Till alla "glidar-mc" ägare, framför allt YamahaXV1600

svenskekocken_2

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bjärnum
Hoj
2004 Yamaha Wildstar XV1600
Jag har ett antal frågor till er som äger glidare.
Jag håller i skrivandets stund på att ta mc-kort, och ska köra upp om ett par veckor.
Men det e inget roligt att bara ha körkortet utan man måste även införskaffa sig en mc.
Jag har alltid velat ha en glidare och det är det enda som gäller för min del.
Lite ytligt (kanske) men en sak som är viktig för mig är ljudet. den ska gärna låta som en gammal fiskebåt. =)
Storleken på mc:n är för mig ganska viktig också. jag vill att den ska se fet ut. men man kan ju inte få allt.
Motorcyklar jag funderat på är följande (i "denna-vill-jag-ha-mest-av-alla" ordning)
1. Yamaha Wildstar XV1600
2. Honda VTX
3. Honda Shadow

Det är alltså dessa jag funderat på men har lite frågor ang. detta:
1. Vad vore lämpligt att börja med, vikt- och kubikmässigt? Är rädd att Wildstar'n med sina 1600 kubik och 320kg i vikt kan vara lite mycket för en nybörjare.... eller? Ni som har en wildstar får gärna ge input på hur det är att köra en sådan hoj.
berätta gärna om det finns vanliga fel på denna mc:n, vad man bör tänka på, för- och nackdelar.

Ja, det va väl egentligen det. Den frågan sammanfattade det jag undrar mest över just nu.
En jobbarkompis menar på att man kan ha lika roligt med en mindre mc, typ en 650, 750 eller något liknande, men eftersom jag alltid velat ha en Wildstar så är det svårt för han att övertala mig till något mindre.

Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt problem, och tänk på att jag är nybörjare, har bara kört körskolans suziki 750 (ingen aning om vad modellen heter), o den är inga problem att hantera.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Troll?

320 kilos wildstarsjärnklumpar är ingen hoj, det är en imagepryl,
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har haft en vn 800 vulcan och den räckte gott och väl till glidande och skjutsande, men vill du ha en wild star så är det väl bara att köpa en? dom har helt klart en av dom snyggaste motorerna iaf.
tror inte att vikten är något problem på en så lugn och sansad maskin heller.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varför inte en gammal bushoj?
Om galosherna passar, så kan du ju byta "upp" (i mina ögon ner) dig till storkubikare senare.
Det är lättare att lära sig köra på en lättare hoj.
Gärna med lite mos i rovan!
Mina glidarfavvosar:
Sugakuki savage:
2003-Suzuki-LS650Savagea-small.jpg

Mysig hoj med charmig motor.
Effektmässigt handikappad.
Kassaskakig EN 500:
2005-Kawasaki-Vulcan500LTD-small.jpg

Varvvillig paralelltwin.
Busigt!
Skramlaha XV1100:
yamahaxv1100virago-big.jpg

Fulaste Kalle Anka choppern.
trevlig att köra med underbar motor.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag var inne på samma tanke som du. Men efter en lektion på körskolans Africa Twin, så vacklade jag i min övertygelse om att det var custom jag skulle ha - men var fortfarande säker på att jag älskar motorkaraktären hos twinnar, därav valet av hoj för tillfället. Personligen skulle jag helt enkelt ha försökt mig på att provköra några olika sorters cyklar för att se vad som tilltalade mig mest.

Men ska du ha en custom är det klart du ska ha en custom. Yamahas hojar är ju grymt uppskattade av dem som kör dem. Jag funderade ett tag på en Shadow, men som någon annan redan sagt: Sök upp forum riktade specifikt för de custommodeller du kollat på. Gör också lite egen research (googla efter +"modellnamn" +review och läs vad folk säger om hojarna).

Lycka till!
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
själv skulle jag valt vtx 1800
men det är mest på grund av att den har 30-40 häst mer

hjälpte en kompis köra hem en wildstar föra året
och vikten var inget jag reagerade på som ett problem

tycker förövrigt att en 750 custom
känns lite som att köra en moppe


kompisens wildstar med packning
 

Bifogat

  • IMG_0852.jpg
    IMG_0852.jpg
    260.4 KB · Visningar: 524

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Finns bara ett alternativ om det gäller glidare och det är The Nightster... schysst retrostuk á la the great escape och så är det ju en harley.
 

Bifogat

  • pnw_spxl1200n_dom_c20_sws_w1024.jpg
    pnw_spxl1200n_dom_c20_sws_w1024.jpg
    148.5 KB · Visningar: 525

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag lånade en Yamaha Warrior 1700 när jag servade min egna hoj för några år sedan. De går hur lugnt som helst. Frugan har en Dragstar 650 och min åsikt är klar: ska man åka glidare ska det vara stooora motorer, annars missar man poängen. Det är ocoolt att växla i 25 km/h.

Sedan är nog som tidigare sagt detta lite fel forum. Bike.se eller YCC är nog ett bättre val. Sök på bike, där finns en liknande tråd.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Köpte själv en "Skramlaha XV1100" Virago för en och en halv månad sen med effektrör på. Låter sjuukt mycket (öronproppar är ett måste) och är väldigt trevlig att köra. Provade några andra customvarianter innan, men ingen har samma sköna köregenskaper som Viragon. Funkade utmärkt för två på semester i Norge förra månaden och körde även en 1100 Virago runt Nya Zeelands sydö för en herrans massa år sedan.

Prova lite olika, men missa inte att prova en Virago.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Mer båtmotor än den här finns inte. Riktig chugga-chugga drag i den.

Thunderbird-4.jpg


Triumph%20Thunderbird.jpg
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Fan vad många förslag det här liknar ju mer "krompråm.com"

Äh, det är ju klart att man måste veta vad den andra sidan pysslar med. Så innan man testar sporthojen så ber man om att få ta ut en gäng glidare att trasha.
Ungefär som bör läsa ett par "dam" tidningar när man är på muggen, för att hålla sig ajour med vad dom pysslar med. Brewdarna alltså. Keep you friends close, and your enemies closer.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top