Tidiga CBR 900

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Någon som vet vad man bör se upp med ang tidiga CBR900rr?
Och vad brukar förs på en sådan hamna om man är 30 och bor i storstaden (ca) :)

bebbe skrev:
Någon som vet vad man bör se upp med ang tidiga CBR900rr?
Och vad brukar förs på en sådan hamna om man är 30 och bor i storstaden (ca) :)

Hej!

Pumpa och kolla så att framgafflen beter sig som den skall+ packboxarna.
Kolla även så att tvåan inte hoppar ur vid krossväxling. Lådan är lite trög och kan ha viss missljud vid lågavarv med växel i.
Annars är den driftsäker. Oftast bara byta däck, stift och olja.

Lycka till!

Rikard

Låda och kedjesträckare! Och det gamla vanliga... Lyssna även efter ramlagerknack eller liknande, tycker gamla blades kan rassla satan ibland.

Har läst en hel del om hojar som har rasade vevar (ramlager). Fast det kanske är svårt att säga om just cbr900 är överrepresenterad med just det :va

bebbe skrev:
Har läst en hel del om hojar som har rasade vevar (ramlager). Fast det kanske är svårt att säga om just cbr900 är överrepresenterad med just det :va
Nja de är överrepresenterade ur det perspektivet att de i regel körts mycket hårt under lång tid, inte pga sämre kvalitet.

är det nå bra drag i dom tidiga cbr 900? jag läste på ett ställe att dom första årgångarna bara toppar 240. det låter så lite. min gammelgixxer toppar ju mer då.
är det bra vrid i motorn så att man kan få upp den på bakhjulet utan koppling och så?

bmwjohan skrev:
är det nå bra drag i dom tidiga cbr 900? jag läste på ett ställe att dom första årgångarna bara toppar 240. det låter så lite. min gammelgixxer toppar ju mer då.
är det bra vrid i motorn så att man kan få upp den på bakhjulet utan koppling och så?
Sant, de går som skit!!
Nja, med ganska enkla medel går det att få rätt bra snurr på maskineriet.
Min går rätt hyggligt, dragit jämt med -02 R1 i toppfart med orginaldrevning. (mätaren stog på strax över 290).
Annars är det väl det vanliga med gamla sporthojar:
däck, drivpaket, 2:an, gaffelben (krokiga, trycker ur sig olja, mm), senaste fugge-synkning, ventiljustering, hjullager, svinglager, motorljud, stift, tändkablar, knack, bakre stötdämparfunktion, hur den beteer sig på väg, mätarskruvad (cykeldator), batteri, bromsar (skivor, belägg, slangar), mm, mm...

Jo ni jag har en 93 och jag renoverade motorn bara för att.
Inte en tolerans var utom gränserna och då har den gått 4000+ mil..
Vad gäller lådorna är dom inte sämre än nån annan utan det är "cross växlingarna" samt förarfel som gör att dessa går sönder.
Det som jag såg var slitet var kopplingskorgens tänder..
Sen brukar dom vina lite grann precis som sagts ocan..
Jag har då kontrollerat extra vid demonteringen och jag såg varken fel på kuggen växelkulissen eller lagren..
Inte något märkvärdigt på varken kamdreven eller kemkedjan heller..
Det är nog bara att mc är 10 år gammal och inte går att jämföra med dagens motorcyklar vad gäller prestanda och motorkonstruktioner..
Man får nog acceptera ett och annat konstigt ljud här och var.
En varning som ni bör beakta är ett missljud som uppträder vid 3 -5000 varv under belastning..
Det låter som ett lätt knackande ljud och kan lätt misstas för ett motorfel::
Detta är inte ett motorfel "OFTAST" utan kan vara så enkelt som att trottlarna skallrar i trottelhusen..
Jag vet 4st som har letat sig gråhåriga efter det här felet..Jag är en av dom.
Annars är det servicebrister man bör titt efter..
Krockad ;lagerglapp, Kopplingsslir.
Styrlager. drivpaket. synkning(lätt att göra själv)
Och det viktigaste. PROVKÖÖRNING.
Detta brukar (om man har kört lite hoj innan) säga det mesta om skicket på motorcykeln rent allmänt . Köp hellre en lite nyare cbr om du nu bestämt ska ha en..
De första har lite nervöst beteende men 95 och upp började dom ändra lite i ramen.. Att rekommendera..

rrp skrev:
Jo ni jag har en 93 och jag renoverade motorn bara för att.
Inte en tolerans var utom gränserna och då har den gått 4000+ mil..
Vad gäller lådorna är dom inte sämre än nån annan utan det är "cross växlingarna" samt förarfel som gör att dessa går sönder.
Det som jag såg var slitet var kopplingskorgens tänder..
Sen brukar dom vina lite grann precis som sagts ocan..
Jag har då kontrollerat extra vid demonteringen och jag såg varken fel på kuggen växelkulissen eller lagren..
Inte något märkvärdigt på varken kamdreven eller kemkedjan heller..
Det är nog bara att mc är 10 år gammal och inte går att jämföra med dagens motorcyklar vad gäller prestanda och motorkonstruktioner..
Man får nog acceptera ett och annat konstigt ljud här och var.
En varning som ni bör beakta är ett missljud som uppträder vid 3 -5000 varv under belastning..
Det låter som ett lätt knackande ljud och kan lätt misstas för ett motorfel::
Detta är inte ett motorfel "OFTAST" utan kan vara så enkelt som att trottlarna skallrar i trottelhusen..
Jag vet 4st som har letat sig gråhåriga efter det här felet..Jag är en av dom.
Annars är det servicebrister man bör titt efter..
Krockad ;lagerglapp, Kopplingsslir.
Styrlager. drivpaket. synkning(lätt att göra själv)
Och det viktigaste. PROVKÖÖRNING.
Detta brukar (om man har kört lite hoj innan) säga det mesta om skicket på motorcykeln rent allmänt . Köp hellre en lite nyare cbr om du nu bestämt ska ha en..
De första har lite nervöst beteende men 95 och upp började dom ändra lite i ramen.. Att rekommendera..

Låter bra. Jag funderar på att köpa en från Tyskland. Dom verkar vara mycket billiga där. Kan ha spettan som banhoj och den gammla cbren som bushoj :)

den här till vänster är en -92.. men med en flock andra delar o lite fix o trix så står den sig väl i konkurrensen! mycke mos per krona iaf! o så är förs. billig, o skulle något hända så går man inte i personlig konka.. =)

den känns modern att köra, fast den har sina år på nacken!

o ja, man får styret i ansiktet på gaspådrag, iallafall på de 2 första pinnarna! :tummenupp

HenRRik skrev:
den här till vänster är en -92.. men med en flock andra delar o lite fix o trix så står den sig väl i konkurrensen! mycke mos per krona iaf! o så är förs. billig, o skulle något hända så går man inte i personlig konka.. =)

vadå för fix och trix?

Om du ska köpa från tyskland bör du kolla upp cdi boxen den kan vara strypt det kan den ioförsig vara om man köper svensk med men det ska stå EC el ED på boxen då går den som bäst.

nån krossväxling ska du inte kolla, man kollar om växeln rammlar ur genom att belasta hojen hårt änd upp mot rödstrecket på den aktuella växeln (ofast 2an), krossväxlingar är det du ska undvika.

Prova även att dra ur tvåan och sedan stänga gasen helt och motorbromsa ner farten, det brukar vara populärt att växeln rammlar ur då även om den inte gör det på gaspådrag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park