Till er med huslån/fastighetslån etc

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är så att jag och tjejen bor i ett sekelskifteshus och i dagsläget hyr vi övervåningen på ca 120kvm (hela övervåningen med hall samt förrådsrum är ca 150kvm) av han som äger huset. På bottenvåningen ligger hans elfirma och det är väl ca 1000kvm tomt till det hela (sjö/å-tomt) samt garage mm.
Han har frågat mig samt gett mig förstahands-rätt att köpa huset av honom då han planerar att gå i pension inom kort.
Jag är mycket intresserad av det hela då vi planerar att köpa hus inom några år. Vi är dock inte överrens om att det ska bli just detta huset då tjejen inte vill bo centralt samt att hon inte gillar tomten. Men det får bli ett senare problem efter lite övertalning :D

Nu till grejjen: Han vill ha 3 miljoner för det hela (då ingår firman vilket är ett krav pga kontrakt mm) och det är ju en slant för ett hus anser jag.
Vi är två stycken i familjen men lär väl utöka där också. Nu behöver vi ju inte ha en kåk på ca 400kvm med vinden (som ska inredas vid köp) och därmed är ju mina planer på att hyra ut undervåningen på ett eller annat sätt samt att tjejen kommer starta egen blomster-rörelse inom kort och då finns ju möjligheten att ha det här.
Men är det ens realistiskt att ha huslån på 3 mille? Vi är ju normala "svenssons" om man ser till inkomsterna. Inget utöver det vanliga mao.

Vad betalar ni i månad på era ungefärliga lån? Vad bör man ha för inkomst för ett så stort lån?
Nu vill jag ju som sagt hyra ut nedre delen och jag räknar med att våran bodel kommer stå för ca 5-7000:- i månadskostnad att dra av på den totala månadskostnaden. Rimligt för den ytan vi räknar med.
Men man kan ju inte alltid räkna med att hyra ut, och kanske inte alltid till det pris jag vill ha isåfall.
Sen är ju huset i sig en säkerhet förvisso, det kommer antagligen värderas i samband med köp. Det är ett centralt läge längs med ån och lite utöver det vanliga jämfört med andra hus här i staden. Stenhus för övrigt med fjärrvärme och inga större renoveringar krävs förutom fönsterbyten. Ett annat hus längre upp på gatan gick för 4 miljoner, dock lite större tomt samt helt bostads-inrett.

Hoppas ni förstår min frågeställning och anledningen till att jag frågar är att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag springer till banken och undersöker saken lite närme.

PS: det blev kanske lite rörig text men jag hoppas någon orkar ta sig igenom den...

Jag orkar ta mig genom texten, framför allt för att du bytt avatar så det är lättare att koncentrera sig nu.
Räkna på Comboloan om vad det ska kosta exakt, men om räntan ligger på 5% så är det 150 om året i ränta, minus ränteavdrag men plus amortering. En tusing i månaden är kanske rimligt på ett sådant lån eller två, säg två.
150/12=12.500/månad
Avdrag borde väl bli 45 tuss så det är 3750/mån, (12500-3750+2000)/2 = 5375pp. Låter väl helt okej för en solid snubbe som dig? :)

Edit:
Jag förklarar dåligt ser jag, har varit vaken sedan 0500 så börjar bli seg. Nu: middag. :banana

Jag sitter i styrelsen för vår brf och vi hade en lite diksussion kring lägenhetspriserna, lån etc etc igår vid vårt möte. En av styrelseledamöterna jobbar på bank med just såna här saker.

1. För att kunna låna upp 3 milj bör ett hushålls sammanlagda bruttoinkomst vara minst 600000.

2. Man bör ha kvar MINST 11000 av sin nettolön efter att boendekostnaderna är betalda.

Nu har du ju ev möjlighet att hyra ut delar av fastigheten vilket sätter saken i en annan dager. Kom ihåg att det är dyrt med hus. Underhåll, uppvärmning etc etc kostar en del deg.

Jag förstår att det är lockande med det här huset, men det kankse är rimligare att titta på någonting mer i er nivår/storlek.

Kanske är det så att ni har råd med det här, men samtidigt är det inte speciellt kul att lägga alla sina pengar på boende?

