Till alla EXPERTER på detta forum...

Det är det detta forum är så bra för!!:tummenupp Brukar själv dela med mig av mina erfarenheter och tipps, när jag kan, man kanske själv nyss varit drabbad av ett fel el liknande fel och man kan ha lösningen ute på sporthoj.

Har själv fått ovärderlig hjälp och lösningar så jag lyckats fixa felet vid huvudbry vid mek. Använder forumet allt mer när jag har andra frågeställningar, på överflödiga diskussioner.:)

obruT skrev:
2606621 ...2 men hur hittar man rapporteringsknappen (jag har då inte nån iaf)
Längst ner till vänster i varje inlägg finns två ikoner. En som visar om användaren är online och en för att rapportera ett inlägg. Du får själv gissa vilken som är vilken :)

sporTlovEr skrev:
2606626 Det är det detta forum är så bra för!!:tummenupp Brukar själv dela med mig av mina erfarenheter och tipps, när jag kan, man kanske själv nyss varit drabbad av ett fel el liknande fel och man kan ha lösningen ute på sporthoj.

Har själv fått ovärderlig hjälp och lösningar så jag lyckats fixa felet vid huvudbry vid mek. Använder forumet allt mer när jag har andra frågeställningar, på överflödiga diskussioner.:)

Precis mina tankar. Jag tycker att man får ut otroligt mycket av det här forumet på alla sätt och vis om man bara lyckas sortera "äggen". Tack alla experter, många är problemen som jag har löst med er hjälp. Ett par har f.ö. skrivit i tråden också... :tummenupp

Det är klart man ska sortera allt man läser! Men hjälpen jag har fått har varit ovärderlig. Men det blir ju mycket strunt oxå.

Internet är en relativt ny, mäktig informationsbas.
Dock är det så att innan man kan ta till sig det som är skrivet (t o m sådant med bilder) så måste man av egen kraft ha nått upp till en viss nivå.
Denna nivå nås endast genom eget praktiskt arbete på hojen, bilen, eller vad det nu gäller.
Med en viss nivå på sitt egna kunnande så får man aha-upplevelser när man läser "how to"-beskrivningar och man kan sålla bort sådant som man inser är feltänk (eller från någon som försöker vara rolig).

Tyvärr finns det många optimister som tror att om bara någon annan skriver hur man ska göra så hittar/fixar de problemen själva.
Sorry, det är inte alltid så enkelt ...
En del, men inte allt, går att få "gratis" så man måste själv dyka ner i skiten och göra sina egna misstag för att lära sig något. Detta tar år ... Jag vet, "been there, done that".

Så, den som blir lurad av någon och t ex gör något som man definitivt inte borde gjort vid sin hoj får lite skylla sig själv eftersom denne någon inte gjort ett dugg av hemläxan.
Vi behöver alla ett råd då och då, men har man inte ens kunskapen att bedöma ett råd man får, ja då ska man vänta lite med att meka själv och se till att antingen prova på något billigt eller vara med när någon som kan, visar hur man ska göra.

Last edited:
Det mesta har sagts redan.

Men varför detta problem uppstår har säkerligen med det oerhört breda spannet som sporthojsägare utgör.
Från unga i min egen ålder till äldre förmågor på 70+. De äldre har oftast mer erfarenhet och därmed mer kunskap medan de yngre inte har det.
Även fast många inte vill erkänna det så vill väl alla ha uppmärksamhet och erkännande, även på ett forum som detta.
Därför gissas det säkert mer än nödvändigt eftersom han/hon hade ju faktiskt hört och läst det flera gånger så då måste det vara så...

Hade Sporthoj.com riktat in sig på en markant smalare marknad hade de okunniga sållats ut mer medan de erfarna/äldre hade tagit mer plats.
Men nu är det inte så och då får man göra det bästa av situationen.

Mycket cred till moderatorerna som gör ett bra jobb trots en hel del spam/skitsnack. Särskilt såhär på hösten/vintern. :tummenupp

Jonathan. skrev:
2606714 Det mesta har sagts redan.

Men varför detta problem uppstår har säkerligen med det oerhört breda spannet som sporthojsägare utgör.
Från unga i min egen ålder till äldre förmågor på 70+. De äldre har oftast mer erfarenhet och därmed mer kunskap medan de yngre inte har det.
Även fast många inte vill erkänna det så vill väl alla ha uppmärksamhet och erkännande, även på ett forum som detta.
Därför gissas det säkert mer än nödvändigt eftersom han/hon hade ju faktiskt hört och läst det flera gånger så då måste det vara så...

Hade Sporthoj.com riktat in sig på en markant smalare marknad hade de okunniga sållats ut mer medan de erfarna/äldre hade tagit mer plats.
Men nu är det inte så och då får man göra det bästa av situationen.

Mycket cred till moderatorerna som gör ett bra jobb trots en hel del spam/skitsnack. Särskilt såhär på hösten/vintern. :tummenupp

Bra sammanfattning :tummenupp

elwe skrev:
2606678 Internet är en relativt ny, mäktig informationsbas.
Dock är det så att innan man kan ta till sig det som är skrivet (t o m sådant med bilder) så måste man av egen kraft ha nått upp till en viss nivå.
Denna nivå nås endast genom eget praktiskt arbete på hojen, bilen, eller vad det nu gäller.
Med en viss nivå på sitt egna kunnande så får man aha-upplevelser när man läser "how to"-beskrivningar och man kan sålla bort sådant som man inser är feltänk (eller från någon som försöker vara rolig).

Tyvärr finns det många optimister som tror att om bara någon annan skriver hur man ska göra så hittar/fixar de problemen själva.
Sorry, det är inte alltid så enkelt ...
En del, men inte allt, går att få "gratis" så man måste själv dyka ner i skiten och göra sina egna misstag för att lära sig något. Detta tar år ... Jag vet, "been there, done that".

Så, den som blir lurad av någon och t ex gör något som man definitivt inte borde gjort vid sin hoj får lite skylla sig själv eftersom denne någon inte gjort ett dugg av hemläxan.
Vi behöver alla ett råd då och då, men har man inte ens kunskapen att bedöma ett råd man får, ja då ska man vänta lite med att meka själv och se till att antingen prova på något billigt eller vara med när någon som kan, visar hur man ska göra.

Ekkk-sakkt!
Källkritik rules!

Dawe skrev:
2606560 Detta är ju ett öppet forum för alla där åtminstone jag tolkar det som att den sociala biten är ganska viktig del. Alla kan delta för att lära och lära sig men självklart måste man ifrågasätta all information här liksom i alla andra medier och diskussioner. Iden med diskussioner är ju att man gemensamt skall komma fram till något och inte slåss om vem som har rätt. Det är då bra om man kan ifrågasätta information utan att någon tar det personligt.
Kunskapen om ens okunskap är ens viktigaste kunskap om man som individ vill fortsätta utvecklas.
Den dan man bestämmer att man har rätt i allt kan man ju inte utvecklas längre.
Så man bör vara försiktig med att ha alltför bestämda åsikter och kanske uttrycka sig med mer försiktiga ordlag typ jag tror, har hört osv när det gäller info man inte är helt säker på.

Jag fick här i veckan tack vare forumet lära mig vad slip var. Något som jag aldrig tidigare hört talas om och som strider lite med vad jag lärt mig om friktion. Det är alltid kul när man får lära sig något nytt speciellt då det här med friktion på mc däck är något jag haft mycket funderingar över.
Men har fortfarande en del ? angående ABS bromsar, rullfriktion och friktionskoefficienten på mc däck.

Länk till tråden om ABS ock friktion

Spot on! :bow

sporTlovEr skrev:
2606626 Det är det detta forum är så bra för!!:tummenupp Brukar själv dela med mig av mina erfarenheter och tipps, när jag kan, man kanske själv nyss varit drabbad av ett fel el liknande fel och man kan ha lösningen ute på sporthoj.

Right on target Captain! ;)

Last edited:
chili skrev:
2606472 Bra idé...

Men jag tänker även på nyinkommna och såna som loggar in sällan. De tror verkligen att allt är sant och riktigt som står här... De kan ställa en fråga och få ett svar inom 5 minuter... Sen diskuteras saken i 45 sidor och 8 veckor framåt, men trådstartaren har bara sett sitt första svar (som ibland är åt helsike...).
Att tro att man kan komma in som ny, eller bara droppa in när man vill ha hjälp, och förvänta sig att alla kunniga ska stå på tå för att omedelbart lösa ens problem är inte bara naivt utan även en smula arrogant. Ska man få ut något av ett diskussionsforum får man faktiskt vara beredd att lägga en del egen tid och engagemang. Det tar tid att lära sig hur ett forum fungerar när man kommer ny till det.

Ett betydligt större problem är att de som faktiskt har stor kunskap och är beredda att dela med sig av den tröttnar pga ständiga mothugg från folk som inte vet vad de pratar om. Det är inget unikt problem för just SH, och det enda jag sett som fungerat är tydliga regler och bestämt agerande från moderatorer. Den nya regelrutan tror jag är ett steg i rätt riktning här, och jag hoppas att moderatorerna orkar hålla efter reglerna. :tummenupp

Mort skrev:
2606870 Att tro att man kan komma in som ny, eller bara droppa in när man vill ha hjälp, och förvänta sig att alla kunniga ska stå på tå för att omedelbart lösa ens problem är inte bara naivt utan även en smula arrogant. Ska man få ut något av ett diskussionsforum får man faktiskt vara beredd att lägga en del egen tid och engagemang. Det tar tid att lära sig hur ett forum fungerar när man kommer ny till det.

Ett betydligt större problem är att de som faktiskt har stor kunskap och är beredda att dela med sig av den tröttnar pga ständiga mothugg från folk som inte vet vad de pratar om. Det är inget unikt problem för just SH, och det enda jag sett som fungerat är tydliga regler och bestämt agerande från moderatorer. Den nya regelrutan tror jag är ett steg i rätt riktning här, och jag hoppas att moderatorerna orkar hålla efter reglerna. :tummenupp

så sant som du säger:tummenupp

Mort skrev:
2606870 ...det enda jag sett som fungerat är tydliga regler och bestämt agerande från moderatorer. Den nya regelrutan tror jag är ett steg i rätt riktning här, och jag hoppas att moderatorerna orkar hålla efter reglerna. :tummenupp
Jag hoppas att de kommer att moderera hårdare i respektive forumkategori så att kvaliteten stiger. Nu är det alldeles för mycket gatinlägg i racingforumet t ex. Det finns många superduktiga som bara läser för att de inte orkar med allt tjafs.

Neutral skrev:
2607204 Jag hoppas att de kommer att moderera hårdare i respektive forumkategori så att kvaliteten stiger. Nu är det alldeles för mycket gatinlägg i racingforumet t ex. Det finns många superduktiga som bara läser för att de inte orkar med allt tjafs.

Önskvärt bäste broder, men knappast troligt.
Flugorna dras till sockret...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!