Större klyftor i samhället leder onekligen till att det blir ett tuffare samhällsklimat där våld, stölder och annat blir en konsekvens.
Jag är för dåligt insatt i hur tiggarna finansierar sina resor hit och hur stora kostnader de har för sitt uppehälle och hur mycket som blir över att skicka hem till sina familjer. Jag tror som sagt inte att det handlar om några större pengar. Problemet med tiggare från Rumänien är ett Europeiskt problem. Inget som bara berör Sverige.
Det handlar förmodligen inte om några större summor alls nej, per tiggare.
Men kan jag styra över 20-30 stycken så kan jag nog roffa åt mig en rejäl slant.
Enligt wikipedia så är genomsnittslönen per månad, innan skatt, i Rumänien 398 Euro. För sverige är siffran 2835 Euro. Utslaget på 30 dagar blir det 13 euro per dag för rumänien och 94 för sverige.
Dvs vad vi ser som "dåligt" betalt är utan tvekan en stor summa pengar för en rumän. 13 euro är nog inga problem att tigga till sig i Sverige. Kan de då tigga till sig kanske 30 euro så snackar vi mer än dubbelt så mycket som en genomsnittlig arbetarlön. För Bulgarien, som många också kommer ifrån, så är genomsnittslönen ÄNNU lägre. Då förstår man att det är en väldigt bra affärsidé att komma hit och tigga till sig en rätt så bra månadslön.
Och om varje tiggare får ihop 20 euro om dagen (vilket jag inte ser som omöjligt), och jag ser till att hjälpa 10 personer ta sig till Sverige för att tigga, mot att jag får hälften av allt de tjänar, klart som fan jag kan leva som en kung i Rumänien då. Jag får ju in en rumänsk månadslön på 4 dagar utan att lyfta ett finger. Jämförbart med att få in 26 500 SEK på 4 dagar.
Och kan de som "jobbar" åt mig få ihop 30 euro om dagen så tjänar de fortfarande bättre än genomsnittet hemma, även efter att de betalat mig.
Så själv tror jag inte det kommer minska sålänge det är lagligt och inte hela sverige är fullt från söder till norr.