Till alla Husaägare!

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Katana 1100
Tjena alla glada!
Var och tittade på Husa 650 -00 idag som var riktigt fin.
Jag provade den och den gick som ett skott.
Den är servad ofta , jag känner killen som har Husan och
han är mc-mek. Nylackad ram , nyrenoverad motor , nya motorlager mm.
Han vill ha 40000kr för den.
Är det rimligt?
Vad bör man tänka på när det gäller 00:an?
Vad skiljer den sig med nyare husor?
Tacksam för svar..... :D :D :D
 
Lite rättelse först bara...

00 var första årsmodellen med nya chassiet och plasten men fortfarande gamla 600-motorn. Den blev lite uppdaterad till 00 men är fortfarande av gamla generationen och som sagt på 600cc.

Innan du rett ut det är det svårt att svara på frågor. Men eftersom jag tror det är en 600 så är det klockrent om den dessutom är nyrenoverad. Händer nåt finns det en uppsjö billiga delar. Om 40lök är rätt beror på om det är SM-hjul eller inte och om det är det får du med E-hjulen osv osv. Jag tycker personligen att 40 för en nyrenoverad 600 med SM-hjul verkar rätt ok. Är det elstart på den??

Bilden på motarden visar en 00a och crossen är en 01a. Lättaste sättet att se skillnaden på långt håll är om ljuddämparen har den lilla kröken (om den inte är bytt såklart) eller ej. Vidare har 600orna balansaxel och ev. startmotor i framkant på motorn medans 650orna har starten bakom cylindern och balansaxeln inuti motorn. En annan sak som kan var ombyggt men som är lätt att se är utseendet på svingen som du ser på bilderna.
 

Bifogat

  • fe600_sm.jpg
    fe600_sm.jpg
    10.7 KB · Visningar: 110
  • studio2.jpg
    studio2.jpg
    65.3 KB · Visningar: 65
Last edited:
Med tanke på svingen så ser den vänsta bilden rätt ut .
Den har blåeloxerade fälgar + bandäck (Metzeler)
Där är startmotor men han sa att det var en "hjälpstartmotor"
för att spara vikt.Han använde mest kicken.
Den hade även uppdaterats när det gällde vipparmarna.
(Vad det nu innebär?)
Supermoto skrev:
Lite rättelse först bara...

00 var första årsmodellen med nya chassiet och plasten men fortfarande gamla 600-motorn. Den blev lite uppdaterad till 00 men är fortfarande av gamla generationen och som sagt på 600cc.

Innan du rett ut det är det svårt att svara på frågor. Men eftersom jag tror det är en 600 så är det klockrent om den dessutom är nyrenoverad. Händer nåt finns det en uppsjö billiga delar. Om 40lök är rätt beror på om det är SM-hjul eller inte och om det är det får du med E-hjulen osv osv. Jag tycker personligen att 40 för en nyrenoverad 600 med SM-hjul verkar rätt ok. Är det elstart på den??

Bilden på motarden visar en 00a och crossen är en 01a. Lättaste sättet att se skillnaden på långt håll är om ljuddämparen har den lilla kröken (om den inte är bytt såklart) eller ej. Vidare har 600orna balansaxel och ev. startmotor i framkant på motorn medans 650orna har starten bakom cylindern och balansaxeln inuti motorn. En annan sak som kan var ombyggt men som är lätt att se är utseendet på svingen som du ser på bilderna.
 
Last edited:
Smile skrev:
Med tanke på svingen så ser den vänsta bilden rätt ut .
Den har blåeloxerade fälgar + bandäck (Metzeler)
Där är startmotor men han sa att det var en "hjälpstartmotor"
för att spara vikt.Han använde mest kicken.
Den hade även uppdaterats när det gällde vipparmarna.
(Vad det nu innebär?)

