Thundercat-klubben!

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Tjenixen! nån som har någon aning om vad man ska dra fjäderskruvarna till kopplingskorgen med för moment när man bytt lameller? har sökt förgäves efter svar.
 

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Åtdragningsmoment lamellfjädrar

Yummy: Enligt vad jag fick fram skall du dra åt fjäderskruvarna med 8Nm. Du kan annars ladda ner servicemanualen och kolla själv.

Det kan löna sig att läsa igenom tidigare inlägg då det finns en massa bra länkar och tips. Du hittar tex länkar till servicemanualer, handböcker och reservdelskatalog på sidan 34 i en post som heter Servicemanualer, handböcker och reservdelskatalog .

//Snowstorm
 
Last edited:

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Yummy: Enligt vad jag fick fram skall du dra åt fjäderskruvarna med 8Nm. Du kan annars ladda ner servicemanualen och kolla själv.

Det kan löna sig att läsa igenom tidigare inlägg då det finns en massa bra länkar och tips.

//Snowstorm


Det tackar jag för :tummenupp ska försöka kolla noggrannare nästa gång.
 

tompe67

Yes! Nu é kissen reggad.
Gick med
21 May 2010
Ort
Sävedalen (nära Göteborg)
Hoj
1997, Yamaha Thundercat
Orginal ljuddämpare

Hej!
Har inhandlat en cat i utlandet, och nu är det dax för reggning.
Den har dock ett Laser system på så jag oroar mig för vad farbröderna på besiktningen kommer att säga!
Kan någon hjälpa mig med ett orginal system eller annat anvädbart tips?
Har hört att de bara mäter ljudvolymen, så det skulle kunna gå att proppa ljuddämparen full med dämp-ull?
(bor nära Göteborg)

Vi ses i trafiken :tummenupp
 
Last edited:

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Besikta med slipon

tompe67: Först och främst gratulerar till ditt hoj köp. Vi förväntar oss se bilder på din T-Cat snarast ;)

Jag skulle besikta den med sliponet monterat. Tror inte det kommer vara något större problem. Tycker inte Laser systemnen låter så himla mycket. har själv besiktat min med ett Ixil slipon monterat i Sverige och importbesiktning i Finland utan anmärkning och då tycker jag att mitt är ganska högljutt.

Skulle det vara så att du inte får den igenom importbesiktningen är det ju bara att byta till orginal för ombesiktning men tror som sagt inte det kommer vara nödvändigt. Finns säkert någon snäll med ett orginal system liggandew du kan få för en billig slant. Jag har ett men då får du komma till Åland och hämta det.

Kolla på Bike's hemsida. Dom har en MC Demontering. Där kanske du kan hitta ett system. Annars kan du kolla med Spinnin Wheel i Stockholm om dom har något på lager.

Lycka till!

//Snowstrom
 
Last edited:

tompe67

Yes! Nu é kissen reggad.
Gick med
21 May 2010
Ort
Sävedalen (nära Göteborg)
Hoj
1997, Yamaha Thundercat
Dämp-ull

Skall lägga upp bilder på bågen, när den är reggad och klar :tummenupp

Nu har jag gått vidare med dämp-ull i ljud-dämparen i alla fall,
men jag undrar om jag inte täker fel här?!

Jag kan bara komma in i det perforerade genomgående röret igenom dämparen!
Där har jag proppat in ull så att avgaserna och ljudet måste gå ut ur det genom-gående,
till den yttre delen av dämparen.
Sedan kan ljudet komma tillbaka till det genom-gående röret efter min "propp".

Min fråga är igentligen om ljuddämparen dämpar bättre om all perforering i det genom-gående röret får "arbeta",
än om jag proppar igen mitten delen?

MVH, tompe67!
 
Last edited:

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Hej,

Någon som vet vart man kan inhandla nya backspeglar till en Thundercat - 98?
Den ena är trasig så vill köpa nya.
Just nu är det eltejp som används och det är inte så snyggt :)
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Ring Beviks (www.beviks.se) och fråga efter backspeglar till YZF600.

Jag beställde högerspegel och kostade ca 200:-
Identisk med original.
Artikelnummer till den: 937130313

Har tyvärr inte artikelnumret till vänsterspegeln.
Lägg gärna upp den här i forumet om du får tag på den.

OCH priset. :)
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Tack!:tummenupp

Ska ringa och kolla, det är nämligen vänster backspegel jag behöver :) men lägger upp det när jag vet.

Ring Beviks (www.beviks.se) och fråga efter backspeglar till YZF600.

