The birth of a HPD

Går det inte att länga de du har?
Med tanke på hur konstruktionen ser ut i underkant verkar det inte vara några större problem.
Man kan ju förlänga gaffeln vid nedre infästningen naturligtvis.

Höjer du bak så förändras hojens styrning, redan vid någon millimeter på dagens sporthojar.

I och med nya gaffeln så har jag redan minskat försprånget en hel del ner mot moderna mått så jag måste nog provköra ett tag först, jag har siffrorna på ett papper någonstans, 101 mm ringer en klocka men jag minns inte om det var före eller efter bytet.
 
Last edited:
Blev lite avgasrör svetsat igår, inga bilder på det för det ser för djävligt ut, liten bromsslang monterad och bromsarna luftade, ingen bild på det för jag spillde bromsvätska över mig, lite el kopplad, ingen bild på det för jag glömde, nya handtag monterade, inga bilder på det för jag hittade inte telefonen, (inte så) lite torrbryt, inga bilder på det för det är svårt att ta en selfie där hela hojen och jag i fartställning syns och dessutom såg jag nog överlöjlig ut.

Förutom det så missade jag en auktion på Tradera med två metallicblåa sidokåpor.
Det blev inga bud så hade jag bara fått en påminnelse så hade de vart mina :huvet

Kvar är ny bränsleslang, byte av olja och filter, och nya tanken ska förses med nya fästen, sedan börjar det bli ont om undanflykter.
 
Last edited:
Om du tittar på Honda Hornet 600 2005-2006 så har den alla grenrören i samma höjd och ändå 4-1, så skulle du tjäna markfrigång med din.
Kämpa på bara, jag har tvättat och strukit målflaggan:tummenupp
 
@zippo500 kul att du gillar den! Jag har väldigt roligt när jag gör den

@CBR1 Jag har faktiskt funderat på att försöka passa in ett sånt system, när jag hittade det här kändes det som om det var en lättare lösning.
 
Ibland kan det "lätt bli fel".
även tex 900 Hornet, cbf 1000, cbf 600
har samma rördragning.

Trevlig helg:hej
 
Last edited:
Ja absolut, framför allt eftersom det visade sig att det är avsett för en CB750F.

Men i kväll har det hänt lite grejer.
Dratt en massa lösa bultar, kopplat ihop alla kontakter, jag fick en ensam över vilket höll på att driva mig till vansinne tills jag kom på att den hör till nya säkringsboxen.
Det var fan så trångt i nya strålkastaren men det gick att få in kontakterna. På med gamla tanken och i med nyckeln.
Det lyser och låter, nu fattas bara bensin.


10f880m.jpg


Nej, det fattas en sak till!



































En skäggig tjockis med skyddsmössa

a9okty.jpg
 
Första lilla provturen gjord och det är lite saker kvar att göra.
Avgaspackningarna måste sättas dit, det har jag glömt.
Tomgången är för hög, nästan så jag tror att det läcker luft någonstans.
Någon fugge läcker bensin eller flödar.
Växellänkaget måste justeras för det är svårt att växla, och styrgeometrin är helt annorlunda.
Den kämpar liksom emot när man svänger.

351s3k9.jpg


Och så måste db-killern ur för den låter som en modern hoj, Photon har gjort en riktigt bra dämpare så dem kan jag rekommendera.
 
Last edited:
Grattis till första turen. Har du styrdämparen på max kanske och lite lågt lufttryck i däcken ?
Är det 16 tum fram, det ser lite smått ut på den snabba bilden i garaget ?
 
Ja det var en himla go liten sväng även om den var kort!
Inget strul med elen, motorn startade på första försöket, hjulen ramlade inte av och inget exploderade så på det hela taget ett lyckat bygge :banana

Styrdämparen skruvades raskt ned i botten och lufttrycket har jag inte kollat, den kärvande växelföraren berodde på Tarozzis fiffiga justerbarhet, nu när jag använde andra hål så blev den lilla pinnen som låser ihop delarna för lång och hamnade i spänn när jag drog fast fotpinnen.

Förgasarna verkar ha slutat läcka så det mesta har löst sig. I morgon får jag ta en lite längre tur och utvärdera

Nåt som jag är himla nöjd med är de nya greppen, Biltwell Renegade, lite tjockare på mitten och kortare så de fick plats ordentligt på cliponen. Riktigt sköna.

Det är 17" både bak och fram men fronten har ju blivit betydligt lägre, det var ju både 19" och längre gaffel förut så den sluttar framåt.
Jag får laborera med lufttrycket, får väl kolla vad Fireblade har original och börja där.
 
Last edited:
Avgaspackningarna har jag också fått dit, det visade sig att det mesta av röken kom från buntband jag satt dit för att hålla fästplattorna på plats medan jag monterade och glömt att ta bort:huvet
 
Last edited:
Är det någon som vet ett bra kopplingsgrepp med inbyggd choke som kan passa?

Jag köpte ett till någon Honda cross, men det saknade kontakt för intryckt koppling och var gjord för en mycket mindre kontrollenhet så det blev alldeles för kort
 
Capture.PNG

Inget tips på choke i kopplingsgreppet, men VFR 800 98-01 har snyggt inbyggd choke i ljusomkopplaren (eller vad det nu heter :va).
 
kan tro att många äldre Hondor har sådan choke på handtaget. Min CB 500 från -96 hade också sån
 
Ja det var en himla go liten sväng även om den var kort!
Inget strul med elen, motorn startade på första försöket, hjulen ramlade inte av och inget exploderade så på det hela taget ett lyckat bygge :banana

Styrdämparen skruvades raskt ned i botten och lufttrycket har jag inte kollat, den kärvande växelföraren berodde på Tarozzis fiffiga justerbarhet, nu när jag använde andra hål så blev den lilla pinnen som låser ihop delarna för lång och hamnade i spänn när jag drog fast fotpinnen.

Förgasarna verkar ha slutat läcka så det mesta har löst sig. I morgon får jag ta en lite längre tur och utvärdera

Nåt som jag är himla nöjd med är de nya greppen, Biltwell Renegade, lite tjockare på mitten och kortare så de fick plats ordentligt på cliponen. Riktigt sköna.

Det är 17" både bak och fram men fronten har ju blivit betydligt lägre, det var ju både 19" och längre gaffel förut så den sluttar framåt.
Jag får laborera med lufttrycket, får väl kolla vad Fireblade har original och börja där.

2,5 fram och 2,9 bak har det varit på alla mina 17 tums.
 
Tack för tipsen, jag ska hålla ögonen öppna och VFRen var riktigt snygg lösning
 
Efter att ha fått sista veterinärräkningen är det nu köpstopp på motorcykeldelar ett bra tag så jag ska hitta någon interimslösning. Men det vore ju trevligt att titta förbi ändå någon dag

Kan man blocka sig på eBay och Tradera på något sätt?:va Som på kasinot.

@CBR1 jag hade bara 1kg i framdäcket, nu känns det kanon!:tummenupp

Jag har något glapp i kabelhärvan runt styrhuvudet så jag tappar all ström då och då, måste hitta det först innan jag vågar ut på någon längre provtur
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top