Thunderace-tråden!

nej, för liten. :)

TDM 900 :cool:
(Har jag inte rätt nu, vilket jag nog inte har... får vi kanske avsluta den här gissningsleken då det tär på min arbetstid :mad: och kanske får ses lite som::felämne)
Det vill säga tala om för oss nu innan jag får spelet:cpparty
 
Last edited:
TDM 900 :cool:
(Har jag inte rätt nu, vilket jag nog inte har... får vi kanske avsluta den här gissningsleken då det tär på min arbetstid :mad: och kanske får ses lite som::felämne)
Det vill säga tala om för oss nu innan jag får spelet:cpparty

Bonuspoängen och 7 kg ära tillfaller ersson!

 
Jaha, några timmar senar har man spikat ihop något som funkar som botten till vår släpkärra. Jag valde att backa upp cykeln på släpet och binda i passagerarens fotpinnar. I dess ram alltså. Det blev kanon! Nu är vi lastade och klara inför SMC-kursen imorgon!
Frågan är dock varför det står BMW-dag när man kollar på SVMC's hemsida. Men de står inte på min lapp så de blir säkert bra!
 
Gaffelolja vid packboxbyte?

Eventuellt en idiotfråga, men folk på den här tråden brukar ju vara snälla...
Såg i senaste Bike att man bör byta olja i framgaffeln vartannat år. Jag lämnade in hojen för packboxbyte förra sommaren. Byts oljan då?
 
Eventuellt en idiotfråga, men folk på den här tråden brukar ju vara snälla...
Såg i senaste Bike att man bör byta olja i framgaffeln vartannat år. Jag lämnade in hojen för packboxbyte förra sommaren. Byts oljan då?

Jag törs nog nästan garantera det. :)

Gaffeln måste demonteras totalt för att man ska kunna byta packboxen. Jag kan inte tänka mig att det finns en MC-mek i hela den utvecklade världen som vid en sådan situation samlar upp och häller tillbaka gammal olja i gaffeln. :)

Det går inte bara att öppna i botten och låta all olja rinna ut. Man måste vända allting upp-o-ner och pumpa flera gånger för att få ut allt.

Om packboxen fallerat så blir nog oljan dessutom inte sällan skitig så där finns ytterligare en anledning att byta allt.
 
Jag törs nog nästan garantera det. :)

:Bugar
Skönt. En sak mindre att fundera på. Jag vill ju köra, inte hålla på & skruva...

Ett sätt att kontrollera sånt där är ju att kolla på kvittot ifrån servicen/reparationen. Det brukar ju stå särredovisat de oljor, skruvar, packboxar etc. som förbrukats under servicen.

En MC-mek med den minsta uns av yrkesstolhet byter olja i gaffeln. Det handlar ju inte om så stora mängder. 0,55 liter om jag inte minns fel. (Och då är det lagom irriterande att oljan säljs på halv-liters-flaskor ....)
 
vet inte om jag skrivit det innan, men har ibland problem med att min thunder kastar ur sig nån eller några deciliter vatten vid stopp av motorn. Har inte kunnat se något mönster i när, utan nån gång bara... Fyller på till ca MAX vid kall motor. Men de gillas inte. Strax under MIN gillar den tydligen bättre.
 
vet inte om jag skrivit det innan, men har ibland problem med att min thunder kastar ur sig nån eller några deciliter vatten vid stopp av motorn. Har inte kunnat se något mönster i när, utan nån gång bara... Fyller på till ca MAX vid kall motor. Men de gillas inte. Strax under MIN gillar den tydligen bättre.

Fyller du bara på i expansionskärlet?
 
Ja, några gånger har jag gjort det. Har aldrig tömt kylsystemet så har inte tänkt på nåt annat. Vad har jag missat?

Ok, ärligt talat så kan jag inte ta gift på att det spelar något roll men för mig så skulle det falla sig mer naturligt att fylla på direkt i kylaren via locket under högerhanden. Du vet du har troligen för lite vätska i systemet och då kan luften spöka med allt vad termostat m.m. heter. När spjället öppnar så trycker den ur luften som en ångkanon och det kan nog få cykeln att pinka på sig.

Så tänker jag i alla fall... :)

Och kom ihåg! Öppna inte locket på kylaren när den är varm. :)
 
Någon mer Thunderace på Sviesta ikväll?
 
Dumma fotpinnar... går i när man svänger :(
 
Apropå tippa så har jag precis beställt krashpuckar & "sving"-puckar (eller vad man nu ska kalla dem) på e-bay. Bilder bifogas... Totalt 500 kr med frakt.
Jag återkommer när de dykt upp med info kring hur de funkar. Eller:va kanske inte hur de funkar hoppas jag... snarare hur de passar:)

Jaha, då har man lyckats klota med dunderklumpen då :näsblod
Men jag skulle ju återkomma om hur puckarna funkade: Utmärkt! Lite repor på undre kåpan som redan innan inte var helt orörd... Så mitt råd är skaffa! :tummenupp
(Jag skulle dock inte tro att de har så stor effekt i högre farter.)
 
:såjaponken Då måste du hänga ut mer... (men det blir ju coola gnistregn :rock) Skit dock i att bromsa i kurvan, se mitt förra inlägg...

Bromsa har jag inte tänkt göra, känns dumt. Men däremot så blir det automatiskt att man släpper lite på rullen, vilket inte alls är bra! Jag hänger och hänger men tydligen för lite...

Lyckades iaf att ta tiden på körningen igår och vi körde på 1.16 runt Sviesta. Ganska lagom tempo för min del. Fortare än så och de kommer hända en olycka känns de som.
 
Hallo. Är det någon som vet skillnaden mellan thundercat årsmodell 96 och 98? Måste ha ett nytt avgassystem nämligen och undrar ifall det är nån skillnad. Tacksam för snabbt svar.
 
Back
Top