En av våra BR-medlemmar sålde fö sin lägenhet här i BRFen för 57k/m2. Ingen vindsvåning eller nåt sånt. BOstadsmarknaden är galen nu och var glad att du inte behöver betala samma priser i Arboga. (=ca 20 milj för det där huset :gnissla )

Det är så att jag och tjejen bor i ett sekelskifteshus och i dagsläget hyr vi övervåningen på ca 120kvm (hela övervåningen med hall samt förrådsrum är ca 150kvm) av han som äger huset. På bottenvåningen ligger hans elfirma och det är väl ca 1000kvm tomt till det hela (sjö/å-tomt) samt garage mm.
Han har frågat mig samt gett mig förstahands-rätt att köpa huset av honom då han planerar att gå i pension inom kort.
Jag är mycket intresserad av det hela då vi planerar att köpa hus inom några år. Vi är dock inte överrens om att det ska bli just detta huset då tjejen inte vill bo centralt samt att hon inte gillar tomten. Men det får bli ett senare problem efter lite övertalning :D

Nu till grejjen: Han vill ha 3 miljoner för det hela (då ingår firman vilket är ett krav pga kontrakt mm) och det är ju en slant för ett hus anser jag.
Vi är två stycken i familjen men lär väl utöka där också. Nu behöver vi ju inte ha en kåk på ca 400kvm med vinden (som ska inredas vid köp) och därmed är ju mina planer på att hyra ut undervåningen på ett eller annat sätt samt att tjejen kommer starta egen blomster-rörelse inom kort och då finns ju möjligheten att ha det här.
Men är det ens realistiskt att ha huslån på 3 mille? Vi är ju normala "svenssons" om man ser till inkomsterna. Inget utöver det vanliga mao.

Vad betalar ni i månad på era ungefärliga lån? Vad bör man ha för inkomst för ett så stort lån?
Nu vill jag ju som sagt hyra ut nedre delen och jag räknar med att våran bodel kommer stå för ca 5-7000:- i månadskostnad att dra av på den totala månadskostnaden. Rimligt för den ytan vi räknar med.
Men man kan ju inte alltid räkna med att hyra ut, och kanske inte alltid till det pris jag vill ha isåfall.
Sen är ju huset i sig en säkerhet förvisso, det kommer antagligen värderas i samband med köp. Det är ett centralt läge längs med ån och lite utöver det vanliga jämfört med andra hus här i staden. Stenhus för övrigt med fjärrvärme och inga större renoveringar krävs förutom fönsterbyten. Ett annat hus längre upp på gatan gick för 4 miljoner, dock lite större tomt samt helt bostads-inrett.

Hoppas ni förstår min frågeställning och anledningen till att jag frågar är att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag springer till banken och undersöker saken lite närme.

PS: det blev kanske lite rörig text men jag hoppas någon orkar ta sig igenom den...

Det beror ju på en massa parametrar. Är tomten friköpt? Har du 300.000 till kontantinsats? utöver huslånet, vad är det för driftskostnader?

Det du kan göra för att få en bild av det hela (mellan tumme och pekfinger) är att gå in på www.hemnet.se. Sök upp en kåk för 3 millar och sen kan du klicka dig fram till en boendekalkyl, då får du ett hum av vad det handlar om. Men somsagt, dom räknar med en insats på 300". Fast den summan kan man laborera lite med inne på boende kalkylen.

Om du har ett seriöst intresse så låter du en mäklare ta fram alla uppgifter åt dig, för ni anlitar väl en mäklare vid ett köp? Och då får du DIN sanning av kostnaderna. Men var nogrann, även mäklare förskönar sanningen och putsar på siffror för att det skall se bra ut. Tex i det området jag tittar på hus så tar dom aldrig upp kostnaden för hyra av parkering som driftkostnad, utan nämner det lite i förbifarten bara. Så tänk efter vilka utgifter ni kommer att ha utöver de uppgifter du får.

Jag orkar ta mig genom texten, framför allt för att du bytt avatar så det är lättare att koncentrera sig nu.
Edit:
Jag förklarar dåligt ser jag, har varit vaken sedan 0500 så börjar bli seg. Nu: middag. :banana

Haha, du tyckte jag var så söt på min avatar men det är inget att skämmas för! "man är inte bög bara för att man suger av en polare" eller vad säger man nu igen :näsblod
Tack för den genomräkningen, jag hade räknat med mer. Men måste man verkligen amortera? Jag ser egentligen ingen anledning så länge husets värde stiger :va

Starstriker, tack du också :) Vi vill inte lägga alla våra pengar på boende, men både jag och tjejen har ju planer på hur vi ska tjäna mer deg i framtiden. vi är båda 25 år och fria från allt vad lån och barn och andra kostnader heter.
I dagsläget pyntar vi 5000:-/mån med el och värme och det är ju väldigt billigt för denna lya så några kronor till kan vi pynta med vinden som ska inredas.

Kawwa, du kommer med lite annat också och det känns bra!
Tomten är friköpt fram till 2 meter från vatten då man tydligen ej får upplåta denna yta till privata ägare eller nåt sånt. Ska kolla upp detta närmre då jag har hört att flera har köpt loss även denna yta och det ska även jag göra isåfall och bura in huset från omvärlden...
Insatsen löser vi på något vis, det är säkerligen ett år kvar innan kontrakt isåfall.
Driftskostnader vette fan, ska be om alla sådana kalkyler också innan bankmöte. Men som sagt, fjärrvärme= skitdyrt. Ska även be en polare göra en offert på Pellets-värme och se över kostnaderna på det kontra nuvarande.
Jag vet inte om mäklare kommer anlitas då det är lite special det hela... Jag måste köpa hela hans firma annars har kommunen förköpsrätt, men det kanske går att lösa med mäklare också. En jurist jag känner kommer få gå igenom nuvarande kontrakt och lite papper för att se att allt står rätt till.

Nej man måste inte amortera på bottenlån och det behöver man ju inte ha längre om jag minns rätt?
Dessutom behöver man inte 10% till kontantinsats, om ändet inte är en trång sektor för er, tror det är 5% numer.
Det där med att låsa in sig från omvärlden låter så fett att jag måste rekommendera till köp. Det blir som en vallgrav mot pöbeln va? :drool

Nej man måste inte amortera på bottenlån och det behöver man ju inte ha längre om jag minns rätt?
Dessutom behöver man inte 10% till kontantinsats, om ändet inte är en trång sektor för er, tror det är 5% numer.
Det där med att låsa in sig från omvärlden låter så fett att jag måste rekommendera till köp. Det blir som en vallgrav mot pöbeln va? :drool

Haha, ja en vallgrav ska det fan bli :yoparty Nädå men om du kollar kartan så ser du hur det blir staket för att slippa insyn och genomfart som det är i dagsläget på gården ner mot vattnet, mest för att det är en butik på botten.
Sedan en uteplats vid vattnet med båten nedanför :brinnerup Detta blir ju inte bättre! Ok, om jag hade haft råd med en Princess och inte en ryds 470 då :D

Jag har ju funderat på detta sedan vi flyttade in och en faktor som spelar in till stor del är att jag helrenoverade hela lägenheten i stort sett när vi flyttade in och det tog ca två månader och kostade litegrann som vi dock kvittade mot hyra. Men ändå, det känns lite mer som ett eget hus redan i dagsläget och när man har lagt ner så många timmar på det så känns det ännu mer logiskt att köpa kåken.
Vi får dock hyreskontrakt på 5 år eller dylikt om jag inte köper så hur vi än gör får vi bo kvar vilket inte var säkert i början om vi inte skulle köpa.

Äditt/ karta för fan! Och nu även huset.

Bifogat

• huset.JPG
    huset.JPG
    24.7 KB · Visningar: 51
  • hus1.jpg
    hus1.jpg
    73.1 KB · Visningar: 179
Last edited:
3 mille MED firman verkar inte dyrt:) Frågan är väl vad du ska göra med firman bara, om du kan avveckla den med en gång eller om du måste vänta. Kolla med kommunen (hmmm kan bli svårt) om bottenvåningen och vinden FÅR inredas till bostad. Det kanske blir tvärt nej, ii vilket fall för bottenvåningen.
Lycka till från mig som bodde på Birgittagatan ett antal år :D

3 mille MED firman verkar inte dyrt:) Frågan är väl vad du ska göra med firman bara, om du kan avveckla den med en gång eller om du måste vänta. Kolla med kommunen (hmmm kan bli svårt) om bottenvåningen och vinden FÅR inredas till bostad. Det kanske blir tvärt nej, ii vilket fall för bottenvåningen.
Lycka till från mig som bodde på Birgittagatan ett antal år :D

Åfyfan, en gammal Boga-bo :brinnerup
Han lär ju tömma firman på de flesta tillgångarna men å andra sidan får man ett väl inarbetat namn (har funnits i måååånga år) och inventarier/materiel för en halv mille eller dylikt.
Nästan så man skulle fortsätta driva den då jag är utbildad elektriker i grunden men hur kul är det att vara kabelapa :(
Jag ser inga problem i boinreda botten- samt vinds-våning men det är å andra sidan ej aktuellt med bottenvåningen då den kommer att hyras ut till verksamhet. Vi vill inte ha några grannar nämligen, som det är i dagsläget är det perfekt.

Snart ska jag upp till banken och se om man kan snacka lite löst med dem :tummenupp

samt att tjejen kommer starta egen blomster-rörelse inom kort och då finns ju möjligheten att ha det här.
Räkna kallt med att hon kommer ha cirka 0 kronor kvar efter skatt hela första året. Det är få som tjänar några pengar första året med ny verksamhet.

Kolla också vad det är för regler som gäller när du helt plötsligt blir hyresvärd. Det är inte lika stränga regler när man hyr ut till ett företag som till privatperson, men du har ändå vissa regler att hålla dig till. Det är ju inte så kul när hyresgästen kommer med massa förfrågningar och krav som innebär kostnader för dig som privatperson. Om nå't pajar så måste det ju fixas, och har du inte lust/möjlighet att agera rörkrökare/snickare/vaddetnukanvara så måste du ju ta de pengarna ur egen ficka och anlita nå'n.

Last edited:
Jag vet inte om mäklare kommer anlitas då det är lite special det hela... Jag måste köpa hela hans firma annars har kommunen förköpsrätt, men det kanske går att lösa med mäklare också. En jurist jag känner kommer få gå igenom nuvarande kontrakt och lite papper för att se att allt står rätt till.

Räcker med en jurist som har någon fastighetskompetens (o företagsöverlåtelse), anlita mäklare när det finns given köpare och säljare blir lite av "syndapengar" (dyrt)

Lite tillägg till de svar du har fått:

Hursomhelst, några saker tänka på ifall du pratar med bank

-Värderingen av kåken kan blir olika ifall hela huset är bostadsklassat eller ej, värt att kolla (vad de kan gå med på att låna ut, bostad ger lägre "risk" för dem)
- Som jag förstått så äger hans firma kåken. Om det ett AB eller enskild, ger olika upplägg i sig och blir lite omständigare än ren fastighetsaffär. Är det ett AB så kommer banken troligtvis bli kinkig.
Juridiskt så köper du ju ett företag, inte bara inkråm (förpliktelse etc kan följa med)

5 % i Stockholm, damn
I byhåla i småland 15-25%:mad:

Last edited:
Vi är dock inte överrens om att det ska bli just detta huset då tjejen inte vill bo centralt samt att hon inte gillar tomten.

Det spelar väl ingen roll om ni bor utanför centrum eller i centrum, det är ju iaf samma tomte :va :tomten

:)

5 % i Stockholm, damn
I byhåla i småland 15-25%:mad:

15% blir jag tvungen att erlägga i Stockholm

Last edited:
Räcker med en jurist som har någon fastighetskompetens (o företagsöverlåtelse), anlita mäklare när det finns given köpare och säljare blir lite av "syndapengar" (dyrt)

Lite tillägg till de svar du har fått:

Hursomhelst, några saker tänka på ifall du pratar med bank

-Värderingen av kåken kan blir olika ifall hela huset är bostadsklassat eller ej, värt att kolla (vad de kan gå med på att låna ut, bostad ger lägre "risk" för dem)
- Som jag förstått så äger hans firma kåken. Om det ett AB eller enskild, ger olika upplägg i sig och blir lite omständigare än ren fastighetsaffär. Är det ett AB så kommer banken troligtvis bli kinkig.
Juridiskt så köper du ju ett företag, inte bara inkråm (förpliktelse etc kan följa med)

Idag var jag och snackade med dem och det började ju inte direkt bra... Det visade sig att kåken är klassad som annat än bostad redan i deras fastighets-karta och då blev det till att springa till företagsavdelningen direkt.
Där sa de att de var tvungna att ha lite mer uppgifter, namn/beteckning på huset samt lite mer skit.
Och det är ju som sagt ett AB men vi ska snacka lite mer om det hela och se om vi kan gå runt det på något vis.
Mäklare kanske är överflödigt som du säger så länge vi har en jurist inkopplad, vilket det blir eftersom det är en bolagsaffär som kommer genomföras troligtvis.

Hur som helst så fick jag en ny tid där vi ska snacka lite mer och göra kalkyl på det hela och då har jag med mig en egen driftskostnads-kalkyl mm.
Det är ju väldigt lockande det hela och jag hade räknat kallt med ett månadspris på runt 18-20k på lånet men är det som Mackan säger så ser det betydligt ljusare ut.
Jag ska även kolla upp möjligheterna för vad man får ha för näring på just det området, det vore ju skoj att kanske slå upp "Anders café och catering" :gnissla

Fin kåk. Lycka till! :tummenupp

Ett ungefärligt exempel som jag lånat från en bekant som nyss tagit huslån:

2.1 mille, 6.25% ränta med låst ränta i 30 år kostar ca 12,500kr/månad. Ingen egen insats och lånet avbetalt på 30 år. Under samma förutsättningar så skulle alltså 3 mille landa runt 17,900kr per månad.

Det är säkert billigare i Sverige eftersom räntan är lägre, om jag inte minns fel...

Det där kan bli kanon. Bara att satsa.

Ha med i beräkningarna vad ni gör den dagen du och din tjej kanske går skilda vägar. Det kan hända när man minst anar det kan jag säga :näsblod

Driftskostnader vette fan, ska be om alla sådana kalkyler också innan bankmöte. Men som sagt, fjärrvärme= skitdyrt. Ska även be en polare göra en offert på Pellets-värme och se över kostnaderna på det kontra nuvarande.

Äru´säker på d?

Har alltid hört att fjärrvärme skall vara ett bra val både ur ekonomisk och miljösynpunkt. Men det gäller kanske bara större föreningar och inte enskilda hus. Kolla upp detta ordentligt!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg