Tiggeriet i Sverige

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hur mkt bekräftelse vill Du ha för att stå ut i din gråa håla?
Inlägg #375.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Seså lugna dig.

För det första, hur vet du att alla härinne är födda med silversked i mun? Och om man är det, har man då inte rätt att tycka till om något annat än typ räntor, aktier och dylikt?

Om jag säger att jag själv är uppväxt i en familj med 2 helt vanliga arbetarföräldrar, den ena jobbade under min uppväxt på hotell och den andra som kommunal vaktmästare. Low class enough for ya? 2 syskon och hund hade vi också. Och första gången jag var utanför Norden var jag 18 år gammal och då inte med min familj utan med en idrottsförening. En resa vi betalade genom att jobba ihop pengarna tidiga helgmornar med att sälja frallor dörr till dörr och på torget. Första gången jag satt i ett flygplan var jag 19 då jag med den lön jag fick från att ha gjort lumpen åkte till Bulgarien.

Har jag då rätt att ställa frågan varför mängder med fransmän väljer att bo på gatan i Paris framför att bo i en mindre stad med BETYDLIGT lägre hyror?
Har jag rätt att inte tycka det är okej att rumänska medborgare fyller svenska gator allt mer?
Tom Varbergs station har tiggare utanför nuförtiden.

Så varför tror du själv att tiggarna allt oftare väljer Sverige att sitta i och frysa?

Själv tror jag att det beror på att de tjänar mer här eftersom folk inte tröttnat på dem än. Och att det är fullt tillåtet såklart.

Och ja jag håller med dig, hellre tiggare än rånare. Problemet är när folk tröttnar och slutar ge dem pengar, då börjar nog många med största säkerhet ta pengar istället. Inte många länder kvar att flytta till längre ju.

Tar man åt sig så tar man åt sig.
Skillnad på att inte kunna resa på semester och att överhuvudtaget kunna äta eller ha tak över huvudet.
Jag skrev inte diamantsked. ;)

I Barcelona tex misstänker jag att det är förbjudet att tigga eftersom de där istället rånar och lurar turisterna. Jag blev själv rånad av just en rumän när jag var där och anledningen till att jag vet att hon var just rumänsk är för att jag satte dit henne och hon blev häktad.

Det kan nog bero på att fransmännen hellre tar ett jobb mitt i Paris än att gå utan jobb i en liten mindre stad.

Man tar det jobb man får i vilken ort den än må vara istället för att vara arbetslös. Jag gjorde det, jag var arbetslös och fick jobb i Stockholm. Jag kan tillägga att jag inte hade boende när jag fick jobbet häruppe.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tar man åt sig så tar man åt sig.
Skillnad på att inte kunna resa på semester och att överhuvudtaget kunna äta eller ha tak över huvudet.
Jag skrev inte diamantsked. ;)

I Barcelona tex misstänker jag att det är förbjudet att tigga eftersom de där istället rånar och lurar turisterna. Jag blev själv rånad av just en rumän när jag var där och anledningen till att jag vet att hon var just rumänsk är för att jag satte dit henne och hon blev häktad.

Det kan nog bero på att fransmännen hellre tar ett jobb mitt i Paris än att gå utan jobb i en liten mindre stad.

Man tar det jobb man får i vilken ort den än må vara istället för att vara arbetslös. Jag gjorde det, jag var arbetslös och fick jobb i Stockholm. Jag kan tillägga att jag inte hade boende när jag fick jobbet häruppe.

Ganska säker på att även rån och bedrägerier är förbjudna i barcelona.:7peta

Anledning kan ju vara att det lönar sig bättre att råna, speciellt innan man når lagförbar ålder.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Seså lugna dig.

För det första, hur vet du att alla härinne är födda med silversked i mun?

Silversked i mun må vara en definitionsfråga men sist vi hade ämnet uppe och gjorde en liten poll visade det sig att 96% av sporthojarna hade sitt eget rum under uppväxten.

Minns jag rätt så är samma siffra siffra för förortsområdena ca 66% och då har t.o.m folket i förorten det betydligt bättre än valfria rumänska tiggare..

När löner diskuteras framgår ju att ca 60-70% av sporthojarna tjänar betydligt mer än riksgenomsnittet...

Så sammanfattningsvis kan man väl konstatera att vi knappast är särskillt representativa för resten av samhället utan tillhör en rätt lyckligt lottad skara där YTTERST få har erfarenhet av något som kan liknas vid armmod. Ja, någon enstaka är uppväxt med en ensamstående mamma. Desto fler är "minsan sina egna lyckas smeder som lyckats tjäna pengar utan en massa akademiskt mumbo jumbo" men framförallt är den överväldigande majoriteten typisk medelklass eller övre medelklass med minst en akademiskt skolad förälder..

