Till alla "glidar-mc" ägare, framför allt YamahaXV1600

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
köper du en sån här och e kille så blir du garanterat mobbad av alla andra hd åkare:D

Äsch, vem bryr sig om att impa på fetmagade HD-ägare, man ska köpa vad man gillar. Personligen tilltalas jag enormt av en smal (så att man kan enkelt ziggzagga och köra mellan bilarna tillochfrån jobb) HD som är förhållande liten och riktigt snygg. En sån skulle jag kunna tänka mig! Dock under förutsättningen att det händer något när man gasar, vet inte hur det är med dessa 1200 sportsters egentligen...
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Du menar att man betalar 100 000kr extra för ett varumärke inte kvalité? Bra tänkt! :tummenupp

en sportster/nighster går väl inte lös på 100 000 kr mer? Vad jag har sett i de amerikanska listorna ligger de ungefär som en modern supersport i pris. Kanske ett påslag på 20% eller ngt för att det är en harley men det har man ju igen när man säljer den.

Kolla vad glidar japsarna är värda efter ett par år i jämförelse med en harley.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns bara ett alternativ om det gäller glidare och det är The Nightster... schysst retrostuk á la the great escape och så är det ju en harley.

Jo, om man gillar mattsvart krymplack så...

Hela motorn ser ju ut som en japansk kassetbandspelare sedan 70talet.

Ska man nu ha en "glidare" så ska det synas att det är metall, antingen kromad eller borstad.

Sen så är det riktigt att köper man Harley så betalar man mer för en sämre produkt jämfört med motsvarande japsare, men det är sånt som inte ens inbitna Harleyåkare nekar till längre.

Angående storlek för nybörjare, jag körde en splitterny Deuce som absolut första hoj och det var inga problem, det är världens enklaste hojar att köra då dom har bra vrid och ingen hysterisk effekt så dom är snälla mot föraren.

Jag skulle kunna tänka mig en glidare om jag hade möjlighet att ha två hojar, men då skulle den andra vara en renodlad bushoj, så kunde jag köra all oinspirerad körning med glidaren (till och från jobbet och lånkörningar) och ändå ha något litet och lätt att åka ibland.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
en sportster/nighster går väl inte lös på 100 000 kr mer? Vad jag har sett i de amerikanska listorna ligger de ungefär som en modern supersport i pris. Kanske ett påslag på 20% eller ngt för att det är en harley men det har man ju igen när man säljer den.

Kolla vad glidar japsarna är värda efter ett par år i jämförelse med en harley.

Värsta HD:n kostar ungefär så mycket mer motför värsta japscustomen. Yamaha V-Max är väl undantaget men den är inte riktigt en custom. Du får inte en märkbart bättre maskin för dom extra pengarna du slänger ut. Skit samma vad du får igen i slutändan men en HD är aldrig lönsam.

Tittade in på Lindroths MC i Luleå och där såldes det en tankpad till en HD. Den gick lös på 1654kr, samma tankpad (något mindre) får du för 49kr på Biltema. Är HD-paden bättre? Samma sak kan man säga om hojarna. Du betalar för myten och legenden, inget annat.

Vad jag menar är att man betalar ett sjukt överpris för medelmåtta. Bättre köpa en riktig sporthoj (R1, Blade, Ninja, 1098, etc.) eller touringmaskin med ABS runtom som stannar på en 50 öring.
 

svenskekocken_2

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bjärnum
Hoj
2004 Yamaha Wildstar XV1600
OJ!
Vad många svar! =)
Har skrivit på en del andra forum också, men fått mest svar från er.
ber om ursäkt att jag skrev på ett forum som uttryckligen handlar om sporthojar (jag e inte trög:tungan) men detta verkade vara det mest aktiva forumet så jag tänkte "jag provar här också".

Men jag ska definitivt prova en Wildstar så fort jag får möjlighet, och känna hur den känns. Ska även kolla in yamahas forum som många av er föreslagit.

En sista fråga: Vilken triumph modell va det på bilden??

Har kollat lite på meanstreak också. kanske får prova en sån också! ;-)

Men återigen: Tack för alla svar!
Oerhört tacksam!
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
En sista fråga: Vilken triumph modell va det på bilden??

Thunderbird 1600...men det är en ny modell, så den hittar du inte beggad. Men du ville ha båtmotorkänsla, och då är det den hojen k*ken pekar mot...paralelltwin is teh shit! (vad fan är det jag säger?)
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Om man nu absolut måste ha en glidare, och det ska se fet ut och låta mycket:
02-boss-hoss-1_big.jpg



Boss Hoss V8 :fakta
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Spara pengarna och åk på charter istället. Mer "bang for the buck"!

Och eftersom samtliga föreslagna pråmar har litereffekt som ett surt mjölkpaket så ser jag inte varför någon av dem skulle vara fel för någon med nutaget kort!

Lycka till med letandet!
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Vad jag menar är att man betalar ett sjukt överpris för medelmåtta. Bättre köpa en riktig sporthoj (R1, Blade, Ninja, 1098, etc.) eller touringmaskin med ABS runtom som stannar på en 50 öring.

Håller med helt. Men de som åker glidare resonerar ju inte efter de måtten. De är känsla, attityd och märke som räknas. Jag la bara mina 5 cent i vad jag tycker är en glidarhoj som ser fräck ut.
 

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
Jasså? Jag tycker iaf den e grym solosadel innebär ju bara det lite lone rider =)

Sen är den ett sjukt billigt alternativ till vrod:arna.

:) vet inte bara hört att sportsters e flickcyklar :D

och sen så ser ju motor växellåda(eller vad det nu e för något) ut som :va

men visst det finns riktigt pigga sportsters me :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Antingen köper man en sportser för att man vill ha den sportigaste HD'n man kan hitta, eller så köper man en big twin HD för att man vill ha en glidare.

Köper man en glidare baserad på sportster så vill man vara badass men har inte råd med en "riktig" HD.

I mitt tycke.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kawa meanstreak

Powercruisernas Opel Manta...maffiga linjer men ordentligt trött maskin.

Grannen har en VTX 1800 med öppna VH Longshots...den är det riktigt bra ompa i...för att vara en glidare alltså:D
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Triumph Rocket III med effektdämpare, går som en Raket (därav namnet), lite annorlunda ljud (brölar rätt ordentligt) och svänger otroligt för att vara en glidare. Bra bit över 200 Nm i vrid från typ 1500 varv gör att du lätt accar jämt med vilken sporthoj som helst dessutom. Check it out!
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Har haft Wildstar och Meanstreak.

Wildstaren är stor och tung men välbalanserad riktigt lättkörd tror inte det är några problem att hantera, sambon klarade lätt av det och hon är varken stor, stark eller har skägg.
Trevlig motor om man gillar fiskebåtar varvstopp runt 4300 har jag för mig hyggligt vrid.
Chassit är väl hyggligt så länge man inte tokar sig för mycket, bromsarna räcker för de farter maskinen är skapt för. Går bra att åka långt och två på den, dock bör man undvika vänsterfilen på Autobahn ( been there done that.. ).

Meanstreaken är marginellt rappare i motorn, chassit är ingen höjdare för att saluförts som en sportigare variant av glidare ( ?? ) bromsarna dock bra.

Förgasare på Yamahan medans Kawan har insprutning. Hyggliga effektökningar i bägge med lufttrimning, men några effektmonster blir det aldrig och meningen med en glidare säger ju sig självt.

Sen så har sambon en Dragstar 650 och mor en EN500, är man över meddellängd sitter man som en potta skit på dem och har man kört 1600 förstår man inte meningen med en 500.. förutom den ekonomiska biten vill säga.

Min 5-öring.
 

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Nighstern var riktigt cool!

Annars är ju nightrod ganska fet!
rizoma_night_rod_01.jpg



Så nu skall jag in i duschen och tvätt mig med klorin för jag sagt detta :brinnerup:D
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top