Tickande efter ventiljustering

VFR1987

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2024
Hoj
1987, Honda, VFR750F RC24
Tja!

Då det var högst oklart när ventilerna kollades senast på min VFR 87a, gjorde jag det med Haynes manual till hjälp häromdagen. Flertalet ventiler var för tighta, och någon för lös, så jag justerade enligt mitt tycke noga enligt boken.

Nu såhär efteråt tycker jag det tickar, inte ett diskret tickande, utan mer tydligt som "klick klick klick", symmetriskt som följer varvet, hörs kanske inte efter 4-5k rpm, inte helt säker.
Inga andra symptom, går fint, startar lätt etc.

Kan det vara normalt ventilljud som egentligen borde funnits innan, med tanke på att flera ventiler innan hade för lite spel, eller är det något vajsing?

(Bytte luftfilter och tändstift samtidigt om det spelar någon roll).

Mvh
 
Tja!

Då det var högst oklart när ventilerna kollades senast på min VFR 87a, gjorde jag det med Haynes manual till hjälp häromdagen. Flertalet ventiler var för tighta, och någon för lös, så jag justerade enligt mitt tycke noga enligt boken.

Nu såhär efteråt tycker jag det tickar, inte ett diskret tickande, utan mer tydligt som "klick klick klick", symmetriskt som följer varvet, hörs kanske inte efter 4-5k rpm, inte helt säker.
Inga andra symptom, går fint, startar lätt etc.

Kan det vara normalt ventilljud som egentligen borde funnits innan, med tanke på att flera ventiler innan hade för lite spel, eller är det något vajsing?

(Bytte luftfilter och tändstift samtidigt om det spelar någon roll).

Mvh
Nu brukar Honda gå väldigt tyst men det låter som om du skall göra om justeringen.
 
Tja!

Då det var högst oklart när ventilerna kollades senast på min VFR 87a, gjorde jag det med Haynes manual till hjälp häromdagen. Flertalet ventiler var för tighta, och någon för lös, så jag justerade enligt mitt tycke noga enligt boken.

Nu såhär efteråt tycker jag det tickar, inte ett diskret tickande, utan mer tydligt som "klick klick klick", symmetriskt som följer varvet, hörs kanske inte efter 4-5k rpm, inte helt säker.
Inga andra symptom, går fint, startar lätt etc.

Kan det vara normalt ventilljud som egentligen borde funnits innan, med tanke på att flera ventiler innan hade för lite spel, eller är det något vajsing?

(Bytte luftfilter och tändstift samtidigt om det spelar någon roll).

Mvh
När jag justerat mina ventiler upplevde jag också ett mycket tydligt tickande efteråt. Det visade sig när jag plockade ner allt igen att ventilkåpspackningen hade vikit sig så att den inte slöt tätt.
 
När jag justerat mina ventiler upplevde jag också ett mycket tydligt tickande efteråt. Det visade sig när jag plockade ner allt igen att ventilkåpspackningen hade vikit sig så att den inte slöt tätt.
Hmm, men det blev inget oljeläckage då? Tänker att det borde sippra ut lite om det är otätt, för det har jag inte sett, ännu iaf.
 
Hmm, men det blev inget oljeläckage då? Tänker att det borde sippra ut lite om det är otätt, för det har jag inte sett, ännu iaf.
Jodå, fast jag såg inte det förrän jag rev ner allt igen. Jag körde ca 500 meter innan jag stängde av hojen och började riva. Glipan i packningen satt dessutom på baksidan så oljan skvätte på undersidan av luftburken främst. Själva glipan var väl ca tre-fyra centimeter lång. På min hoj kan man inte se packningen på baksidan av ventilkåpan när man monterar den vilket gör det hela lite knepigt.

Sedan är det väl så, om jag förstår det hela rätt, att när man ökar ventilspelet så uppstår mer ljud än om spelet är mindre.
 
Nu brukar Honda gå väldigt tyst men det låter som om du skall göra om justeringen.
Det fanns ju ett diskret tickande förut också, vilket nu är borta.

Det jag kan tänka mig är att ventilerna då skulle fått för mycket spel, eller vad kan man annars tänka, om det inte är som jasifil säger, ev otätt?

Lutar förstås åt att kika igen.
 
Det fanns ju ett diskret tickande förut också, vilket nu är borta.

Det jag kan tänka mig är att ventilerna då skulle fått för mycket spel, eller vad kan man annars tänka, om det inte är som jasifil säger, ev otätt?

Lutar förstås åt att kika igen.
Ja du måste ju göra om det. För mycket spel eller överfall till kamaxel som inte sitter… eller en vippa eller något annat. Upp och gör om. Den skall vara hyfsat tyst.
 
Ja du måste ju göra om det. För mycket spel eller överfall till kamaxel som inte sitter… eller en vippa eller något annat. Upp och gör om. Den skall vara hyfsat tyst.
Okej. Överfall bör det ju inte vara då den har ställkruv, så har bara rört skruv och låsmutter, kan förstås ha dragit muttrarna för dåligt också.

Haynes beskriver ju att det ska vara "slight drag" när man mäter med bladmåttet, vilkrt det ju var, kan såklart ha slarvat.
Fick i vart fall inte in storleken över på de jag justerade, var väl 0,13mm insug och 0,20mm avgas.
 
Kan det vara normalt ventilljud som egentligen borde funnits innan, med tanke på att flera ventiler innan hade för lite spel, eller är det något vajsing?
Det kan ju faktiskt ha varit precis som du tänker, svårt att bedöma utan att höra själv.
Sedan har jag nog ändå inte kompetens att bedöma ventilljudet från din hoj.
Men rent teoretiskt kan du har fått ett aningen högre ljud efter justeringen, speciellt om hojen i övrigt går tyst och mjukt.
Jag skulle nog göra som övriga föreslår - kolla ventilerna igen.
Är dom enligt spec, så kör, och be gärna någon att ge dig en "second opinion" på ljudet.
Har du någon MC-verkstad i närheten där du kan svänga förbi med en bulle, och fråga om dom kan lyssna på den (efter att du har gjort en ny kontroll)?
Tänker på min MT-09:a där kamkedjan gav ifrån sig ett ljud, som hördes på grund av att hojen var så tyst i övrigt.
Det väckte mycket frågor, och nojja, men jag och många andra körde tusentals problemfria mil.
Någon bytte sträckare, men ingen hade problem.
Så, det kan ju vara "by design", men jag har inte koll på just din hojtyp.
 
Kall eller varm motor? Ventilspelet brukar minska med varm motor. Fick samma tanke häromdagen när jag startade min 1200S (skruvjustering på vipporna) utan att ha tagit på hjälmen. Nojade och kollade - spelet var perfekt.
 
Har för mig att ventilerna tickade lite efter efter varje ventiljustering för att sedan bli tystare tills det var dags att justera igen. Frugan och jag hade varsin VF1000F som vi körde rätt långt med under några år, så fick justera några gånger. Men det var på 90-talet, så minnet kanske sviktar lite grand.
 
Sedan är man ju lite nojig efter att ha skruvat själv så när man startar hojen efter ett ingrepp så lyssnar man extra noga. Dessutom startar jag i princip bara hojen utan pluggar i öronen efter antingen en tvätt eller något ingrepp. Annars har jag alltid pluggar i öronen och då hörs ju inte missljuden som normalt finns. Eller rättare sagt, de ljud som är helt normala men som kan uppfattas som missljud.
 
Sedan är man ju lite nojig efter att ha skruvat själv så när man startar hojen efter ett ingrepp så lyssnar man extra noga. Dessutom startar jag i princip bara hojen utan pluggar i öronen efter antingen en tvätt eller något ingrepp. Annars har jag alltid pluggar i öronen och då hörs ju inte missljuden som normalt finns. Eller rättare sagt, de ljud som är helt normala men som kan uppfattas som missljud.
Eller tvärtom, jag körde en kort runda igår inom stan utan pluggar (vilket jag annars alltid har). Jag har aldrig tidigare hört så mycket "missljud" från hojen, vart ju helt nojig... :lol
 
Tack för alla svar, tänkte jag skulle uppdatera lite.

Rev ner allt igen, och flera ventiler hade nu för stort spel, vilket jag misstänker berodde på att jag sist inte drog ställskruvarna med moment, bara på "känn", nog dumt såhär i efterhand.
Justerade dem rätt, ovh drog alla med moment, så nu är det klickande/höga tickande ljudet borta, och man hör bara ett mer normalt diskret tickande.

Dock tog jag ju av kylaren, och tömde således på kylarvätska, vilken var typ brun, och inte helt genomskinlig.
Funderade på om olja kan ha kommit in kylarvätskan, men vet ju inte när den är bytt. Hojen har ju heller inga andra konstiga symptom egentligen.

Tl;dr

Ljud borta, ventiler justerade, dragna med moment.
Kylarvätska brun, inga andra symptom. Tankar om orsak? Rost? Bara gammal vätska? Olja?

Mvh
 
Tack för alla svar, tänkte jag skulle uppdatera lite.

Rev ner allt igen, och flera ventiler hade nu för stort spel, vilket jag misstänker berodde på att jag sist inte drog ställskruvarna med moment, bara på "känn", nog dumt såhär i efterhand.
Justerade dem rätt, ovh drog alla med moment, så nu är det klickande/höga tickande ljudet borta, och man hör bara ett mer normalt diskret tickande.

Dock tog jag ju av kylaren, och tömde således på kylarvätska, vilken var typ brun, och inte helt genomskinlig.
Funderade på om olja kan ha kommit in kylarvätskan, men vet ju inte när den är bytt. Hojen har ju heller inga andra konstiga symptom egentligen.

Tl;dr

Ljud borta, ventiler justerade, dragna med moment.
Kylarvätska brun, inga andra symptom. Tankar om orsak? Rost? Bara gammal vätska? Olja?

Mvh
Med olja i kylvätskan blir som en vit sörja. Jag tänker mer om hojen har gått utan glykol i? Jag skulle tömt ur så mycket som möjligt av den gamla kylvätskan och byta till ny, så behöver du inte tänka mer på det på ett par år.
 
Med olja i kylvätskan blir som en vit sörja. Jag tänker mer om hojen har gått utan glykol i? Jag skulle tömt ur så mycket som möjligt av den gamla kylvätskan och byta till ny, så behöver du inte tänka mer på det på ett par år.
Okej, vit var den inte, inte något sörjigt heller egentligen. Sköljde ur systemet ett par gånger och bytte till ny 50/50 vätska.

Kom på att jag fotade, det gamla såg ut såhär:
 

Bifogat

  • Messenger_creation_d2bfdf56-e7f4-4dff-b3f6-99a466473ece.jpg
    Messenger_creation_d2bfdf56-e7f4-4dff-b3f6-99a466473ece.jpg
    177.2 KB · Visningar: 16
Okej, vit var den inte, inte något sörjigt heller egentligen. Sköljde ur systemet ett par gånger och bytte till ny 50/50 vätska.

Kom på att jag fotade, det gamla såg ut såhär:
Det såg mörkare ut än jag trodde. Nu när du har bytt, kolla hur kylvätskan ser ut efter några körningar.
 
Har du olja i kylvätskan blir det geggiga klumpar som flyter på ytan. Även troligt att oljegeggan samlar sig under locket på kylaren eftesom det är högsta punkten i systemet. Ta av locket på kylaren, stick ner ett finger i kylarn. Får du oljegegg på fingret har du problem.
 
Har du olja i kylvätskan blir det geggiga klumpar som flyter på ytan. Även troligt att oljegeggan samlar sig under locket på kylaren eftesom det är högsta punkten i systemet. Ta av locket på kylaren, stick ner ett finger i kylarn. Får du oljegegg på fingret har du problem.
Nu är det ju genomspolat, så kanske inte finns något kvar, men kan inte påminna mig om att det kom ut några klumpar i vart fall när jag tömde, dock såg väl botten på reservoaren kletig ut.

Locket på kylaren var ju heller inte geggit, var bara lättflytande brun vätska på det.

Är det främst topplockspackningen man behöver kolla i första hand om det skulle vara olja i kylarvätskan?
Mindre spännande att byta tänker jag nämligen haha.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top