Så vi på sporthoj skiljer ut oss, rätt mycket, just för att så oerhört få kommer frn botten. Få¨av oss har ens sett botten. Vi läser om den och förfasar oss däremot över alla andra som befinner sig där. Vilka djävla stolpskott de är som inte tar sig därifrån, de har ju samma möjlighet till utbildning och framgång som oss. Dumma djävla WT är de minsan.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Silversked i mun må vara en definitionsfråga men sist vi hade ämnet uppe och gjorde en liten poll visade det sig att 96% av sporthojarna hade sitt eget rum under uppväxten.

Minns jag rätt så är samma siffra siffra för förortsområdena ca 66% och då har t.o.m folket i förorten det betydligt bättre än valfria rumänska tiggare..

När löner diskuteras framgår ju att ca 60-70% av sporthojarna tjänar betydligt mer än riksgenomsnittet...

Så sammanfattningsvis kan man väl konstatera att vi knappast är särskillt representativa för resten av samhället utan tillhör en rätt lyckligt lottad skara där YTTERST få har erfarenhet av något som kan liknas vid armmod. Ja, någon enstaka är uppväxt med en ensamstående mamma. Desto fler är "minsan sina egna lyckas smeder som lyckats tjäna pengar utan en massa akademiskt mumbo jumbo" men framförallt är den överväldigande majoriteten typisk medelklass eller övre medelklass med minst en akademiskt skolad förälder..

Så vi på sporthoj skiljer ut oss, rätt mycket, just för att så oerhört få kommer frn botten. Få¨av oss har ens sett botten. Vi läser om den och förfasar oss däremot över alla andra som befinner sig där. Vilka djävla stolpskott de är som inte tar sig därifrån, de har ju samma möjlighet till utbildning och framgång som oss. Dumma djävla WT är de minsan.

Vilken dyster syn på dina medmänniskor? Men Du är förstås bättre än så? Det är ju alla andra som inte förstår?

Generellt sett brukar väl medelklassen vara socialt engagerad? Eller är det mest på SH de inskränkta egoisterna härjar?
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Så sammanfattningsvis kan man väl konstatera att vi knappast är särskillt representativa för resten av samhället utan tillhör en rätt lyckligt lottad skara där YTTERST få har erfarenhet av något som kan liknas vid armmod. Ja, någon enstaka är uppväxt med en ensamstående mamma. Desto fler är "minsan sina egna lyckas smeder som lyckats tjäna pengar utan en massa akademiskt mumbo jumbo" men framförallt är den överväldigande majoriteten typisk medelklass eller övre medelklass med minst en akademiskt skolad förälder..

Så vi på sporthoj skiljer ut oss, rätt mycket, just för att så oerhört få kommer frn botten. Få¨av oss har ens sett botten. Vi läser om den och förfasar oss däremot över alla andra som befinner sig där. Vilka djävla stolpskott de är som inte tar sig därifrån, de har ju samma möjlighet till utbildning och framgång som oss. Dumma djävla WT är de minsan.

Ändå röstar nära 40% på SD. Konstigt, eftersom det ju bara är outbildade män från socialklass 3 som gör så enligt media(och dig).
 

Embargo

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Så vi på sporthoj skiljer ut oss, rätt mycket, just för att så oerhört få kommer frn botten. Få¨av oss har ens sett botten. Vi läser om den och förfasar oss däremot över alla andra som befinner sig där.

Jag har läst hela det här monstret till tråd. Lycka är att nu faktiskt kunna sammanfatta vad just jag anser ganska kort genom att besvara ett lösrykt och beskuret citat. Jag ber om ursäkt, korvgubbe, och hoppas det faktum att jag egentligen inte bemöter något du vill ha fram kan passera den här gången.

För om man läser ovanstående löskopplat så tror jag det stämmer. Inte bara för "Ööööh, skärpning WT!"-människor utan kanske ännu mer för dem som tror det hjälper någon att stoppa en peng i en tiggares mugg.

Två saker händer om man gör det.

Ett. Det blir fler tiggare.
Två. Tiggaren du just gav pengar kommer att förakta dig.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vilken dyster syn på dina medmänniskor? Men Du är förstås bättre än så? Det är ju alla andra som inte förstår?

Vad är det som tyder på en "dyster syn på mina medmäniskor"?
Syftar du på det sista stycket där jag ironiserar över den självgoda attityd som ofta genomsyrar diskussionerna här?
Där man ofta spyr galla över alla misslyckade WT-människor och använder just argumentet med hur lyckad och framgångsrik man själv är?

Själv är jag av åsikten att jag har mina föräldrar och min uppväxt att tacka för det mesta. Även om jag ibland kan känna mig stolt över att jag skött mig genom åren, tagit itu med min skolgång, sett till att utbilda mig och sommarjobbat och kvällsjobbat.Däremot är jag inte, som vissa, blind för det faktum att mycket av min självkänsla och mitt självförtroende kommer från mina föräldrar och min omgivning och att mina möjligheter har varit betydligt bättre än för väldigt många av dem som här på SH brukar stämplas som WT.

Typexemplet är det med studier, ingen faktor är ju så viktig för ett barns framtida studieval som föräldrarnas akademiska bakgrund eller frånvaron av densamma.
Det är äldigt lätt attg spy galla över alla misslyckade WT med argumentet att de minsan hade kunnat plugga de med... Det är dock att förenkla bilden och blunda för att även om möjligheten till studier på många sätt är "lika för alla" så är motivation, själkänsla och därmed livsvalen man gör olika beroende på föräldrarnas engagemang och situation samt den miljö man växt upp i.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ganska säker på att även rån och bedrägerier är förbjudna i barcelona.:7peta

Anledning kan ju vara att det lönar sig bättre att råna, speciellt innan man når lagförbar ålder.

Jag tror ärligt talat inte att du är så dum så att du tror att jag inte vet att rån och bedrägeri är förbjudet. Hon hade troligen inte blivit häktad om det inte varit så.

Det kan ju oxå vara så att inte ALLA tiggare är brottslingar. Bara för att man är fattig betyder inte det att man är en brottsling.
Nej jag anser inte att tiggeri är brottsligt.
Nej jag tycker inte att de ska behöva sitta där men det gör inte att folk har rätt att behandla dem illa.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tror ärligt talat inte att du är så dum så att du tror att jag inte vet att rån och bedrägeri är förbjudet. Hon hade troligen inte blivit häktad om det inte varit så.

Det kan ju oxå vara så att inte ALLA tiggare är brottslingar. Bara för att man är fattig betyder inte det att man är en brottsling.
Nej jag anser inte att tiggeri är brottsligt.
Nej jag tycker inte att de ska behöva sitta där men det gör inte att folk har rätt att behandla dem illa.

Nej, det var ett klantigt försök av mig att peka på korrelationen brott/straff inte alltid fungerar.:rodnar

Men inte heller jag anser att tiggeri är brottsligt eller skall vara straffbart, och självklart är tiggeri inte brottsligt så länge det inte är straffbart.

Den gummilagen skulle inte fungera över huvud taget, Sverige har tillräckligt med den typen av trams i sitt rättssystem som det är.

Så, för att avrunda håller jag med i allt du skriver, ville bara inflika om att din slutledning att dom inte tigger för att det är straffbart inte höll.

Eller, egentligen vet jag ju inte.:va Skulle straffet för tiggeri och rån vara samma håller den ju, men det får vi verkligen inte hoppas att det är.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nej, det var ett klantigt försök av mig att peka på korrelationen brott/straff inte alltid fungerar.:rodnar

Men inte heller jag anser att tiggeri är brottsligt eller skall vara straffbart, och självklart är tiggeri inte brottsligt så länge det inte är straffbart.

Den gummilagen skulle inte fungera över huvud taget, Sverige har tillräckligt med den typen av trams i sitt rättssystem som det är.

Så, för att avrunda håller jag med i allt du skriver, ville bara inflika om att din slutledning att dom inte tigger för att det är straffbart inte höll.

Eller, egentligen vet jag ju inte.:va Skulle straffet för tiggeri och rån vara samma håller den ju, men det får vi verkligen inte hoppas att det är.

Varför inte avrätta alla direkt, tiggare, brottslingar. Då slipper vi...vänta nu jag har snattat en gång. :död :crash
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tror ärligt talat inte att du är så dum så att du tror att jag inte vet att rån och bedrägeri är förbjudet. Hon hade troligen inte blivit häktad om det inte varit så.

Det kan ju oxå vara så att inte ALLA tiggare är brottslingar. Bara för att man är fattig betyder inte det att man är en brottsling.
Nej jag anser inte att tiggeri är brottsligt.
Nej jag tycker inte att de ska behöva sitta där men det gör inte att folk har rätt att behandla dem illa.

Nej, det var ett klantigt försök av mig att peka på korrelationen brott/straff inte alltid fungerar.:rodnar

Men inte heller jag anser att tiggeri är brottsligt eller skall vara straffbart, och självklart är tiggeri inte brottsligt så länge det inte är straffbart.

Den gummilagen skulle inte fungera över huvud taget, Sverige har tillräckligt med den typen av trams i sitt rättssystem som det är.

Så, för att avrunda håller jag med i allt du skriver, ville bara inflika om att din slutledning att dom inte tigger för att det är straffbart inte höll.

Eller, egentligen vet jag ju inte.:va Skulle straffet för tiggeri och rån vara samma håller den ju, men det får vi verkligen inte hoppas att det är.

Inte? :3freak
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top