Threewheeler(moto guzzi)!

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Här kommer ett lite udda ämne men jag tror att jag kan få lite hjälp här. Eftersom jag inte har ekonomi att skaffa mig fler leksaker såsom sf eller cross så har jag räknat ihop hur man skulle få ha lite kulmeka samt lite nytt o roligt att köra med. Fassan min är väldigt intresserad i äldre fordon från 30/40-tal och vi har diskuterat om att bygga en three-wheeler. Vad är nu detta? Jo, det kom ngn gång runt 1899 och har sedan utvecklas till ngt riktigt ball. Mest kända är Morgan three-wheelers från 30-talet, fordonet är precis vad det låter som, en trehjulig bil med ett hjul bak, två fram. Längst fram sitter det en MOTORCYKEL-motor,oftast en v-twin av ngt slag, t.ex. Jap eller Matchless. Hela paketet är väldigt lätt och livsfarligt... men förjävla roligt att köra hehehe. :näsblod

Idag kostar originalbilar runt 300 loppor o ibland uppåt, vilket det inte är på tal om. Utan man kan bygga sig en replica som man kan ha och köra skiten ur. Vad jag har tagit reda på, finns följande motoralternativ: Moto Guzzi v-twin, Honda CX-500 v-twin (den tvärställda likt guzzin) samt några som är byggda på citroen 2-cv!!!! motorer.

Frågor:

Finns det någon här som kan tänka sig någon annan motor man kan slänga i som troligtvis passar?

Jag vet att det finns Guzzi-fans här inne, var hittar man en billig motor som man kan använda sig av?

Hur mkt rimlig effekt(dvs stabil) kan man få ur en Guzzimotor?

Generella tips kring motorval av guzzi är välkommet!

Bifogat

• threewheel.jpg
    threewheel.jpg
    25.8 KB · Visningar: 147
  • threewheel1.jpg
    threewheel1.jpg
    28.2 KB · Visningar: 138
  • threewheel3.jpg
    threewheel3.jpg
    46.3 KB · Visningar: 533
Last edited:
Dom flesta luftkylda v-twins borde väl se rätt ut...tycker en 90-graders twin ala Guzzi ser fel ut faktiskt om man tänker på själva stuket på en Morgan 3-wheeler. Det som skulle se bäst ut är nog *duckar* en H-D-motor eller ännu hellre någon motor från en japs-custom.

An3Azz skrev:
Dom flesta luftkylda v-twins borde väl se rätt ut...tycker en 90-graders twin ala Guzzi ser fel ut faktiskt om man tänker på själva stuket på en Morgan 3-wheeler. Det som skulle se bäst ut är nog *duckar* en H-D-motor eller ännu hellre någon motor från en japs-custom.

Eftersom bygget skall innehålla lite känsla och vara snyggt och välgående så går HD fetbort. Faktum är att det gör nog japsemaskinerna med. Det finns ngn motor som heter Lomax som är rätt populärt i tüskland, men det märket har jag aldrig hört talas om här i Sverige. Kravet är att maskinen skall vara luftkyld, för en estetisk tilltalande maskin. Bifogar bild på en med Moto-Guzzi motor(ngt för ny) och en som verkar ha monterat kompressor på sin CX. :yoparty :Rockbanan

Bifogat

• motoguzzi.jpg
    motoguzzi.jpg
    62.7 KB · Visningar: 172
  • jzrcx5.jpg
    jzrcx5.jpg
    110.4 KB · Visningar: 118
  • jzrcx6.jpg
    jzrcx6.jpg
    125.1 KB · Visningar: 111
Nja, jag tycker inte Guzzimotorn ser rätt ut, men det kanske beror på att man inte ser stötstångsrören. 2cv motor då? Det måste ju funka, dom går ju dessutom i ur o skur.

An3Azz skrev:
Nja, jag tycker inte Guzzimotorn ser rätt ut, men det kanske beror på att man inte ser stötstångsrören. 2cv motor då? Det måste ju funka, dom går ju dessutom i ur o skur.

Hmmm, jag ställer mig väldigt tveksam till det... inte mö pulver i den lilla snurran... :) Då kanske det hade varit bättre med en bmw-snurra?

Lomax är den som ser bäst ut...bifogar bild.

boem0092.jpg

Iofs så kanske en japan-glidar-twin inte är helt fel, där går det iaf hitta med så snäv vinkel? :va

Fastnade för stuket direkt, lite av min stil skulle jag tro! :)

Men en HD/Guzzi motor på ca 40-50hk kan ju inte vara roligt. Skulle nog själv ha valt en japansk-muskel-glidar-motor istället.

Lycka till och jag vill se långa redovisningar och bild serier i fortsättningen. :tummenupp

Henkka skrev:
Fastnade för stuket direkt, lite av min stil skulle jag tro! :)

Men en HD/Guzzi motor på ca 40-50hk kan ju inte vara roligt. Skulle nog själv ha valt en japansk-muskel-glidar-motor istället.

Lycka till och jag vill se långa redovisningar och bild serier i fortsättningen. :tummenupp

Man kan nog plocka ut någonstans mellan 70-100 hk ur en Guzzi-motor beroende på kubik och trim. Jag hoppades att ngn här kommer att upplysa mig lite om det :gnissla

Hehe, än så länge är det här bara på drömstadiet, men förhoppningsvis så skulle det gå att genomföra, allt hänger på hur mkt man läser.

helt klart ett coolt projekt, fast personligen tycker jag att det är synd att använda en så ful motor som cx:ens till en sån grej...

Kapten Stofil skrev:
helt klart ett coolt projekt, fast personligen tycker jag att det är synd att använda en så ful motor som cx:ens till en sån grej...

Den är inte aktuell för vår del iaf... :hihi

Josafan skrev:
Man kan nog plocka ut någonstans mellan 70-100 hk ur en Guzzi-motor beroende på kubik och trim. Jag hoppades att ngn här kommer att upplysa mig lite om det :gnissla

Hehe, än så länge är det här bara på drömstadiet, men förhoppningsvis så skulle det gå att genomföra, allt hänger på hur mkt man läser.

Visst kan man det, läs även här: http://www.koehler-mechanik.de/guzzi_index.htm

:yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma