Till oss som gillar 80talet... också!

@Hixman
Rådhes lät bekant... Norton

View attachment 436626
Allt om Mc nr 2 1972

Haha, det var lite före min tid. Första gången jag var i kontakt med Rådhes var nog 1980. Lämnade in en nyligen inköpt begagnad Yamaha FS1 moped som gick lite dåligt. Säljaren sa att den var trimmad men jag fick knappt upp den i 40:gnissla. När jag skulle hämta den så sa dom "Jävla moped du har att gå". Jaha, jasså...??? sa jag tveksamt, nyligen 15 och helt novis på motorer som jag var. "Ja det var brytarspetsen som var slut men nu går den som den ska, så ta det nu lugnt" sa dom. Kickar igång den och den ylar som en vilde:banana Drog i väg över Nyköpingsån i 80 knyck:yoparty Ett av mina lyckligaste ögonblick:D
 
Last edited:
Haha! Ja den känslan glömmer man inte. :tummenupp
Nu var jag inte 18 bast -72 utan snarare 13. :)
Min flakmoppe var aldrig någon raket. Polisen sa att den gjorde 42 med killen som satt på flaket. Radarkontroll utanför Visby. Kostade lämpan och 100 kr i böter.
Men jäklar vad min Zundapp 125:a gick!
 
Den här annonsen väckte i allafall mitt habegär:
Skärmbild (59).jpg

https://www.blocket.se/ostergotland/Kawasaki_zx_10_73112003.htm?sa=1

Ynka 5400 mil, bara en ägare och dessutom ett V&H Supersport också, det bara skriker sent 80-tal! :rock:banana

Kawas fort-hojar är så maffiga - ondsinta på nåt sätt. GPZ 1100, GPZ 1000, ZX-10 och ZZR 1100... Man skämtar liksom inte bort de hojarna!

Kawasaki GPZ 1100.jpgKawasaki GPZ 1000RX.jpgKawasaki ZX-10R.jpgKawasaki ZZR1100 93.jpg:rolleyes:
 
Last edited:
Den här annonsen väckte i allafall mitt habegär:
View attachment 437246

https://www.blocket.se/ostergotland/Kawasaki_zx_10_73112003.htm?sa=1

Ynka 5400 mil, bara en ägare och dessutom ett V&H Supersport också, det bara skriker sent 80-tal! :rock:banana

Kawas fort-hojar är så maffiga - ondsinta på nåt sätt. GPZ 1100, GPZ 1000, ZX-10 och ZZR 1100... Man skämtar liksom inte bort de hojarna!

View attachment 437282View attachment 437283View attachment 437284View attachment 437285:rolleyes:

Var det efterföljaren till GPz1000RX?
 
Var det efterföljaren till GPz1000RX?

Om du menar ZX-10 så, ja. Och GPZ 1000 byggde till viss del på GPZ 900, "samma" motor bl.a. ZX-10 var en helt ny modell som lämnade motorn i arv till ikonen ZZR 1100.
Jag vill nog påstå att Kawasaki inledde eran med hypersnabba motorvägsdräpare i och med GPZ 1000RX 1986, även om Honda och Suzuki var snabba att fylla på. Men det behöver iofs inte betyda att jag har rätt. :)
 
Om du menar ZX-10 så, ja. Och GPZ 1000 byggde till viss del på GPZ 900, "samma" motor bl.a. ZX-10 var en helt ny modell som lämnade motorn i arv till ikonen ZZR 1100.
Jag vill nog påstå att Kawasaki inledde eran med hypersnabba motorvägsdräpare i och med GPZ 1000RX 1986, även om Honda och Suzuki var snabba att fylla på. Men det behöver iofs inte betyda att jag har rätt. :)

Min numera bortgångne far hade något oväntat en grej för RX:en.
Men slutade med att han köpte en R100RT ändå...
 
Tänkte faktiskt på detta för bara några dagar sen efter ett ha snubblat över denna artikel...http://www.odd-bike.com/2016/11/guest-post-alan-lapps-dirtbag-challenge.html

I killens byggbeskrivning finns en bild på ett första stickspår han började bygga längs, med en Honda XL350-motor som bas.

D2iHqC8.jpg


Kolla gärna drevet. Smooth...


Egentligen har inte mycket hänt sen min Honda NX650 Dominator från 1988 tillverkades jmfm min andra hoj, en KTM 990 SMR från 2012.

Komponenterna på kåtten är förvisso bättre, men den tillför inget mer än ytterligare teknisk briljans och förfining, jämförelsevis. :-)

En stor skillnad kan jag se: Dominatorn bör rimligen fortfarande gå att hålla igång, efter trettio år.
Vad tror vi om SMRen år 2042?
 
