Till oss som gillar 80talet... också!

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Låg vikt är helt klart underskattat dessa dagar.:)
Var ute och rastade 125:an häromdan. 126kg svänger lätt. Visserligen " bara " 32 hästar, men svinkul på små kurviga vägar.

Man blir proffs på att ha rätt växel i också. :hihi
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja helt plötsligt kan man dra lite genom växlarna utan att det går hysteriskt jättefort. Ibland har man roligare på mindre och effektsvagare hojar :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Så här ser min ut 30 år senare.
Tank o lackade plastdelar är hur fina som helst.
Motorn har klarat sig ganska bra om än inte lika bra.
Den röda färgen på fälgarna kan man skrapa av med naglarna haha

View attachment 438142

Den är verkligen fin, din RD. :tummenupp Och den där 84:an du länkade till som bara gått 500 mil, det grämer mig att jag inte har mer plats att ställa upp fler hojar, för då hade jag definitivt varit med och slagits om den!

Men...
Samtidigt på Blocket fanns det en annan liten sockerbit som bara skrek efter uppmärksamhet:
1 Annonsen (1).jpg

Det är otroligt att det samtidigt ligger ute två hojar som får mig att smälta, RD 350 och IT 465, och jag har egentligen inte plats för nån av dem.
Till slut ringde jag på IT-annonsen, man kan ju bara kolla lite... Det slutade med att jag blev vårdnadshavare för en elak endurohoj. Dessutom ser den nästan oanvänd ut:
DSCN1943.JPG

Underbart att ha säkrat ett stycke japansk industrikultur! :)



...Och nej, jag betalade inte 40 lax.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Oj oj oj! Nu blev jag avundsjuk på riktigt! :gnissla:)

Hur många Yamaha har Du i Din samling nu?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Oj oj oj! Nu blev jag avundsjuk på riktigt! :gnissla:)

Hur många Yamaha har Du i Din samling nu?

Mja... Tretton stycken, och det var ju inte riktigt meningen från början. Men kul är det! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du får nog bygga ut :) Den sista var riktigt fin såg ju ut som den var ny

Ja 465:an är som ny. Rätt otroligt för att vara en 35 år gammal endurohoj. Renoverade hojar utan en skråma finns ju till höger och vänster, men den här är orenoverad och helt äkta. Världsunikt? Kanske. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Blev också avis på ITn :tungan. Är den e-reggad då så man bara får köra till o från bana?

Den är faktiskt landsvägsreggad, precis som vilken hoj som helst, rätt skönt. Härom veckan var min offroad-skara på onsdagsträffen i hamnen, så även 465:an. Mycket människor som ville prata, främst om DT:n och XT 500:an men självklart om 465:an! :tummenupp

Hade varit lite förutseende och gjort lappar med lite snabbinfo om varje hoj, alltid såg det väl lite proffsigare ut!
038.JPG 046.JPG048.JPG055 - kopia.JPG
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Så alla är körbara? :Bugar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vilken hjäte Du är! :krama
Jag har bara 5st Yamaha. Men det kan ju alltid bli flera. :D

Haha, hjälte... Tihi! :rodnar


"Bara" fem Yamaha? Hjälte på dig själv, du! :7peta:)

Dina är ju verkliga ikoner, hur länge har du haft dem? Vi måste få se lite bilder!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Undrar varför folk samlar på just Yamaha, måste vara nåt speciellt med just dom :banana

revs.gif
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Undrar varför folk samlar på just Yamaha, måste vara nåt speciellt med just dom :banana

View attachment 438158

Jag tycker nog själv att Yamaha gör lite "egna" motorcyklar, lite mer finstämda, än de andra tillverkarna. Kanske bara är i mitt huvud, men t.ex. GSX-R 1100 och FZR 1000 är ju som att jämföra Volvo 240 och SAAB 900.
Jag körde ju Räksallad 600 med både GSX-R 600 -97 och R6 -99, och vad jag minns kunde man bete sig mer på GSX-R:en än R6:an, som krävde mer smidighet hos föraren. Samma förhållande som mellan Volvo 240 och SAAB 900.

Kanske att det skulle locka oss som gillar lite "egna" hojar. Eller har jag fel? :va
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag tycker nog själv att Yamaha gör lite "egna" motorcyklar, lite mer finstämda, än de andra tillverkarna. Kanske bara är i mitt huvud, men t.ex. GSX-R 1100 och FZR 1000 är ju som att jämföra Volvo 240 och SAAB 900.
Jag körde ju Räksallad 600 med både GSX-R 600 -97 och R6 -99, och vad jag minns kunde man bete sig mer på GSX-R:en än R6:an, som krävde mer smidighet hos föraren. Samma förhållande som mellan Volvo 240 och SAAB 900.

Kanske att det skulle locka oss som gillar lite "egna" hojar. Eller har jag fel? :va
Jag tror faktiskt jag förstår vad du menar.. :D

-80talet:
Hojkort medans jag låg i lumpen, en ren slump då vi fick mycket fritid på sluttampen.
Hade inga pengar så någon hoj var inte planerad men precis innan muck var det en lumparpolare som skulle sälja sin RD350LC -84.
Sagt och gjort, slumpen tyckte jag skulle bli med Yamaha :)

Ångrar det kopiöst men sålde den när jag började plugga några år senare.
Åren gick och långt efter -80talet passerat dök det av en slump upp en R1 -99 då en bekants, bekant blivit av med kk, hade INTE tänkt skaffa hoj men blev :kär i den blå tvåhjulingen, som råkade vara en Yamaha.

Fem år senare byttes den motvilligt in mot en likadan fast ny (Yamaha).
Dumt nog välte jag med den två år senare och ny införskaffades, det blev en.... Yamaha.

Cirkeln sluts:
besökte en polare som just köpt en Ténéré från -84, hade inte en aning om vad det var för hoj (inte han heller) men den såg kul ut.

Fyra dagar senare behövde han pengar till nytt "projekt" och undrade om jag ville köpa den? Ja va fan, det råkade bli en Yamaha.. till..

Några år senare, en jobbarbekant kunde inte köra sin hoj längre och funderade på att sälja den... Ja ni förstår säkert redan, en YAMAHA.

Så från en svart/röd, via två blå till tre röd/vita, evolution eller slump :confused:

Just ja, :kär min saab, även fast jag har en nyare "DKW" så älskar jag att köra och meka den gamla saaben, sympatiserar med tänket hos de som konstruerat den tror jag.. Samma som med Yamaha.

Det känns ändå inte helt medvetet utan att slumpen lägger sej i vägen ibland..
Enda hoj av annat märke jag kan tänka mej så här på rak arm är RG500 Gamma :kär:kär


1.jpg2.JPG3.jpg4.jpg
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Min gamla som den såg ut ett tag.
Kom ihåg att på den tiden fanns det gott om 125:eek:r på vägarna :tungan
350_2.jpg
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top