The dark side och Japan... vad kommer?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Klockan 15:00 CET kommer Yamahas release om Nästa Coola Grej.
Inget uppsnack? Inga förhandssågningar? Drömmar?

En ny r-modell hade varit kul tycker jag. Eller en fajter som kunde ta upp konkurrensen med européerna och inte en halvklenis med ofördelaktig CMI*
Man får väl hoppas att det inte är en ny FJR i alla fall.
Är det en glidare vore det kul om man tänkte lite nytt och inte bara gjorde tätade replikor.

Chassie Mass Index, en fläskinidikator.

Men vafan. Stavade fel till "of" i rubriken och kan inte ändra. Sheeeaaaatt.

Last edited:
Verkar vara något naket och street/city-relaterat. En ersättare till FZ1N eller kanske en ny MT-01 med trepipen de visat tidigare. Tyvärr har väl japanerna aldrig riktigt lyckats med en hardcore streetfighter utan det blir oftast något mjukt och lite fluffigt som känns budget vad gäller hårdvaran och svulstig vad gäller marknadsföringen, typ FZ1, CB1000R osv. Z1000 är väl det närmaste man kommit och det är säkert en kul hoj men det är ingen Tuono V4 eller Ducati Streetfighter.

Trepipen lär väl vara inblandad på något sätt. Yamaha Speed Triple? :va

Tyvärr blir det väl knappast en helt ny M1 Stradale (eller vad nu gata heter på japanska) men man kan ju alltid hoppas. Hade som andraval kunnat nöja mig med en Streetfighter med kråsspläjn-kränken med samma effekt som R1:an...

58 minuter kvar :)

Last edited:
58 minuter kvar :)

Tror vi är GMT+2 så det blir 2h58m kvar är jag rädd.
Och jag tror lite som du, något upprätt med lite tryck i. Hoppas det inte blir för mycket förnuft bara, det vore kul om det var uppkavlade ärmar och fackjofingrar på något sätt.
Japs-sidan har blivit alldeles för mycket mellanmjölk på sistone.

Tror vi är GMT+2 så det blir 2h58m kvar är jag rädd.
Och jag tror lite som du, något upprätt med lite tryck i. Hoppas det inte blir för mycket förnuft bara, det vore kul om det var uppkavlade ärmar och fackjofingrar på något sätt.
Japs-sidan har blivit alldeles för mycket mellanmjölk på sistone.

Men det står CET, inte GMT?

En MT-01RR där RR står för betydligt lägre vikt, mer varv (typ 8-9 000) och 130hk på bakhjulet hade varit coolt...

Som sagt, blir säkert något naket med nya trepipen.

Det har varit känt länge att Yamaha ska släppa en ny FZ8 i vår, det är väl den antar jag. Undrar om den får nya trippelmotorn dom visade på mässan i höstas? Om den får det tror jag att dom kommer med andra modeller med den motorn också! En YZF-R8 för att konkurera med F3 800, GSX-R 750 kanske?

Jag hoppas i.a.f. :Bugar

1200 från supertenere är ju inte direkt liten och nätt.. nåt mer (för att använda en floskel) innovativ är önskvärt. En V3a med navstyrning. Till exempel.

Edit: sett till "teasern" ovan handlar det inte om nån sporthoj ivf.

Last edited:
Mt-09....

Publicerad den 11 jun 2013

Yamaha MT-09 is a whole new concept in sport bike design. With a compact new chassis and high-torque 3-cylinder engine, this new generation performance machine is designed for riders who appreciate character and soul.

The beating heart of this new kind of animal is a lightweight 850cc 3-cylinder engine that kicks out a wide band of raw, linear torque giving outstanding acceleration that gets your adrenaline flowing.

And for agile handling this dynamic new naked motard-style bike is equipped with a compact aluminium chassis and upright riding position that make light work of everything - from weekday urban riding through to Sunday morning blasts.

loL. Nya Hypermotarden känns betydligt mer lockande. Trist design, lampan sitter för högt upp tycker jag.

Känns tyvärr ungefär så mellanmjölk som befarats. Om de hade ingenjörer hälften så fantasifulla som deras marknadsförare hade det kunna bli riktigt intressant. Nu är det ju mest mellanmjölk i plastförpackning...

850cc trippel, 106hk, 188kg våt utan ABS. Min puls går inte upp nämnvärt...

T.ex. GSR750 har också 106hk men väger 213kg våt så lite bättre verkar det.

Last edited:
Känns tyvärr ungefär så mellanmjölk som befarats. Om de gjorde hade ingenjörer hälften så fantasifulla som deras marknadsförare hade det kunna bli riktigt intressant. Nu är det ju mest mellanmjölk i plastförpackning...

850cc trippel, 106hk, 188kg våt utan ABS. Min puls går inte upp nämnvärt...

Precis, känns som en snarlik spec. från en hornet 600 :P
Hur kan de vara så tung?!

Känns tyvärr ungefär så mellanmjölk som befarats.
T.ex. GSR750 har också 106hk men väger 213kg våt så lite bättre verkar det.

Lite antiklimax.
25 kilo är iofs inte kattskit.
Street triple ligger på 167 kilo torr så de borde ligga på ungefär samma CMI. (källa: wikipedia)
De ligger på ungefär samma toppeffekt men 850cc borde ge lite mer knuff kan man tycka.

Känns den inte lite klen rent siffermässigt? Fasen, jag ville verkligen sicklat ner tischan 15:01 idag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT