The return of the 600.

För att om man kör på gata så gör skillnaden i effekt mellan en 600 och en 1000 ingen jätteskillnad, så om det i övrigt hade varit samma tekniska nivå (vilket det ju iofs inte är längre) så hade man kunnat skaffa en några tiotusen billigare 600 istället för en literhoj. försäkringarna är ju typ samma, så där spelar det ju ingen roll direkt.

Skulle väl säga att det är tvärtom att på gatan är skillnaden enorm mellan 600 och 1000.

På bana är det vad som finns bakom styret som gör skillnaden.

Personligen skulle jag hellre se nya 600 med möjligheten att köpa en variant som kommer med allt för gata borttaget.

Det är ju enbart européer som bidragit med nytt i 600 klassen sista tiden. Både Mv Agusta och Triumph kom med nya 675or till 2013, annars är det väl som tidigare nämnts enbart mindre uppdateringar på hojar från 07/08.

Skulle väl säga att det är tvärtom att på gatan är skillnaden enorm mellan 600 och 1000.

På bana är det vad som finns bakom styret som gör skillnaden.

Personligen skulle jag hellre se nya 600 med möjligheten att köpa en variant som kommer med allt för gata borttaget.

Tittar man på SST1000 och SST600 så ser det ut att vara en ganska markant skillnad på 600 och 1000 cc på samma bana.

På gata kör man med fördel med lite mer marginal, och då försvinner väl i princip alla skillnaderna förutom toppfart och hur brett effektband man har.

Tittar man på SST1000 och SST600 så ser det ut att vara en ganska markant skillnad på 600 och 1000 cc på samma bana.

På gata kör man med fördel med lite mer marginal, och då försvinner väl i princip alla skillnaderna förutom toppfart och hur brett effektband man har.

Vart ser du skillnaden mellan sst600 och prosuperbike hojarna på bana här hemma i svedala?

Vart ser du skillnaden mellan sst600 och prosuperbike hojarna på bana här hemma i svedala?

Japp, i Sve skiljer det kanske 1-3s beroende på vilken bana så här är det inga jätteskillnader, särskilt sett ur en amatörs synvinkel.

Sjukt egentligen att en 600 kan framföras på 1,35-tider på Anderstorp, 3s långsammare än Mortenzonis banrekord i 1000.. Fast det är ju bara på Anderstorp och Mantorp som det är flera sekunder det rör sig om.

Skulle väl påstå att de fem bästa i rookie och uppåt kan göra skillnad på varvtiden med mer kubik annars är det snarare tvärtom att byta ner sig gör dig snabbare.

På gatan slipper man växla sig till döds, skjutsa utan problem, powerwheela och förnedra sexhundror samt sportbilar.

Skulle väl påstå att de fem bästa i rookie och uppåt kan göra skillnad på varvtiden med mer kubik annars är det snarare tvärtom att byta ner sig gör dig snabbare.

På gatan slipper man växla sig till döds, skjutsa utan problem, powerwheela och förnedra sexhundror samt sportbilar.

Skulle vilja påstå att det till 99% av faller på föraren ända upp i toppen på SST och SBK.

Tittar man på tekniska banor som sviestad,karlskoga,falkenberg så skiljer det ingenting mellan sst och PSBK

Nu sa jag ju SST1000 och SST600, inte PSBK, och menade då lite högre serier på banor ute i resten av världen.
Men på de korta små banorna i Sverige så får man ju inte någon direkt nytta av den extra effekten i literhojen heller nej. Går man ner en storlek till i bana så får ju sexhundrorna råspö av motards.

Och för min del spelar det nog definitivt ingen som helst roll vilken volym jag har när jag kör bana, jag är lika skitslö på allt. :hihi

Last edited:
Har aldrig fattat det där med tjejhundra, lite som trav"sport" eller gång"sport", man ska ta sig fram så fort det jävlar bara är möjligt, men man får inte göra det på det snabbaste sättet. :mattias

Har aldrig fattat det där med tjejhundra, lite som trav"sport" eller gång"sport", man ska ta sig fram så fort det jävlar bara är möjligt, men man får inte göra det på det snabbaste sättet. :mattias

Det hade ju varit intressant att se någon tillverkare som tar tag i segmentet och utvecklar en riktig dräpar-600, med toktrimmad motor gjord för bana, och samma utrustningsnivå som literhojarna blivit begåvade med nu...
Den hade nog gått rätt fort.

Det hade ju varit intressant att se någon tillverkare som tar tag i segmentet och utvecklar en riktig dräpar-600, med toktrimmad motor gjord för bana, och samma utrustningsnivå som literhojarna blivit begåvade med nu...
Den hade nog gått rätt fort.

Du menar en . . . . . . Moto2? ;)

Kan bara tala om min egna erfarenhet....det gick bra mycket fortare på bana med en 600 än vad det gjorde med tusingen när jag bytte ner mig i kubik.

2017 kommer måste alla 600cc klara euro-4 och ha ABS. Så alla förväntar att det ska släppas dom helt nya 600 då. Så nästa år blir väll "the return or 600cc".

2017 kommer måste alla 600cc klara euro-4 och ha ABS. Så alla förväntar att det ska släppas dom helt nya 600 då. Så nästa år blir väll "the return or 600cc".

Såvida inte tillverkarna struntar i gatsegmentet och bara säljer 600:or för banbruk direkt från fabrik på beställning från förarna.

Moto2 är toktrimat chassie med standardmotor från Honda. ;)

Nja, inte helt standardmotor vad gäller effekt va?
Liite extra plockar dom väl ur den?

Ännu mer ur de som inte går i GP men då blir väl livslängden därefter med som jag fattat det och vad jag hört.....men såklart, jag är ju inte säker så säger Du att det är gatstandardtrimmade motorer dom kör på så tror jag ju givetvis på det!

Till ursprungsfrågan jag svarade på, toktrimmad 600, det finns en gräns för hur mycket effekt dom vill plocka ur den och det är serviceintervallet och vad som ska servas, accepterar man att vev och liknande står på schemat tillsammans med stift och luftfilter så kan de ju göra större effektuttag men som nu, när kunden vill kunna åka ett tag utan att skruva så börjar vi nog närma oss vad som går ur en 600.

På 1000 finns det några hästar till men de begränsas istället av användbarheten, ska man reglera bort effekten med "anti hit och dit" är det inte så mycket idé med det.

Gathoj alltså, i race är det reglementen och pengar som begränsar....

Vill man ha en toktrimmad 600 med livslängd lär det bli konstgjord andning så det lär nog endast bli små effektökningar i kommande modeller tror jag.

Moto2 har helt standard Hondamotor. Bara avgasrör, airbox och tändning som skiljer i dom stora sakerna. Sen annan utväxling i växellåda och några andra lock för att plugga där vaccumslangar sitter. Dom gör 1-2 servicar på dom sen säljs dom som standardmotorer. Några har kommit upp här i Norden och gått i STK600.

Moto2 har helt standard Hondamotor. Bara avgasrör, airbox och tändning som skiljer i dom stora sakerna. Sen annan utväxling i växellåda och några andra lock för att plugga där vaccumslangar sitter. Dom gör 1-2 servicar på dom sen säljs dom som standardmotorer. Några har kommit upp här i Norden och gått i STK600.

Kammar hörde jag från någon, kanske inte stämde då för dom får man ju inte byta i sst..

Ungefär +10 hästar på en standard är vad som sägs men det kanske inte gäller GP då utan spanska/EM.

+7 hk är nog vad tändning och avgasrör gör i Moto2 mot en std CBR.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2