Thunderace-tråden!

Jag tänkte nog inte på snittet, blev lite fel där. Brukar hålla 120-130 minst, men snittet blir ju självklart mycke lägre.

Har du någonsin gjort en maximal inbromsning ifrån 130 km/h till 0 km/h - samtidigt som det står en älg framför dig?

Helt plötsligt så är en stoppsträcka ala fotbollsplan SKRÄMMANDE kort! Hur många håller blicken 130 meter framför sig? Inte många tror jag. (Talar bara utifrån mig själv ...) Således har majoriteten av de som känner för att köra fortare än 110 km/h inte ens chans att få stopp ifall något dyker upp framför dem.
 
Last edited:
Har du någonsin gjort en maximal inbromsning ifrån 130 km/h till 0 km/h - samtidigt som det står en älg framför dig?

Helt plötsligt så är en stoppsträcka ala fotbollsplan SKRÄMMANDE kort! Hur många håller blicken 150 meter framför sig?

Jag har gjort maximala inbromsningar från alla möjliga hastigheter. Har till o med voltat ut på en fotbollsplan pga 3 råddjur som överlevde tack vare min exemplariska väjning. :tummenupp Och visst blir de värre ju fortare man kör. Hur många håller INTE blicken så långt fram som möjligt? :va Det kanske finns fler som är världsmästare förutom dig i världen? :yoparty
 
Förstör nu inte tråden med diverse privat pajkastning för oss som går in och läser varje gång det är nya inlägg i den här tråden :backontop

Det finns en PM-funktion om ni tvunget ska bråka. :sissy


:)
 
Jag har gjort maximala inbromsningar från alla möjliga hastigheter. Har till o med voltat ut på en fotbollsplan pga 3 råddjur som överlevde tack vare min exemplariska väjning. :tummenupp Och visst blir de värre ju fortare man kör. Hur många håller INTE blicken så långt fram som möjligt? :va Det kanske finns fler som är världsmästare förutom dig i världen? :yoparty

Jag är absolut inte världsmästare! :-) Efter att jag passerade 30 så insåg jag att jag heller aldrig varit det.

Hamnade du ute på en fotbollsplan pga några rådjur så har du absolut kört betydligt över din förmåga ... det går liksom inte att argumentera emot det påståendet.

Jag har varit SMC-instruktör i några år och har absolut kunnat konstatera att folk har då inte blicken där de borde ha den.

Det är snudd på lustigt faktiskt. När man står och studerar förare på konbanor m.m. så kan man se att de ska tappa balansen en halv sekund innan de gör det. Det går att se att de ska göra det innan de ens själva märker det. De förlorar helt enkelt kontrollen på sitt fordon för att de tittar på fel sak. Ganska fascinerande hur vi kan tro att vi ska kunna köra på vänster sida konen när vi tittar på den högra ... hur vi kan tro att vi ska missa älgen när vi stirrar på den ... ?

En annan sak jag kunnat konstatera är att det finns några mycket enkla metoder att identifiera de som kommer att krascha. Bland de personer som t.ex. är slöa med klädseln (t.ex. oknutna skor och jeansförarna) så klarar bara omkring 50 % av dem 2 timmars enkel avrostning utan att lägga omkull motorcykeln. (Vilket ytterst få damer över 50 bast gör...) Den attityd förare uppvisar gentemot de risker som finns avslöjar väldigt mycket om deras körförmåga. Ironiskt nog så kör dessa (unga män) alltid svindyra, nya sporthojar. Deras faktiska körförmåga talar dock sitt tydliga språk vid en så enkel övning som en avrostning. De kör i 300 km/h men kan inte bromsa från 70 km/h eller svänga i 10 km/h.

Det vildaste föraren jag någonsin känt begravdes 1991. Han var 16 år då han körde sin 125:a (sportmodell) rakt in i en bildörr.

Jag har själv tillhört denna skara för ett decennnium sedan. Jag vurpade flera gånger när jag körde i jeans. Inte en gång sedan jag övergick till att alltid ha skinnställ. (peppar peppar) Jag hade kört hoj i drygt 10 år och bl.a. varit MC-ordonanns i lumpen. (F-n, jag trodde att jag var duktig!) när jag fick möjligheten att gå kurser m.m. via SMC. Kurserna lärde mig att jag inte var duktig. Kurserna lärde mig att ytterst få är duktiga! Denna insikt gjorde mig till en betydligt mycket bättre förare ...
 
Last edited:
Förstör nu inte tråden med diverse privat pajkastning för oss som går in och läser varje gång det är nya inlägg i den här tråden :backontop

Det finns en PM-funktion om ni tvunget ska bråka. :sissy


:)

Förlåt:pannkyss Pm använt, nu jävlar :yoparty

:)
 
Har länge suttit o funderat på att lacka om T-acen i vinter. Har fått några elaka repor på tanken, en stor va när jag köpte, men sen var jag lite oförsiktig med hjälmen och lyckades göra några små till. Sen skulle jag vilja ha framskärm och framkåpa helsvart till en början. Men är lite inne på att byta ut det gråa till någon helt annan färg oxå?

Då till den stora frågan, sänker man värdet på en redan billig hoj om man börjar kladda? Självklart ska jag inte hålla i färgsprutan själv. Hojen är aldrig lagd, hela o fina kåpor, vill egentligen bara bli av med ålders-repor kan man säga. Vad tror ni??
 
Då till den stora frågan, sänker man värdet på en redan billig hoj om man börjar kladda? Självklart ska jag inte hålla i färgsprutan själv. Hojen är aldrig lagd, hela o fina kåpor, vill egentligen bara bli av med ålders-repor kan man säga. Vad tror ni??

Nja, jag skulle nog dra öronen åt mig om det inte var original-lack, undra varför och så.

Sedan är det väl så att många tex vill ha originallacken eftersom man tycker att det är snyggast. Vill man ha något annat kollar man kanske efter streetfighters eller andra byggen, inte något mellanting om du förstår vad jag menar?
 
Vi kanske ska klargöra att jag inte tänkt göra något "extremt" lackjobb, utan svartmetallic fram, samma som original, kan väl behålla de gråa iof, men kanske lägga en annan nyans osv? Men vi leker med tanken att jag skulle byta ut det gråa på tail och buken till kanske, eh.. vinrött? Orange? Titan-grått, eller nåt...

De va precis de du nämner att folk gärna drar sig för att köpa en lackad hoj/bil för att då har den varit omkull/krockad, men så behöver de ju inte alltid vara? Ska man kanske vara noggrann att dokumentera så gott de går under arbetets gång för att visa att de är va helt från början? Självklart går de ju att fejka sånt oxå, men jag har ju verkligen inget att dölja. Vill bara att den ska vara topp-fräsch helt enkelt och vissa repor är svår-polerade.

Edit: Såg nu i efterhand att Helmets hoj på blocket va så svart fram som jag vill ha min :) Är den så original den årsmodellen?
 
Jepp, original och givetvis resultatet av kontinuerlig kärlek och omvårdnad ;)
 
Jag har ju svårt att ta ansvar för hur föregående ägare behandlat lack och cykel. :tungan Min har gått nu 6767mil där den står hemma så de vore ju nästan underligt om den vore topp-fräsch. Men om jag blandar -00ans färgsättning fram med frontkåpa och skärm svart, samt mittkåporna, och sen behåller det gråa baktill så tror ja den skulle göra sig väldigt bra och ändå se "original" ut? Som sagt, men vill ju inte sticka ut heller, de öka stöld-risken, plus att de blir svårtsålt med folk som tror att de är special eller lagat.



Lägger in en fråga till här:

Vart kan man hitta en bakskärm till T-acen? Vad heter de på engelska, vet ju inte ens vad ja ska söka på, MC-världen har ju alla möjliga namn på allt... Nån som kanske har en på sin och vet att hjälper mot att hålla smutsen borta från stötdämparn o svingen?
 
Last edited:
Angående backhjulsåkningen med Thunderace så kan jag ju bara säga att jag lärde mig åka på bakhjulet med den och jag har inga som helst problem med det. Lägg den på runt 5000 varv på tvåans växel koppla till och ge lite gas så är den uppe på en gång. Det handlar ju bara om teknik, vist den är tung men det finns många hästar som väger upp det. Dock antar jag du har lärt dig det själv nu med men om inte så testa det. Men jag varnar för för mycket backhjulsåkning med den jag har kört och lekt väldigt mycket med min men dock bara en sommar och nu har ramlagren gått. Vete fan hur men det är inte roligt så det är nog färdigåkt för min del i sommar.

Nån som bytt ramlager på en thunderace som kan säga att det är en omöjlighet eller möjlighet att göra det själv hemma i garaget.
Vore tacksam för svar på det.
Om inte så vad kostar det cirkus att byta?
 
Sviesta för andra gången! F*n va kul jag har med min hoj :) Träffade även en av föregående ägare till hojen, för ca 3000mil sedam -98 köpte han den, och blev lagom chockad när den dök upp i samma line som hans nyvarande Hayabusa :) Men ja körde om honom ;)
 
Nån som har koll på hur man kan få framblinkersen att "fällas in" i kåpan?
Och med fällas in menar jag att det bara ska vara som ett blinkersglas kant-i-kant med kåpan.

I västa fall blir det miniblink men att lyckas få det infällt hade varit mer cleant.
 
Har oxå funderat på att byta blinkers på T-acen, men jag har märkt både när jag kör hoj o bil att de är inte fel o synas! framförallt inte rakt framifrån och bakifrån, är rent ut sagt farligt med hojar som bara blinkar åt "sidorna" om ni fattar... Som de ser ut nu kommer jag byta till några lite mindre bak och ev CBR900ans fram som ser lite morderna ut utan att tulla på storleken...
 
finns det vita blinkers till T-ace?
ser inte helt bra ut med gult på svart/silver hoj
Inget mini tjafs utan typ orginal.... Har fått toknita för mer än en bilist dj..l som nog trodde jag bara var 50cc (tur man har tur...och förutseende)....hur f.n dom kan ha körkort vette :mad:
...så jag vill synas så mycket som möjligt:tummenupp
OCH.. min org. ljuddämpare har fått den aluminium matta ytan/finnishen polerad av ett spännband (stort som en 10öring, men ändå):huvet
.. Vad göra för att återfå org. den matta alu-locken?
 
Last edited:
Hej, allihopa! Har ett litet tips här. Såg detta nyss på WebBikeWorld så det här sker lite reflexmässigt. Några kanske känner till det här redan och skrivit om det, jag vet inte.

Det är en nice pryl som skall underlätta rengöring av kedjan. Det som är nice är väl att man kan ha kedjan på och att man inte slabbar så mycket med oljan å skiten som far av eftersom den samlas upp. Jag slänger nog in en beställning, tror jag. Det kostar ju inte skjortan direkt.

Hur som helst det är bara ett tips. Håll till godo. Hoppas ni haft en skön hojsäsong hittills.
 
Tegheim! Bakskärmen du undrar om tror jag är en Hugger (kramare). Kolla hos S-Racing. Jag har beställt en sån till min. Det är ju ett tag sen du frågade så du kanske hittat en redan. Han är i Väne-Ryr så du kanske inte har så långt att åka dit å hämta den. Han är väldigt bra å ha å göra med. Hehe, ser ju nu att du bor i Nässjö. Inte nästgårds precis :D
 
Last edited:
Hej, igen! Ni som gillar den där Chain Drain jag länkade till kommer att gilla den här borsten oxå. Det är inte världens billigaste borste, men den verkar jävligt ändamålsenlig, känns som att nån tänkt till där. :-)
 
Back
Top