Dom är fan stygga! Gillar skarpt utseendet på 1000RX. Kan väl inte sålts så väldans många i Sverige? Visst såldes både ZX10 och GPZ:orna som 100hästare?

Javisst, dom är bitiga!
Njäe GPZ 1000 kanske inte såldes så mycket av, kollar man på blocket finns det många fler ZX-10. Man kanske inte förstod vad den skulle vara bra till; plötsligt hade GPZ 900 lagt på sig tjugo kilo, men bara ökat tio hästar. Typ. :va

Jo jag tror de fanns som 100-hästare, det var ju så då. I Sverige tog generalagenterna på sig en frivillig överenskommelse att bara ta in hojar upp till hundra hästar, antagligen för att förekomma ett mc-förbud. Och eftersom Tyskland hade en försäkringsklass på bl.a. 100 hk, behövde inte Japan tillverka 100-hästare enbart till Sverige.
 
Last edited:
Nej det är klart, säkert en sämre hoj än både GPZ900R och ZX10. Men ser grymmare ut på något sätt, skulle mycket väl kunna tänka mig en i garaget. Ser att det finns gott om billiga(och risiga i Tyskland). Satt strypningen på 1000RX och ZX10 i förgasarna enbart? Vissa gamla Kawor hade väl bara ett annat lock på förgasarna som hindrade fullt trottellyft?
 
Min gamla gpZ900r -90 hade andra lock.

Ostrypt 115hk, strypt 100hk.
 

Bifogat

  • 2012-09-10_18-20-49_596.jpg
    2012-09-10_18-20-49_596.jpg
    231.6 KB · Visningar: 71
  • 2012-08-20_20-35-22_153.jpg
    2012-08-20_20-35-22_153.jpg
    240.5 KB · Visningar: 68
I början av 80-talet hade många hojar motorerna lackade i svart - skitsnyggt tycker jag! Nu kollar jag ju Blocket varje dag och det har gjort mig uppmärksam på att färgen inte alltid sitter kvar på motorn. På vissa hojar, skall tilläggas.

Såhär ser det ut på en Suzuki, trettiofyra år och åttatusen mil gammal:
Skärmbild (3).jpg
https://www.blocket.se/lund/Suzuki_GSX_550_E_73884637.htm?ca=12&w=3


Och här har vi en Yamaha, trettiotvå år och lika många mil:
Skärmbild (4).jpg
https://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_FJ_1100_47e_72810550.htm?ca=12&w=3

Ser ni, den gamla Sukkan ser ut som den kom ut från butiken igår!? På så gott som varenda Suzuki från ca 81-85 sitter färgen som ny! Honda och Kawa kommer en rätt bra bit efter, ingen katastrof men en bra bit efter.

Det svider ont i ett Yamaha-hjärta att tvingas erkänna Yamaha som absolut sämst på att få färgen att sitta! Särskilt stora problem har FJ 1100/1200 som ofta har cylinder och topp helt vita.
Kan förstås bero på att de är touringhojar med många mil bakom sig, men även XJ-modellerna har samma bekymmer. Skulle jag köpa en gammal FJ så blir det att direkt plocka isär motorn för lack. Direkt!

Hur kan det komma sig att det skiljer sig så markant mellan fabrikerna? Någon som sett samma sak?
 
Minns att på min RD 350 -83 så flagnade den röda färgen på ramen vid svetsarna. Att cyllarna blev lite vita störde inte så mkt. Verkar som ramen är bättre lackad på den 87a jag har nu
 
Minns att på min RD 350 -83 så flagnade den röda färgen på ramen vid svetsarna. Att cyllarna blev lite vita störde inte så mkt. Verkar som ramen är bättre lackad på den 87a jag har nu

Jaså, även på vattenkylda cylindrar? Trodde nästan det hade nåt med att kylflänsarna vibrerar. Eller nåt...

Jag har fått uppfattningen - genom att läsa Bike förstås - att dåtidens Kawor hade sämst lackjobb. Men det gäller inte färgen på motorn iaf, där har Yamaha intagit sistaplatsen. :död
 
Last edited:
Jaså, även på vattenkylda cylindrar? Trodde nästan det hade nåt med att kylflänsarna vibrerar. Eller nåt...

Jag har fått uppfattningen - genom att läsa Bike förstås - att dåtidens Kawor hade sämst lackjobb. Men det gäller inte färgen på motorn iaf, där har Yamaha intagit sistaplatsen. :död

Däremot topplocken på RD & DT ser 100 år senare fortfarande ut som väl putsade balskor. Kan tycka topplocken borde bli varmare men kanske annan lack där..
 
Så här ser min ut 30 år senare.
Tank o lackade plastdelar är hur fina som helst.
Motorn har klarat sig ganska bra om än inte lika bra.
Den röda färgen på fälgarna kan man skrapa av med naglarna haha

DSC_0332_2.jpg
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top