Hej, första posten här i forumet.
För några månader sen så skulle jag ut på en sista sväng med min KTM 660 05'a men jag kom inte långt innan jag fick höra ett ganska elakt knackande från motorn. & det finns väl inte så jättemånga alternativ till vad det kan vara (knackandet går i "takt" med motorvarvet), min första tanke var ventilerna eller vev-lager men jag har varit lat och inte orkat ta tag i problemet.
Så jag har några frågor: Vad hade ni gjort, vilken ände hade ni börjat felsöka i?
o om det är vevlagret, bör man göra en "total-renovering" dvs kolv o annat? (kan tillägga att den bara gått runt 8-900 mil)
Hoppas att denna tråden+svaren kan ge mig knuffen att börja riva i spisen =)
Eller så kanske man rentav ska lämna in skiten... men blir man ruinerad då måntro?
/Lance
edit: såg att denna tråden kanske bör vara i Teknik- & Mekhörnan, ber om ursäkt och hoppas att en moderator ser detta.
För några månader sen så skulle jag ut på en sista sväng med min KTM 660 05'a men jag kom inte långt innan jag fick höra ett ganska elakt knackande från motorn. & det finns väl inte så jättemånga alternativ till vad det kan vara (knackandet går i "takt" med motorvarvet), min första tanke var ventilerna eller vev-lager men jag har varit lat och inte orkat ta tag i problemet.
Så jag har några frågor: Vad hade ni gjort, vilken ände hade ni börjat felsöka i?
o om det är vevlagret, bör man göra en "total-renovering" dvs kolv o annat? (kan tillägga att den bara gått runt 8-900 mil)
Hoppas att denna tråden+svaren kan ge mig knuffen att börja riva i spisen =)
Eller så kanske man rentav ska lämna in skiten... men blir man ruinerad då måntro?
/Lance
edit: såg att denna tråden kanske bör vara i Teknik- & Mekhörnan, ber om ursäkt och hoppas att en moderator ser detta.
Last edited:
Ottomotorn har ju bara funnits i över 100 år så det är väl inte så underlikt
Och om det vore 690cc åtminstonde då. Helt sjukt irreterande att ktm ska ha så svårt att skriva sina cc på maskinerna, alltid vålsamt överdrivet, Endast 660ien som ligger i närheten av den cc den faktist har..