Till er som förstår er på motorsång!!

Vad är en sån här tråd utan det hjärtskärande ljudet av en RR Nimbus?

[YOUTUBE-ID]aN8-pV-rGik[/YOUTUBE-ID]

Så här ska förresten en riktig hoj låta! :D

[YOUTUBE-ID]gbJvrC9Gejo[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Denna förtjänar att lyftas. Så så in med det bästa!
 
Bushido, jävla skit moped det där.. :rolleyes:


så här ska det låta

Gixxer 400
[YOUTUBE-ID]3AyIieL-XbQ[/YOUTUBE-ID]

och ZXR 400
[YOUTUBE-ID]lqtzpycVD90[/YOUTUBE-ID]
 
fy satan, gåshud ända upp i pannan här!:näsblod :D :yoparty

har inte kollat igenom riktigt hela tråden helt noggrant så jag vet inte om denna finns med sen tidigare, men även om den gör det så förtjänar den att lyftas fram! helt klart ett av de fetare motorljuden jag någonsin har hört!:yoparty

Ja Auto Unions bilar med V16 motorn var enorm före sin tid och var överlägsna på banorna strax innan WWII. Märket försvann efter kriget men ur spillrorna uppstod Audi har jag för mig. Audi märke med ringarna har de iaf ärvt från Auto Union. V16-motorn ar uppbyggd som en flygmotor och jag skulle tro att ingenjörerna bakom Auto Unions motor var inblandade i Daimler-Benz flygmotorer åt Hitler sedan.

Auto Union typ C var ritade av Ferdinand Porsche och hade i början en kompressormatad V16 på 550 hk. Det gick tydligen utmärkt att spinna de smala däcken i 160 km/h.

Har körs några bilar instängda på en trång gata. Det är nog inte helt lätt, bilarna var ju växlade och byggda för över 300 km/h. Rätt imponerande för att vara 30-tal!

[YOUTUBE-ID]myxMudtFX6g[/YOUTUBE-ID]

Här vinner Auto Union bilarna ett race 1937 där hastigheten är ngt högre :D

http://www.vanderbiltcupraces.com/index.php/blog/article/1937_vanderbilt_cup_race

Här en uppstart till av en till Auto Union typ C med fint ljud. :D Bilen har dubbelmontage på bakaxeln, det var nog en mod för att få fäste med de smala diagonaldäcket. Motorn var långt före 30-talets chassieteknik.

[YOUTUBE-ID]CJwWSEVphSg[/YOUTUBE-ID]

Här är en film med lite AutoUnion-historia samt klipp från gamla rejs.

[YOUTUBE-ID]qAs635BAwrw[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
helt klart coola bilar där jörgen, gött ljud och en prestanda som inte verkar skämmas för sig!:tummenupp hehe, ett bra recept på en bil i största allmänhet:D


Bushido, jävla skit moped det där.. :rolleyes:


så här ska det låta
"tramsiga filmer med hojar som inte alls lät lika bra som rd:n"

skitmoped!?:mad: ska'ru ha stryk!?:sissy

rd:n har både större motor och ett bättre sound:fakta
 
Dom e ju bara så jävla coola dom där, var inne på blocket nyss och det verkar inte finnas nån till salu. Ingen som har en i garaget som bara står och skräpar som jag kan få köpa för en billig penning??

Jo jag har 3st som står under en presenning på gården, bortskänkes mot avhämtning.....
 
Märket försvann efter kriget men ur spillrorna uppstod Audi har jag för mig. Audi märke med ringarna har de iaf ärvt från Auto Union.
Audi var en del av Auto Union. Förutom Audi så ingick även DKW, Horch och Wanderer i Auto Union. Fyra företag - fyra ringar. De slog sig ihop under den ekonomiska krisen som rådde i Tyskland mellan världskrigen.
audi-logo-evolution.png


DKW tillverkade för utom bilar även motorcyklar/motorcykelmotorer. Jag har en veteran (NV 70 Hobby -54) som har en DKW-motor. En 74cc stor och 3hk stark motor med snörstart och variator.

Känner någon igen DKWs logga så är det för att MZ/MuZ också använde den. MZ var östtyskt och har uppstod ur resterna av det som var DKW. MZ har jag för mig lade ner verksamheten i år.
MZ%20logo.jpg
 
Audi var en del av Auto Union. Förutom Audi så ingick även DKW, Horch och Wanderer i Auto Union. Fyra företag - fyra ringar. De slog sig ihop under den ekonomiska krisen som rådde i Tyskland mellan världskrigen.

DKW tillverkade för utom bilar även motorcyklar/motorcykelmotorer. Jag har en veteran (NV 70 Hobby -54) som har en DKW-motor. En 74cc stor och 3hk stark motor med snörstart och variator.

Känner någon igen DKWs logga så är det för att MZ/MuZ också använde den. MZ var östtyskt och har uppstod ur resterna av det som var DKW. MZ har jag för mig lade ner verksamheten i år.

Precis, DKW och Audi kom jag ihåg men jag orkade inte leta redan på de andra två ringarna.

MTU (Motoren Turbin Union) är ju en annan sådan tysk firma. Det var bla Maybach och Daimler-Benz som slog ihop sin diesemotor- och flygmotor- samt gasturbintillverkning. Investor är sedan ngt år huvudägare vad jag vet! Wallenbergarna vill tydligen ha lite dieselverksamhet iaf, efter att de sålde Scania. Heja Sverige! :D
 
Last edited:
Haha!
Jag kan tänka mig det! Jag skulle nog fått byta kallingar.:gnissla


Jag gjorde ju lumpen som maskinist i Flottan i sex år. Så jag har mest mekat med marinmotorer. Men sedan -89 är jag på fritiden även maskinist på en gammal motortorpedbåt.
Så jag mekar och kör också gamla flygkolvmotorer även om det inte är i flygplan. Isotta Fraschini W18 på 57 liter och 1500 HK, 36 tändstift i varje motor Jag blir tårögd varje vår när jag för första gången på året får höra avgasljudet av 4500 hk. Flygbensindoften är beroendeframkallande! :hihi

/J

Kul :tummenupp Är de T26 eller T46 (shabos)? T56 e ju konverterad till "oljebrännare" CRM , Man har ju vart opp på "En dag i paradiset" typ :tummenupp :tummenupp
 
Audi var en del av Auto Union. Förutom Audi så ingick även DKW, Horch och Wanderer i Auto Union. Fyra företag - fyra ringar. De slog sig ihop under den ekonomiska krisen som rådde i Tyskland mellan världskrigen.
audi-logo-evolution.png


DKW tillverkade för utom bilar även motorcyklar/motorcykelmotorer. Jag har en veteran (NV 70 Hobby -54) som har en DKW-motor. En 74cc stor och 3hk stark motor med snörstart och variator.

Känner någon igen DKWs logga så är det för att MZ/MuZ också använde den. MZ var östtyskt och har uppstod ur resterna av det som var DKW. MZ har jag för mig lade ner verksamheten i år.
MZ%20logo.jpg

Är inte MZ tjeckiskt?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top