Tiggeriet i Sverige

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Polaren jobbar på ett tryckeri i budapest, lön: ca 5-600€ i månaden! Måste säga att det är helt fantastiskt hur man kan lura blåögda svenskar. Många tycker det är förfärligt att dom "tvingas" sitta å tigga mitt i våran kallaste årstid men det ringer ändå Ingen klocka hos den naiva/"godhjärtade" svennen. Det genererar helt enkelt mer pengar under kalla svenska vintermånader, folk är mer benägna att ge mer ju mer eländigt det är. Tiggarna är inte helt tappade bakom en vagn.

Många banker vill införa ett kontantlöst samhälle, jag ser gärna att detta sker skyndsamt och att EU snarast börjar tvinga Rumänien att plocka ut och använda de 30 miljarderna EU har avsatt i en särskild fond som skall gå till och hjälpa den romska befolkningen i rumänien till utbildningar etc men oviljan att röra dessa pengar är total, tycker även att romerna i rumänien uppvisar en total ovilja att vilja bli hjälpta, varför? ANVÄND pengarna eller ut ur EU snarast.
Bulgarien har löner om ca hälften av det där för okvalificierat arbete. :gnissla
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Bara för att pojken inte sa ngt förväntade han sig nog en slant! Precis samma fenomen i balkan, så fort man glider in på en parkeringsplats står dom och viftar som galningar för att uppmärksamma att det finns en ledig ruta! Man parkerar, hoppar ur bilen och dom brukar inte sträcka fram näven eller "tjata" (som dom gjorde förr) men dom förväntar sig en slant för att dom visade dig var det fanns en ledig ruta! Att du inte förstod det utan tror i din naiva värld att den här pojken på ikeas parkering springer omkring bara sådär å hjälper till säger en hel del, jag kan tänka mig att du i hans huvud blev kallad för både det ena och det andra:hihi

Du får tro vad du vill. Han viftade inte, han sa inget och han gick direkt utan att en ge oss chansen att leta upp en peng. Du kan kalla mig vad du vill och leva i din kalla och hårda värld om det får dig att må bättre. Jag hade hellre gett honom en slant då vi faktiskt behövde hjälp än att ge något till alla tusen tiggare som sitter överallt. :såjaponken
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Satt kanske en femma eller tia i vagnens lås, Pippi?

Är rätt förekommande fenomen häromkring, "jag kör tillbaka vagnen åt dig"
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du får tro vad du vill. Han viftade inte, han sa inget och han gick direkt utan att en ge oss chansen att leta upp en peng. Du kan kalla mig vad du vill och leva i din kalla och hårda värld om det får dig att må bättre. Jag hade hellre gett honom en slant då vi faktiskt behövde hjälp än att ge något till alla tusen tiggare som sitter överallt. :såjaponken

Mmm:näsblod
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Hyfsat ignorant att jämföra insamling till tex Barncancerfonden med att sitta på sitt feta arsle och stirra i brist på motivation.

Fast jag jämförde inte med Barncancerfonden. Jag jämförde allmänt med störande element eftersom det vanligaste folk hävdar är att dessa specifika tiggare är just ett störande element av ordning.

Olika fonder har jag möjlighet att skänka till utan att de går runt och viftar med bössor.
Även dessa litar ju till människors dåliga samvete och oförmåga att säg nej.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ok, my bad att jag missförstod. Dock så lever de ju tillfälligt här och måste försörja sig här under tiden. Ok de bor gratis men äter och dricker de gratis oxå då? De måste ju ha utgifter här i Sverige under tiden de är här?

Jag tycker väl inte heller om att se folk sitta och tigga men så länge de inte rör mig eller jagar mig skiter jag i dom. Jag tycker inte heller att folk ska ge dom nåt då jag tycker att Sverige har egna uteliggare och egna problem att ta hand om.

Om du inte gillar barngiftermål, barnarbete eller nedvärderande syn på kvinnor så finns det nog andra folkgrupper som man ska oroa sig mer för.

Deras nota för mat behöver inte nödvändigtvis vara särskilt stor. Eftersom det med jämna mellanrum kommer skåpbilar med mer folk så ser jag det inte som omöjligt att en stor del av packningen i dessa bilar är mat köpt i billigare länder.

Och angående din "det som inte är ett problem för mig nu får gärna fortsätta" ser jag som mycket oroväckande. Jag hade föredragit om alla kunde ha någon slags framförhållning och fantasi i vad dagens utveckling kan leda till. För du tror väl inte det kommer minska framåt sommaren?

Och ja, angående diverse kulturkrockar finns det andra folkgrupper man bör oroa sig för också. Inte istället för, utan också!
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Deras nota för mat behöver inte nödvändigtvis vara särskilt stor. Eftersom det med jämna mellanrum kommer skåpbilar med mer folk så ser jag det inte som omöjligt att en stor del av packningen i dessa bilar är mat köpt i billigare länder.

Och angående din "det som inte är ett problem för mig nu får gärna fortsätta" ser jag som mycket oroväckande. Jag hade föredragit om alla kunde ha någon slags framförhållning och fantasi i vad dagens utveckling kan leda till. För du tror väl inte det kommer minska framåt sommaren?

Och ja, angående diverse kulturkrockar finns det andra folkgrupper man bör oroa sig för också. Inte istället för, utan också!

Såg du ens vad du citerade? Jag skrev att jag inte heller gillar att se dom. Jag skrev oxå att jag inte tycker att folk ska ge dom något. Anledningen till det är att jag vill se att deras eget land tar hand dom istället för att dom ska sitta överallt här. Det inte Sverige som ska ta ansvaret i dessa människor, men det är väl enklare så...för dom.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Jag ger aldrig pengar till tiggare. Av principskäl. Ska man få pengar får man jobba. Inte bara sitta och säga hej!

Det jag tänker göra är att fixa en bildbeskrivning hur man virkar/ stickar . Samt garn och stickor.
Det tänkte jag sedan ge till några tiggare så de kan sticka/ virka mösser tröjer. Villket jag sen gärna köper om det är fint.

Tänkte även spela in det här på video o lägga ut på tuben.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Såg du ens vad du citerade? Jag skrev att jag inte heller gillar att se dom. Jag skrev oxå att jag inte tycker att folk ska ge dom något. Anledningen till det är att jag vill se att deras eget land tar hand dom istället för att dom ska sitta överallt här. Det inte Sverige som ska ta ansvaret i dessa människor, men det är väl enklare så...för dom.

Jodå jag läste. Och ja jag förstår att du inte heller gillar att se dem. Men det verkar som att du argumenterar emot ett förbud för tiggeri med hänvisning att de inte stör dig och att du tycker deras hemland borde ta hand om dem.

Det kräver dock att de VILL bli omhändertagna av sitt hemland. Att de VILL bli inskrivna i systemet för att få hjälp. Att de VILL ställa upp på de krav som kommer ställas på dem för att få hjälp.

Och varför skulle de vilja gå med på detta när man tjänar mer än medellönen på att sitta på svenska gator och göra ingenting? Det är ju fullt lagligt.

Du förutsätter som så många andra att dessa människorna vill ha en regering som bestämmer över dem. Jag menar att så kanske inte är fallet? Och isåfall kvittar det vad rumänien gör (förutom möjligtvis ger dem pengar helt utan motprestation) för de har inget intresse av att ändra sig eller leva under någon annans krav.

Titta gärna på dokumentären som länkats tidigare om Hus 20 för lite perspektiv på hur andra människor tänker.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jodå jag läste. Och ja jag förstår att du inte heller gillar att se dem. Men det verkar som att du argumenterar emot ett förbud för tiggeri med hänvisning att de inte stör dig och att du tycker deras hemland borde ta hand om dem.

Det kräver dock att de VILL bli omhändertagna av sitt hemland. Att de VILL bli inskrivna i systemet för att få hjälp. Att de VILL ställa upp på de krav som kommer ställas på dem för att få hjälp.

Och varför skulle de vilja gå med på detta när man tjänar mer än medellönen på att sitta på svenska gator och göra ingenting? Det är ju fullt lagligt.

Du förutsätter som så många andra att dessa människorna vill ha en regering som bestämmer över dem. Jag menar att så kanske inte är fallet? Och isåfall kvittar det vad rumänien gör (förutom möjligtvis ger dem pengar helt utan motprestation) för de har inget intresse av att ändra sig eller leva under någon annans krav.

Titta gärna på dokumentären som länkats tidigare om Hus 20 för lite perspektiv på hur andra människor tänker.

Jag är nog mer inne på att alla som kommer till Sverige ska kunna försörja sig eller ha någon som försörjer dom. Känns som att Australien har en vettigt system.
Man måste dock särskilja krigsflyktingar och annat folk som kommer hit. Man kan inte begära att en krigsflykting kan försörja sig direkt när denne kommer.

Jag tror inte att ett förbud skulle vara bra för Sverige då jag personligen tror att det skulle bli som på många andra ställen i världen då. I Barcelona kommer dom i horder och rånar folk istället. Måste jag välja så väljer jag tiggarna.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag är nog mer inne på att alla som kommer till Sverige ska kunna försörja sig eller ha någon som försörjer dom. Känns som att Australien har en vettigt system.
Man måste dock särskilja krigsflyktingar och annat folk som kommer hit. Man kan inte begära att en krigsflykting kan försörja sig direkt när denne kommer.

Jag tror inte att ett förbud skulle vara bra för Sverige då jag personligen tror att det skulle bli som på många andra ställen i världen då. I Barcelona kommer dom i horder och rånar folk istället. Måste jag välja så väljer jag tiggarna.

Ja det är klart, hellre tiggare än rånare.

Det är bara det att jag tror att det ena oundvikligen leder till det andra. Fler och fler kommer hit och tigger, färre och färre svenskar är beredda att stödja det beteendet.
Vad gör man då för att kunna betala av skulden man har från att ha tagit sig hit?

Som det är nu är det ju relativt nytt men denna tiggeriturism. Så om man ser till att stoppa det så fort det går så kanske antalet personer som kommer hit för att tigga minskar. Har det väl blivit känt att det är ett bra land att tigga i så blir det svårare att nå ut med budskapet att det inte längre är okej.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Var förbi lidl igår en halvtimme innan dom skulle stänga, innanför sitter tiggaren som verkade ha avslutat sitt pass för dagen med en burk nyöppnad pripps blå i ena näven och iphonen i andra! Gick och tog det jag skulle ha och på utvägen sitter han fortfarande kvar men nu stod burken på golvet, det är inte lätt att slösurva med en ölburk i näven, men va fan, alla har rätt till lite AW:yoparty
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vette fan vad företaget heter. De frågar varenda person som passerar om de har något av följande abonnemang. Rör sig om ComHem och Boxer och något till. Jag säger att jag har något av dem fast jag har det för att få vara ifred. De verkar känna igen mig allt oftare. Brukar köra med varningsfingret så fort de tittar åt mitt håll med ett bländande leende. De verkar fatta vinken numera vad beträffa mig. :ajjabajja

Tyckte någon sa att företaget i fråga inte fick vara kvar på köpcentret utanför stan på grund av att de upplevdes för aggressiva. Jag hoppas att de snart får tillsägelser av kringliggande butiker att deras säljmetoder inte är OK. Att man nästan har lust att vika av innan man passerar bara för att slippa se dem. Värre än tiggarna faktiskt.

Dom där är fan värre än tiggare. Jag brukar säga att jag inte har nån tv när de kommer springande. Riktigt jävla respektlösa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
... Tiggarna är inte helt tappade bakom en vagn.

Många banker vill införa ett kontantlöst samhälle, jag ser gärna att detta sker skyndsamt....

Lägg till att det finns någon som organiserar det hela så du kan känna dig försäkrad om att tiggarna kommer sitta med kortläsare den dagen kontanter är borta om inte förr. Har man råd till en Iphone och 1-2 paket cigaretter/dag så har man råd till en Izettle.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lägg till att det finns någon som organiserar det hela så du kan känna dig försäkrad om att tiggarna kommer sitta med kortläsare den dagen kontanter är borta om inte förr. Har man råd till en Iphone och 1-2 paket cigaretter/dag så har man råd till en Izettle.

Swish:yoparty
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top