Thunderace-tråden!

Vita glas i org. Blinker med gul diod lampor (då är det vitt tills lampan tänds å ser inte ut som äggula inuti.)
Jag syns bra (i alla fall inte sämre än original) i trafiken men har en "personlig" touch på't.
funkar för mej.
 
Hallå alla Thunderace ägare

Tänkte först bidra med min thunderace som är en 97:a och har gjort 4500 mil och har precis börjat dricka en hel del olja, men är alldeles underbar i alla fall:)

Har påbörjat vinterns stor service av dunderklumpen och har stött på ett problem med exup-ventilen. Som ni ser på bilden så fattas ringen(nr10 på bilden) och lite annat som man ska fästa vajrarna runt. Men det går bra att vrida runt ventilen, så jag funderar på om man ska fixa någon egen lösning om det går, eller om någon av er har dessa delar som inte används? Har inte hittat något på ebay än.

Sen så undrar jag vad det är för slangar som hänger ut på sidan av motorn? Ska dom hänga där?
 

Bifogat

  • IMG_6147.jpg
    IMG_6147.jpg
    245.2 KB · Visningar: 117
  • exhaust-yzf1000rkrkc-1998_bigyau1788b-6_ac97.jpg
    exhaust-yzf1000rkrkc-1998_bigyau1788b-6_ac97.jpg
    119.4 KB · Visningar: 119
  • IMG_6141.jpg
    IMG_6141.jpg
    248.6 KB · Visningar: 113
  • IMG_4877.jpg
    IMG_4877.jpg
    254.2 KB · Visningar: 106
Allt går att tillverka på egen hand, men i detta fall är det nog lite extra besvärligt.

Upplysningsvis så bör det nog nämnas att spänningen i dessa vajrar är hård så om du bygger något eget så måste det tåla hård belastning. Du ska inte se på dessa vajrar som enkla växelvajrar på en cykel t.ex. De utsätts för betydligt mycket högre belastning.

Enligt DENNA SIDA kostar den $37,40 i USA. Lägg sen på svensk moms och handlarnas överpris så hamnar du nog på ca 500 kr i Sverige för en sån del.
 
Allt går att tillverka på egen hand, men i detta fall är det nog lite extra besvärligt.

Upplysningsvis så bör det nog nämnas att spänningen i dessa vajrar är hård så om du bygger något eget så måste det tåla hård belastning. Du ska inte se på dessa vajrar som enkla växelvajrar på en cykel t.ex. De utsätts för betydligt mycket högre belastning.

Enligt DENNA SIDA kostar den $37,40 i USA. Lägg sen på svensk moms och handlarnas överpris så hamnar du nog på ca 500 kr i Sverige för en sån del.

Jo du har nog rätt, det dras nog rätt hårt i dom. Får nog bli att fortsätta att leta på ebay.

Ska göra min första ventilkoll på hojen, och räknar kallt med att jag kommer behöva justera också. Ska följa haynes men är det något speciellt jag behöver tänka på, eller något som jag borde byta ut när jag är nere och krafsar typ packningar, bultar mm Ska byta tändstift och luftfilter.
 
Last edited:
Hallå alla Thunderace ägare

Tänkte först bidra med min thunderace som är en 97:a och har gjort 4500 mil och har precis börjat dricka en hel del olja, men är alldeles underbar i alla fall:)

Har påbörjat vinterns stor service av dunderklumpen och har stött på ett problem med exup-ventilen. Som ni ser på bilden så fattas ringen(nr10 på bilden) och lite annat som man ska fästa vajrarna runt. Men det går bra att vrida runt ventilen, så jag funderar på om man ska fixa någon egen lösning om det går, eller om någon av er har dessa delar som inte används? Har inte hittat något på ebay än.

Sen så undrar jag vad det är för slangar som hänger ut på sidan av motorn? Ska dom hänga där?