Jag beställde högerspegel och kostade ca 200:-
Identisk med original.
Artikelnummer till den: 937130313

Har tyvärr inte artikelnumret till vänsterspegeln.
Lägg gärna upp den här i forumet om du får tag på den.

OCH priset. :)
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
245 Kr kostar en backspegel hos dem,

Jag vet inte art nr än men det kommer upp så fort jag vet :)
kopia på original backspegeln är det.
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Toppen!
Alltid bra med reservdelar, framförallt backspeglar då de går sönder såfort man tappar hojen.
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Toppen!
Alltid bra med reservdelar, framförallt backspeglar då de går sönder såfort man tappar hojen.

Ja den var sönder när jag köpte den, hade ramlat på parkeringen
men jag är ju en nybörjare så har stött till den i marken en gång till :) men nu är det dags att byta hehe
 

Kielbasa

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Haninge
Hoj
-98 YZF 600R
Inställning fjädring/dämpare

Tjena! Va ute på premiärtur i onsdags och det känndes underbart. :banana Nu undrar jag va ni har för inställning på förspänning, retur, kompression, SAG värde osv. Har orginal inställningar på min och den känns väl ok men skulle nog kunna optimera lite. Kom med förslag, synpunkter och tips.:tummenupp
 

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Inställningsguide för fjädringen

Kielbasa: Hej. Vad du skall ha för fjädringsinställningar beror på en hel del faktorer. Vad du har för körstil, vilka typer av vägar du kör, vad du väger och hur lång du mm. Det är något man får testa sig fram till. Finns dock en väldigt bra inställningsguide som tidningen Preformance Bike har gjort som man kan använda som hjälp när man ställer in. Printa ut den, åk ut och hitta en bra vägsträcka med mycket kurvor och några rakor. Sen är det bara att köra en repa, justera inställningarna, köra igen och så fortsätter du så tills du fått en optimal inställning för din hoj.

Det kan löna sig att läsa igenom tidigare inlägg då det finns en massa bra länkar och tips. Du hittar tex länk till inställningsguide för fjädringen på sidan 25 i en post som heter Inställningsguide för fjädringen .

//Snowstorm
 
Last edited:

Kielbasa

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Haninge
Hoj
-98 YZF 600R
Kielbasa: Hej. Vad du skall ha för fjädringsinställningar beror på en hel del faktorer. Vad du har för körstil, vilka typer av vägar du kör, vad du väger och hur lång du mm. Det är något man får testa sig fram till. Finns dock en väldigt bra inställningsguide som tidningen Preformance Bike har gjort som man kan använda som hjälp när man ställer in. Printa ut den, åk ut och hitta en bra vägsträcka med mycket kurvor och några rakor. Sen är det bara att köra en repa, justera inställningarna, köra igen och så fortsätter du så tills du fått en optimal inställning för din hoj.

Det kan löna sig att läsa igenom tidigare inlägg då det finns en massa bra länkar och tips. Du hittar tex länk till inställningsguide för fjädringen på sidan 25 i en post som heter Inställningsguide för fjädringen .

//Snowstorm

Tackar så mycket! Kanon att ha lite material att luta sig emot. Är ju ganska grön på området :) Då ska jag ta en tur i morgon och känna lite på olika inställningar.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Thundecat.nl tagit bort sina filer

recman: Det ser dessvärre ut som att dom tagit bort en massa innehåll från sin sida :( Har mailat dom och frågat om dom har kvar filerna ännu och om vi i så fall kunde få ta del av dom. Återkommer med svar.

Övriga: Det råkar inte vara någon som har inställningsguiden sparad på sin dator? Ni kan väl länka eller ladda upp den här på sidan i så fall så ny medlemmar kan ta del av den.

//Snowstorm
 

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Inställningsguide för fjädring fås per mail

Har varit i kontakt med Thundercat.nl idag och fått lite intressant information. De har uppdaterat sin sida och har inte lagt in filerna ännu. De skulle försöka få filerna inlagda under helgen. De lovade meddela när dom fått upp alla filerna.

Har fått tag i inställningsguiden i pdf form men tyvärr är filen för stor att ladda upp på forumet. Kan dock skicka guiden per mail till den som önskar. Skicka ett PM med adressen ni vill ha den skickad till så sänder jag över den.

//Snowstorm
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Efter att ha pillat lite själv på dämparna så hittade jag denna rekommendation och jag låg då rätt nära de värdena som de rekommenderade. Hoppas det hjälper :tummenupp
 

Bifogat

  • Suspension.png
    Suspension.png
    66.6 KB · Visningar: 91
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top