Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja jag stod ju stilla och och pillade inte med mobilen. (Men hur många hojar missade jag ?)Men trots moderna lampor, fel färger osv, så lyckades du se hojarna? Imponerande!
Och så är jag ju observant på MC, vi MC-förare är ju ett utdöende släkte.
Och jag hade inte bråttom.
För några år sedan så sker en olycka på motorvägen Göteborg-Kungälv (norr om Gbg)
Olyckan sker i norrgående körfält så nära Kungälv att bedömningen blir skicka ut Räddningstjänsten från Kungälv. Efter några km blir det alltså för Räddningsfordonen att sakta in signalera till trafiken att här kör Ni inte om oss och göra en vänstersväng genom passage i mitträcket på motorvägen. Allt går bra utom för en bilist "med bråttom till Gbg" som missar allt signalerande och kör rakt in i sidan på ett Räddningsfordon som håller på att köra över till Norrgående körbanan.
Så kan folk missa en röd bil rakt framför sig och köra rakt in i den så kan de garanterat missa en svart hoj med svart förare.
Sommaren 2025 tog jag en tur med "Rolfs resor", dags tripp på Göta kanal från Sjötorp till Töreboda. Med befälhavaren på MS Bellevue förläsande allt efter vi gled fram om alla mödorna, olyckorna och dödade under kanalbygget. Farligast var bygget av slussarna.
Båtturer Göta Kanal - Göta Kanal Västergötland med M/S Bellevue
Båtturer Göta Kanal M/S Bellevue - Upplev Göta Kanal på en oförglömlig båttur! Välkommen till M/S Bellevue och en magisk upplevelse på Göta Kanal! Välkommen till M/S Bellevue och en magisk upplevelse på Göta Kanal! Vi erbjuder en rad olika båtturer och kryssningar som tar dig genom Sveriges...
Kolla det här inlägget på SH. Vad jag tror är att ZX12R har två H4 lampor i strålkastarna och från 1:50 i klippet kör han runt med hojen. Det jag reflekterar över är hur sällan ljuset från ½-ljuset dominerar över den röda hojen. Även när han kör nästan rakt mot fotografen. Det är hojen som syns, inte ½-ljuset. Rundkörningen sker i dagsljus, resultatet är att när hojen närmar sig någon som står och väntar på att köra ut vägen så är det bara nära hojen är långt bort som ½-ljuset dominerar, när hojen är nära syns inte längre ½-ljuset. Och ser trafikanten då inte hojen + förare så kör trafikanten ut framför hojen.
Se till att du och hojen syns genom välja synliga färger på hoj och utrustning. Och eventuellt blinka till med Helljuset när man närmar sig korsningen, har för egen del stoppat en lastbil på väg ut med ett blink. Nedan rundkörningen börjar vid 1:50
Fin zx12r.
Bara fick klippet rekommenderat. Var sugen på en efter att man blev av med första Busan...
Bara fick klippet rekommenderat. Var sugen på en efter att man blev av med första Busan...
Last edited: