Till oss som gillar 80talet... också!

Låg vikt är helt klart underskattat dessa dagar.:)
Var ute och rastade 125:an häromdan. 126kg svänger lätt. Visserligen " bara " 32 hästar, men svinkul på små kurviga vägar.

Man blir proffs på att ha rätt växel i också. :hihi
 
Ja helt plötsligt kan man dra lite genom växlarna utan att det går hysteriskt jättefort. Ibland har man roligare på mindre och effektsvagare hojar :)
 
Så här ser min ut 30 år senare.
Tank o lackade plastdelar är hur fina som helst.
Motorn har klarat sig ganska bra om än inte lika bra.
Den röda färgen på fälgarna kan man skrapa av med naglarna haha

View attachment 438142

Den är verkligen fin, din RD. :tummenupp Och den där 84:an du länkade till som bara gått 500 mil, det grämer mig att jag inte har mer plats att ställa upp fler hojar, för då hade jag definitivt varit med och slagits om den!

Men...
Samtidigt på Blocket fanns det en annan liten sockerbit som bara skrek efter uppmärksamhet:
1 Annonsen (1).jpg

Det är otroligt att det samtidigt ligger ute två hojar som får mig att smälta, RD 350 och IT 465, och jag har egentligen inte plats för nån av dem.
Till slut ringde jag på IT-annonsen, man kan ju bara kolla lite... Det slutade med att jag blev vårdnadshavare för en elak endurohoj. Dessutom ser den nästan oanvänd ut:
DSCN1943.JPG

Underbart att ha säkrat ett stycke japansk industrikultur! :)



...Och nej, jag betalade inte 40 lax.
 
Last edited:
Oj oj oj! Nu blev jag avundsjuk på riktigt! :gnissla:)

Hur många Yamaha har Du i Din samling nu?
 
Oj oj oj! Nu blev jag avundsjuk på riktigt! :gnissla:)

Hur många Yamaha har Du i Din samling nu?

Mja... Tretton stycken, och det var ju inte riktigt meningen från början. Men kul är det! :)
 
Du får nog bygga ut :) Den sista var riktigt fin såg ju ut som den var ny

Ja 465:an är som ny. Rätt otroligt för att vara en 35 år gammal endurohoj. Renoverade hojar utan en skråma finns ju till höger och vänster, men den här är orenoverad och helt äkta. Världsunikt? Kanske. :)
 
Blev också avis på ITn :tungan. Är den e-reggad då så man bara får köra till o från bana?

Den är faktiskt landsvägsreggad, precis som vilken hoj som helst, rätt skönt. Härom veckan var min offroad-skara på onsdagsträffen i hamnen, så även 465:an. Mycket människor som ville prata, främst om DT:n och XT 500:an men självklart om 465:an! :tummenupp

Hade varit lite förutseende och gjort lappar med lite snabbinfo om varje hoj, alltid såg det väl lite proffsigare ut!
038.JPG 046.JPG048.JPG055 - kopia.JPG
 
Last edited:
Vilken hjäte Du är! :krama
Jag har bara 5st Yamaha. Men det kan ju alltid bli flera. :D

Haha, hjälte... Tihi! :rodnar


"Bara" fem Yamaha? Hjälte på dig själv, du! :7peta:)

Dina är ju verkliga ikoner, hur länge har du haft dem? Vi måste få se lite bilder!
 
Undrar varför folk samlar på just Yamaha, måste vara nåt speciellt med just dom :banana

revs.gif
 
Last edited:
Undrar varför folk samlar på just Yamaha, måste vara nåt speciellt med just dom :banana

View attachment 438158

Jag tycker nog själv att Yamaha gör lite "egna" motorcyklar, lite mer finstämda, än de andra tillverkarna. Kanske bara är i mitt huvud, men t.ex. GSX-R 1100 och FZR 1000 är ju som att jämföra Volvo 240 och SAAB 900.
Jag körde ju Räksallad 600 med både GSX-R 600 -97 och R6 -99, och vad jag minns kunde man bete sig mer på GSX-R:en än R6:an, som krävde mer smidighet hos föraren. Samma förhållande som mellan Volvo 240 och SAAB 900.

Kanske att det skulle locka oss som gillar lite "egna" hojar. Eller har jag fel? :va
 
Jag tycker nog själv att Yamaha gör lite "egna" motorcyklar, lite mer finstämda, än de andra tillverkarna. Kanske bara är i mitt huvud, men t.ex. GSX-R 1100 och FZR 1000 är ju som att jämföra Volvo 240 och SAAB 900.
Jag körde ju Räksallad 600 med både GSX-R 600 -97 och R6 -99, och vad jag minns kunde man bete sig mer på GSX-R:en än R6:an, som krävde mer smidighet hos föraren. Samma förhållande som mellan Volvo 240 och SAAB 900.

Kanske att det skulle locka oss som gillar lite "egna" hojar. Eller har jag fel? :va
Jag tror faktiskt jag förstår vad du menar.. :D

-80talet:
Hojkort medans jag låg i lumpen, en ren slump då vi fick mycket fritid på sluttampen.
Hade inga pengar så någon hoj var inte planerad men precis innan muck var det en lumparpolare som skulle sälja sin RD350LC -84.
Sagt och gjort, slumpen tyckte jag skulle bli med Yamaha :)

Ångrar det kopiöst men sålde den när jag började plugga några år senare.
Åren gick och långt efter -80talet passerat dök det av en slump upp en R1 -99 då en bekants, bekant blivit av med kk, hade INTE tänkt skaffa hoj men blev :kär i den blå tvåhjulingen, som råkade vara en Yamaha.

Fem år senare byttes den motvilligt in mot en likadan fast ny (Yamaha).
Dumt nog välte jag med den två år senare och ny införskaffades, det blev en.... Yamaha.

Cirkeln sluts:
besökte en polare som just köpt en Ténéré från -84, hade inte en aning om vad det var för hoj (inte han heller) men den såg kul ut.

Fyra dagar senare behövde han pengar till nytt "projekt" och undrade om jag ville köpa den? Ja va fan, det råkade bli en Yamaha.. till..

Några år senare, en jobbarbekant kunde inte köra sin hoj längre och funderade på att sälja den... Ja ni förstår säkert redan, en YAMAHA.

Så från en svart/röd, via två blå till tre röd/vita, evolution eller slump :confused:

Just ja, :kär min saab, även fast jag har en nyare "DKW" så älskar jag att köra och meka den gamla saaben, sympatiserar med tänket hos de som konstruerat den tror jag.. Samma som med Yamaha.

Det känns ändå inte helt medvetet utan att slumpen lägger sej i vägen ibland..
Enda hoj av annat märke jag kan tänka mej så här på rak arm är RG500 Gamma :kär:kär


1.jpg2.JPG3.jpg4.jpg
 
Last edited:
Min gamla som den såg ut ett tag.
Kom ihåg att på den tiden fanns det gott om 125:or på vägarna :tungan
350_2.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top