Till er med huslån/fastighetslån etc

Äru´säker på d?

Har alltid hört att fjärrvärme skall vara ett bra val både ur ekonomisk och miljösynpunkt. Men det gäller kanske bara större föreningar och inte enskilda hus. Kolla upp detta ordentligt!

Nix, jag är inte säker alls. Men jag jobbar i kontakt med fjärrvärme-produktion och vet av erfarenhet att det skjuter mer och mer i höjden jämfört med pellets som faktiskt har blivit lite billigare nu när det finns såpass mycket kunder jämfört med för 7-8 år sedan.
Och vad som är miljövänligt eller ej skiter jag i så länge det inte är olja. Fjärrvärme är inte speciellt miljövänligt heller och det eldas ju pellets/flis för att bilda fjärrvärme samt annan skit också. Billigaste värmen är det som är intressant.

WestW, jo det blir till att upprätta kontrakt på det hela och då kommer sådant stå med. Jag kommer ju vara den som har ekonomiskt intresse i huset och jag räknar alltid med att det värsta kan hända :D realist som man är, tjejen tycker ju inte att man är någon direkt romantiker...

Idag var jag på ett möte med banken hur som helst...

Så här räknade vi:

Lån 2.8M med en kontantinsats på 200k. Bottenlån 2.1M med 4,4% ränta, Topplån 500k med 1,5% ränta.

Bottenlån 7700:-/mån
Topplån 2300:-/mån

Amortering topplån 2100:-/mån

Driftkostnad ca 5400:-/mån (el-vatten-värme-sophämtning-underhåll)

Räknar man ihop det så blir det 17 500.-/mån och sedan en skattereduktion pga räntorna på ca 3000:-/månad.

Så bara 14 500:-/månad :banana Inte så jävla mycket banan över det...

MEN om man sedan lyckas hyra ut lokalen under oss så blir det andra bullar:

ca 150kvm och man räknade enligt mäklaren på ca 900:-/kvm och år. Det blir då:
135 000:-/år eller 11 250:-/år. PLUS moms... *14 000:- inkl moms*

Så om allt skulle klicka så skulle vi betala ca 500:-/mån för 150kvm lägenhet plus vinden på lika mycket som ska inredas. Det är ganska billigt ändå :gnissla

Om någon har koll på hur man gör när man bilder ett fastighetsbolag och vad det blir för skillnad att låna till huset genom det istället, kläm ur er det här isåfall! Köper jag huset blir det troligtvis hela aktiebolaget som för nuvarande äger huset och firman, sen tänkte jag om man kan göra om det till fastighetsbolag och sen fortsätta äga huset så? Några fördelar måste det väl vara?

Du kan du säkert få ner räntan en hel del. Jag var på banken i fredags för att lägga om ett av mina lån. De gjorde en kreditupplysning och sa att om jag flyttar över resten av mina bakkonton till dem så får jag 1,6% rabatt på bolånet plus att de taxerade upp lägenheten så jag slapp de sista topplånen.

så testa att prata med banken igen, kontakta även en annan bank och hör vad de kan erbjuda.

Nix, jag är inte säker alls. Men jag jobbar i kontakt med fjärrvärme-produktion och vet av erfarenhet att det skjuter mer och mer i höjden jämfört med pellets som faktiskt har blivit lite billigare nu när det finns såpass mycket kunder jämfört med för 7-8 år sedan.
Bergvärme! Bergvärme! Bergvärme! Kör på det. Jag gick grundligt igenom alla energialternativ när vi såg över vår energiförsörjning. Bergvärme var i särklass det bästa alternativet. För oss skulle det kosta ca 140 000 kr för en sådan installation. Men det kammar man hem på 6-7 år i besparing.

En sak till man absolut bör beakta vid ett husköp är renoveringskostnader. De kan skjuta i höjden rejält.

Att kolla en annan bank när det väl är dags är prio nummer ett, jag litar inte en sekund på Swedbank här i stan.
Och momsen har jag ju användning av i bolaget men jag får ju inte tillbaka den rätt ner i plånboken direkt...
Bergvärme tror jag inte direkt är någon hit. Huset ligger ju på en pålad mark vid vattnet, det borde ju vara knepigt med bergvärme där. Jordvärme däremot kanske kan funka, men jag får be någon göra en kalkyl på olika uppvärmingslösningar.

Just nu känns det avlägset med ett köp av huset men jag ska snacka lite mer med hyresvärden och se om han kan spotta ur sig ett pris.

Samtidigt så ser man ju att ett hus för runt miljonen inte skulle kosta nåt alls typ, kanske runt 6k i månaden med drift? Så det är ju lite lockande att bygga nytt istället då jag både kan bygga själv och har mark att tillgå...
Nåja, jag får sova på saken ett tag!

Om någon har koll på hur man gör när man bilder ett fastighetsbolag och vad det blir för skillnad att låna till huset genom det istället, kläm ur er det här isåfall! Köper jag huset blir det troligtvis hela aktiebolaget som för nuvarande äger huset och firman, sen tänkte jag om man kan göra om det till fastighetsbolag och sen fortsätta äga huset så? Några fördelar måste det väl vara?

