Tidig vår?

E det inte bara vintern som är sen? Bor själv så långt söder ut man kan komma i detta landet (Smygehamn) o här har vi 5+ varje dag och endast under nyårs dagen har vi haft minus gradigt, vilket resulterade i haltväglag då det regnat tidigare under dagen... Men här nere har det varit rätt så vanligt att snön faller kring slutet av Januari till början av mars. Då det blir 2-4 dagar inom denna intervall med snöstorm och allmänt snökaos som media gärna överdriver med som vanligt... Så jag tror vi (här nere) får nog snö om ett par veckor och är ute på vägen med hojen igen kring mars-april? eller vad säger de andra skåningarna?

E det inte bara vintern som är sen? Bor själv så långt söder ut man kan komma i detta landet (Smygehamn) o här har vi 5+ varje dag och endast under nyårs dagen har vi haft minus gradigt, vilket resulterade i haltväglag då det regnat tidigare under dagen... Men här nere har det varit rätt så vanligt att snön faller kring slutet av Januari till början av mars. Då det blir 2-4 dagar inom denna intervall med snöstorm och allmänt snökaos som media gärna överdriver med som vanligt... Så jag tror vi (här nere) får nog snö om ett par veckor och är ute på vägen med hojen igen kring mars-april? eller vad säger de andra skåningarna?

Precis så är det, vanligtvis. Men jag hoppas ff på en helt snöfri vinter och en extremt tidig vår.

Här i Halmstad är det 4-7 grader varje dag, något kallare på kvällar och nätter, men aldrig att det fryser :) Jag har kört varje dag nu i december förutom på nyårsafton :) Blev en liten runda i stan på ca 4 mil innan ikväll. Snart dags för ett nytt bakdäck igen. :) Jag tror det blir en tidig vår, iaf att vårvädret kommer ovanligt tidigt :)

Frågan är om den milda hösten och den hittills milda vintern kan ge oss en tidigare säsongspremiär genom att en ev annalkande riktig vinter har svårare att få grepp om landet. Solljuset börjar ju trots allt att återvända även om det går långsamt nu och eftersom varken land eller hav är särskilt snötäckt, så kommer ljuset att lagras som värme i dessa.
Säg att detta väder fortsätter till mitten av januari innan det drar ner lite snö och kyla över landet så inbillar jag mig att den får svårt att ligga kvar såvida det inte blir väldigt kallt. (Kylan ska ju trots allt lyckas skapa tjäle i marken samt fajtas mot solen.)

Eller tänker jag rätt?

Våren infaller på den tidpunkten när den delen av vårat halvklot som har sin största yta riktad mot solen inträffar.Där är vi inte fören tidigast i Mars - April oavsett hur mild vintern än må vara.

nja .. enl SMHI
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/var-1.1080
"Om dygnsmedeltemperaturen ligger i intervallet från 0,1°C till och med 9,9°C kallar vi detta för ett dygn med vårtemperatur. Om detta inträffar sju dygn i följd, säger vi att våren anlände det första av dessa dygn. Även om det blir en återgång till lägre temperaturer därefter så räknas det fortfarande som vår.

SMHIs definition av vår innehåller ytterligare ett villkor. Starten på våren får inte ske före den 15 februari "

Plus att på den sidan stog det med att det finns egentligen ingen internationell standard för när det är vår .....
Så jag gissar att vi alla har rätt??? ;)

Tycker fortfarande att våren börjar när det under fyra dygn dels har en medeltemp över 5C och dels under dessa fyra dygn tempen inte varit under 0C

Tänkte dela med mig lite av mitt skithumör jag har idag. Delad pina är ju dubbel pina. :)

Det blir bakslag, utav h*te, i mitten på mars. Minus 10 och snö som hejsan. När vi väl får plocka fram pärlan i mitten av april går vi omkull på rullgrus så dyrt lackad plast yr åt alla håll...

/Solsken :D

Tänkte dela med mig lite av mitt skithumör jag har idag. Delad pina är ju dubbel pina. :)

Det blir bakslag, utav h*te, i mitten på mars. Minus 10 och snö som hejsan. När vi väl får plocka fram pärlan i mitten av april går vi omkull på rullgrus så dyrt lackad plast yr åt alla håll...

/Solsken :D

Som boende i Karlskrona är jag ju förskonad från vinter och får höst hela den perioden istället. :D Ja, förutom de två senaste åren då. Men slask och en helt sanslös mängd salt på vägarna håller ändå hojen inomhus.

Brukar det inte vara så här (normalt sett)?

Mild vinter (som i år) = Pissig sommar med mkt regn och rusk?

Brukar det inte vara så här (normalt sett)?

Mild vinter (som i år) = Pissig sommar med mkt regn och rusk?

Jo. Vi har ju haft två exceptionellt vintriga vintrar nu, så nu gnäller alla om att vintern som är lite som de brukar (om möjligt lite mindre slaskig) är alldeles för ovintrig.

Jo. Vi har ju haft två exceptionellt vintriga vintrar nu, så nu gnäller alla om att vintern som är lite som de brukar (om möjligt lite mindre slaskig) är alldeles för ovintrig.

Den här hösten och vintern fram tills nu har varit riktigt deprimerande sett till vädret. Man börjar allvarligt fundera på varför man bor i Skåne av alla ställen. Även om det varit ovanligt milt väder har det stormat och regnat i princip oavbrutet i två månader känns det som. Jag hoppas att det kan komma en riktig köldknäpp nu med sibirisk vinter, men det är nog att hoppas på för mycket.

Den här hösten och vintern fram tills nu har varit riktigt deprimerande sett till vädret. Man börjar allvarligt fundera på varför man bor i Skåne av alla ställen. Även om det varit ovanligt milt väder har det stormat och regnat i princip oavbrutet i två månader känns det som. Jag hoppas att det kan komma en riktig köldknäpp nu med sibirisk vinter, men det är nog att hoppas på för mycket.

Jo, det har varit förbannat tråkigt väder, men tack vare det så har jag kunnat ta en svängom med hojen varje gång jag varit hos föräldrarna.
Men jag är rätt säker på att vi får en snöboll i nyllet nån gång under januari, och då kommer alla att beklaga sig över att det är snö istället. :)
Svenskar klagar alltid på vädret, men älskar sitt väder ändå. :D (Jo, jag är svensk jag med.)

Hade snöblandat regn när jag körde (bil) hem från jobbet precis, men det avtog så fort vi kom ner från Hallandsåsen.
Som motorcyklist så är jag helt klart för global uppvärmning och hoppas att det blir varmare väldigt snart, inte sett cheyer gå i kortbyxor ute på stan på alldeles för länge nu...

När sopbilen kommer o sopar bort gruset, då e det vår!

Brukar också se det som ett vårtecken när den kör förbi utanför fönstret. Dock så verkar det vara inne med gatsopning i byn nu det senaste. Såg den i mitten på december när den åkte förbi utanför. Så den glädjen har de fördärvat för mig nu också...

Varm vinter
+
Vägarna klarar sig bättre (slingerbulten i våras var ju traumatiskt för dom flesta hojåkare)
Inte lika mycket hundbajs på vårkanten
Mindre sand att sopa undan på våren

-
Ingen iskörning
Ingen snowboard/ski
Allt ser ut som bajs i regnet

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer