Tidigt oljebyte på ny motor

Road-Ragge skrev
Han påstod att om man fick bort partiklar/spån som var större än ett par mikrometer ur oljan snabbt under inkörningen skulle livslängden öka dramatiskt. Oljefiltret lär släppa igenom allt som är mindre än tjugo mikrometer enligt samma person. Därav det tidiga oljebytet.
Vilken tillverkare är intresserad av motorer som håller 100000mil?
Titta på den nuvarande driven för tunna oljor med motiv som högre motoreffekt och lägre bensinförbrukning, Honda 10W-30 olja. Motorns livslängd nämns inte.
Däremot har jag sett att på en tävlingskörd CBR600RR är vevaxeln slut efter ca 500mil. Det som är utslitet är primärkugghjulet som är fräst direkt i vevaxeln.

...seriöst underhåll och en gnutta pedantism lönar sig i längden.

Dessutom är det mkt roligare att äga nåt man vet är välskött.

Eller också har du gjort dig själv en björntjänst.
Citat från Mindless länk ovan.

men det förekommer att vissa märken låter motorcykeln gå på en speciell »inkörningsolja« som sedan vid förstaservice byts ut till en vanlig handelsolja. Du skall alltså inte mixtra med oljor själv vid inkörning av en ny motorcykel!

Men du vet kanske bättre än tribologi-forskarna hos KTM.

Eller också har du gjort dig själv en björntjänst.
Citat från Mindless länk ovan.

Men du vet kanske bättre än tribologi-forskarna hos KTM.

Du gör alltså taget ur luften ett antagande om vilken olja jag bytte från/till?

#fail#

Edit:

KTM har exakt så en "inkörningsolja", det betyder ju knappast att den mår bättre av att gå 15 timmar än att bytas tidigt.

Roligast av allt i den här debatten är att ni nu har två internet-teorier om inkörning som i princip emotsäger varandra.

En ena ringhörnan har ni en liten egenföretagare som tydligen är expert på att både tribologi och motorer och hävdar hård inkörning.

I andra ringhörna en motorforskare, hävdar bort med partiklarna för att skapa snällaste möjliga inkörning utan slipmedel i oljan. Jag skulle vilja se hans avhandling? Länk? Googlar man på chalmers och tribologi så får man bara träffar från luleå Universitet samt KTH och det har sina skäl.

Det enda dom har gemensamt är alltså att dom tycker sig kunna mer än industrins disputerade tribologer trots att ingen av dom är tribologi-forskare.

Last edited:
Du gör alltså taget ur luften ett antagande om vilken olja jag bytte från/till?

#fail#

Edit:

KTM har exakt så en "inkörningsolja", det betyder ju knappast att den mår bättre av att gå 15 timmar än att bytas tidigt.

Den mår sannolikt bäst av att bytas efter den tid som KTM specar i sin manual och att du byter tidigare kan sannolikt ge dig en sämre inkörning.

Komiskt att du skriver ordet fail.

Och hur många mc motorer som servats enligt tillverkarens föreskrifter och inte misshandlats fallerar pga smörjnings/olje relaterade problem? Inte för att vara motvalls, men det läggs en faslig massa tid och pengar på olja när det såvitt jag vet i princip aldrig är smörjning som ger upphov till defekter.

Undermåligt material, tillverkningsfel, felkonstruktioner, hojar som inte körs eller servas verkar vara MYCKET vanligare orsaker till problem.

Men jag kan ha fel, kanske hänger allt på magiska inkörningstricks och övernaturlig olja:huvet

Den mår sannolikt bäst av att bytas efter den tid som KTM specar i sin manual och att du byter tidigare kan sannolikt ge dig en sämre inkörning.

Komiskt att du skriver ordet fail.

Så eftersom Audi säger 3000 mils intervaller för oljebyte så är det bättre än att byta var 500e mil?

Det verkar ju råda konsenus om att största delen av inkörningen sker under de första milen (timmen/arna). Är det enl. dig då BRA för motorn att det ramla runt massa spån i motorn och att oljefiltret är igensatt eller hur menar du?

Så eftersom Audi säger 3000 mils intervaller för oljebyte så är det bättre än att byta var 500e mil?

Det verkar ju råda konsenus om att största delen av inkörningen sker under de första milen (timmen/arna). Är det enl. dig då BRA för motorn att det ramla runt massa spån i motorn och att oljefiltret är igensatt eller hur menar du?

Nu snackar vi inkörning i den här tråden så håll dig till det ämnet.

Men iofs du är ju ekonom så jag antar att du är kompetent nog att göra den kalkylen på egen hand.

Som företagsekonom har jag också läst lite marknadsföring, och vet att både forskning och egen empiri visar att folk är dumma i huvet.

Men om ett extra oljebytes utfall som bra eller dåligt enl. dig står o faller med 300 :- olja så...

Godnatt

Som företagsekonom har jag också läst lite marknadsföring, och vet att både forskning och egen empiri visar att folk är dumma i huvet.

Men om ett extra oljebytes utfall som bra eller dåligt enl. dig står o faller med 300 :- olja så...

