The birth of a HPD

Framskärmen kommer inte av i brådrasket, det var satan så trångt och pilligt att få in skruvarna, jag ska sätta svetsmuttrar för de övre tror jag.
34qplar.jpg


I dag har jag funderat över bakbromsen, enklast är ju att hiva den i soporna men jag har ju ett snyggt guldfärgat ok som jag kanske vill sätta dit när jag renoverat det.

Den här bilden har snurrat i huvet hela dagen då jag egentligen borde koncentrera mig på att rätta buggar och hantera incidenter.

2s5xyl0.jpg


Om man hade en längre bult så skulle det fungera utmärkt om den följde kurvaturen på okhållaren, då skulle luftnippeln vara mer eller mindre rakt upp i vilket läge excentern än var.

Tyvärr var det en massa mail och samtal och möten och skit som gjorde att jag inte kunde fokusera på väsentligheter förrän jag kom hem.

Jag funderade och funderade men ingen snilleblixt slog ned så jag gjorde vad varje normal man gör när han har ett problem.



Jag låste in mig på toa med biltemakatalogen.



Det räcker inte att bulten når in under okhållaren, det måste gå att låsa fast den också.

Jag såg framför mig hur jag lade på en böjd metallbit 10mm under okhållaren så det blev ett spår för bulten att glida i.

Bättre, men inte bra.

Det finns inte plats för en mutter på baksidan.
Och jag var tveksam om den tillagda biten skulle stå pall för en tvärnit, jag skulle antagligen behöva sätta små stag mellan delarna som en stege och då var det inte steglöst (duh!) längre

Jag behövde inspiration, och den kom.

Bank, bank!
Äldsta dottern.

"Pappa är du klar snart!"
"Ja, snart"

Jag tänker alltid bäst under press.

Men om man flyttar ut spåret framför okhållaren?
Då finns det plats för en mutter, men hur ska den förankras?
En rörstump runt distansen och en platta med ett spår i upp till klacken på okhållaren och sedan

BANK, BANK, BANK
"PAPPA!, Jag måste in!"

"Ja ja, jag är snart klar"

"Jag måste ha mitt smink!"

"Ja, snart!"

Den kan ju förankras både över och under men kommer den inte att flexa? Det måste bli en tjock platta.

BANK, BANK, BANK
"Pappa jag måste bajsa!" (yngsta dottern)
"Gå uppe då"
"Det går inte för M är i duschen!"
"Jamen då är ju toan ledig"
"Hon öppnar inte"

Inte jag heller, men kraften kommer ju i

"Jag måste in nu!"
"Vad sysslar du med därinne?" (sonen med målbrottsbas)

Den kommmer i

""Anders! Nu måste du verkligen komma ut, vad gör du där inne!?" (hustrun i ilsken ton)

Dragriktningen! Den kommer i dragriktningen, endast biten mellan klacken och bulten är nödvändig och längden på staget avgör luftnippelns position. Triangulering gör att vinklarna inte ändras och kraften på bulten kommer precis utanför muttern så det blir inget flex. Jag behöver inte någon längre bult. Jag kan borra flera hål i staget så klarar vi alla vinklar på eccentern och materialets tjocklek spelar ingen roll bara det är stumt, en bit kedja skulle funka.

"Ja ja, vilket tjat! Får man inte skita i fred nu heller!?"


Jag tänker alltid bäst under extrem press.


drefyr.jpg


r94zt4.jpg


Svetsa i material i klacken och gänga upp ett eller två hål så blir det här in i helvete bra
 
Last edited:
Luftnippeln behöver bara vara i högsta position när du luftar systemet. När du har luftat klart så kan du vända oket åt vilket håll du vill. ;)
 
Jo, men orka hålla på med det.
Jag funderade på att sätta oket under navet men jag är för gammal för att krypa omkring på golvet och pilla när det ska servas.
 
Idag så listade jag ut hur man justerar diametern på rostfri avgasslang så den passar i muffarna, ska fixa till en stump till ljuddämparen och lättaste sättet jag kom på var att ta slang och sedan fixera formen med TIG-svetsen, bara rita några linjer med 20A så blir det lika stelt som ett rör.

Tur att jag har 2 m slang så jag har någon chans att fixa en 30cm stump utan att bränna hål :D
 
Argonet tog slut igår så avgasröret får vänta :(
Har satt på ett 18 kuggar framdrev så kedjan fick förlängas en länk innan jag nitade ihop den, den har bara gått en säsong så den får användas tills jag bestämt mig för vilken drevning jag vill köra med.

Nu är det inte mycket kvar! Tyvärr ser det ut att bli kvällsjob den här veckan så vi får se om det blir uppstart nästa helg
 
Varför har alla räserhojar bromsoket under axeln egentligen?:va
Det enda skälet jag kan komma på är för att flytta ned tygdpunkten, men det känns som om inte skulle ge någon större effekt?
 
Eventuell uppstart kommande helg låter lovande, antar att du har alla rörbitar klara som du saknade tidigare.
Var placerar du ljuddämparen, under hojen eller som Fireblade 2008 och framåt ett antal år ?
 
Under hållaren för fotpinnarna, jag har inte bestämt mig för om den ska gå ut till bakaxeln som de gamla eller om den ska sluta under passagerarpinnen och då blir det ju lite som Firebladen

Synpunkter?

15xan3b.jpg

2lu2nhz.jpg
 
Last edited:
Svenska Akademin!! Här har ni en värdig kandidat!!

Drama på toaletten och en skärpt inre monolog som leder fram till katharsis!! Strindberg, släng dig i väggen, - oj, det blir ju svårt eftersom du redan är död.

Inte bara prosa utan även :bananaRyddarns grymma poesi!! (Se Mozz´story om hans gamla ungdomsHonda, och Ryddarns dikt om entonsdon!!)
Där ser man, i dom mörkaste verkstäder och dom oljigaste miljöer frodas sann litteratur!!
 
Last edited:
Personligen gillar jag inte dagens korta lösning oavsett hojmärke, en hoj i min smak har fullstor ljuddämpare som sträcker sig nästan lika långt bak som bakdäcket.

Ser helst att du låter den gå så långt bakåt det går.
Utan att den blir gräslig att titta på bakifrån, en snygg hoj kan skådas i alla vinklar.

Yamaha MT-10 ser OK ut, tills man ser den framifrån:gråta
 
Last edited:
Inte bara prosa utan även :bananaRyddarns grymma poesi!!

Ja herregud, Hyndan och entornshornen!

Vilket minne du har, jag bugar mig å det ödmjukaste och lapar åt mig allt beröm, men i akademin vill jag inte, det verkar för mycket lekstuga just nu.

Nej, jag trivs hellre här i mitt stökiga garage där tidens flykt lik vita vägstolpar svischa förbi mitt sinne och det oändliga projekt, likt en landsväg över bördig slätt sträcker ut mot evigheten. Lika ogreppbar är tanken om ett avslut, som tanken utan knäslut.
Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är pysslet som gör mödan värd.

Dessutom ska vi inte ta för lätt på Hr Strindberg. När man läser några av hans verk får jag intrycket att han hade kört en kopparfärgad hashbobber om han hade haft möjlighet
 
Last edited:
Ser helst att du låter den gå så långt bakåt det går.
Utan att den blir gräslig att titta på bakifrån, en snygg hoj kan skådas i alla vinklar.
Den hamnar nog ganska långt bak, del för balans och harmoni, dels för att det blir svårt att få till så snäva svängar som krävs för att tighta in den.

Dessutom kommer jag att skrapa hål i den i första kurvan om den sitter där nere, hojen är riktigt låg numera.

Jag måste antagligen leta efter längre bakstötar
 
Last edited:
Idag har jag smällt på mitt nya Tarozzi fotpinnesfäste, det gamla small av när jag skulle justera det. Nu har jag insett varför.
Det sitter i spänn mot alu-plattan bakom eftersom låsmuttern inte riktigt får plats bakom fästet. Jag måste fräsa ur lite så muttern ligger fri.

Apropå alu-plattorna så är de The Bee's Knees, The Wasp's Nipples, they are in fact every erogenous zone on every major species of insect on the northern hemisphere.
De snygga lättade från CB1100 som alla ville ha när det begav sig, ännu ett fynd från Alibabas grotta.

Raceväxlat, för att.
dg3pjn.jpg
 
Dessutom fick jag pressat en stålomspunnen bromsslang till bakbromsen idag med söta små fästen, när jag skulle gänga ett par hål i swingen så upptäckte jag att de medföljande skruvarna inte är M4 utan något tumjox så det blir inga hål förrän jag fixat nya skruvar.
 
Mina gamla Öhlinare är 364mm långa, är det någon som vet en liknande modell fast längre?
Jag behöver få upp häcken för att öka markfrigången iom att CBR-gaffeln är så kort
 
Mina gamla Öhlinare är 364mm långa, är det någon som vet en liknande modell fast längre?
Jag behöver få upp häcken för att öka markfrigången iom att CBR-gaffeln är så kort

Går det inte att länga de du har?
Med tanke på hur konstruktionen ser ut i underkant verkar det inte vara några större problem.
 
Höjer du bak så förändras hojens styrning, redan vid någon millimeter på dagens sporthojar.

Nu har du längre axelavstånd på din vilket gör att du kan höja mer men räkna lite på det först.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top