Fastighetsbolag är kass om man själv skall bo där...

Du måste förmånsbeskattas om du inte betalar marknadsmässig hyra, iof kan man med modern 3D fastighetsbildning sälja undervåningen till ett fastighetsbolag och behålla resten som privatbostad förutsatt att huset inte är ett enfamiljshus.

Du får inte ränteavdrag och räntan blir säkert inte lägre i banken då ett AB gör dig icke betalningsansvarig och det är svårare att kräva ett konkursbo utan tillgångar än dig privat.

Du får däremot dra av fastighetskatten i rörelsen

Frivillig momskyldighet för uthyrningen är bra om man hyr ut till företag då man får lyfta moms på motsvarande %andel av kostnaderna som man skickar momsad hyra.
Ex är 20% av hyran momsad får du endast dra av 20% av momsen på inköp, undantaget om man inte noga specar vilken del av fastigheten som byggs om, den som generar momsad inkomst eller ej.
Snåriga regler deluxe.....

Snåriga regler deluxe.....

ehhh, jo jag tackar... Jag ringer dig när jag har alla papper framför mig :gnissla

Kawwa, inte vet jag? Hur många procent brukar det ligga på? Jag har aldrig haft ett huslån i hela mitt liv så jag vet inte hur det ska se ut.

Hur många procent brukar det ligga på? Jag har aldrig haft ett huslån i hela mitt liv så jag vet inte hur det ska se ut.
Topplånet brukar väl ligga någon dryg procent högre än bottenlånet...

Med en snabb uträkning i mitt kalkylprogram torde boendekostnaden hamna på runt 13 500 kr/mån och öka med ca 1600 kr/mån för varje procent räntan stiger.

Last edited:
:confused: :confused: Räkna att din första hyresgäst är en zigenar släkt på 14 pers,,och du nekar dem och blir listad som rasist,nazist mm.
Löser du lånet de närmaste månaderna då eller spricker kalkylen om du blir tvungen att reparera för en spotstyver av hyran för att finansiera ett nekande av "kulturberikning"..:mad:

Last edited:
Ett lån med rörlig ränta ligger idag på ~4.9% (utan rabatter). Banken lägger på 3% när dom räknar på om du har råd eller inte. Om du har kvar 11400:- efter det att boende är betalt (lån, uppvärmning, el, skatt, försäkring mm) så ska det vara ok, även om det är på gränsen.

7.9% i ränta på 3 mille = 237000:-/år
Ränteavdrag 30% på 237000 = 165900:-/år
165900:-/12=13800:-/mån i räntekostnader

Uppvärmning, el, mm ligger på ~30000:- per år på ett nybyggt hus på ca 180kvm. Ditt är betydligt större, så den summan kanske stiger till 40 - 50000:-/år. Vad vet jag!

Högt räknat så är det alltså 45000/12=3750:-/månad för värme, el mm.

Hittils är vi alltså uppe i 13800 + 3750 = 17550:-/mån för boende (högt räknat).

Sedan kommer sopavgifter, försäkringar och sånt till, men jag vet inte riktigt vad det kostar...

Hoppas det hjälpte nåt.

Ett lån med rörlig ränta ligger idag på ~4.9% (utan rabatter). Banken lägger på 3% när dom räknar på om du har råd eller inte. Om du har kvar 11400:- efter det att boende är betalt (lån, uppvärmning, el, skatt, försäkring mm) så ska det vara ok, även om det är på gränsen.
Va? Att banken lägger på 3 % (!) har jag aldrig hört talas om. Vilken bank pratar du om då? Antingen får man ett lån på en viss summa eller så får man det inte.

För övrigt ligger den rörliga räntan på fyra procent ganska exakt. I alla fall där jag har mina lån.

Men visst, har man en normalinkomst och inte en större insats än 200 000 kr bör man nog inte köpa en kåk för tre millar.

Men visst, har man en normalinkomst och inte en större insats än 200 000 kr bör man nog inte köpa en kåk för tre millar.

Va så gör ju alla här i Skåne, par i 30-års åldern köper en kåk för 4,5 millar, 500k kontant och resten från banken....
JA jag har också lite svårt att förstå hur de sover gott...

Själv kör man amorteringsfritt och ber till gud att inflationen ska äta upp lånen... :skrämd

Va? Att banken lägger på 3 % (!) har jag aldrig hört talas om. Vilken bank pratar du om då? Antingen får man ett lån på en viss summa eller så får man det inte.

För övrigt ligger den rörliga räntan på fyra procent ganska exakt. I alla fall där jag har mina lån.

Alltså dom räknar med 3% högre ränta än den aktuella rörliga för att få en viss säkerhet på om kunden skulle klara att räntan skulle gå upp. Jag vet inte om alla banker gör så, men när jag ska ansöka om lån på SEB så gör dom så i alla fall.
Räntan (rörlig) visas i alla fall som 4.9% på http://www.seb.se/pow/default.asp (här kan du även räkna ut din kostnad).

