Till alla språkpoliser och rättstavningskontrollanter!

_teSSan_

Guest
Jo (som du säkert såg tidigare i tråden) så konstaterade jag det.
Och ja - jag fick även på tafsen av Skrotnisse för att s.a.s påstå att du SAGT detta.
Men... ;) Det assumerade jag!
Rätt eller fel, jag tog din undran såsom en klar tes.
För det är det för mig.

Det är BEKLÄMMANDE hur ILLA en del (som inte behöver) skriver, och tillåter sig att sjunka i detta träsk.

Ja, jag såg det sen, läste bara fram till ditt svar, efteråt upptäckte jag attt diskussionen hade kommit längre än så.. :näsblod

Men jag håller helt och fullt med dig, många här (och på andra ställen) skriver och stavar sämre än min snart sjuåriga son. Skrämmande med tanke på att man får anta att det är vuxna människor bakom tangentborden.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
HAHAHA!

Helt underbart! :D

Jag har skrattat så jag har ont i magen, tack för alla inlägg....

Och ett speciellt tack till Dr.Bike :yoparty

Trodde jag mest skulle få se: gammal, gubbe vakna den är inte ny direkct, damma av dig möglet old man, osv osv, ni hajjar. Men detta blev ju en riktigt rolig tråd

Tack än en gång! :tummenupp
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jo (som du säkert såg tidigare i tråden) så konstaterade jag det.
Och ja - jag fick även på tafsen av Skrotnisse för att s.a.s påstå att du SAGT detta.
Men... ;) Det assumerade jag!
Rätt eller fel, jag tog din undran såsom en klar tes.
För det är det för mig.

Det är BEKLÄMMANDE hur ILLA en del (som inte behöver) skriver, och tillåter sig att sjunka i detta träsk.

Det är beklämmande att se hur mycket text en del kan rapa ur sej utan att ha något att säga. Du ha väl, i bomber magasin, skrivit en lååååång text om tändinställning på motorcyklar om jag inte minns fel. Mycket *skrattar* stavfel och andra konstigheter i den texten.

Kasta inte sten i...

*puzzisar*
 

Dr.Bike

Guest
Det är beklämmande att se hur mycket text en del kan rapa ur sej utan att ha något att säga. Du ha väl, i bomber magasin, skrivit en lååååång text om tändinställning på motorcyklar om jag inte minns fel. Mycket *skrattar* stavfel och andra konstigheter i den texten.

Kasta inte sten i...

*puzzisar*

Det är ju en VISS skillnad på att ALLTID stava fel, samt ha två tre olika gramatiska fel i en och samma mening, än att ha något ENSTAKA stavfel emellanåt, bland tusentals ord.

Jag har en del ord som mina fingrar tenderar skriva fel, medans hjärnan vet i vilken ordning bokstäverna ska vara. En gång av 50 kanske det blir fel då.
Inget jag ligger sömnlös för.

Att påpeka stavfel min gode man betyder INTE att man måste vara 100% felfri själv.
Det är ingen. :fakta (inte ens jag! ;) :lol)
Det vore som att kräva att en lagledare skulle vara den bäste spelaren.


Jaja, du hajar min point. Och visst. Stavfel kan man leva med, till stor del.
Det är mycket värre med alla särskrivningar!! :mad:


:)
 

Dr.Bike

Guest
Det värsta är ändå när människor ska försöka låta smartare än alla andra och bara hittar på nya ord. Håller du inte med?

Till del. Om du nu menade ordet assumera.
Men ändå inte. För det där du säger är en vanlig åsikt bland folk vars ordförråd inskränker sig till 300 ord.
Då tycker de att andra människor som använder ord DE inte förstår är "märkvärdiga"
Men åter till ordet assumera som är en "svengelsk" parafras.
Och som du vet är de vanliga, och används flitigt.
Som ett låneord, men försvenskat.

KLart mer korrekt än Rinkebysvenska iaf om du frågar mig.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Till del. Om du nu menade ordet assumera.
Men ändå inte. För det där du säger är en vanlig åsikt bland folk vars ordförråd inskränker sig till 300 ord.
Då tycker de att andra människor som använder ord DE inte förstår är "märkvärdiga"
Men åter till ordet assumera som är en "svengelsk" parafras.
Och som du vet är de vanliga, och används flitigt.
Som ett låneord, men försvenskat.

KLart mer korrekt än Rinkebysvenska iaf om du frågar mig.
Rinkebysvenska är absolut mer korrekt eftersom att det är fler som använder det än ordet assumera som du är först i världen med att använda eftersom att du kom på det medans du skrev för att verka speciell.:arsele

http://www.google.se/search?hl=sv&c...ial&hs=Wu&q=assumera&btnG=Sök&meta=lr=lang_sv
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Rinkebysvenska är absolut mer korrekt eftersom att det är fler som använder det än ordet assumera som du är först i världen med att använda eftersom att du kom på det medans du skrev för att verka speciell.:arsele

http://www.google.se/search?hl=sv&c...ial&hs=Wu&q=assumera&btnG=Sök&meta=lr=lang_sv

Pinsamt att din google-länk då allra högst upp har en träff i Nordisk Familjebok där ordet assumera står listat. Jag assumerar att det innebär att Dr. Bike inte var först i världen, möjligtvis tvåa.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Pinsamt att din google-länk då allra högst upp har en träff i Nordisk Familjebok där ordet assumera står listat. Jag assumerar att det innebär att Dr. Bike inte var först i världen, möjligtvis tvåa.
Tror du att nordisk familjebok är ett nutida uppslagsverk? Hittade du någon annan länk där ordet användes? Finns det någon som tror att drbike inte bara hittade på ordet just för att verka speciell?
Poängen är nämligen att det är komplettligt ridickulöst när någon gnäller på andras användning av languaget när de själva helt obviöst bara hittar på egna ord eller försvenskar ett engelskt ord för att verka vara högedukerade.
 
Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Tror du att nordisk familjebok är ett nutida uppslagsverk? Hittade du någon annan länk där ordet användes? Finns det någon som tror att drbike inte bara hittade på ordet just för att verka speciell?

Dr Bike kan mycket väl vara så gammal att Nordisk Familjebok kan anses vara en vital källa till hans ordförråd. :) Ungefär som med dig och Lunarstorm!
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Jag läser hellre fulsvenska och talspråk än den krampaktigt pretentiösa svadan folk slänger sig med när dom vill framstå som pålästa (på ett hoj-forum, kom igen..). Men, nåt som på allvar kan kännas lite skrämmande är när man ser hur tex studenter behandlar språket när dom tvingas till att använda papper och penna, helt utelämnade utan varken stavningskontroll eller google. Har underkänt tentor trots att de säkert haft rätt i sak bara för att jag inte orkat plöja mig igenom svamlet.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Då hoppas jag du blir anmäld och avskedad.
Ja jag med.

Nej seriöst; jag kan inte godkänna en uppgift om svaret är så luddigt och obegripligt att det kan tolkas på olika sätt. Har inte underkänt nån för att de stavat Post med "å" eller struntar i punktuation. Än. =)
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Ja jag med.

Nej seriöst; jag kan inte godkänna en uppgift om svaret är så luddigt och obegripligt att det kan tolkas på olika sätt. Har inte underkänt nån för att de stavat Post med "å" eller struntar i punktuation. Än. =)
Okej då är jag med. Tänkte det är ju inte så kul att låna 25kkr per termin och bli underkänd för att nån lärare inte gillar hur man skriver. Om det nu inte tentan handlar just om det då.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Så bara för att folk förstår vad de som stavar fel menar så är det helt okej att stava som en kratta? :va





Förresten; det är inte okej att använda orimligt många ???, !!! eller ... efter varje mening oavsett hur bra eller dåligt man stavar.

Amen! :tummenupp
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Det är ju en VISS skillnad på att ALLTID stava fel, samt ha två tre olika gramatiska fel i en och samma mening, än att ha något ENSTAKA stavfel emellanåt, bland tusentals ord.

Jag har en del ord som mina fingrar tenderar skriva fel, medans hjärnan vet i vilken ordning bokstäverna ska vara. En gång av 50 kanske det blir fel då.
Inget jag ligger sömnlös för.

Att påpeka stavfel min gode man betyder INTE att man måste vara 100% felfri själv.
Det är ingen. :fakta (inte ens jag! ;) :lol)
Det vore som att kräva att en lagledare skulle vara den bäste spelaren.


Jaja, du hajar min point. Och visst. Stavfel kan man leva med, till stor del.
Det är mycket värre med alla särskrivningar!! :mad:


:)

Särskrivningar är fruktansvärt. Personligen förstår jag inte hur folk kan ha så väldigt svårt för det. Butiker, varuhus, formulär, avtal och en väldig massa annat är numera besudlat med särskrivningar. Om ett ord uttalas som ETT ord så skrivs det också som ETT ord. Svårare än så borde det inte vara.

Jag förstår givetvis om dyslektiker och liknande har problem med det, men att stora organisationer och sånt har särskrivningar på stora jävla skyltar för X antal tusen kronor övergår mitt förstånd. Min morbror pluggar till svensklärare och är släktens guru på det svenska språket. Enligt honom kommer det att bli mer och mer accepterat med särskrivningar i dagens samhälle, vilket får oss språkpoliser att sucka djupt. Men vad gör man? :)

Syftningsfel som du talade om tidigare är dock väldig väldigt vanligt. Han kör jävligt bra hoj är ju till exempel en vanlig miss när man ofta menar Han kör hoj jävligt bra. Nu kan det ju ibland vara svårt med syftning när talspråket är snällare mot syftningsfel. Betoning och liknande spelar ju helt plötsligt in då.

Att påpeka stavfel min gode man betyder INTE att man måste vara 100% felfri själv.
Det är ingen. :fakta (inte ens jag! ;) :lol)

Du råkar inte mena "inte ens jag"? :D :tuttar



Förlåt :näsblod
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hur skriver man överhuvud taget? Som jag skrev just precis, eller över huvud taget, eller överhuvudtaget? Har sett alla tre och en av dem borde vara mer rätt än de andra.

Stör mig förresten på alla som skriver: "Dra alla över samma kant."
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
:mattias
Särskrivningar är fruktansvärt. Personligen förstår jag inte hur folk kan ha så väldigt svårt för det. Butiker, varuhus, formulär, avtal och en väldig massa annat är numera besudlat med särskrivningar. Om ett ord uttalas som ETT ord så skrivs det också som ETT ord. Svårare än så borde det inte vara.

Jag förstår givetvis om dyslektiker och liknande har problem med det, men att stora organisationer och sånt har särskrivningar på stora jävla skyltar för X antal tusen kronor övergår mitt förstånd. Min morbror pluggar till svensklärare och är släktens guru på det svenska språket. Enligt honom kommer det att bli mer och mer accepterat med särskrivningar i dagens samhälle, vilket får oss språkpoliser att sucka djupt. Men vad gör man? :)

Syftningsfel som du talade om tidigare är dock väldig väldigt vanligt. Han kör jävligt bra hoj är ju till exempel en vanlig miss när man ofta menar Han kör hoj jävligt bra. Nu kan det ju ibland vara svårt med syftning när talspråket är snällare mot syftningsfel. Betoning och liknande spelar ju helt plötsligt in då.



Du råkar inte mena "inte ens jag"? :D :tuttar



Förlåt :näsblod


Särskrivningar är ett direkt tecken på låg intelligensnivå(undantaget dyslektiker).

Min favorit bland dessa skyltar du nämner är ändå Willy:s. Ingen särskrivning, men så där skriver man fan inte på svenska om det inte är en förkortning före kolonet. Typ IFK:s.
 
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top