Slangarna är för förgasarsynk du ska ha fyra stycken under tanken. Stoppa upp dom under tanken igen
 
Jo du har nog rätt, det dras nog rätt hårt i dom. Får nog bli att fortsätta att leta på ebay.

Ska göra min första ventilkoll på hojen, och räknar kallt med att jag kommer behöva justera också. Ska följa haynes men är det något speciellt jag behöver tänka på, eller något som jag borde byta ut när jag är nere och krafsar typ packningar, bultar mm Ska byta tändstift och luftfilter.

Du kommer knappast behöva byta några packningar. Det är ju enbart översta kåpan över kammarna som du lyfter och den sitter med en tjock gummitätning som borde kunna återanvändas. Var lite försiktig med packningen runt kamkedjesträckaren så går även den att återanvända.

Se dock till att du har en momentnyckel (-ar) som klarar alla olika moment på bultar/muttrar/skruvar - och använd den!

Köp en shimssats på ebay eller nån annanstans på nätet. Köp inte lösa shims hos handlare. Överpriserna kan ibland vara helt sanslösa på enskilda shims.

Slangarna är för förgasarsynk du ska ha fyra stycken under tanken. Stoppa upp dom under tanken igen

De brukar ligga längs med ramen på var sin sida. Det finns väl någon sorts plast -"U" som ska hålla dem på plats om jag inte missminner mig.
 
Last edited:
Du kommer knappast behöva byta några packningar. Det är ju enbart översta kåpan över kammarna som du lyfter och den sitter med en tjock gummitätning som borde kunna återanvändas. Var lite försiktig med packningen runt kamkedjesträckaren så går även den att återanvända.

Se dock till att du har en momentnyckel (-ar) som klarar alla olika moment på bultar/muttrar/skruvar - och använd den!

Köp en shimssats på ebay eller nån annanstans på nätet. Köp inte lösa shims hos handlare. Överpriserna kan ibland vara helt sanslösa på enskilda shims.



De brukar ligga längs med ramen på var sin sida. Det finns väl någon sorts plast -"U" som ska hålla dem på plats om jag inte missminner mig.

Bra tips där. Har momentnycklar så det räcker.

Ska byta bromsbelägg runt om och det blir SBS634HS fram som SBS rekommenderar till Thunderace. Bak får det bli biltema.

Har hittat dom billigt på min vän ebay:
http://viewitem.eim.ebay.se/SBS_HH_Brake_Pads_fit_Yamaha_R1_Fazer_R6_Thundercat_FZR/360226164925/item

Har köpt en del slitdelar på ebay sista tiden och har än så länge varit nöjd med kvaliteten men hur stor risk tror ni det är att det är kopior av dyrare märken som man får? Är ju oftast typ halva priset.
 
Bra tips där. Har momentnycklar så det räcker.

Ska byta bromsbelägg runt om och det blir SBS634HS fram som SBS rekommenderar till Thunderace. Bak får det bli biltema.

Har hittat dom billigt på min vän ebay:
http://viewitem.eim.ebay.se/SBS_HH_Brake_Pads_fit_Yamaha_R1_Fazer_R6_Thundercat_FZR/360226164925/item

Har köpt en del slitdelar på ebay sista tiden och har än så länge varit nöjd med kvaliteten men hur stor risk tror ni det är att det är kopior av dyrare märken som man får? Är ju oftast typ halva priset.

Se bara till så att biltema-beläggen är sintrade. Jag klantade mig en gång och tog FZ-ans osintrade SBS-belägg ur hemmalagret och satte på Thundern. (Beläggen har exakt samma form.) Det gnisslade i en månad innan jag insåg mitt misstag och bytte till rätt belägg. :huvet

Fråga mig nu bara inte varför osintrade belägg gnisslar på Thundern. Ibland bryr jag mig faktiskt inte om att finna förklaringen till varför saker o ting är som de är. Ibland nöjer jag mig helt enkelt med att konstatera att de är.
 
Last edited:
Se bara till så att biltema-beläggen är sintrade. Jag klantade mig en gång och tog FZ-ans osintrade SBS-belägg ur hemmalagret och satte på Thundern. (Beläggen har exakt samma form.) Det gnisslade i en månad innan jag insåg mitt misstag och bytte till rätt belägg. :huvet

Fråga mig nu bara inte varför osintrade belägg gnisslar på Thundern. Ibland bryr jag mig faktiskt inte om att finna förklaringen till varför saker o ting är som de är. Ibland nöjer jag mig helt enkelt med att konstatera att de är.

Ok, ser man om dom är sintrade eller står det på paketet? Typ lite spån i beläggmaterialet?
 
Hej!

Håller på att skruva ihop en thunderacemotor och har stött på problem. Försöker komma på hur växelväljaren och allt som hör till ska sitta fast. Har en mekbok som jag skrivit ut men är ju omöjligt att se nåt på bilderna. Tänkte höra om det fanns någon som hade en riktig handbok och kunde ta kort på hur det ser ut eller om någon rent av har en motor liggandes så man får se hur det ska sitta.

Mvh Tomasbjork
 
Hej!

Håller på att skruva ihop en thunderacemotor och har stött på problem. Försöker komma på hur växelväljaren och allt som hör till ska sitta fast. Har en mekbok som jag skrivit ut men är ju omöjligt att se nåt på bilderna. Tänkte höra om det fanns någon som hade en riktig handbok och kunde ta kort på hur det ser ut eller om någon rent av har en motor liggandes så man får se hur det ska sitta.

Mvh Tomasbjork

Du har PM
 
hej på er! har några frågor :)

på mina gamla kåpor sitter det värmeavledande tejp och skumgummiskydd har ni det på era kåpor? behöver jag flytta över de till dom nya eller köpa nya sånna? eller kan man åka utan?

sen undrar jag om nån vet hur mkt kylarvätska det ska va i en t-ace?
 
hej på er! har några frågor :)

på mina gamla kåpor sitter det värmeavledande tejp och skumgummiskydd har ni det på era kåpor? behöver jag flytta över de till dom nya eller köpa nya sånna? eller kan man åka utan?

sen undrar jag om nån vet hur mkt kylarvätska det ska va i en t-ace?

På båda mina magkåpor så har det varit sånt så tar för givet att det är orginal.

Har du en hemgjord kåpa eller skall du köpa en. Dom är ju sjukt dyra, Tror Yamahaåterförsäljaren ville ha 7500 för den i Sverige med dekaler så jag köpte en lätt mosad på ebay i Tyskland.

Ingen anning om det blir problem utan värmeskyddet men fattar inte varför det skulle bli det då jag aldrig haft det på nån annan av mina sporthojar som går rätt varmt.
 
På båda mina magkåpor så har det varit sånt så tar för givet att det är orginal.

Har du en hemgjord kåpa eller skall du köpa en. Dom är ju sjukt dyra, Tror Yamahaåterförsäljaren ville ha 7500 för den i Sverige med dekaler så jag köpte en lätt mosad på ebay i Tyskland.

Ingen anning om det blir problem utan värmeskyddet men fattar inte varför det skulle bli det då jag aldrig haft det på nån annan av mina sporthojar som går rätt varmt.

kostar bara under kåpan 7500? jag har köpt helt nya beg
 
är det nån här som har växelpinne och vänster backspegel att sälja?

Lämplig värmeisolering köper du för några tior på biltema. Kom ihåg att även köpa skumgummi som tätar mellan kåpa och motor så begränsar du skitsprutet en aning.

Nya sidkåpor ligger på ca 8 000 kr i original. (Men ett komplett piratkåpset för man för 5000 från Ebay.)

Är det bara själva fotpinnen som gått av så kan du med fördel bara borra hål i den kvarvarande växelarmen och dra igenom en ca 5 cm m8 skruv och fästa med ett par muttrar. Gummit passar perfekt. Så gjorde jag för 9 år sedan och det fungerar fortfarande perfekt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top