Tickande ljud Aprilia RSV1000

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
På min RSV1000 från 2004 sitter det nån slags "backventil" eller vad det nu är på vad jag tror är en vakuumslang, höger sida innanför kåpan.
Den tickar väldigt högt o irriterande ungefär som ventiltickande. Gasar man på blir den tyst. Är detta normalt eller har den blivit dålig tro?
Har sökt info om denna o vissa verkar plocka bort dessa slangar, det verkar dumt eftersom de sitter där...Den vita prylen på bilden.
Tips?
 

Bifogat

  • IMG_6407.JPG
    IMG_6407.JPG
    929.3 KB · Visningar: 65

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
På min RSV1000 från 2004 sitter det nån slags "backventil" eller vad det nu är på vad jag tror är en vakuumslang, höger sida innanför kåpan.
Den tickar väldigt högt o irriterande ungefär som ventiltickande. Gasar man på blir den tyst. Är detta normalt eller har den blivit dålig tro?
Har sökt info om denna o vissa verkar plocka bort dessa slangar, det verkar dumt eftersom de sitter där...Den vita prylen på bilden.
Tips?

Där står inte varför de tar bort slangarna?
Skulle kunna vara något onödigt till miljöklassning etc.

Ser absolut ut som en backventil. ta av den och rengör den till en början :)
 
Last edited:

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Den ska på nåt sätt ta bort "pulserna"
från cylindrarna för att göra "något" gynsammare...?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Den styr ett spjäll i insuget(snorkeln som hastighetsmätaren sitter i), den går att plugga och ta bort helt om man tar bort spjället i snorkeln.
 

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Så spjället öppnar när motorn går och stänger när den är av eller? Varför har man gjort så, så inga möss ska krypa in eller? ;-)
Eller varierar spjället beroende på varv o last?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Så spjället öppnar när motorn går och stänger när den är av eller? Varför har man gjort så, så inga möss ska krypa in eller? ;-)
Eller varierar spjället beroende på varv o last?

Den vita "grejen" i bilden är en backventil som sitter på vakuumet från insuget som öppnar en ventil i insuget mellan styrhuvud och hålet mellan lyktorna i frontkåpan. Denna feature är till för att hålla insugsljudet nere, den öppnar runt 6500rpm om jag minns rätt. Du kan koppla bort alla vakuumslangar till detta och koppla bort själva spjället i insuget men behåll den ventil som sitter i kabelhärvan, tar du bort den så får du en massa felkoder. Glöm inte att plugga anslutningen i spjällhuset när du demonterat slangarna annars drar den tjuvluft går som en potta skit.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top