Alla Husabergs startmotorer är så kallade "hjälpstartmotorer". De fungerar bra i början men när cykeln inte är ny längre fungerar de väldigt sporadiskt om allt inte är EXAKT rätt schyssterat och batteriet är som nytt. Vad det gäller vipporna så sitter det antagligen 03:ans i, de har kraftigare lager än tidigare för att få längre serviceintervaller.
 
Smile skrev:
Hur ligger Husorna till effektmässigt 00-04?
Ca 55hk på hjulet.Lite beroende på hoj och var den är bänkad.Om du är osäker på vilken motor som sitter i -00:an kan du titta var vattenpumpen sitter.Uppe vid toppen på gamla motorn och nere vid transkåpan på nya motorn.
 
Smile skrev:
Med tanke på svingen så ser den vänsta bilden rätt ut .
Den har blåeloxerade fälgar + bandäck (Metzeler)
Där är startmotor men han sa att det var en "hjälpstartmotor"
för att spara vikt.Han använde mest kicken.
Den hade även uppdaterats när det gällde vipparmarna.
(Vad det nu innebär?)
Är det en 600 av årsmodell 00 lär inte vipporna behövt nån uppdatering. Speciellt inte till 03 eftersom det är olika motorgenerationer. Kolla var startmotorn sitter. Sitter den framför motorn är det en 600, sitter den bakom cylindern är det en 650 och då är det jättebra att vipparmslagringarna uppdaterats till senare modell.


Adrian_J skrev:
Alla Husabergs startmotorer är så
kallade "hjälpstartmotorer". De fungerar bra i början men när cykeln inte är ny längre fungerar de väldigt sporadiskt om allt inte är EXAKT rätt schyssterat och batteriet är som nytt. Vad det gäller vipporna så sitter det antagligen 03:ans i, de har kraftigare lager än tidigare för att få längre serviceintervaller.
Är det en 600 så är min erfarenhet att starten fungerar bättre än de första åren av 650 eftersom både batteri och startmotor var betydligt kraftigare på dem. Kör man mkt med starten får man dock vara beredd på batteribyte vartannat år vilket väl inte känns så farligt.


Smile skrev:
Var det 2001 Husaberg ökade 600:an till 650 eller?
Det är inte bara 50cc extra utan en helt ny motorgeneration. Ram osv är däremot i princip samma från 00 tills idag.
 
Om vi säger så här då:
Vilken Husa ska jag titta efter , den jag redan har nämnt eller en av senare
generation?(01-04)
 
Smile skrev:
Om vi säger så här då:
Vilken Husa ska jag titta efter , den jag redan har nämnt eller en av senare
generation?(01-04)

Jag skulle nog rekommendera 00'an eller '03-'04.
De två första modellerna av nya motorn led av en del barnsjukdomar, speciellt ´01-an men även i hög grad ´02-an.
Så om du inte hittar en uppgraderad tidig modell så skulle jag antingen leta efter en senare modell alt köpa 600-an. Den är det bra nyp i men kommer att rasa i värde rätt odentligt. Försök få den billigt om du köper.


Daniel...
 
Smile skrev:
Tjena alla glada!
Var och tittade på Husa 650 -00 idag som var riktigt fin.
Jag provade den och den gick som ett skott.
Den är servad ofta , jag känner killen som har Husan och
han är mc-mek. Nylackad ram , nyrenoverad motor , nya motorlager mm.
Han vill ha 40000kr för den.
Är det rimligt?
Vad bör man tänka på när det gäller 00:an?
Vad skiljer den sig med nyare husor?
Tacksam för svar..... :D :D :D

Är det nisses Husa?
 
Supermoto skrev:
Är det en 600 så är min erfarenhet att starten fungerar bättre än de första åren av 650 eftersom både batteri och startmotor var betydligt kraftigare på dem. Kör man mkt med starten får man dock vara beredd på batteribyte vartannat år vilket väl inte känns så farligt.

Varannat??? Snarare var 6:e månad tycker jag. Och med tanke på att listpris för batteri är 1000:- tycker jag det är myckett. Men men, kvittar. Elen är en bonus, så länge maskinen startar på 2 kickar spelar det ingen roll. :tummenupp
 
Ojojoj... Husa!!! Som om det inte skulle finnan nog med problem här i världen!!

Visst lite mer effekt... men hur mycke mer "rackel"!! Känner faktiskt ingen husa ägare som inte haft problem med sin hoj!! Oljeläckage, rasade startmotorer.!!
Köp en XR så åker du problemfritt... (peppar peppar)
 
Kostet78 skrev:
Ojojoj... Husa!!! Som om det inte skulle finnan nog med problem här i världen!!

Visst lite mer effekt... men hur mycke mer "rackel"!! Känner faktiskt ingen husa ägare som inte haft problem med sin hoj!! Oljeläckage, rasade startmotorer.!!
Köp en XR så åker du problemfritt... (peppar peppar)

Och jag känner ingen XR-ägare som någonsin vunnit ett race med sin XR.
Om man inte räknar gärdsgårds-race då.
Det eviga problemet mellan tråkigt och säkert eller kul och osäkert.
Ju roligare man vill ha det ju mer får man offra. Vilken nivå man är beredd att lägga sig på är en avägning för alla.
Och vikt/effekt är mer intressant än ren effekt för övrigt. Annars skulle en Konverterad Africa Twin vara ett monster och en XR lika snabb som en CRF om vi nu ska hålla oss t Honda.

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
Last edited:
Kostet78 skrev:
Ojojoj... Husa!!! Som om det inte skulle finnan nog med problem här i världen!!

Visst lite mer effekt... men hur mycke mer "rackel"!! Känner faktiskt ingen husa ägare som inte haft problem med sin hoj!! Oljeläckage, rasade startmotorer.!!
Köp en XR så åker du problemfritt... (peppar peppar)

Kan du förklara hur en liten elmotor "typ radiostyrd bil" kan rasa???
 
And here we go again :D
Kritisera aldrig Husaberg-sekten :Bugar
Dom kräver bara lite mer "service"
(vad service innebär är en definitionsfråga) :va
 
Man får tydligen inte vara nöjd med sin Husaberg utan man måste vara ledsen och missnöjd med sitt köp. Om nu alla kände sig så lurade och besvikna på en hoj som bara rasar (enligt andra) är det ju konstigt att folk köper en Husa över huvud taget. De flesta vet nog att Husan kräver service och är också beredda på det när man köper hojen. Ska oljan och filtret bytas på en Husa kallas det för "motorras" eller att man "renoverar motorn". Gör man det på någon annan hoj kallas det knappt för "service".

Att Honda XR är en bra och pålitlig hoj vet också de flesta. Det är upp till var och en att välja en hoj som man trivs med.

Nej, nu ska jag ut och renovera Husan efter ett ras. Såg att det var lite för lite luft i framhjulet och måste fylla på lite... :) :) Hoppas jag blir klar med den omfattande renoveringen idag för imorgon ska jag renovera baklyset med en ny glödlampa... :) :)

Nu var väl det här inlägget lite ironiskt menat men det börjar bli lite tröttsamt med allt tjat om ras och service. ;)
 
ypvs skrev:
Och jag känner ingen XR-ägare som någonsin vunnit ett race med sin XR.
Om man inte räknar gärdsgårds-race då.
Det eviga problemet mellan tråkigt och säkert eller kul och osäkert.
Ju roligare man vill ha det ju mer får man offra. Vilken nivå man är beredd att lägga sig på är en avägning för alla.
Och vikt/effekt är mer intressant än ren effekt för övrigt. Annars skulle en Konverterad Africa Twin vara ett monster och en XR lika snabb som en CRF om vi nu ska hålla oss t Honda.

Daniel
www.supermotard-racing.com

:Bugar Jag förstår att du kör Husa o inte XR....

Men jag kör XR o inte Husa för jag har inte lika fet börs som du!! :hihi
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top