Tickande efter ventiljustering

Nu är det ju genomspolat, så kanske inte finns något kvar, men kan inte påminna mig om att det kom ut några klumpar i vart fall när jag tömde, dock såg väl botten på reservoaren kletig ut.

Locket på kylaren var ju heller inte geggit, var bara lättflytande brun vätska på det.

Är det främst topplockspackningen man behöver kolla i första hand om det skulle vara olja i kylarvätskan?
Mindre spännande att byta tänker jag nämligen haha.
Man trycksätter kylsystemet och kollar om trycket har minskat efter 30-60 minuter.
Eller så kollar man efter avgaser i kylvätskan med reagensmedel (vette fn hur det funkar riktigt).
 
Nu är det ju genomspolat, så kanske inte finns något kvar, men kan inte påminna mig om att det kom ut några klumpar i vart fall när jag tömde, dock såg väl botten på reservoaren kletig ut.

Locket på kylaren var ju heller inte geggit, var bara lättflytande brun vätska på det.

Är det främst topplockspackningen man behöver kolla i första hand om det skulle vara olja i kylarvätskan?
Mindre spännande att byta tänker jag nämligen haha.
Tror inte du behöver vara orolig gör som någon skrev kör några turer å kolla hur det ser ut under kylarlocket när motorn kallnat
 
Som du skrev själv att har ingen aning om hur gammal kylarvätskan var. Kan även vara att någon fyllt på med något så blivit missfärgningar av olika fabrikat och glykol.

Som kuriosa kan jag berätta att på kylavdelningen på en rörfirma jag jobbade på hade ett stort fastighetsbolag som kund. Där hade en stor fastighet kylmaskin på taket och långa ledningar till kylbafflar runt om i kontorlandskapet.
Där ville en fastighetsskötare vara duktig och fylla på glykol i kretsen när var låg nivå. Han blandade ihop etylen och propylen glykol som fick resultat att det blev luft/skum av allt då dom inte blandar sig. Resultatet blev en stor spolbil som fick suga ur och renspola hela systemet och lämna in resterna som giftigt avfall. Vet att slutnotan blev jäkligt dyrt.

Så man ska alltid vara noga med vilken glykol man använder
 
Om de nu kommer olja i kylvattnet eller tvärtom så är de i regel vattenpumpens tätningar och ev vattenpumpens axel som är sliten där packboxarna sitter.
 
Är det något det slarvas med så är det kylväskan o ventiljustering så kan ju vara evigheter sen (om någonsin) den bytts🥳
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top