Sen får man ju alltid rabatter mm. Jag själv ligger på 3.8% i rörlig ränta på SEB.

Jag kan personligen tycka det är skönt att räkna med en hög ränta för att se vilka marginaler man ligger på egentligen.

Haha, ja det är en jävla djungel det här med huslån!
Jag och tjejen har båda normal inkomst och ett hus för 3 millar är ju löjligt utan att få in stålar för bottenvåningen. 2 miljoner känner jag är gränsen för vad jag vill betala för ett boende i denna klass, 3 miljoner funkar det med men som sagt så måste man sova om nätterna också.
Jag funderar på att köra amorteringsfritt så mycket det går och sedan renovera själv och värdera bort topplånet. Sälja om 13 år när man flyttar utomlands och förhoppningsvis får jag lite mellanskillnad som hjälper till en del till hotellet som jag vill driva :D

Räkna på
Vad kostar ett lån från SBAB?
Hur mycket får jag över varje månad?
Vad kostar det att lösa bundna lån?
Räkna på amortering
Storstadsguiden

Resultat
Lånekostnad (kr/mån)
Lånetyp Belopp Räntesats Brutto » Netto »
Bolån 900 000 kr 4,10 % (Rörlig) 3 075 kr 2 152 kr
Bolån 900 000 kr 4,51 % (2 år) 3 382 kr 2 367 kr
Bolån 1 200 000 kr 4,74 % (5 år) 4 739 kr 3 317 kr
Bolån amortering (rak 15 år) 1 083 kr 1 083 kr

--------------------------------------------------------------------------------

Summa 3 000 000 kr 12 279 kr 8 919 kr

För lån upp till 85 % kan du välja amorteringsfritt. Den del som överstiger 85 % ska amorteras av på 15 år enligt rak amorteringsplan. Lägsta amorteringsbelopp är 500 kr/månad. Ovanstående amortering gäller för ditt önskade lånebelopp.

Kontantinsatsen måste vara minst 5 %. Din lånekostnad påverkas om ränteläget förändras. Nedan kan du räkna på ny månadskostnad med ett högre ränteläge.

Detta är taget från SBAB, deras hemsida.http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopol...rivat/kalkyler/vad_kostar_lan.jsp&d=116&a=114

Där kan du direkt räkna ut hur du ska lägga upp lånet själv.

Jag har haft insyn i hur olika fastighets konstelationer fungerar under ett stort antal år.

Skulle jag vara dig skulle jag satsa på det här. Fatsighetsbranchen har aldrig varit så het som nu. Mälardalen är nästa område efter storstäderna som ökar.
Kolla hur många fastigheter som byggs, bostadsbrist i närområdet, arbetsmarknad ??

Som Biris skriver så är det sedan lite upp till dig själv att räkna på ditt värdesättande av förmånsvärdet att du bor i ditt eget ägandes AB hus. Kluriga vägar , en fastighets/företagsjusrist borde du söka upp. Det skilljer mycket i utgifter om det är en vill, flerfamiljhus, industrifastighet. Snårig djungel.

När det gäller uppvärmning,,, har inte du en form av vattendrag utanför fönstret ?..värmeväxlare, värmepump som använder vattnet som värmegivare istället för bergvärme...

Jag skulle inte lita på glädjekalkyler på den fastigheten....det kommer att kosta, men i längden kommer du att vinna på det, kolla bara historiskt hur fastighetspriser ökat i hela landet på 10-20 år.

Ni har inga barn, bara er själva, så ska ni satsa för framtiden, gör det NU.

De som inte tror på att ni kommer att hålla ihop i framtiden, tja, då får man sälja, andra har gjort så.

Jag säger med magkänslan, GO For It. :tummenupp

Summa 3 000 000 kr 12 279 kr 8 919 kr

Jag säger med magkänslan, GO For It. :tummenupp

Vad skulle jag göra utan Sporthoj.com och dess medlemmar? Antagligen mycket mer än vad jag gör idag men ack så bortkommen jag skulle vara :D

Den summan du har där, är det före och efter skatteavdragen? Jag ska slå litegrann på SBAB men just nu tar det ca 10 minuter för att öppna aftonbladet :mad:

Och angående köpet så resonerar jag likadant som dig, det går oftast uppåt och det är en bra investering! Gubben som jag köper det av kommer göra en rejäl hacka i vinst men då ha han iofs ägt det väldigt länge och han köpte det billigt av kommunen.
Och jag vet ju att det finns många intresserade på huset så skulle det skita sig så har jag köpare.
Det är mao inte mycket att fundera på, gäller bara att övertala tjejen :gnissla

Ända tills han upptäcker att bolaget har 8 mille i skatteskuld :yoparty

Skattesmällar är tufft :D Dock så är priset utan större inventarier samt att jag tippar på att han tömmer det på de miljoner som ligger på kontot :näsblod
Bara ett papper med värdelösa aktier förutom att aktierna äger huset...

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden