Tillåta provkörning vid privatförsäljning

Masterlord skrev:
Är köparen verkligen intresserad har han förmodligen pengar. Då får han lägga köpesumman som pant innan han provkör.
Förmodligen bör inte köparen se det som ett problem heller.
Som köpare skulle inte jag vilja lägga hela köpesumman (utannonserad) som pant. Blir ju snorsvårt att pruta då. Möjligen hälften. Enklast är om säljaren själv kör en sväng med köparen som passagerare. Finns ju dessutom oftast reglerat i försäkringsvilkoren att man inte får låna ut hojen hursomhelst.

Skulle man inte kunna tänka sig att skriva ett litet provkörningskontrakt?

Last edited:
tassen skrev:
Ja å då står du där med en hoj istället..... :va

En hoj som kanske är nått fel på eller du inte vill ha av vilken anledning som helst.

Inte fan lämnar man över en massa pengar till nån man aldrig tidigare har träffat..

Personligen tycker jag INTE att man alls kan avgöra hojens skick bara genom att titta på den.
Hellre en repa på kåpan än en slut motor, folk är ju förjävliga på att putsa men skruva det vill de inte.

Det här med provkörningen är svårt ändå har jag aldrig nekats provkörning av nån privatperson ännu.

Nekas man provkörning är det ju bara att vända på klacken och gå. Finns fler som har hojar till salu. :)

Gärna flickvän :tuttar i pant men först en rejäl eskorthoj. (Lät nästan som ett LO-argument) :D

Intressant diskussion. Jag har själv några spekulanter som antagligen vill
provköra. Visst fasen är det nervöst, men man kan inte ha de här stackarna
som fått hojen snodd i åtanke hela tiden, troligtvis är 9 av 10, eller kanske
t o m 99 av 100 ärliga.

Att ta med sig kanske upp emot 100 lakan är inte heller speciellt kul för att
få provköra. Banken vill ha tre dagar på sig innan du kan ta ut detta.

Jag tror att det handlar mycket om magkänslan inför spekulanten:
- Ingen provkörning efter endast mailkontakt.
- Helst ett antal frågor från köparen, visst är man som köpare nyfiken. Om
provkörnings-frågan kommer väldigt tidigt - hmmm, så reagerar i a f jag.
- Be om personnr, adress samt telnr. Kolla detta med myndigheterna om
uppgifterna på det personnumret stämmer.
- Att få mail från "knullkompis666@hotmail.com" gör i alla fall mig lite misstänksam
(jodå, fick ett sånt igår från en som var "mycket intresserad").
- Ring tillbaka på hemnumret, svarar personen?

Jag har ett annat, egentligen större, problem. Min försäkring gäller för mig
och alla i hushållet över 30. Blir lite svårt att få ut något om provkörningen
resulterar i marksyning?

Hur fasen gör man då? Har någon checkat detta med sitt försäkringsbolag?
(Visst, jag ska givetvis själv kolla, men det är intressant att höra)

Fast oftast har jag läst på om modellen redan så jag ställer mig ju inte och frågar om fakta och liknade så en provkörning komer ju rätt tidigt.
Men du tänkte kanske mer på frågor om just din personliga hoj?

duc916 skrev:
Jag har ett annat, egentligen större, problem. Min försäkring gäller för mig och alla i hushållet över 30. Blir lite svårt att få ut något om provkörningen resulterar i marksyning?
Utan att veta tror jag att försäkringsbolaget nekar ersättning om försäkringsvilkoren inte följs. Kör själv!!! Om inget annat har man ju fått en runda och får kanske se en människa spy när man stannat :D (om man lyckats piska skiten av hojen ordentligt med bakslangsåkning och så). Har själv inte lyckats men en kille var grön i fejset efter en provkörning och slantade utan att pruta. :hihi

Säg att du skall åka med bakpå, och att det är DU!! Som bestämmer tempot, för att testa en hoj räcker hastighetsbegränsningen lätt för att kolla koppling, bromsararna, samt att belasta växellådan(om det nu är en SERIÖS köpare, så godkänner han att du åker med)

inte en chans att hastighetsbegränsningen räcker för att kolla lådan, som ju innebär fulla spjäll på 2an iaf.
Beror iofs på hoj.

Last edited:
Man får ta halva spekulanten i pant :tungan
Ett foto av killen/tjejen som ska prova, foton som talar om skicket på hojen innan provturen.
Självklart ska en provtur ingå i "köpritualen", man kan inte utgå från att ALLA ska sno hojen.
Skulle inte jag få provköra en hoj jag är spekulant på, så får det vara.
Förmodligen skulle jag tycka att ägaren är en lustigkurre, åka med bakpå går bort så det bara visslar om det.
Inte fan känner/hör man hur motorn går, svarar på gas osv om man sitter bakpå?!?
Ni som inte vill låta folk provköra hojen, hur var det när ni köpte hojen, hur provkörde ni?
Glöm inte att köparen tycker ni som säljer är minst lika skumma om ni upprättar regler som inte gör det möjligt att prova hojen ordentligt.
Köparen är minst lika rädd för att bli blåst som ni som säljer.
//Tobbe

Skaffa digitalkamera och ta ett kort på provåkaren...skulle det vara en skumraskfigur kanske han kan identifieras med hjälp av polisen(iallafall i amerikanska filmer)...

har svårt att tänka mig att man börjar sin kriminella bana genom att sno en hoj på en provkörning, så man bör kunna hitta tjyven fast det inte är ett högprioriterat brott med hjälp av polis(fast då är kanske redan hojen är borta förevigt och tjuvar brukar väl inte vara de som betalar tillbaka skadestånd eller blir fällda för sina brott)

Masterlord skrev:
Håller med.
Är köparen verkligen intresserad har han förmodligen pengar.
Jag skulle inte vilja åka runt med mycket pengar i fickan.
Man vet ju inte om säljaren är ett kött huvud och möter en med en kniv pistol eller något annat trevligt och tar dina pengar.
Det är ju ungefär lika troligt som någon skulle stjäla hojen när han provkör den.
När jag köper hoj så vill jag helst anpassa tiden så att banken är öppen. Pengarna tar man ut när man verkligen vet att man ska ha den och man kan lita på killen/tjejen.

Man får kanske ta beslut från person till person om de ska få provköra eller inte... Är det en finnig 18åring me 5 flinande polare så kanske man skulle vilja ha betalning i förskott jämfört med en äldre person som man kommunicerat med och som ger ett seriöst intryck...

Minns hur kompisar i gymnasiet "provkörde" bilar från bilfirmor...

resulterar i marksyning?

Informera köpare att om han skadar hojen så måste han köpa den

RW skrev:
Som köpare skulle inte jag vilja lägga hela köpesumman (utannonserad) som pant. Blir ju snorsvårt att pruta då. Möjligen hälften. Enklast är om säljaren själv kör en sväng med köparen som passagerare. Finns ju dessutom oftast reglerat i försäkringsvilkoren att man inte får låna ut hojen hursomhelst.
Som köpare kan man ju pruta först, och sen om priset känns ok, så kan han få köra. Ingen idé att provköra en hoj man inte har råd att köpa...

duc916 skrev:
resulterar i marksyning?

Just därför ska de lägga hela summan innan provkörning.

tobbeviking skrev:
Ni som inte vill låta folk provköra hojen, hur var det när ni köpte hojen, hur provkörde ni?
Glöm inte att köparen tycker ni som säljer är minst lika skumma om ni upprättar regler som inte gör det möjligt att prova hojen ordentligt.
Köparen är minst lika rädd för att bli blåst som ni som säljer.
//Tobbe
Visst e köparen lika rädd som säljaren att bli lurad.
Jag köpte hojen i Januari. Snö och -20 grader.
Synade hojen, startade och lyssnade på motorn som lät ok.
Prutade, hostade upp pengarna på bordet, sen var affären klar.
Visserligen en risk att inte provköra, men i Januari med snö funkar det inte.

Fast det är klart att man får gå på känslan om köparen verkar reko också.
Man ska kanske inte dra alla över en kam.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph