Tickande CBR 929?? (inte ventilerna)

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Södermalm
Hoj
2000, Honda CBR929RR
Hej!

Jag köpte mig en fin CBR 929 förra sommaren, har hört att många haft lite strul med tickande ventiler. Och att 929orna är "rassliga" för övrigt. Men när jag köpte den iaf hörde jag ett litet tickande som ökade i takt med gaspådraget, jag tänkte att det var en ventiljustering som behövdes. Nu innan säsong i år gjorde jag en fullservice med ventiljustering men tickandet har inte försvunnit! :mad:

Det låter som att det kommer från grenrören någonstans.
Är det någon som vet vad det kan vara?
Den har gått ganska långt (ca 4800 mil)..

Tickandet är både när den är kall och varm, det ökar i takt med gaspådraget.

Idéer? Förslag?
 
Så låter min cb1100f med läckage (litet hål) på grenröret.
Ett smattrande ljud som låter som tickande har lurat mig också...
 
Last edited:
Först och främst kolla så att skruvarna är ordentligt åtdragna vid grenröret! :tummenupp

Skruva av sidokåporna så kommer du lättare åt med verktyg. Borde inta vara problem. Lätt fixat! :)
 
Först och främst kolla så att skruvarna är ordentligt åtdragna vid grenröret! :tummenupp

Skruva av sidokåporna så kommer du lättare åt med verktyg. Borde inta vara problem. Lätt fixat! :)

Ok, jag kollar skruvarna imorgon. Men de borde vara åtskruvade tycker man. Han som gjorde fullservicen bad jag skruva åt alla skruvar på hojjen då 929an har "skakat" av massa andra skruvar jag haft :)

Ok så tipsen jag har so far:

1. kolla så att skruvar sitter fast
2. kolla läckage (Några tips på hur jag kollar detta?)
 
Ok, jag kollar skruvarna imorgon. Men de borde vara åtskruvade tycker man. Han som gjorde fullservicen bad jag skruva åt alla skruvar på hojjen då 929an har "skakat" av massa andra skruvar jag haft :)

Ok så tipsen jag har so far:

1. kolla så att skruvar sitter fast
2. kolla läckage (Några tips på hur jag kollar detta?)


Med tanke på att din hoj skaka av så många skruvar som du själv skriver så borde de nästan inte vara konstigt om skruvarna vid grenröret har vibrerat upp även om de normalt inte borde göra det. :va :)

Som svar på fråga 2, så tycker jag att du böjar med att plocka av sidokåporna så att du lättare kan se och höra när hojen är igång på tomgång. Jag vet att när det är kallt ute så går det att se läckage, men nu är det ju sommar så.. :va
 
Då mina grenar är så dåliga och tunna i godset så skiter jag i det. SBP såg eller hörde inte detta så då var jag nöjd för tillfället....
Men har fina nya krökar som jag skall bygga ett "bus system" till hojen som inte blir besiktningsbart men roligt........:D
Men det gammla "läckande" och rötna orginal systemet får agera besiktnings system så länge
 
En brunnen grenrörspackning kanske? Billigt och lätt att byta. Jag tippar hellre på det än att grenröret lossnat. För om det går att dra åt bultarna brukar ju det betyda att packningen är kass. Det är en nödlagning i så fall.

Enklast sätt att kolla efter en läcka i ett avgasrör är att leta efter sot där det inte borde finnas något. Om det är hål någonstans alltså. Ta av kåporna o lys med en lampa. Annars får du skruva av grenröret. Är det hål i den så måste det ju ändå lagas. Ta och byt packningarna då när du ändå håller på...
 
Last edited:
Med tanke på att din hoj skaka av så många skruvar som du själv skriver så borde de nästan inte vara konstigt om skruvarna vid grenröret har vibrerat upp även om de normalt inte borde göra det. :va :)

Som svar på fråga 2, så tycker jag att du böjar med att plocka av sidokåporna så att du lättare kan se och höra när hojen är igång på tomgång. Jag vet att när det är kallt ute så går det att se läckage, men nu är det ju sommar så.. :va

Kanske lite överdrivet där med skruvarna :gnissla det är 3 skruvar (samma) som har "skakats" av. Hur som helst, jag ska kolla skruvarna :tummenupp

Jag börjar med att skruva av kåporna och kolla om jag kan hitta något. Jag får återkomma om hur det går. Får kolla det här imorgon eller på torsdag.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top