Räkna på
Vad kostar ett lån från SBAB?
Hur mycket får jag över varje månad?
Vad kostar det att lösa bundna lån?
Räkna på amortering
Storstadsguiden
Resultat
Lånekostnad (kr/mån)
Lånetyp Belopp Räntesats Brutto » Netto »
Bolån 900 000 kr 4,10 % (Rörlig) 3 075 kr 2 152 kr
Bolån 900 000 kr 4,51 % (2 år) 3 382 kr 2 367 kr
Bolån 1 200 000 kr 4,74 % (5 år) 4 739 kr 3 317 kr
Bolån amortering (rak 15 år) 1 083 kr 1 083 kr
--------------------------------------------------------------------------------
Summa 3 000 000 kr 12 279 kr 8 919 kr
För lån upp till 85 % kan du välja amorteringsfritt. Den del som överstiger 85 % ska amorteras av på 15 år enligt rak amorteringsplan. Lägsta amorteringsbelopp är 500 kr/månad. Ovanstående amortering gäller för ditt önskade lånebelopp.
Kontantinsatsen måste vara minst 5 %. Din lånekostnad påverkas om ränteläget förändras. Nedan kan du räkna på ny månadskostnad med ett högre ränteläge.
Detta är taget från SBAB, deras hemsida.
http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopol...rivat/kalkyler/vad_kostar_lan.jsp&d=116&a=114
Där kan du direkt räkna ut hur du ska lägga upp lånet själv.
Jag har haft insyn i hur olika fastighets konstelationer fungerar under ett stort antal år.
Skulle jag vara dig skulle jag satsa på det här. Fatsighetsbranchen har aldrig varit så het som nu. Mälardalen är nästa område efter storstäderna som ökar.
Kolla hur många fastigheter som byggs, bostadsbrist i närområdet, arbetsmarknad ??
Som Biris skriver så är det sedan lite upp till dig själv att räkna på ditt värdesättande av förmånsvärdet att du bor i ditt eget ägandes AB hus. Kluriga vägar , en fastighets/företagsjusrist borde du söka upp. Det skilljer mycket i utgifter om det är en vill, flerfamiljhus, industrifastighet. Snårig djungel.
När det gäller uppvärmning,,, har inte du en form av vattendrag utanför fönstret ?..värmeväxlare, värmepump som använder vattnet som värmegivare istället för bergvärme...
Jag skulle inte lita på glädjekalkyler på den fastigheten....det kommer att kosta, men i längden kommer du att vinna på det, kolla bara historiskt hur fastighetspriser ökat i hela landet på 10-20 år.
Ni har inga barn, bara er själva, så ska ni satsa för framtiden, gör det NU.
De som inte tror på att ni kommer att hålla ihop i framtiden, tja, då får man sälja, andra har gjort så.
Jag säger med magkänslan, GO For It.