Tickande ljud Aprilia RSV1000

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
På min RSV1000 från 2004 sitter det nån slags "backventil" eller vad det nu är på vad jag tror är en vakuumslang, höger sida innanför kåpan.
Den tickar väldigt högt o irriterande ungefär som ventiltickande. Gasar man på blir den tyst. Är detta normalt eller har den blivit dålig tro?
Har sökt info om denna o vissa verkar plocka bort dessa slangar, det verkar dumt eftersom de sitter där...Den vita prylen på bilden.
Tips?
 

Bifogat

  • IMG_6407.JPG
    IMG_6407.JPG
    929.3 KB · Visningar: 65
På min RSV1000 från 2004 sitter det nån slags "backventil" eller vad det nu är på vad jag tror är en vakuumslang, höger sida innanför kåpan.
Den tickar väldigt högt o irriterande ungefär som ventiltickande. Gasar man på blir den tyst. Är detta normalt eller har den blivit dålig tro?
Har sökt info om denna o vissa verkar plocka bort dessa slangar, det verkar dumt eftersom de sitter där...Den vita prylen på bilden.
Tips?

Där står inte varför de tar bort slangarna?
Skulle kunna vara något onödigt till miljöklassning etc.

Ser absolut ut som en backventil. ta av den och rengör den till en början :)
 
Last edited:
Den ska på nåt sätt ta bort "pulserna"
från cylindrarna för att göra "något" gynsammare...?
 
Den styr ett spjäll i insuget(snorkeln som hastighetsmätaren sitter i), den går att plugga och ta bort helt om man tar bort spjället i snorkeln.
 
Så spjället öppnar när motorn går och stänger när den är av eller? Varför har man gjort så, så inga möss ska krypa in eller? ;-)
Eller varierar spjället beroende på varv o last?
 
Så spjället öppnar när motorn går och stänger när den är av eller? Varför har man gjort så, så inga möss ska krypa in eller? ;-)
Eller varierar spjället beroende på varv o last?

Den vita "grejen" i bilden är en backventil som sitter på vakuumet från insuget som öppnar en ventil i insuget mellan styrhuvud och hålet mellan lyktorna i frontkåpan. Denna feature är till för att hålla insugsljudet nere, den öppnar runt 6500rpm om jag minns rätt. Du kan koppla bort alla vakuumslangar till detta och koppla bort själva spjället i insuget men behåll den ventil som sitter i kabelhärvan, tar du bort den så får du en massa felkoder. Glöm inte att plugga anslutningen i spjällhuset när du demonterat slangarna annars drar den tjuvluft går som en potta skit.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top