Till alla språkpoliser och rättstavningskontrollanter!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Där har du fel BB!
Att ett ord inte förekommer i dina kretsar betyder inte att det inte finns, eller används! :fakta
Ditt kompisgäng av messerschmitters räknas inte. Jag försöker vara en sån som unvikter att dra in min utbildning och sånt för folk tycker sådant är irriterande men jag har ändå studerat lingvistik på universitetet med inriktning engelska eftersom jag ska bli lärare i engelska och i alla fall jag skulle tycka att ordet assumera är ett sådant låneord som borde förekommit i mina kretsar då vi gick genom otroligt många låneord, både såna vi fått från engelskan och vad engelskan fått från nordiska, latin och franska.
 

Dr.Bike

Guest
Ditt kompisgäng av messerschmitters räknas inte. Jag försöker vara en sån som unvikter att dra in min utbildning och sånt för folk tycker sådant är irriterande men jag har ändå studerat lingvistik på universitetet med inriktning engelska eftersom jag ska bli lärare i engelska och i alla fall jag skulle tycka att ordet assumera är ett sådant låneord som borde förekommit i mina kretsar då vi gick genom otroligt många låneord, både såna vi fått från engelskan och vad engelskan fått från nordiska, latin och franska.

Nu är du personlig och bitter efterson du hade FEL.
Försök stå över sånt, och diskutera sakfrågan istället för plumpa dumma påhopp, och epitet.
Mina kompisar har du f.ö ingen aning om vad de är för ena.
Så dina förutfattade meningar kan du hålla för dig själv.
Flera av mina vänner är nog mer kommunsitiska och upproriska än dig, men det skulle du aldrig tro. Själv är jag heller ingen messerschitt, inte ens om DU påstår det.
Däremot älskar jag att argumentera.

Men vissa klarar visst inte det... utan att bli arga/personliga/plumpa, och/eller ta det som en livsuppgift att ur ett "working class" självpåtaget perspektiv alltid peppra dem som påtalar saker. För "de" (i detta fallet jag) tillhör "etablisemanget" och ska bekämpas.
Såna som du har alltid roat mig med ert auktoritetshat (som alla på vänsterkanten har), då det nappar VARJE gång man petar på era knappar! :D
(hör nästan internationalen spelar när du skriver honkiie ;))

Men! :mattias Jag gillar dig iaf!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ditt kompisgäng av messerschmitters räknas inte. Jag försöker vara en sån som unvikter att dra in min utbildning och sånt för folk tycker sådant är irriterande men jag har ändå studerat lingvistik på universitetet med inriktning engelska eftersom jag ska bli lärare i engelska och i alla fall jag skulle tycka att ordet assumera är ett sådant låneord som borde förekommit i mina kretsar då vi gick genom otroligt många låneord, både såna vi fått från engelskan och vad engelskan fått från nordiska, latin och franska.

Nackdelen med lärosäten är att man som ung student lätt ger det man där lär sig en överordnad referensstatus mot världen utanför. Så var det iaf med mig.

Skulle jag (mer frekvent än du redan irriterat dig på :) ) hålla mig till det vokabulär som jag tex fick lära mig på Kth hade du nog hittat massvis med ord du däremot inte stött på i dina humanistiska studier.

Själv tycker jag att det är trist att svenskan utarmas på ngt vis. I synnerhet på benämningar. Även jag tenderar att använde mer och mer engelska uttryck, det är bekvämt att kunna använda samma benämningar på olika delar i tex en maildialog. Grundfärg är primer, täckfärg är coating osv

Att använda korta fina svenska tekniska ord som tex pegel, gland, gejd, krans i teknikerspråk är riskabelt bland yngre om man vill bli förstådd. Och då känner jag mig ändå inte gammal.

Men jag håller med om att jag mfl säkert tenderar att använda krångligare ord än nödvändigt ibland, ibland för att visa att man är insatt eller tom för att göra intryck.
 

Dr.Bike

Guest
Nackdelen med lärosäten är att man som ung student lätt ger det man där lär sig en överordnad referensstatus mot världen utanför. Så var det iaf med mig.

Skulle jag (mer frekvent än du redan irriterat dig på :) ) hålla mig till det vokabulär som jag tex fick lära mig på Kth hade du nog hittat massvis med ord du däremot inte stött på i dina humanistiska studier.

Själv tycker jag att det är trist att svenskan utarmas på ngt vis. I synnerhet på benämningar. Även jag tenderar att använde mer och mer engelska uttryck, det är bekvämt att kunna använda samma benämningar på olika delar i tex en maildialog. Grundfärg är primer, täckfärg är coating osv

Att använda korta fina svenska tekniska ord som tex pegel, gland, gejd, krans i teknikerspråk är riskabelt bland yngre om man vill bli förstådd. Och då känner jag mig ändå inte gammal.

Men jag håller med om att jag mfl säkert tenderar att använda krångligare ord än nödvändigt ibland, ibland för att visa att man är insatt eller tom för att göra intryck.

Men det gör dig till en besserwisser Jörgen!
Du svänger dig med "fina ord" som INGEN* begriper!



*INGEN: En krets av människor definierad av Honkiie,
Men ändå utgörs kretsen av de SOM förstår märkligt nog av en huvuddel av de som är födda före 1977.

Men! jag ska hädanefter alltid be om ursäkt preventivt (var det ett svårt ord?) samt skriva en ordlista i slutet på varje inlägg där vanligen förekommande nomenklatur oxå förklaras på rinkebysvenska.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Nu är du personlig och bitter efterson du hade FEL.
Försök stå över sånt, och diskutera sakfrågan istället för plumpa dumma påhopp, och epitet.
Mina kompisar har du f.ö ingen aning om vad de är för ena.
Så dina förutfattade meningar kan du hålla för dig själv.
Flera av mina vänner är nog mer kommunsitiska och upproriska än dig, men det skulle du aldrig tro. Själv är jag heller ingen messerschitt, inte ens om DU påstår det.
Däremot älskar jag att argumentera.

Men vissa klarar visst inte det... utan att bli arga/personliga/plumpa, och/eller ta det som en livsuppgift att ur ett "working class" självpåtaget perspektiv alltid peppra dem som påtalar saker. För "de" (i detta fallet jag) tillhör "etablisemanget" och ska bekämpas.
Såna som du har alltid roat mig med ert auktoritetshat (som alla på vänsterkanten har), då det nappar VARJE gång man petar på era knappar! :D
(hör nästan internationalen spelar när du skriver honkiie ;))

Men! :mattias Jag gillar dig iaf!
Jag tycker fortfarande bara att det är roligt att ingen någonsin kan erkänna att de bara dragit ett ord ur arslet. För jag är fortfarande 100% säker på att det är det du gjorde :fakta , och det bara för att visa att du använder ovanliga ord och därför är lite bättre. Angående dina kompisar så antog jag att du omgett dig med liksinnade eftersom ordet tydligen används i dina kretsar. Eller är det i ditt yrke som de använder ordet assumera?

Har jag verkligen varit så personlig och bitter förresten? I och för sig så är ju hela den här diskussionen ett påhopp från min sida så det gick ju knappast att undvika.

Varför tror du att jag är kommunist förresten?
Nackdelen med lärosäten är att man som ung student lätt ger det man där lär sig en överordnad referensstatus mot världen utanför. Så var det iaf med mig.

Skulle jag (mer frekvent än du redan irriterat dig på :) ) hålla mig till det vokabulär som jag tex fick lära mig på Kth hade du nog hittat massvis med ord du däremot inte stött på i dina humanistiska studier.

Själv tycker jag att det är trist att svenskan utarmas på ngt vis. I synnerhet på benämningar. Även jag tenderar att använde mer och mer engelska uttryck, det är bekvämt att kunna använda samma benämningar på olika delar i tex en maildialog. Grundfärg är primer, täckfärg är coating osv

Att använda korta fina svenska tekniska ord som tex pegel, gland, gejd, krans i teknikerspråk är riskabelt bland yngre om man vill bli förstådd. Och då känner jag mig ändå inte gammal.

Men jag håller med om att jag mfl säkert tenderar att använda krångligare ord än nödvändigt ibland, ibland för att visa att man är insatt eller tom för att göra intryck.
Jag kan inte alla ord i svenska språket, framförallt inte teknikerspråk. Jag ser inget fel med att använda teknikerspråk när det gäller sådant, det är inte heller ett brott mot mänskligheten att använda finare språk än vad som krävs. Vad jag däremot alltid reagerar på är när människor utan anledning tar ett engelskt ord och försvenskar det eftersom att det svenska ordet inte finns i någon mer "avancerad" version. Det är självklart okej när det faktiskt verkligen är ett låneord men när någon använder ett ord som assumera i en diskussion angående språkanvändning och rättstavning så måste jag faktiskt säga till. Mest gör jag det för att det alltid är roligt att se hur alla slingrar sig och hävdar att det visst är ett riktigt ord men att jag har aldeles för dåligt ordförråd för att känna till det.

Kommunistförsvaret var nytt däremot.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag tycker fortfarande bara att det är roligt att ingen någonsin kan erkänna att de bara dragit ett ord ur arslet. För jag är fortfarande 100% säker på att det är det du gjorde


Nix! Det var inte nåt jag bara drog till med! Promise.
Det är ett ord jag använt/använder och som används lite här och där man hör.
Ledsen att du aldrig hört det, men nej, det var inget jag drog till med.
Brukar du uppfinna ord under tiden du skriver/talar? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kan inte alla ord i svenska språket, framförallt inte teknikerspråk. Jag ser inget fel med att använda teknikerspråk när det gäller sådant, det är inte heller ett brott mot mänskligheten att använda finare språk än vad som krävs. Vad jag däremot alltid reagerar på är när människor utan anledning tar ett engelskt ord och försvenskar det eftersom att det svenska ordet inte finns i någon mer "avancerad" version. Det är självklart okej när det faktiskt verkligen är ett låneord men när någon använder ett ord som assumera i en diskussion angående språkanvändning och rättstavning så måste jag faktiskt säga till. Mest gör jag det för att det alltid är roligt att se hur alla slingrar sig och hävdar att det visst är ett riktigt ord men att jag har aldeles för dåligt ordförråd för att känna till det.

Kommunistförsvaret var nytt däremot.

Då förstår jag var du menar.

Mycket i teknikerspråket har en tendens att gå åt samma håll. Mycket är rätt inarbetat. Man "resettar", "startar upp" och "stänger ned".
Egentligen lika töntigt som att säga "målsättning" isf mål.


Alla vet att alla språk- och lärarstudenter och humanister är kommunister! :fakta :D

honkiie är en jävla kommunist jävel ,I knew it.
:mad:

Solklart fall! Han har ju tom pluggat i Umeå :fakta
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Nix! Det var inte nåt jag bara drog till med! Promise.
Det är ett ord jag använt/använder och som används lite här och där man hör.
Ledsen att du aldrig hört det, men nej, det var inget jag drog till med.
Brukar du uppfinna ord under tiden du skriver/talar? :)
Vart hör du det här ordet? Vem använder det? Äh, spelar ingen roll egentligen. Jag tror inte det finns någonting som kan få dig att erkänna att du har fel och jag tror inte det finns någonting som kan få mig att tro på att du verkligen använt eller hört det ordet tidigare.

Jag vill däremot fortfarande veta varför jag är så vänster att du hör internationalen i bakgrunden när du läser mina inlägg?:va
 

Dr.Bike

Guest
Pfft, assumera är ett hittepåord punCkt. Du ville egentligen säga ponera men upptäckte att det inte riktigt smed, så då drog du en rövare med "assumera". Erkänn! :tungan

Hahaha... neeeej! :D

Sorry, men det ÄR ett ord jag har med mig.

Vart hör du det här ordet? Vem använder det? Äh, spelar ingen roll egentligen. Jag tror inte det finns någonting som kan få dig att erkänna att du har fel och jag tror inte det finns någonting som kan få mig att tro på att du verkligen använt eller hört det ordet tidigare.

E.O.D
 
Last edited:
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top