The return of Bayliss - blir det verklighet - och vinner han?!

Skulle Troy Bayliss vinna Superbike-VM 2011?

• Antal röstningar
    0
Mladin ska ju köra i WSBK i år med Yoshimura Suzuki. Några deltävlingar bara iofs men ändå. De skulle kört på Assen men kom inte till start på grund av vulcanutbrottet.

yrade du till det nu eller har du inside på det där?
det vore fan så kul.

Som tidigare sagt så tror jag inte att varken Mladin eller Bayliss skulle befinna sig i botten av fältet utan tvärtom! De har ett stort marknadsvärde och skulle göra serien väldigt intressant!

Dock måste man betänka vad som händer när vi fyller en serie med etablerade stjärnor med ett kort bäst före datum. Det kommer bli grymt bra racing de år de är med men under den tiden kommer yngre förmågor varken få chansen eller kunna hitta vettiga sponsorer då "stjärnorna" tar dessa. Baksmällan av detta kan bli att de blir ett glapp och sporten tar en kvalitetsmässig dykning pga att de yngre killarna inte blev framsläppta i tid!

Missförstå mig inte nu då jag VILL se ett startfält med biaggi, bayliss, edwards, haga, mladin, checa men tror att det på sikt kan ge sporten lite problem.

En del av problemet är ju även att förarna idag "konserveras" bättre då säkerheten förbättras avsevärt och således kan hålla på längre samt att sporten inte är tillräckligt fysiskt krävande för att hindra dom. Finns det någon som tror att t.ex den sjukt tävlingsinriktade Doohan hade lagt av om inte kroppen varit så tilltygad?

En räddning kan ju vara att mgp fältet växer igen med de nya regeländringarna och således kan locka/behålla en del förare men det återstår att se!

Yoshimura skulle väl haft Kagayama som förare egentligen, men han hade väl vurpat i BSB och fått någon slags kotkompression.
Därför tog dom med sig Sakai ifrån Japan som vurpade ännu hårdare på kval och race än vad Kagayama brukar lyckas med.

Last edited:
Känns lite för tidigt
Men jag egentligen ingen aning,
kommer bara ihåg omkörningen av säkert 5,6,7 förare i samma kurva varje varv, för att bli omkörd på rakan sen

1997, Bayliss finished 2nd in same championship on Ansett Air Freight Suzuki. In same year, he got wildcard ride in World Superbike series in Philip Island, and impressed the world by taking 5th place in both races.

”Speaking to MCN from Mugello, Bayliss said:

– It’s the fastest anyone has ever been around here on a race tyre. I did a 1.51.9 which is pretty good.”

Bayliss pratar i nattmössan. Den långsammaste MotoGP-föraren 2009 var snabbare än Bayliss med god marginal. Lorenzo var tre (3) sekunder snabbare!

:mattias

http://www.motogp.com/en/Results+Statistics

Bifogat

• alla_snabbare.jpg
    alla_snabbare.jpg
    173.7 KB · Visningar: 55
Han menade nog i Superbike :)
Kul att få en liten hint om hur mycket det skiljer mellan PRO och VM dock!

”Speaking to MCN from Mugello, Bayliss said:

– It’s the fastest anyone has ever been around here on a race tyre. I did a 1.51.9 which is pretty good.”

Bayliss pratar i nattmössan. Den långsammaste MotoGP-föraren 2009 var snabbare än Bayliss med god marginal. Lorenzo var tre (3) sekunder snabbare!

:mattias

http://www.motogp.com/en/Results+Statistics

Skillnaden i bästa vartid mellan SBK och motoGP brukar ligga på ca 2-4 s beroende på bana. Att Bayliss som har haft uppehåll så länge endast ligger 3s efter Lorenzo är bra.. riktigt bra..

Lite synd att WSBK inte körs på Mugello annars hade vi kunnat jämföra med förra årets tider

Schwantz, som inte har gjort sig känd för att göra skarpa analyser sedan han pensionerade sig som 500-förare, kommenterar Bayliss come back till WSBK.

”I can't understand why Troy didn't do more bicycle riding after he retired.”

:3freak

http://superbikeplanet.com/2010/May/100514-34-21.htm

Fast det menade han ju inte som nånting negativt eller spydigt. Läser man resten av stycket står det ju att det är bra att göra nånting helt annat för att komma loss från roadracing.

• Gilla
Reaktioner: R2
Jag vet att han menade det. Men Bayliss vill ju inte ”komma loss från roadracing”, han vill återvända till den, vilket vore bra både för WSBK och för oss som tittar på.

Jo, men vilket magplask det blir om han inte dominerar i det relativt svaga fältet. Det har ju varit några halv-"high profile comebacks" som till slut bara fisit ut i sanden, för att använda det gamla talesättet.

Jag tänker på Sete Gibernau, Neil Hodgson, Manuel Poggiali och han i SS600, vad han nu hette. Simon Crafar är ett lite äldre exempel.

Svaga fältet? Förklara gärna?
Magplask? Bayliss en av världens genom tidernas bästa förare kommer säkert tillbaka och är med bra, är vad jag tror?

Jo, men vilket magplask det blir om han inte dominerar i det relativt svaga fältet. Det har ju varit några halv-"high profile comebacks" som till slut bara fisit ut i sanden, för att använda det gamla talesättet.

Jag tänker på Sete Gibernau, Neil Hodgson, Manuel Poggiali och han i SS600, vad han nu hette. Simon Crafar är ett lite äldre exempel.

Svaga fältet? Förklara gärna?
Magplask? Bayliss en av världens genom tidernas bästa förare kommer säkert tillbaka och är med bra, är vad jag tror?

Det var Kevin som sa det, inte jag.

Med tanke på att minst hälften av toppgubbarna är has-beens på nergång finns det iofs ingen anledning att tro att Bayliss skulle vara med bra.

Jag tycker dock att Schwantz har rätt i att Bayliss borde fundera igenom det hela ett varv till. Dominerar han inte hela skiten kommer alla belackare att peka och skratta och sen är hans goda namn för evigt förstört. Eller så tvingas han lägga av på grund av en skada.

Det finns mer att förlora än att vinna på att göra en comeback, tror jag.

Dessutom är ju WSBK bara den fattige kusinen från landet när det kommer till världsmästerskap.

Ok! Ja delvis rätt har du ju, dock så är det väl bara Haga som har en svacka just nu, om det är han du tänker på?¨
En vinst i år är väl inte helt kasst iof!
Biaggi 4 vinster, Checa/Corser är ju bra med!
Jag vill se Bayliss ialf, 16st inom en sek idag och det hade varit 17 om B hade varit med!¨
Skrota MotoGP istället och flytta hit dom fantastiska 5 :D

Det var Kevin som sa det, inte jag.

Med tanke på att minst hälften av toppgubbarna är has-beens på nergång finns det iofs ingen anledning att tro att Bayliss skulle vara med bra.

Jag tycker dock att Schwantz har rätt i att Bayliss borde fundera igenom det hela ett varv till. Dominerar han inte hela skiten kommer alla belackare att peka och skratta och sen är hans goda namn för evigt förstört. Eller så tvingas han lägga av på grund av en skada.

Det finns mer att förlora än att vinna på att göra en comeback, tror jag.

Dessutom är ju WSBK bara den fattige kusinen från landet när det kommer till världsmästerskap.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien