This 351 Motorcycle Crash Study Could Save Your Life

ska man köra runt o tänka på risken hela tiden. är det inte kul längre.
jag bryr mej inte jag kör för att det skoj o händer det så händer det.
skyddskläder o sånt skit använder jag inte o har alldrig gjort
hela min ungdom äkte jag i jeans o träskor nu jeans o gympa dojar.
har ändå vurpat några gånger o blivit påkörd av en bil, men klarat mej.
tror på det mer tur som avgör om han där uppe står o drar i snörret

Tyckte filmen var intressant titta igenom.
I Ungefär 3 MC-krascher av 4 (77%) var ett annat fordon inblandat.
I Nästan 9 krascher av 10 (86%) med ett annat fordon hade bilföraren inte sett Motorcykeln.
Det betyder av ungefär 2 krascher av 3 (66%) kan undvikas genom att bilföraren ser dig.
Själv höll jag på att köra ut framför en svart MC med svart förare, svart passagerare. Jag på trampcykel hade haft solen i ögonen sekunder innan. Gatan låg i skugga. Men jag anade det svarta ekipaget kanske 10 meter åt vänster på gatan.
Strålkastar ljuset syntes ej. Hojen (troligen med LED-belysning) var för nära.
För egen del betydde det här att jag bytte från svart metallic kåpa på GSX1300R till en gul Kinakåpa för att synas bättre.
Kör i Gul / Svart Allvädersjacka och har Vit Hjälm. Också för att synas bättre.
1789240531659.png
https://carxplorer.com/what-color-car-has-the-most-accidents/
Den typiska motorcykeln idag (enligt mig) och min motorcykel. Vilken syns bäst i trafiken ?
1789240849955.png

Last edited:
Färger är kul men löser inte problemet.
Problemet består till stor del av ett fenomen som på engelska kallas "Constant Bearing, Decreasing Range".
(https://en.wikipedia.org/wiki/Constant_bearing,_decreasing_range)

Att köra som om man vore osynlig är bra men de gånger mitt rektum flexat och man sett toppen på Guds skägg högst upp i bild har alla berott på att folk inte kan blinka eller blinkar åt helvettet för sent.

Det är jobbigt att analysera vägen framför andra och fundera på ifall de ska svänga av där när man laddar för att passera.

Finns det ingen undersökning på vad motorcyklarna hade för ljuddämpare?

För alla "vet" ju att "Loud pipes saves lives"

Finns det ingen undersökning på vad motorcyklarna hade för ljuddämpare?

För alla "vet" ju att "Loud pipes saves lives"
Kan stämma för när jag körde med Slip-On (med dålig dämpning) på SV650S så flyttade sig bilar åt höger när jag kom ikapp med min Gula hoj. För att jag lättare skulle kunna köra om.
När jag sedan skruvade dit ljuddämpare för min första bankörning på SV650S upptäckte jag till min stora förvåning i Småland att jag var på väg till Anderstorp med dubbel moms på skyltad hastighet. Dvs ju tystare det går dessto fortare är det lätt att köra. För farten märks mindre. Så jag slog av. Vill ju i varje fall behålla körkortet.
Dvs med buller kör man långsammare för det känns som det går fortare och dessutom hjälper jyssta bilister med att flytta på sig. Så man kommer fram fortare, mindre tid i trafiken. Mindre tid i trafiken, mindre risk för olycka. För två olyckor av tre är kollision med annat fordon.

Det är jobbigt att analysera vägen framför andra och fundera på ifall de ska svänga av där när man laddar för att passera.
Svårare på vägar man inte känner till förstås men sååå himla krångligt är det väl ändå inte?
Allt kan man såklart inte förutspå men lite riskminimering kostar inte så mycket mental energi.

Till den grad jag gör det har det blivit lite att det går av sig självt. Tycker i så fall att det är kostar mer att förutspå hur en okänd väg kan te sig bakom nästa böj.

Mvh kör en röd Ducati med blåaktigt sken från DRL-ljuset (som dessutom får en blinkande effekt av stötar/vibrationer på vägbanan). Bilister brukar vara väldigt duktiga på att flytta på sig 🤭

Last edited:
Kan stämma för när jag körde med Slip-On (med dålig dämpning) på SV650S så flyttade sig bilar åt höger när jag kom ikapp med min Gula hoj. För att jag lättare skulle kunna köra om.
När jag sedan skruvade dit ljuddämpare för min första bankörning på SV650S upptäckte jag till min stora förvåning i Småland att jag var på väg till Anderstorp med dubbel moms på skyltad hastighet. Dvs ju tystare det går dessto fortare är det lätt att köra. För farten märks mindre. Så jag slog av. Vill ju i varje fall behålla körkortet.
Dvs med buller kör man långsammare för det känns som det går fortare och dessutom hjälper jyssta bilister med att flytta på sig. Så man kommer fram fortare, mindre tid i trafiken. Mindre tid i trafiken, mindre risk för olycka. För två olyckor av tre är kollision med annat fordon.
”Loud pipes saves lives” är en total myt, eventuella anekdoter till trots.

På mina trettio mil igår så fick jag bara en blinka utan titta. Men man brukar vara beredd. Alltid försäkra sig så gott det går om att de sett dig.

”Loud pipes saves lives” är en total myt, eventuella anekdoter till trots.

Intressant artikel men inte EN RAD om att bilister
INTE flyttar på sig när jag kommer bakifrån och vill köra om ute på landsvägen.
Vilket var vad jag PÅSTOD.
Utan en massa snack om att bilister inte hör motorcykeln innan de kolliderar med den vilket jag inte invänder emot.
Artikeln är Typexempel på den gamla historien Passerande: Godag Gubben: Yxskaft

Last edited:
Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu