättade också för mig exakt hur fränt de tyckte V&H-pipan lät. Ljuvliga 116 db rullade in i deras mikrofon. Varje gång. :skrämd

Tyvärr byttes den senare till en GSX-R som inte heller gick så bra i dikena.
IMG_0034 - kopia.jpg
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top