Tidigt oljebyte på ny motor

En fråga till herr 2-takt man...
Är de enligt dig någon större skillnad i procedur för inkörning beroende på kolvring/gjutet foder med grafit, kolvring/stålfoder och kolvring/nikasilyta? vet inte om det finns fler varianter av kolvringar mot cylindervägg... De är ju olika typer av material som gnids mot varandra.

En fråga till herr 2-takt man...
Är de enligt dig någon större skillnad i procedur för inkörning beroende på kolvring/gjutet foder med grafit, kolvring/stålfoder och kolvring/nikasilyta? vet inte om det finns fler varianter av kolvringar mot cylindervägg... De är ju olika typer av material som gnids mot varandra.

Jag har inte facit trots att jag kört in åtskilliga provbitar i olje-lab under en sådär två års tid. Jag har bara försökt få folk och förstå att fabrikens rekomendationer är sannolikt ingen skump och går man utanför deras rekomendationer så är det större sannolikhet att man gör saken sämre än bättre.

Men visst är det skillnad. Framför allt så tror jag de gamla gjutjärnscylindrarna var betydligt viktigare att köra in. Jag skulle göra som manualen specar oavsett om det är en hoj från 1972 eller 2012. Om du nu inte monterar nikasilcylindrar på en gammal 72a för då kanske man ska titta på modernare inkörningsförslag.

Inkörningsförfarandet skiljer sig tex ganska rejält mellan en crosshoj och en gathoj trots att material mm knappast skiljer särskillt mycket. Däremot så är ju livslängden på en crosshoj ungefär i samma storleksordning som det tar att köra in en modern sporthoj. Så det är säkert en avgörande faktor skulle jag gissa.

Oki tackar :-)

Jag har inte facit trots att jag kört in åtskilliga provbitar i olje-lab under en sådär två års tid. Jag har bara försökt få folk och förstå att fabrikens rekomendationer är sannolikt ingen skump och går man utanför deras rekomendationer så är det större sannolikhet att man gör saken sämre än bättre.

Men visst är det skillnad. Framför allt så tror jag de gamla gjutjärnscylindrarna var betydligt viktigare att köra in. Jag skulle göra som manualen specar oavsett om det är en hoj från 1972 eller 2012. Om du nu inte monterar nikasilcylindrar på en gammal 72a för då kanske man ska titta på modernare inkörningsförslag.

Inkörningsförfarandet skiljer sig tex ganska rejält mellan en crosshoj och en gathoj trots att material mm knappast skiljer särskillt mycket. Däremot så är ju livslängden på en crosshoj ungefär i samma storleksordning som det tar att köra in en modern sporthoj. Så det är säkert en avgörande faktor skulle jag gissa.

Jag har då i alla fall råkat ut för vid minst 2 tillfällen då Helsyntet använts vid inkörning utav Nicasil ( hayabusacylinder) och med dåligt resultat

Blir inte tätt helt enkelt , Nya ringar och honing samt inkörning med billig mineralolja så var problemet löst

Min åsikt är således att man får absolut inte byta till nån finare olja för tidigt

Road-Ragge skrev

Vilken tillverkare är intresserad av motorer som håller 100000mil?
Titta på den nuvarande driven för tunna oljor med motiv som högre motoreffekt och lägre bensinförbrukning, Honda 10W-30 olja. Motorns livslängd nämns inte.
Däremot har jag sett att på en tävlingskörd CBR600RR är vevaxeln slut efter ca 500mil. Det som är utslitet är primärkugghjulet som är fräst direkt i vevaxeln.

Jag tror personligen inte att tillverkarna är direkt negativa till motorer som håller bra. Det är snarast ett av försäljningsargumenten.
Dom vet dessutom att folk byter upp sig ifråga om motorcyklar i alla fall.
En modern sporthoj ska utan problem kunna gå väldigt mycket längre än den körsträcka den byts bort första gången. Men folk byter i alla fall. Och har den gått 5000 mil så tittar folk misstänksamt trots att det utan vidare ska gå att köra det dubbla. I annat fall skulle ingen äga nya hojar om dom inte krashat sin gamla. Det finns ju massor med hojar från 80 talet som fortfarande rullar utan större problem.

Om ett annat införningsförfarande vore bra för motorn så kan du ge dig på att tillverkarna skulle rekommendera det. Det skulle nämligen ge dom färre reklamationer eller motorras som ska gå på garantin. Och garantiärenden är inte vinst för tillverkarna.

Du har ju en förmåga att göra dig dum ibland, eller har du bara otur?

Sker inkörning i 50k mil?

Nej precis, det handlar om ett byte a' 300 spänn..

Men skit du i att serva dina grejer. Byta lager innan de skär är också onödigt eller?

Den stora frågan är nog inte om det kostar 300 eller 500 att byta olja i hojen.
Den stora frågan är. Om det fanns ett sätt att köra in som var bättre för motorn och det därigenom blev mindre garantiärenden för tillverkaren. Tror du inte att tillverkaren skulle kräva att vi körde in hojarna så?

Det finns inte en chans att dom skulle låta oss köra in på ett sätt som orsakade fler garantiärenden än nödvändigt.

Liknelsen med oljebyten är en helt annan.
Om man får byta olja en extra gång under inkörningen är en engångskostnad så den skulle tillverkarna säkert kräva av oss. Ständiga oljebyten är en helt annan sak. Där förväntar vi oss långa intervaller och då försöker tillverkarna sträcka ut intervallen. Dom vet säkerligen att long-life är dåligt men dom vet samtidigt att när motorn väl är inkörd så kommer det inte att ställa till med några problem förrän garantiperioden är över.
Dessutom har som sagt många tillverkare gått ut med rekommendationen att inte använda sig av longlife intervallerna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT