Tidigt oljebyte på ny motor

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag läste för många år sedan i Ny Teknik om en motor ingenjör/forskare på Chalmers. Han hävdade att att man kunde öka livslängden dramatiskt på en motor om man gjorde ett extra oljebyte redan efter 10 - 20 mils körning. Han påstod att om man fick bort partiklar/spån som var större än ett par mikrometer ur oljan snabbt under inkörningen skulle livslängden öka dramatiskt. Oljefiltret lär släppa igenom allt som är mindre än tjugo mikrometer enligt samma person. Därav det tidiga oljebytet.

Någon som har en insiktsfull kommentar om detta? Rätt? Bara trams?

Att största delen av inkörningen sker under första timmen motorn är igång är väl ganska vedertaget, borde ungefär kunna översättas till första 10 milen, då metalldelar ska slita in sig mot varandra. (ringar mot foder, drev i lådan etc etc)

Om nästan all "inslitning" sker under första 10 milen, varför ska man då köra 90 mil till med skit i oljan tills första oljebytet?

Hade det varit min motor hade jag bytt efter första timmen utan tvekan

Den på detta forum så ofta citerade Motoman är inne på samma spår i sin "break in secrets"
även om hans viktigaste punkt som det oftast refereas är att inte köra snällt under inkörningen.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Q: What's the third most common cause of engine problems ???
A: Not changing the oil soon enough after the engine is first run !!

Change Your Oil Right Away !!
The best thing you can do for your engine is to change your oil and filter after the first 20 miles. Most of the wearing in process happens immediately, creating a lot of metal in the oil. Plus, the amount of leftover machining chips and other crud left behind in the manufacturing process is simply amazing !! You want to flush that stuff out before it gets recycled and embedded in the transmission gears, and oil pump etc...

Why do the manufacturers recommend waiting until 600 miles to
flush out all the loose metal ???

This is a good question ...

Till vilken nytta? Av omtanke om en ägare 10-15 år fram i tiden??:confused:
Köper du en ny hoj idag lär du knappast vara den som kramar ur dom sista milen ur den.:)

Till vilken nytta? Av omtanke om en ägare 10-15 år fram i tiden??:confused:
Köper du en ny hoj idag lär du knappast vara den som kramar ur dom sista milen ur den.:)

Vem vet? Vad är det som säger att inte jag förtfarande äger hojen om tio år? Jag har hittills kör typ +1500 mil varje år på de sporthojar jag haft, d.v.s. +5000 mil torde bara vara tre fyra år för mig. Jag är r uppfattningen att kompetent underhåll lönar sig i längden. Jag har i alla fall hunnit se tillräckligt många bevis på motsatsen.

Last edited:
Å andra sidan lär du väl kört bra mycket mer än 10 mil redan. :)

Körs inte dom flesta motorer in på fabrik, dvs första timmens olja är redan bytt? :va Jag fick iaf det berättat för mig när jag köpte ny bil för en massa år sedan, att den var redan inkörd i fabrik, bara att köra som vanligt, även om jag skulle undvika att pressa motorn i början.

håller själv på med inkörning på min nya hoj, har gått 17 mil och jag ska serva vid 100mil ungefär, jag kör under 8000varv innan 100mil service, det tror jag är bra inkörning iaf:)

Den på detta forum så ofta citerade Motoman är inne på samma spår i sin "break in secrets"
även om hans viktigaste punkt som det oftast refereas är att inte köra snällt under inkörningen.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Q: What's the third most common cause of engine problems ???
A: Not changing the oil soon enough after the engine is first run !!

Change Your Oil Right Away !!
The best thing you can do for your engine is to change your oil and filter after the first 20 miles. Most of the wearing in process happens immediately, creating a lot of metal in the oil. Plus, the amount of leftover machining chips and other crud left behind in the manufacturing process is simply amazing !! You want to flush that stuff out before it gets recycled and embedded in the transmission gears, and oil pump etc...

Why do the manufacturers recommend waiting until 600 miles to
flush out all the loose metal ???

This is a good question ...

Det finns nog en enkel kommersiell orsak till att man inte kräver att fordonen skall komma in för första service redan efter tio mil: Alldeles för många kunder skulle kräva att den servicen ingick i köpet. Om fordonet istället måste rulla hundra mil före första servicen så är fordonet inte 'nytt' längre, och därmed kan man ta extra betalt.

Det går ett rykte om att BMWs motortekniker ville rekomenera kunderna att blanda tvåtaktsolja i bensinen under inkörningsperioden. Det förslaget lär försäljningsavdelningen ha slagit ihjäl. "Man kan inte säga åt kunderna köra prestigebil på tvåtaktsolja" lär väl motiveringen ha varit.

Det är inte bara tekniker som bestämmer hur serviceproram skall se ut.

Nu har jag i alla fall bytt olja efter bara tio mil. :)

Jag säger inte att det är fel men jag tycker att han ("Motoman") producerar för dåliga belägg för sina påståenden. Väldigt mycket tyckande och gissningar. Om gängse modell för inkörning, dvs som i nya bilar inte alls, skulle vara så fruktansvärt dålig fattar jag inte hur moderna motorer kan gå så långt trots sjukt långa serviceintervall.

I racemotorer som ska gå på fullspätta är det klart att man är cp-noga från första milen men på en gatmotor har jag svårt att se att skillnaden skulle vara fullt så dramatisk som han vill påstå.

Å andra sidan lär du väl kört bra mycket mer än 10 mil redan. :)

I det här vädret, nej. Strax över tio ganska regniga mil har det bara blivit :(

P.S Att du läser mekformet Anna kommer som en lättare chock för mig :)

I det här vädret, nej. Strax över tio ganska regniga mil har det bara blivit :(

P.S Att du läser mekformet Anna kommer som en lättare chock för mig :)

Måste ju förvissa mig om att mina mekaniker håller sig up to date!!
:tuttar

Jag är skeptiskt och gissar på trams. Motoringenjörer är sällan eller aldrig experter på tribologi. Snarare brukar dom ha ganska begränsade tribologi-kunskaper.

Och att byta olja kan mycket väl ge en sämre inkörning eftersom partiklarnas slipeffekt kan bidra positivt för inkörningen.

Däremot så finns det hos alla motortillverkare anställda tribologer och om dom rekomenderar en viss sorts inkörning så tror jag mycket mer på det än vad en vedbotrimmare skriver på sin hemsida.

Det går ett rykte om att BMWs motortekniker ville rekomenera kunderna att blanda tvåtaktsolja i bensinen under inkörningsperioden. Det förslaget lär försäljningsavdelningen ha slagit ihjäl. "Man kan inte säga åt kunderna köra prestigebil på tvåtaktsolja" lär väl motiveringen ha varit.
Borde inte katalysatorn ta stryk av 2-taktsoljan?

Fast det kanske bara är krav att den ska fungera vid leverans, åtminstone i Sverige så testas ju inte avgasvärden på hojar i samband med besiktning. :tungan

Körs inte dom flesta motorer in på fabrik, dvs första timmens olja är redan bytt? :va Jag fick iaf det berättat för mig när jag köpte ny bil för en massa år sedan, att den var redan inkörd i fabrik, bara att köra som vanligt, även om jag skulle undvika att pressa motorn i början.

Eftersom att jag jobbat som bilbyggare på Pininfarina så kan jag iaf säga att det görs inte på Volvo C70.
Oljan häls i på slutet av line och sen körs bilen av.
Ca 12 mil i genomsnitt gör bilen för egen maskin innan den åker på lastbilen för leverans till återförsäljare.

Om den byts där kan jag inte svara på.
Mätaren nollställs iaf :)

Bilar, ja.. När det gällr motrn, inte vxl-låda och övrigt om jag förstod det rätt. Det varierar säkert mellan tillverkarna också.

På hojar har jag väl hört nåt liknande. KTM däremot ska vara helt "råa" som nya. Rimligt i mina ögon då det luktar sådär härligt om en ny KTM (tagit oskulden av 2) när filter osv bränns in..

Tror dock eftersom hojar delar olja med koppling, vxl.låda osv att även om motorn i sig är inkörd, så är det nog en bra idé att byta oljan ASAP.

Jag gör det för övrigt alltid (byter direkt alltså). Olja är billigt och ger det mindre slitage sparar jag tids nog massa andra problem. Jag är av samma uppfattning som Road-Raggush ovan att seriöst underhåll och en gnutta pedantism lönar sig i längden.

Dessutom är det mkt roligare att äga nåt man vet är välskött.

(Ref: SuperDuke är blandat kända för att dra olja. Mina LC8or och de vars ägare jag känner väl som pedanter har aldrig draget en gnutta mer än normalt. Dessa är alltså inte fabriksinkörda, utan det står upp till ägaren att göra det rätt eller fel.)

Oavsett om man behåller en ny hoj eller ej så kan det väl aldrig vara fel i att byta oljan tidigt om det nu förlänger motorns livslängd ett eller tio år.

Men du vet inte att den gör det. Det är bara obekräftade teorier från internet.
Och om det istället förkortar livslängden? Det är inte en långsökt gissning.

Det förvånar mig att så många på internet vet bättre än ingenjörerna hos de olika tillverkarna.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman