Till alla idioter i Rookie1000.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nu i helgen satt jag som publik på en tävling och försökte förlika mig med det faktum att det inte blir någon rejsing för farbror Chrille i år. Det var skitskoj samtidigt som det fanns negativa aspekter - den fruktansvärda startkraschen var naturligtvis en av dessa, men på ett mer grinigt plan så var det beteendet vid gulflagg. Det har retat mig under åren som tävlande och nu blev det för mycket....

ÄR NI HELT HJÄRNDÖDA?!?

Jag satt nere vid dungen under R1000-rejset och såg på nära håll hur Swedie och vemdetnuvar stog på trynet. När det sedan kom ut ambulans så fick jag se eländet som följde på nära håll.

Först trodde jag att Oscar hade fått hjärnblödning men det såg jag snabbt att jag hade missbedömt. Varvtal, kroppshållning och nerlägg visade tydligt att han hade slagit av vid gulflaggen och gled förbi blåljustaxin. Men så tog det ett halvt varv innan han var upphunnen av den klungan som han just hängt av också.

Men resten av er?

Jag stod så jag såg högern uppför krönet och hela vänsterhögern där ambulansen stod.

Jag vet inte hur många förare som kom med skrapande fotpinnar upp över krönet för att sen kasta över och köra med knät i backen förbi ambulansen och ge fullt i höjd med den samma. Extra uppmärksamhet ådrog sig en kille som på höga varvtal vred helt stumt, fort och hårt, i höjd med ambulansen vilket gjorde att hojen gungade betänkligt.....VARJE GÅNG.

Gulflaggen är inte till för att ni ska köra ikapp killen som just kört i från er.
Att killen bakom kommer ikapp vid gulflagg är ofrånkomligt och det måste ni acceptera.
Att killen framför kör som en idiot på gulflagg försvarar inte att ni gör det för att inte bli avhängda. Ni kör en rookie-serie, inte MotoGP.

Allt detta på en av Sveriges absolut farligaste banors eller som Mike o Tony sa förra året: Det brukar inte vara så många vurpor på Falken men det brukar vara en hel del stygga skador.

För två år sen körde en kille omkull på gulflagg på en fredagsträning på Åsen och blev diskad från ALLT deltagande under tävlingshelgen. Så allvarligt är faktiskt det ni gör.

Själv har jag under mina tre år blivit anklagad för att överreagera på gulflagg genom att dels slå av för mycket o för fort och dels genom att köra för sakta. Det förra jobbade jag hårt på att åtgärda då det är ett farligt beteende att bara slå av och resa sig men att jag kör för sakta?? Det är ett stort attitydsproblem hos en förare som säger något sånt till mig. Så länge jag inte räcker upp handen så kör jag precis så fort som är säkert - ingen ska berätta för mig att det är fel.

Ni borde samtliga se videon med funktionären i USA som blir påkörd. Tyvärr kan jag inte hitta den nu men den finns där ute någonstans

Det säger en del när ambulanspersonalen ( Pillis i detta fallet) skriver att hon brukar tycka det är obehagligt att gå ut under race men att hon i helgen var livrädd......

Hur många omkörningar var det på gulflagg i inbromsningen efter rakan under R1000-rejset. Jag tyckte mig kunna räkna 5-6 stycken då klunga efter klunga kom lödandes utan att slå av ett uns. Kass är det!

Åtgärd som fungerar mot detta är att kolla varvtiderna efter racet och se om folk verkligen håller igen vid gulflagg, om man inte sänker sitt tempo med X procent så blir man utesluten, vissa sätter sina snabbaste varv under gulflagg :(

blom skrev:
hur gick det för swedie och co då??

Vet inte vem du syftar på med co men Swedie slog sig lite lagom och hojen blev lite lagom trasig. Swedie läker ihop och hojen kräver några kronor och kärlek för att bli sig själv igen.

Bara bra men det som var den stora risken i det här fallet var att köra in i ambulansen eller klippa räddningspersonalen då de brukar ställa sig så de skyddar de fallna förarna.

Don Quixote skrev:
Vet inte vem du syftar på med co men Swedie slog sig lite lagom och hojen blev lite lagom trasig. Swedie läker ihop och hojen kräver några kronor och kärlek för att bli sig själv igen.
jag syftar på vemdetnuvar oxå?

Jag blev ordentligt ifrånåkt förbi Swedies vurpa på varenda varv under gulflagg. Blev dessutom vittne till 2 solklara omkörningar på gulflagg efter rakan. Det är tom så att vissa förare satte snabbaste varvtid på varv 4, mitt under ambulansens färd mot depå :va

GSXR1100R skrev:
Åtgärd som fungerar mot detta är att kolla varvtiderna efter racet och se om folk verkligen håller igen vid gulflagg, om man inte sänker sitt tempo med X procent så blir man utesluten, vissa sätter sina snabbaste varv under gulflagg :(

Funkar inte i en rookieklass då en gulflagga i ett svårt parti faktiskt kan förbättra varvtiderna för långsamma förare som annars brukar överladda där. Åsen är en typisk bana där det kan inträffa.

Annars är inte iden dum.

Last edited:
Nr:18 skrev:
Jag blev ordentligt ifrånåkt förbi Swedies vurpa på varenda varv under gulflagg. Blev dessutom vittne till 2 solklara omkörningar på gulflagg efter rakan. Det är tom så att vissa förare satte snabbaste varvtid på varv 4, mitt under ambulansens färd mot depå :va

Det tror fan att du blev ifrånåkt. Du höll ju igen och körde med stora marginaler förbi ambulansen.

Rätt ska vara rätt, ni var ett gäng som körde snyggt också men det var skrämmande få.

Chrille skrev:
Det tror fan att du blev ifrånåkt. Du höll ju igen och körde med stora marginaler förbi ambulansen.

Rätt ska vara rätt, ni var ett gäng som körde snyggt också men det var skrämmande få.
At slå av förbi ambulansen är smart för sitt eget liv, bilar är hårdare än softfence.....

blom skrev:
jag syftar på vemdetnuvar oxå?

Det var väl CoolRille som körde in i Sweie. Som jag förstått det gick det bra men det finns säkert andra som kan svara bättre på det.

Det får väl bli mycket hårdare instruktioner till flaggvakterna om att rapportera. Jag kan förstå att man inte hinner med allt vid en postering, speciellt om man är oerfaren, men det kanske inte trycks ordentligt på att flaggvakterna kan rapportera förare.
Kan tävlingsledningen svartflagga ngn baserat på att funktionärer tycker att den föraren kör alldeles för fort vid passeringa v engulflaggssituation, även om inget händer?

Goodstuff skrev:
Det säger en del när ambulanspersonalen ( Pillis i detta fallet) skriver att hon brukar tycka det är obehagligt att gå ut under race men att hon i helgen var livrädd......

När vi hämtade upp Swedie på baksidan av banan vart det ruskigt läskigt. Jag kunde inte hoppa in på förarsidan för hojarna kom så j***a fort...jag fick stå bakom ambulansen ett tag innan det var fritt...i det ögonblicket va man inte så kaxig kan jag säga! Ambulansen är lixom inte helt smidig att ta sig fram med på en bana full m hojar under rejs...och det var inge kul när hojarna strök m kanten på bilen och knäskrapa precis framför!

Nyteknik skrev:
Jag trodde det var självklar rutin att den som kör om under gulflagg rapporteras och disciplineras.

:fakta

Kanske inte helt lätt att veta om du är ny som funkis och inte är RR-nerd om det inte påpekas på genomgången.
Jag vet bara hur mycket det var att tänka på i Bergskurvan efter att jag fått stopp där. Det är verkligen fullt upp hela tiden i en sådan kurva och att då även hinna se alla omkörningar på gulflagg är inte så lätt som det verkar när man själv sitter på hojen på banan.

Pillis skrev:
När vi hämtade upp Swedie på baksidan av banan vart det ruskigt läskigt. Jag kunde inte hoppa in på förarsidan för hojarna kom så j***a fort...jag fick stå bakom ambulansen ett tag innan det var fritt........!

Så det var du din stackare. Tyckte verkligen synd om dig.

Jag körde hem Swedie till Eskilstuna efter rejset.... stukad fot - stor som en badboll.... + att han hade lite ont överallt...

Pillis skrev:
När vi hämtade upp Swedie på baksidan av banan vart det ruskigt läskigt. Jag kunde inte hoppa in på förarsidan för hojarna kom så j***a fort...jag fick stå bakom ambulansen ett tag innan det var fritt...i det ögonblicket va man inte så kaxig kan jag säga! Ambulansen är lixom inte helt smidig att ta sig fram med på en bana full m hojar under rejs...och det var inge kul när hojarna strök m kanten på bilen och knäskrapa precis framför!

Som sagt.
Dina upplevelser borde få syndare, om de läser dem, att tänka till en gång extra. När erfaren ambulanspersonal tycker det är livsfraligt på banan så är det något som är fel...

Man kan ju tänka sig scenariot att det är en mycket allvarlig skada och personalen inte kan ta sig in i sin bil för att det går för fort utanför....

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...