VRM Roffe skrev:2606430Till trådskaparen kan jag säga :
Vill du ha svar från seriösa frågor gällande teknik.PMa till dom som är "rekomenderade" av andra duktiga snubbar i detta forum.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vill du ha svar från seriösa frågor gällande teknik.PMa till dom som är "rekomenderade" av andra duktiga snubbar i detta forum.![]()
*Jonte* skrev:26063621. " Förståsigpåarna " vet inte varför dom vet och det beror på att dom inte vet, vågar man lita på ett tips på sporthoj numera, NEJ!
2. Nej, det kommer inte gå!
Lg skrev:2606405Ett fenomen som jag upplever är ofta att även fast jag själv har en erfarenhet som stämmer med verkligheten, och delar med mej av denna, finns det alltid någon annan som påstår att det inte stämmer, så jag har slutat svara på tekniska frågor pga folk tror inte på vad man säger.
Med andra ord: majoriteten reggade medlemmar har liksom inte koll på verkligheten.
Swedie skrev:2606415du kan påverka på rätt eller fel sätt.![]()
Tack, jag försöker så gott jag kan att hålla styr i huset UTAN KÄNSLA AV DIKTATUR. Men någon (jag) måste ju ta ansvaret! Klarar jag inte av uppgiften får jag tänka om och lösa det på annat sätt.DFMSWEDEN skrev:2606470Alldeles rätt swedie....jag förstår ditt dilemma och en lösning som fungerar rent praktiskt är nog rätt omöjlig.
Men ett sådant forum som sh är behövs verkligen![]()
Det kan ju bero på att det är som Swedie säger, det finns ofta flera sätt att lösa ett problem på. Att din erfarenhet stämmer behöver ju inte betyda att den andres erfarenhet är fel.Lg skrev:2606405Ett fenomen som jag upplever är ofta att även fast jag själv har en erfarenhet som stämmer med verkligheten, och delar med mej av denna, finns det alltid någon annan som påstår att det inte stämmer...
chili skrev:2606406Brukar själv kalla Sporthoj.com för "Snillen spekulerar"...
Men faktum är att det finns väldigt duktiga och kunniga medlemmar här. Och det är synd att andra mindre "bemedlade" medlemmar förstör när de tror sig veta det mesta för de hört det något någonstans...
Vad är FAQ?
Denna "Frequently Asked Questions" (FAQ) innehåller, som namnet antyder, vanligt förekommande frågor rörande våra turbobilar.Även en del tips och annat material som anses viktigt kommer ligga här. Avsikten är att avlasta STCS diskussionsforum såväl som att samla informationen på en plats. Informationen i FAQn är i första hand hämtad från Saab Turbo Club of Swedens olika diskussionsforum (www.stsc.nu) och därefter bearbetad för att passa FAQn.
I kända fall är de personer som bidragit med information namngivna, känner du att ditt namn saknas bör du meddela någon moderator.
Observera att många av de förändringar som beskrivs i FAQn kräver en registreringsbesiktning för att bilen skall förbli i lagligt skick. STCS ansvarar inte för riktigheten i den information som lämnas i FAQn.
Hur gör jag om jag vill bidra med information eller göra en egen FAQ-tråd?
Om ni vill bidra till informationen i FAQ-avdelningen skall ni starta en tråd i ett av de befintliga forumavdelningarna, där ni samlar all information som täcker ämnet. Vänligen svara endast med info som ni vet är riktig/korrekt.
Tråden flyttas sedan till FAQ där den låses. Flyttningen görs antingen genom att ni kontaktar en moderator som hjälper er att rensa tråden på övriga inlägg i tråden som flyttar in den till FAQ-avdelningen,eller när moderator anser det vara dags. Därefter tar moderatorerna över rättningsansvaret, och om någon har någonting att tillägga i ämnet så går det bra att kontakta moderator via PM.
chili skrev:2606356Hej på er,
Först vill jag berömma flera av er för all nyttig info och kunskap man kan fått i detta forum. Vare sig det gäller DynoJet, Biltema, Kamasa, oljor, bensin, hojköp, försäkringar osv, osv....![]()
Men vill också ge ett bra tips inför eller åtminstonde en önskan - snälla skriv varför ni vet allt, var har ni fått kunskapen ifrån? har ni provat? Helt enkelt finns det belägg för det ni skriver.![]()
Ofta blir det två läger i dessa trådar. OK för mig, men ge då exempel när något är bra eller dåligt.
Innan svaren kommer flygande - detta var inte ironiskt, inget påhopp på någon enskild person. Exemplen ovan var bara exempel.... Och det finns säkert historia i mina egna inlägg där jag själv verkat bäst vetande....
Hoppas det går att hålla en vuxen disskussion om detta.
Kapten Blåskägg skrev:2606491Ett typexempel är ju alla "vilken hoj ska jag köpa?"-trådar där man kan få se en hel del sköna gissningar. Jag tycker man ska vara jävligt försiktig med att uttala sig om hojar man aldrig kört, de kan ju faktiskt vara så att personen tänker välja hoj efter vilka råd han/hon får här. Då känns det inte seriöst att skriva saker man hört ryktesvägen.
newstead skrev:2606483Det kan ju bero på att det är som Swedie säger, det finns ofta flera sätt att lösa ett problem på. Att din erfarenhet stämmer behöver ju inte betyda att den andres erfarenhet är fel.
Sen beror det ju på hur "man" presenterar "sin" lösning på problemet. Presenterar man den som den enda lösningen så är man en bakåtsträvare ("så ska man göra för så har man alltid gjort") medans om man presenterar den som en alternativ lösning kan ses som en främjare av utveckling.
DR-Zätare skrev:2606527Nu får ni ursäkta mig om jag trampar någon på tårna men nu måste jag få säga vad jag tycker: Är det någon som fortfarande år 2006 är så otroligt blåögd och snudd på begåvningsbefriad att de har som utgångspunkt i att de kan lita på de råd som någon okänd människa ger PÅ INTERNET utan att kolla upp detta så må det fan vara hänt, då tycker jag de gott kan stå ut med att köpa en hoj som de egentligen inte vill ha. Visst kan man be om råd och till och med ta dessa som utgångspunkt när man sedan går vidare och ska välja hoj men kolla upp saker själv för guds skull, läs lite tester i olika tidningar, Googla och provkör för allt i världen hojen. Det är ju ingen annan som kan berätta för dig hur du kommer att uppleva en hoj, det enda de kan berätta är väl möjligtvis posörvärdet eftersom det tar sin utgångspunkt i andra människors uppfattning av dig och din hoj.
De som blint litar på råd om vilken hoj de ska välja som de får här är väl samma människor som svarar med sitt kreditkortsnummer på spam-mail och skickar sina logginuppgifter för sin internetbank över internet till okända personer som ber om dessa. Faran med åsiktsfrihet på internet är ju inte egentligen bedragarna utan folks otroliga blåögdhet som aldrig upphör att förvåna.
Innan ni t råd av en okänd människa, oavsett om det är på internet eller inte, så tänk för fan efter. Det är ju niom drabbas om det skulle vara så att rådet är felaktigt, inte den som ger er rådet! Lite kritiskt tänkande i vardagen är bara av godo.
Lg skrev:2606543Givetvis, allt är ju relativt.
Men om jag säger att muttern på vevaxeln är vänstergängad, och nån annan säger att den är högergängad, det är då problemet uppstår, rent hypotetiskt dvs.
Kapten Blåskägg skrev:2606548Du trampar ingen på tårna, däremot skriver du rätt kloka saker. Men jag tror nog att folk tar intryck av de svaren de får i tex en "köpa hoj tråd", jag säger inte att folk litar på dem till 100% men råden läggs nog i den allmäna banken av argument tillsammans med andra inhämtade uppgifter.
Ja, men rent hypotetiskt kan det ju vara så att det finns två varianter. En med högergänga och en med vänstergänga.Lg skrev:2606543Givetvis, allt är ju relativt.
Men om jag säger att muttern på vevaxeln är vänstergängad, och nån annan säger att den är högergängad, det är då problemet uppstår, rent hypotetiskt dvs.
Kapten Blåskägg skrev:2606548
Då får du skriva "jag har lossat såna muttrar 1,3 milj gånger och i samtliga fall har den varit vänstergängad".
newstead skrev:2606554Ja, men rent hypotetiskt kan det ju vara så att det finns två varianter. En med högergänga och en med vänstergänga.
Det jag menar är att det är att det är fel att säga "Jag har rätt, du har fel". Vad man borde säga är "Enligt min egen erfarenhet så är det såhär men det kan finnas andra lösningar också", om man har egna erfarenheter vill säga. Annars har man ju inte så mycket att tillföra diskussionen och det är väl däri problemet ligger antar jag...
Swedie skrev:2606474
Jag har lagt till en regelruta i Teknikforumet. Jag hoppas det kan fungera som påminnelse för at deltagarna i forumet att inte svara om så är onödigt.
Använd rapporteringsknappen och berätta om några inlägg är avvikande från reglerna så skall det tas om hand om.
tack
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!