The birth of a HPD

Det jag kunde få fatt i var Hagmans matt 1K
Här är den vänstra lackad.

2s0isg7.jpg


Jag tycker det blir kanonbra, bågarna har fått 5-6 lager vilket borde hålla bra
 
Motorbulten räcker precis till att montera ena sidan, sen tar gängorna slut.
Funkar det att ersätta med gängstång eller kommer hojen att explodera direCkt?
 
Det jag kunde få fatt i var Hagmans matt 1K
Här är den vänstra lackad.

2s0isg7.jpg


Jag tycker det blir kanonbra, bågarna har fått 5-6 lager vilket borde hålla bra

En till här som gillar resultatet, nu blir dom inget blickfång när man beundrar din Bold'or den dagen den är klar.:tummenupp
 
En låda lager beställd från England, sedan blir det stort byte.
Hjul-, drev-, swing- och styrstyrlager ska bjudas och även linjärtätningarna på gaffeln.
 
Motorbulten räcker precis till att montera ena sidan, sen tar gängorna slut.
Funkar det att ersätta med gängstång eller kommer hojen att explodera direCkt?

Nja, men vanlig sunkig gängstång är mjuk, kolla efter 8.8 stång så får du bara en pungspark istf explosion. :tummenupp
 
Jag kan få tag på 8.8 varm- eller blankförzinkad eller 10.9 obehandlad om det mildrar pungsvedan.
 
Den var slut så jag tog en FZV 8.8
Den sitter ju ganska utsatt, nedre främre motorfästet sitter ju mitt i sprutet från framhjulet. Och man undrar ju vilken kvalité den kromade originalbulten från -79 håller.
 
Last edited:
Damned Brits!
Bara en inbiten öbo kan komma på den geniala idén att konstruera en swing för ett lager med tum-mått som brotchas för att passa en metrisk axel !

Jag har fått tag i rätt lager och de är 15,88 mm invändigt, de gamla lagren mäter 16,00 och 16,01 så de är uppenbarligen anpassade
Hur fan löser man detta i vertikalsvarven ?

Jag kan skaffa ett 16mm borr men hur spänner man fast ett lager?

Inte undra på att lagren var i så uselt skick, de måste vara originallagren som satt i när swingen levererades någon gång på 80-talet
 
Damned Brits!
Bara en inbiten öbo kan komma på den geniala idén att konstruera en swing för ett lager med tum-mått som brotchas för att passa en metrisk axel !

Jag har fått tag i rätt lager och de är 15,88 mm invändigt, de gamla lagren mäter 16,00 och 16,01 så de är uppenbarligen anpassade
Hur fan löser man detta i vertikalsvarven ?

Jag kan skaffa ett 16mm borr men hur spänner man fast ett lager?

Inte undra på att lagren var i så uselt skick, de måste vara originallagren som satt i när swingen levererades någon gång på 80-talet

Köp en ställbar brotsch och brotscha upp så att du får in ett mm-lager?
 
Köp en ställbar brotsch och brotscha upp så att du får in ett mm-lager?

God idé, men kostnaden verkar skyhög.
Jag har precis betalat en gigantisk veterinärräkning så plånboken innehåller vacuum just nu :(

Lagret är 0.625 X 1.625" vilket ger 41,28mm YD så vi pratar stor brotch
Lagren sitter i ett alu-rör med kanske 1,5mm gods.

Det finns faktiskt ett kullager i 16X42mm att få tag i så det kanske kunde vara en väg
 
Last edited:
God idé, men kostnaden verkar skyhög.
Jag har precis betalat en gigantisk veterinärräkning så plånboken innehåller vacuum just nu :(

Lagret är 0.625 X 1.625" vilket ger 41,28mm YD så vi pratar stor brotch
Lagren sitter i ett alu-rör med kanske 1,5mm gods.

Det finns faktiskt ett kullager i 16X42mm att få tag i så det kanske kunde vara en väg

Tillverka en egen fräs av en stång och ett ställbart svarvstål? Sista hundradelarna kan du kanske lämpligtvis ta med honingsaparat för bromscylindrar.

Eller byt till kullager 16x40(om det finns?) och svarva till en utvändig hylsa utanpå med presspassning, 41.29-41.30?
 
Bättre i så fall att pressa i en puck gjord för att nållager kanske

Jag satte i mina nya lager i bakhjulet igår och upptäckte att det inte är ett CBR600 hjul, lite googling på CMSNL gav vid handet att hjulet eller åtminstone drevhållaren är från en Fireblade, så det ska vara ett betydligt större lager än vad som kom i satsen.

Får jaga rätt på lager och tätning någonstans, alltid är det nåt som skiter sig
 
Otur kommer alltid i tre-pack, svingen-vetrinären-fireblade.
Nu är du skonad från problem ett tag framöver:tummenupp
Håll stumt nu så hinner inte fler problem ikapp dig:glömdet
 
Inte då!

Oturen kommer i storpack
Dotterns häst blev attackerad av en annan häst som sprängde stängslet till hagen i tisdags, hon försökte hoppa över en grind för att komma undan men fastnade i grinden med rejäla skador i frambenen som följd. Inte förrän dagen efter upptäcktes det att hon nästan bitit av sig tungan. Det vägde jämt i går natt men hon kom igenom och kommer att klara sig

Vi hämtade hem henne i kväll och på vägen hem tappade vi bägge hjulen på vänstersidan av släpet ...

Yngsta dottern fick hjärnskakning på innebandyträningen i måndags och sonen kom hem idag med stukade fingrar efter att ha spelat basket i skolan, han spelar trumpet och ska söka in på musiktillägget i gymnasiet nästa vecka. Givetvis var det högerhanden han stukade...

Detta förutom den diskbråcksopererade taxen som wobblar kring här hemma som en teknolog på sista april.

Jag driver inte med er, allt det här har faktiskt hänt de senaste två veckorna och då räknar jag inte ens in att kristallkronan ramlade i golvet för det var veckan innan.

Att mitt bakhjul inte är vad det sades vara är en ren petitess i sammanhanget.
 
Ja jäklar, där var inte många rätt. Själv tycker jag att livet testar mig alldeles för ofta. E la bara å borra ner skallen och köra vidare.
Hur många procent av hojen är färdig så här långt enligt dig själv ?
 
Beror lite på.
När lagren är på plats så återstår egentligen bara att koppla ihop elen och fixa en stump avgasrör för att den ska vara körbar. Koso-mätaren måste kopplas in för att bli laglig.
Den nya tanken och lackering är grädde på moset och kan vänta.

Pollensäsongen har startat rejält också så energin är i botten just nu, det känns som om
det är dags för paus, jag försökte fixa lite småsaker på hojen igår men allt gick bara fel vad jag än gjorde.
 
Last edited:
Oj oj

Du ger litet relief till oss vanliga som gnäller över småsaker, som att falukorven brände i stekpannan och mjölken kokade över!!

Plötsligt är man glad åt att dottern slutade med hästar och kristallkronan fick gå till brorsan vid arvsskiftet!

men vi som följer ditt genius hoppas på snar medgång. Snart har du kämpat ned ödets nycker och gjort upp med Murphys lag!
 
:krama
Tack för ert medlidande

I ikväll ska vi fira min svåger som fyller 50 genom att dricka öl och se på England vs Skottland i Six Nations
Och sedan blir nog allt bra igen.
:fyllisar
 
Beror lite på.
När lagren är på plats så återstår egentligen bara att koppla ihop elen och fixa en stump avgasrör för att den ska vara körbar. Koso-mätaren måste kopplas in för att bli laglig.
Den nya tanken och lackering är grädde på moset och kan vänta.

Pollensäsongen har startat rejält också så energin är i botten just nu, det känns som om
det är dags för paus, jag försökte fixa lite småsaker på hojen igår men allt gick bara fel vad jag än gjorde.

Inte så långt kvar då till att få känna på vad du har gjort:tummenupp
Din Honda ska vara tacksam för förbättringarna, och belöna dig för dom genom att bara rulla på.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top