Jag har vare sig varit på koh lanta, phuket eller krabi.
Däremot har jag varit på Koh samui, koh panghan och Koh Chang. Av dessa så var Koh panghan det klart grymmaste stället där du kunde ha en 1km lång kritvit sandstrand för dig själv och flickvännen och slippa försäljare. Underbart mao.
På samma ö så finner du de månatliga "full-moon party", något som kanske lockar om du vill röka billigt gräs och dansa natten lång. Mkt ungdomar, jag och tjejen åkte bara dit en sväng över dagen och sen vände vi nästan direkt.
Ska du hit så tar du en taxi till nordvästra sidan direkt, här slipper du höga vågor och vind och det är här du har stränderna! "High life resort" är ett schysst ställe där de serverar riktigt god mat, ej traditionell thai dock. Du får gå och ta vad du vill i kylarna etc sen har du en liten bok där du skriver upp allt i så här är det din moral som betalar mao. Billigt är det dock, en vecka och med boende och mat så betalade vi ca 1200:- svenska.
Koh Panghan är dock jäkligt litet, men ett måste!
Koh Samui har ju det mesta men börjar väl likna lilla phuket typ. Men deet fina är att du kan få precis vad du vill, vill du ta det lugnt så åker du ner ett par stränder men vill du parta/handla etc så är det Chaweng som gäller. Rätt så stor ö, och båten till Koh Panghan tar ca 20 minuter (50minuter med bilfärja) och kostar gratis typ.
Vi bodde 10 dagar på samui och resten på panghan.
Koh Chang ligger högst upp i östra bukten, 4 timmars bilfärd från bangkok. Mellanstor ö som är på gång, fick el för ca 5 år sedan men det har gått fort. Även här kan du välja om du vill ha lite mer fart på White sand beach men mycket till fart är det knappast. Inget för de som vill parta och ragga shemales mao.
Skitmysig ö, massvis med berg där du kan vandra guidade turer, se giftspindlar, apor, ormar etc. Elefant-ön heter den på thai, jag såg två elefanter på hela ön men desto fler t-shirts med elefantjävlar på. Å andra sidan, vill jag se en snabel-gris så går jag på cirkus.
Billigt och dyrt boende, vi bodde lyxigt i bungalow (mer ett hus med all lyx) för 240:-/natt oprutat under dyraste perioden. Underbar mat.
Här hittar du den bästa restaurangen tror jag, "Tiger Hut" som ligger lite avsides, taxin körde inte hit på kvällen men ägaren körde hem oss mot en tjuga. Hängmattor vid borden där du kan slappa efter maten och du kan bo i "trädbungalows" för ca 200baht/natt. Familjehus med det mesta för 800baht/natt. Oprutat.
Denna ö rekommenderar jag varmt om du ska åka med tjejen. Skippa white sand beach dock, eller bo bara de första två nätterna där. Sen åker du ner till en annan strand som jag inte har namnet på just nu och bor i samma bungalow som jag och tjejen bodde i. Vi hade en EGEN strand! Där vi kunde sitta i solstolarna eller gungan på kvällen och kolla ut över solnedgången. Klippor bara några meter bort där man kunde sola på dagarna och jaga krabbor på eftermiddagen

Flyg från Bangkok eller taxi, sedan färja till ön som tar ca 20 minuter. Klart de roligaste vägarna jag har åkt på någonsin, en del backar var så branta så man kritade med den stora turbomatade jeepen (DYR!) hela vägen upp
Tjejen var dock inte lika glad när jag körde drifting runt hela ön så de lokala invånarna blev livrädda när jag körde om dem på sladd
Ska du hit så ska du få vägbeskrivning till de bästa platserna, restaurangerna, hotellen, biluthyrarna etc. Mycket nöje som lätt täcker upp en 3-veckors resa.
Nästa gång vi drar thai (tänkte dra nu i jul men renoveringen stal alla pengarna) så vet vi inte vart vi ska riktigt. Nu är östra sidan avklarad, dags att börja på västra. Krabi blir det en vecka iaf, sen troligtvis phi-phi och lanta. En vecka på varje tror jag kan funka.