The official resetråd

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag frågar ju typ varje gång jag ser ett resmål i en katalog här på forumet om någon hört talas om det, lite cykelbudssnubbenvarning över det - jag vet.
Tycker det vore fett rett att samla alla restips i en och samma tråd, kommer även börja lobba för att alla resefrågor som ställs utanför denna tråd leder till 2-3 minuters banning. :fakta

Jag frågade nyligen om Mexico och har tidigare frågat om åtminstone varma resmål i Europa, Rom, Rivieran och San Fransisco. I alla trådarna har det kommit ovärderliga (nåja) tips.

Har för tillfället släppt Mexiko, men har sett några resor till södra Thailand som jag är sugen på. Någon som har erfareheter av Krabi, Koh Lanta? Phuket? Jag har varit i Pattaya och det duger typ till att supa och se ful ut. Mitt resesällskap har nog inte tänkt sig varken det ena (hoppas :Bugar) eller det andra (hoppas ännu mer :Bugar) denna gång så det får bli något mer städat. Skickade resesällskapet att "köp en sådan där bok om Koh Lanta och Krabi så kan vi kolla" och det slutade med att bokjäveln inte har ett enda ord om någon av orterna så ansvaret vilar tungt på mig (läs: SH's OT-knektar)nu. :fakta

Jag har vare sig varit på koh lanta, phuket eller krabi.
Däremot har jag varit på Koh samui, koh panghan och Koh Chang. Av dessa så var Koh panghan det klart grymmaste stället där du kunde ha en 1km lång kritvit sandstrand för dig själv och flickvännen och slippa försäljare. Underbart mao.
På samma ö så finner du de månatliga "full-moon party", något som kanske lockar om du vill röka billigt gräs och dansa natten lång. Mkt ungdomar, jag och tjejen åkte bara dit en sväng över dagen och sen vände vi nästan direkt.
Ska du hit så tar du en taxi till nordvästra sidan direkt, här slipper du höga vågor och vind och det är här du har stränderna! "High life resort" är ett schysst ställe där de serverar riktigt god mat, ej traditionell thai dock. Du får gå och ta vad du vill i kylarna etc sen har du en liten bok där du skriver upp allt i så här är det din moral som betalar mao. Billigt är det dock, en vecka och med boende och mat så betalade vi ca 1200:- svenska.
Koh Panghan är dock jäkligt litet, men ett måste!

Koh Samui har ju det mesta men börjar väl likna lilla phuket typ. Men deet fina är att du kan få precis vad du vill, vill du ta det lugnt så åker du ner ett par stränder men vill du parta/handla etc så är det Chaweng som gäller. Rätt så stor ö, och båten till Koh Panghan tar ca 20 minuter (50minuter med bilfärja) och kostar gratis typ.
Vi bodde 10 dagar på samui och resten på panghan.

Koh Chang ligger högst upp i östra bukten, 4 timmars bilfärd från bangkok. Mellanstor ö som är på gång, fick el för ca 5 år sedan men det har gått fort. Även här kan du välja om du vill ha lite mer fart på White sand beach men mycket till fart är det knappast. Inget för de som vill parta och ragga shemales mao.
Skitmysig ö, massvis med berg där du kan vandra guidade turer, se giftspindlar, apor, ormar etc. Elefant-ön heter den på thai, jag såg två elefanter på hela ön men desto fler t-shirts med elefantjävlar på. Å andra sidan, vill jag se en snabel-gris så går jag på cirkus.
Billigt och dyrt boende, vi bodde lyxigt i bungalow (mer ett hus med all lyx) för 240:-/natt oprutat under dyraste perioden. Underbar mat.
Här hittar du den bästa restaurangen tror jag, "Tiger Hut" som ligger lite avsides, taxin körde inte hit på kvällen men ägaren körde hem oss mot en tjuga. Hängmattor vid borden där du kan slappa efter maten och du kan bo i "trädbungalows" för ca 200baht/natt. Familjehus med det mesta för 800baht/natt. Oprutat.

Denna ö rekommenderar jag varmt om du ska åka med tjejen. Skippa white sand beach dock, eller bo bara de första två nätterna där. Sen åker du ner till en annan strand som jag inte har namnet på just nu och bor i samma bungalow som jag och tjejen bodde i. Vi hade en EGEN strand! Där vi kunde sitta i solstolarna eller gungan på kvällen och kolla ut över solnedgången. Klippor bara några meter bort där man kunde sola på dagarna och jaga krabbor på eftermiddagen :D
Flyg från Bangkok eller taxi, sedan färja till ön som tar ca 20 minuter. Klart de roligaste vägarna jag har åkt på någonsin, en del backar var så branta så man kritade med den stora turbomatade jeepen (DYR!) hela vägen upp :yoparty
Tjejen var dock inte lika glad när jag körde drifting runt hela ön så de lokala invånarna blev livrädda när jag körde om dem på sladd :gnissla

Ska du hit så ska du få vägbeskrivning till de bästa platserna, restaurangerna, hotellen, biluthyrarna etc. Mycket nöje som lätt täcker upp en 3-veckors resa.

Nästa gång vi drar thai (tänkte dra nu i jul men renoveringen stal alla pengarna) så vet vi inte vart vi ska riktigt. Nu är östra sidan avklarad, dags att börja på västra. Krabi blir det en vecka iaf, sen troligtvis phi-phi och lanta. En vecka på varje tror jag kan funka.

Kom tillbaks från Koh Lantha för en vecka sedan.

Boende: Finns många resorts i varierande prisklass, från 250 Bath för en hydda på stranden till hur dyrt som helst. Vi bodde på Nakara Resort på Long Beach, kostar ca 1000 Bath/natt med AC. Helt ok.

Var även en sväng till Relax Bay en bit söderut på ön, lite dyrare men superfint och en mindre befolkad strand.

Mat: Billigt och ganska jämn nivå. Efter long beach rekomenderas The lost Turtle, god mat, god sprit och bra priser. 50-100 bath för varmrätt. 50 Bath för en Chang. 120 Bath för en Coctail.

Annars rekomenderas gatuköken starkt, tuk-tuk tanterna säljer kycklingspett och liknande för inga pengar, grymt gott. En Pad-Thai till lunch från ett litet thaihak kostar kanske 7-8 spänn.

En grymt bra västerländsk rest. om ni tröttnat på thai är Red Snapper. Riktigt bra mat, men lite dyrare då allt är importerat. Drivs av en holländska.

Stränder: Long Beach störst och mest folk. Lite grövre sand och en del försäljare, ej påstridiga dock så det går bra. Söderöver finns flera stränder. Hyr en moppe (300 bath) så är det inga problem att hitta en egen strand.

Göra: DYK! Om ni ej kan dyka, snorkla. Grymt bra snorkling. Många turer till olika siter. Kostar 1000 bath med lunch och utrustning.

Vi hyrde longtailbåt en dag av en amerikanska som är gift med en thai. Grymt stabilt, privat guidning, fiske, lunch, snorkling... Dagen är din att bestämma över. Suns´s tours finns på nätet. Rekomenderas.

Moppe, kostar 300 bath för en 125cc. Bästa sättet att se sig omkring. Du täcker hela ön på en dag utan problem. Åk till Old town och käka lunch, sen ned till naturreservatet osv osv..

Thaiboxning: En gång i veckan. Riktigt bra matcher när vi var, inga Phuket shower utan riktiga fighter. Ringside i fotölj 900 Bath, ståplats typ 100 Bath. Rekomenderas. Ej bankok-klass på matcherna men bra.

Sammanfattning: Lugn och gräsdoftande ö. Inget för den partysugne utan för dig som vill sola, bada, käka gott och softa. Ingen stress. Bra snorkling.

När vi ändå pratar Västra Thailand vill jag till lägga 1 av världens top 10 dykställen: Similan Islands.
Har fan aldrig set finare stränder.

Själv åker jag snart åt andra holdet. den 9 jan. går turen till Cayman Islands straks söder om Kuba, ska stanna i 6 månader:yoparty

Mycket info, tack för det. :)
Det är kombinationsresor, två olika:
  1. Krabi+Koh Lanta
  2. Krabi+Phuket (Kata)

Kanske alt1 blir för segt i två veckor? I Phuket/Kata kan man ju säkert pyssla med lite fler saker om man blir sugen.

Det är inte lätt när det är svårt. :gnissla

Utan att ens ha varit i phuket så säger jag definitivt alternativ 1. De flesta som jag har snackat med säger att man lika gärna kan åka till kanarieholmarna om man ska till phuket. Skippa det mao. runda av resan med de två-tre sista dagarna i Bangkok. Jag har själv inte gjort det ÄN men syrran säger att det är ett måste på slutet av varje thai-resa. Och det är då du handlar prylarna, inte ute på öarna.

Dee_cati skrev:
2635129 Utan att ens ha varit i phuket så säger jag definitivt alternativ 1. De flesta som jag har snackat med säger att man lika gärna kan åka till kanarieholmarna om man ska till phuket.
Instämmer absolut! Finns alldeles för många fina ställen i Thailand för att man ska lägga en massa tid på Phuket. Inget illa om P., men känns som det är bättre lämpat för barnfamiljer o seniorpar. Vi spenderade lite för lång tid där (typ 4-5 nätter). Patong är dessutom sisådär kväll-och natt-tid. :gnissla Köttmarknad de luxe (Nä, inte den trevliga varianten).
Ko PhaNgan är väl som sagt lite lagom inrökt o flummigt, men man kan hitta pärlor.... Krabi är finfint... tycker jag i a f :)

Det blev alternativ 2, på Koh Lanta fick man bo i Bungalow (asiatisk Friggebod) och det vägrar jag. Jag bodde i sådan där exotisk fjällstuga på Koh Samet och det var vidrigt, sand överallt och primitivt.

Hade ett tredje alternativ som var Surin Beach hela perioden men det var en jävla massa barn på det hotellet jämt tydligen. :mad:

Men ordet bungalow är ett ganska så brett begrepp. Jag har bott i bungalows gjorda av bambu, där man såg ut i naturen och råttorna käkade på tjejens tofflor på nätterna. Men sen har jag även bott i grymt lyxiga bungalows, den bästa var den senaste. Det var ett hus utformat som en båt med stora panoramafönster med utsikt över havet och den privata stranden. Kassaskåp, tv, ac, stor wc mm.
Bättre än hotell!

Dee_cati skrev:
2640384 Men ordet bungalow är ett ganska så brett begrepp. Jag har bott i bungalows gjorda av bambu, där man såg ut i naturen och råttorna käkade på tjejens tofflor på nätterna. Men sen har jag även bott i grymt lyxiga bungalows, den bästa var den senaste. Det var ett hus utformat som en båt med stora panoramafönster med utsikt över havet och den privata stranden. Kassaskåp, tv, ac, stor wc mm.
Bättre än hotell!

Ja, det var ju inga lyx-vibbar jag fick av stugbyn vi kunde fått bo i kan jag garantera. Kolla in Lanta Nakara Resort och tänk dig att behöva sitta där i en vecka, kolla in blomman på toaletten speciellt. :rofl
http://www.r24.org/travelfish.org/krabi/longbeachresotel/details/
Bild tre känns så Hassela skidort att det fan var den som avgjorde.
Kan tillägga att charterbolaget hade jättefina bilder från samma ställe.:rolleyes:

Såg ju inte så dåligt ut, men allt beror på priset och hur kungligt man bor annars. MEN du gör samtidigt felet att köpa boendet här hemma! Du ska bara köpa de 2 första nätterna MAX och sedan så ägnar ni lite tid åt att åka omkring och kolla in schyssta boenden. Det kanske låter drygt men jag tycker personligen att det är kul då man får se mycket och sen så kan man ju hitta riktiga pärlor på detta viset. Så har vi gjort varje gång och det har bara visat sig vara ett bra val hittills.
Och kom ihåg att pruta och vägrar de pruta/prutar lite så vill du åtminstone ha bra utsikt/större rum etc för samma pris som det rum du kollar på. Tydligen ska det fungera, jag har själv inte provat men de har lite knepiga filosofier där nere när det gäller affärer och hotell.

Dee_cati skrev:
2640520 Såg ju inte så dåligt ut, men allt beror på priset och hur kungligt man bor annars. MEN du gör samtidigt felet att köpa boendet här hemma! Du ska bara köpa de 2 första nätterna MAX och sedan så ägnar ni lite tid åt att åka omkring och kolla in schyssta boenden. Det kanske låter drygt men jag tycker personligen att det är kul då man får se mycket och sen så kan man ju hitta riktiga pärlor på detta viset. Så har vi gjort varje gång och det har bara visat sig vara ett bra val hittills.
Och kom ihåg att pruta och vägrar de pruta/prutar lite så vill du åtminstone ha bra utsikt/större rum etc för samma pris som det rum du kollar på. Tydligen ska det fungera, jag har själv inte provat men de har lite knepiga filosofier där nere när det gäller affärer och hotell.

Då det är tänkt som s.k. rekreation så är det rätt skönt att slippa fixa och dona där nere, dessutom tror jag det är modigt att över jul och nyår chansa på att man hittar det man vill ha på plats. Jag är fet-nöjd att det ens fanna några hyfsade resor kvar så här sent, men det är klart att pris vs standard är något annat än när man åker då det inte är skol-lov mm.
Jag prutar gärna men jag tror det är ganska svårt när det är förbetalt via svensk charterbyrå.
Bara jag får med lite mp3 och några pocketar så blir jag nöjd. :)

Så himla bökigt är det inte ens under högsäsong att fixa boende på plats. Dock kan glömma prutningen på rummen under den perioden. Festade med en grabb igår som äger en resort i Lanta. Han menade att år är det "all time high" där nere.

Lycka till med resandet
(ขอให้โชคดี)

Harry

Hade faktiskt inte tvekat en sekund på vilket av alternativen, ettan är självklar för mig. Men oandra sidan har jag vart på de tre ställena och måste verkligen säga att Lanta är grymt mycket bättre än kata som är den minst exploaterade (ändå ruggigt mycket mer förstört än lanta) av de tre grannstränderna på Phuket.

Och framförallt iom att ni ville resa i rekrationssyfte så är Lanta grymt. Finns att göra om man vill.

Kan rekomendera resturangen på hotell Dr Lanta. En av de bättre på Lanta, inte som en vanlig hotellresturang mao.

Markus: Knäpp mycket bilder för vi vet inte vart vi ska åka så lite privata bilder underlättar! Du får gärna maila mig dem om du inte vill lägga upp nakenbilder på tjejen här :D

Dee_cati skrev:
2641241 Markus: Knäpp mycket bilder för vi vet inte vart vi ska åka så lite privata bilder underlättar! Du får gärna maila mig dem om du inte vill lägga upp nakenbilder på tjejen här :D

Du kan fethaja att det blir fett med fetingbilder, har redan bett tjejen ta hem ett kompletterande 1Gb SD, jag har bara 512Mb till kameran.
Sedan är det ju 1Gb till luren också. :)

FreddaAbborre skrev:
2640945 Hade faktiskt inte tvekat en sekund på vilket av alternativen, ettan är självklar för mig. Men oandra sidan har jag vart på de tre ställena och måste verkligen säga att Lanta är grymt mycket bättre än kata som är den minst exploaterade (ändå ruggigt mycket mer förstört än lanta) av de tre grannstränderna på Phuket.

Och framförallt iom att ni ville resa i rekrationssyfte så är Lanta grymt. Finns att göra om man vill.

Kan rekomendera resturangen på hotell Dr Lanta. En av de bättre på Lanta, inte som en vanlig hotellresturang mao.

Rekreationssyftet betyder alltså att jag inte vill ha så mycket att göra, och det blev inte stugbyn på Lanta.

Last edited:
Var blev det då?

Finns ju andra alternativ än Nakara på Lanta... Pimalai kan säkert ställa upp med all lyx du vill om du betalar.

Själv drar jag i början av jan. och kommer hem i början av maj. Men att döma av trådskaparens krav/budget på boende så ska jag nog inte ens uttala mig.

Hyddan på Bali för 4 kr/natt var iaf billig... :rolleyes:

marst060 skrev:
2642332 Var blev det då?

Finns ju andra alternativ än Nakara på Lanta... Pimalai kan säkert ställa upp med all lyx du vill om du betalar.

http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2640304&postcount=8
:fakta

Det blir en vecka i Krabi och en vecka i Kata Beach, Phuket. Det må vara hur exploaterat som helst, det kommer ändå bli fett fett. :)
För övrigt är exploaterad miljö trevlig, orka bo på Robinson-ön liksom.
:gnissla

Markus skrev:
2643775 http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2640304&postcount=8
:fakta

Det blir en vecka i Krabi och en vecka i Kata Beach, Phuket. Det må vara hur exploaterat som helst, det kommer ändå bli fett fett. :)
För övrigt är exploaterad miljö trevlig, orka bo på Robinson-ön liksom.
:gnissla

Jahapp det blev sällskapsresan goes Gran Canaria...:D Smaken e ju som baken, du kommer garanterat ha bra väder iallafall.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025