Tickande/Knackande LC4

Lance

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
2005, KTM 660
Hej, första posten här i forumet.

För några månader sen så skulle jag ut på en sista sväng med min KTM 660 05'a men jag kom inte långt innan jag fick höra ett ganska elakt knackande från motorn. & det finns väl inte så jättemånga alternativ till vad det kan vara (knackandet går i "takt" med motorvarvet), min första tanke var ventilerna eller vev-lager men jag har varit lat och inte orkat ta tag i problemet.

Så jag har några frågor: Vad hade ni gjort, vilken ände hade ni börjat felsöka i?
o om det är vevlagret, bör man göra en "total-renovering" dvs kolv o annat? (kan tillägga att den bara gått runt 8-900 mil)

Hoppas att denna tråden+svaren kan ge mig knuffen att börja riva i spisen =)

Eller så kanske man rentav ska lämna in skiten... men blir man ruinerad då måntro?

/Lance

edit: såg att denna tråden kanske bör vara i Teknik- & Mekhörnan, ber om ursäkt och hoppas att en moderator ser detta.

Last edited:
Man hör ju skrämmande historier om rasade ramlager tidigt. Men nu ska vi inte måla fan på dörren. Kolla det enklaste först. kamkedjesträckaren. Skruva lös den lilla m6 skruv som täcker hålet i mitten på sträckaren och fippla ur fjädern. Tryck sedan in en skruvmesel (liten) så du känner att du kan påverka spänningen. Starta sedan motorn och tryck stenhårt in skuvmejseln för att försöka sträcka mer!. Blir det tyst då så är det bara själva sträckaren som inte låser bakot. (Om du har tur) Om ej skillnad.,. Släpp då den ev extra spänning du orsakade!! dvs Lös med skiten och åtremontera rätt)

fel nr 2 blir lite mer jobb.

I bästa fall har muttern på vevaxeln gängat upp sig lite och tokslammrar då mot lammellkorgen. vanligt fel på ktm 400-525 iaf och tt 600 mf,lever satan!

nr 3 fel ...Långsökt!! men bör kollas.

autodecompen på kammen är lösaktig /felande och skrammlar . Mycket svårt att besikta det felet!! Lyssna vart ljudet kommer ifrån!!

kan ju va bra att börja med att kolla hur oljan ser ut och hur mycke spån de sitter på magnetpluggarna.

inne på min lokala mc försäljare hade de inne en ktm 690 med rasade vevlager och den hade bara gått 600mil så det kan ju va det om du har stor otur :(

inne på min lokala mc försäljare hade de inne en ktm 690 med rasade vevlager och den hade bara gått 600mil så det kan ju va det om du har stor otur :(

Skandal att inte ktm fått bort detta enkla problem. Alla andra märken får ju bort barsjukdommar på något år bara.

kolla noga i oljan och speciellt i oljefiltret efter mässing/guldskimmrande/stålflisor spån , Obs jag är inte 100% säker på att ramlagerrullhållaren är av mässing på ktm! Men på Honda är det mässing och syns tydligt om väck i oljan. Skulle det vara ovanligt mycket av detta så har ramlagren åkt färdigt.

KTM 525 har ju varit för hår shimmsad i mot ramlagren så dom gått väck fort. Kan 660 ha samma problem TRO?

Skandal att inte ktm fått bort detta enkla problem. Alla andra märken får ju bort barsjukdommar på något år bara.

KTM 525 har ju varit för hår shimmsad i mot ramlagren så dom gått väck fort. Kan 660 ha samma problem TRO?

RFS bör man byta till kullager på veven, de pallar med flexet som uppstår i veven lite bättre.

690 motorn lider av att staken är lite kort i förhållande till slaget så där blir lite stora belastningar och det klår vevlagren. Det är dock inget problem om man inte envisas med att besöka varvstopp allt för ofta....

RFS bör man byta till kullager på veven, de pallar med flexet som uppstår i veven lite bättre.

690 motorn lider av att staken är lite kort i förhållande till slaget så där blir lite stora belastningar och det klår vevlagren. Det är dock inget problem om man inte envisas med att besöka varvstopp allt för ofta....

Det var som 17? Då lär sidan kolven och cyllen ta mycket stryk också + dålig effekt om det är så fel brytvinkel? Ännu mer underligt av KTM? (mått på staken ?) Jag tror vi går bakot i utvecklingen lika offta som frammot :va Ottomotorn har ju bara funnits i över 100 år så det är väl inte så underlikt:D Kullager är ju visserligen bättre på flex men sämmre på radielll belastning som det blir hutlöst av där!! Så jag skulle inte villja sätta i rull däri. husabeg satt ju in det för att klara flex bättre påstogs det,,Honda gick ju över till rull på drivsidan på xr maskinerna år2000 och dom går inte att få väck ,,Inte ens med turbo!! Fördelen med rullager är ju att innerbanan ligger lös mot rullarna så man kan ju ha mycket axialspel på hela veven. Ktm 525 motorena håller ju stenbra med så mycket som 0.35-040 i spel ,,,orginal var det ju nästa 0 spel.

Det var som 17? Då lär sidan kolven och cyllen ta mycket stryk också + dålig effekt om det är så fel brytvinkel? Ännu mer underligt av KTM? (mått på staken ?) Jag tror vi går bakot i utvecklingen lika offta som frammot :va Ottomotorn har ju bara funnits i över 100 år så det är väl inte så underlikt:D Kullager är ju visserligen bättre på flex men sämmre på radielll belastning som det blir hutlöst av där!! Så jag skulle inte villja sätta i rull däri. husabeg satt ju in det för att klara flex bättre påstogs det,,Honda gick ju över till rull på drivsidan på xr maskinerna år2000 och dom går inte att få väck ,,Inte ens med turbo!! Fördelen med rullager är ju att innerbanan ligger lös mot rullarna så man kan ju ha mycket axialspel på hela veven. Ktm 525 motorena håller ju stenbra med så mycket som 0.35-040 i spel ,,,orginal var det ju nästa 0 spel.

Om där finns effekt att hämta i längre stake vet jag inte då jag inte känner till någon som prövat, cykeln ger dock i originalutförande bättre effekt än vad LC4 motorn gav så helt fel ute är de inte.LC4 motorn fanns med följande vevar:
78mm= standard god hållbarhet om man ger fan i övervarv
80mm= rally versionen har lite tveksam hållbarhet
82mm= fabriksräser med totalt värdelös hållbarhet, sprängde motorer på löpande band
Sen lanserar vi 690 motorn och då finns där 80mm slag på standardmotorn, visst veven är av lite bättre konstruktion men 80mm slag är långt med den konfigurationen och relativt högt maxvarv.

Än en gång säger trista Boris, håll dig ifrån varvstoppet och kasta i nästa växel i tid så slipper du mycket problem....

Jag håller helt med dig i kul vs rull resonemanget men anledningen till att trimmarna byter till kul är att vid mycket övervarv och/eller strokervev så får man så mycket spread i vevhalvorna att rull säger upp sig. Helt och hållet empirisk erfarenhet....

[

Jag håller helt med dig i kul vs rull resonemanget men anledningen till att trimmarna byter till kul är att vid mycket övervarv och/eller strokervev så får man så mycket spread i vevhalvorna att rull säger upp sig. Helt och hållet empirisk erfarenhet....[/QUOTE]

Märkligt att dom byter till kul vid trim? Då måste det vara något Rysslager ktm satt i som vevlager, Eller dålig stabilitet i veven eller för hårt skimmsad vev? Jag skulle tagit mig en titt på xr650s vevlager och sett om det skiljer mycket i dim eller på annat sätt för där har man det bästa lagringen man kan tänka sig .
Jag som kör turbo på min xr650 med slag 82 borr 100 har inga problem med rullagret på drivsidan eller kullagret på svänghjulssidan, varvar varvstopp på varje växel 8250v
Det enda jag har problem med vad gäller 650cc och vanligt toktrim eller turbo är vestakslagret. (gäller alla enstånkor) Det är ju ett rullager och det tål inte varv över 8000 med så stor kolv någon längre tid. Orsak .Upplagrad i för få rullar med för stor dim. (6mm) För att få det att hålla måste man sätta i mindre (4mm) dim på rullarna och ingen lagerhållare dvs fler antal rullar. (gammalt knep som tyks glömms borts av alla tillverkare nu) Eller som jag gör nu ,Bygga om till glidlagrat, då är det bara att varva vidare förutsatt att man har en Falcone eller carrillo stake.
Att man får mer effekt med längre stake är ju självklart + att det sliter mindre på kolven och cylindern och därmed mindre sidofriktion = mindre värmeutvekling.

Jag har nu skaffat mig en 4mm Längre carrillo stake till xr 650ien och kommer då tjena någon /några kusar på toppvarv.

Det enda jag ser som gör att 690 går bättre än 660 är endast vassare kam.
Sätter man i en faktorykam i gammel 660ien så ger den samma effekt som 690 i bänk med snarare bättre effektkurva pga bättre topp (dubbelutblås)
i övrikt är ju 690 sämmre ur trimmares ögon (som jag då) Inge 690cc Insprut och enkelutblås. Enkelutblåset robbar en på effekt i hela registret hellst på lägre varv vilket avgassytem man än sätter dit:gnissla Och om det vore 690cc åtminstonde då. Helt sjukt irreterande att ktm ska ha så svårt att skriva sina cc på maskinerna, alltid vålsamt överdrivet, Endast 660ien som ligger i närheten av den cc den faktist har..

Märkligt att dom byter till kul vid trim? Då måste det vara något Rysslager ktm satt i som vevlager, Eller dålig stabilitet i veven eller för hårt skimmsad vev? Jag skulle tagit mig en titt på xr650s vevlager och sett om det skiljer mycket i dim eller på annat sätt för där har man det bästa lagringen man kan tänka sig .

Det är stabiliteten som är för dålig i veven framförallt när man börjar stroka den till 560 och större. När man börjar varva så blir det hopprep av veven och då vill rullager inte vara med.

Kullager på ena sidan och rullager på den andra funkar fint på Husaberg om man inte vill att ramlagren ska se ut som på min avatar.Sitter väl så i KTM 560 som std tror jag.

Låter som KtM måste se över sina vevpartin en aning på 690 åtminstonde, om nu rullagret är rätt dim och kvalle? Skulle varit intresant att lägga ktms rullager bredvid xr 650 och gämföra. Jag har ett xr lager löst Har någon ett ktm 660 eller 690 lager beg?
Husaberg har ju skitkort stake flera mm kortare än xr650 och förmodligen kortare än 660/690 dom håller ju riktigt bra sedan rullager infördes på en sidan... Höll ju nästan skapligt innan tillockmed, ex vi har en 02 650 husa som gått 700mil busåka som är trimmad allt som går i luft o gasvägar Ej riven än otroligt nog????

525 håller väl skapligt bra vad jag vet? Börjar man mixtra med storke och stor borr då får man ju skylla sig själv.

660 och 690 skiljer där något i ramlager och stakes längd .borr slag igentligen? (ej forskat) .

Att 600+ enstånkor börjar gå sönder när man närmar sig 67-70 hk är inte så konstigt när man trimmar. Vevstakslagret på xr650 åker direkt om man kör på höga varv offta ,, Och det kan gå på några tim endast. Med bytt vestakslager till falcone håller en xr på 70bhp 5000mil kan jag lova

Så säljs en offroad maskin för gata på 67bhp som 690 kan ge med helsystem så ska det hålla minst 3000 mil tycker man..

LC4 motorn fanns med följande vevar:
78mm= standard god hållbarhet om man ger fan i övervarv
80mm= rally versionen har lite tveksam hållbarhet
82mm= fabriksräser med totalt värdelös hållbarhet, sprängde motorer på löpande band

finns även 56,2mm och 76mm med bra hållbarhet:D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...