Godnatt

Japp! Folk är dumma i huvudet nåt djävulskt!
Köp en ny Audi, byt olja var 500 mil a 500kr, efter 51000 mil så har du bytt olja för 51000kr.
Byter du istället var 3000e mil så har du vid 51000 mil betalat 8500kr för dina oljebyten.
Vad är värdet på en Audi med 51000 mil på mätaren? Få du 40000kr? Känns det värt pengarna om du lyckas pressa ytterligare 5000 mil innan motorn rasar?

Lycka till med din Audi!

Men det här hade inget som helst med inkörningar att göra. Och att du blandar in oljebytesintervaller i ett resonemang om inkörning visar bara hur lite du förstår.

godnatt!

Last edited:
Visst kan man tycka att det för livslängdens skull finns en viss logik i det där med att man ska ta det lugnt med motorn de första 100 milen... så det är ju onekligen intressant att motortillverkarna själva varvar ur motorerna maximalt på dynobänken för att säkerställa funktionen innan fordonen överhuvudtaget säljs.

Köp en ny Audi, byt olja var 500 mil a 500kr, efter 51000 mil så har du bytt olja för 51000kr.
Byter du istället var 3000e mil så har du vid 51000 mil betalat 8500kr för dina oljebyten.
Vad är värdet på en Audi med 51000 mil på mätaren? Få du 40000kr? Känns det värt pengarna om du lyckas pressa ytterligare 5000 mil innan motorn rasar?

Lycka till med din Audi!

Men det här hade inget som helst med inkörningar att göra. Och att du blandar in oljebytesintervaller i ett resonemang om inkörning visar bara hur lite du förstår.

godnatt!

De är faktiskt bevisat att long life oljorna inte är bra och håller efter som de är tänkt, och på många ställen rekomenderar de vanliga "1500 mila oljan" till longlife motorer, så jag lägger iaf ett par extra kronor på service...

Lycka till med din Audi!

godnatt!
Du har ju en förmåga att göra dig dum ibland, eller har du bara otur?

Sker inkörning i 50k mil?

Nej precis, det handlar om ett byte a' 300 spänn..

Men skit du i att serva dina grejer. Byta lager innan de skär är också onödigt eller?

Hur är det då på en motor som lc4 med 2 filter (fine screeen och etr vanligt) plus något nät på en oljeplugg och 2 feta magnetpluggar , dem samlar väl upp rätt mycket. Eftersom man nu håller på och renoverar en

Hur är det då på en motor som lc4 med 2 filter (fine screeen och etr vanligt) plus något nät på en oljeplugg och 2 feta magnetpluggar , dem samlar väl upp rätt mycket. Eftersom man nu håller på och renoverar en

Jag bytte oljan 2 mil efter renovering och där var en del spån i den. Mer än vanligt skulle jag nog säga.

De är faktiskt bevisat att long life oljorna inte är bra och håller efter som de är tänkt, och på många ställen rekomenderar de vanliga "1500 mila oljan" till longlife motorer, så jag lägger iaf ett par extra kronor på service...

Jag byter själv var 1500e mil på min bil men nu tycker ju Agile att man ska byta olja var 500e mil i sin bil.

1.) Du har ju en förmåga att göra dig dum ibland, eller har du bara otur?

2.) Sker inkörning i 50k mil?

3.) ej precis, det handlar om ett byte a' 300 spänn..

4.) Men skit du i att serva dina grejer. Byta lager innan de skär är också onödigt eller?

1.) Snacka om att göra sig dum! Du läser inte ens vad du svarar på men måste ändå skriva.
2.) Läs åtminstone det feta så slipper du ställa dumma frågor. Det var du som bytte ämne från inkörning till serviceintervaller. Inte jag.
3.) 300kr? Får du ens 5l biltemaolja för den slanten? Sen tillkommer oljefilter plus din arbetstid. Men om nu din arbetstid är gratis så kan jag komma förbi så får du byta olja på min bil också.
4.) På tal om att göra sig dum.

Du vet inte ett djävla jota om inkörningar men ändå måste du lägga in dina egna teorier och samtidigt skiter du i att läsa all övrig text i tråden. Och dessutom vet du bättre än proffsen.
Jag undrar vad du skulle säga om jag skulle hävda mina egna ekonomiska teorier framför Black and Scholes? Före Keynes?

Du skulle nog betrakta mig som en riktig djäkla korkad träskalle som inte fattar hur lite jag förstår.

Last edited:
Jag anser att man bör byta motorcykel var femtionde mil för att undvika haverier.

Moderna motorer byggs med sådan precision att det knappt behövs någon inkörning i traditionell mening.
Grejorna passar från början.
Eventuella spånor fångas upp i oljefiltret, så skall man undvika dessa så bör man byta olja oavbrutet.
Följer man rekomendationerna så är man på den säkra sidan.

håller själv på med inkörning på min nya hoj, har gått 17 mil och jag ska serva vid 100mil ungefär, jag kör under 8000varv innan 100mil service, det tror jag är bra inkörning iaf:)

17 mil, då har du väl hunnit byta olja en 3-4 gångar va? :tummenupp

(skojar bara)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey