The birth of a HPD

Kolla på hur jag har löst det på min hoj. Det du ser i tråden är dock inte den slutgiltiga lösningen. Jag ska svetsa dit stöd för drevet så att det inte hänger i bultarna. Jag har använt originaldrevet från SR:en. Det har ett centrumhål på 152mm!
 
Rally, jag blev inte mycket klokare av det, eller är det fel tråd?
http://www.sporthoj.com/forum/showt...rection-quot&p=6141812&viewfull=1#post6141812
Du skriver mest om offsetdrev, saken är den att drevet är på rätt ställe, det är resten av hjulet som ska flyttas 26,5 mm.
Jag måste alltså fräsa bort nästan allt av drevhållaren och då finns det ingenting kvar att bulta i.
Kan du förklara hur du menar, i värsta fall får jag väl ta böset på släp hem till Nybban så får du hålla en lektion i baknavsdesign.
Är ju ändå och hälsar på föräldrarna då och då.
 
Ajfan, jag var lite snabb i tankarna. Ser att det inte är samma problem som jag hade. I ditt fall blir det nog till att bredda ramen baktill och sedan fixa med drev.
 
Vore ju skönt att slippa ge sig på ramen, jag får ta på mig tänkarmössan
 
Det här vet jag inte alls hur jag ska lösa, kanske måste bli ekerfälgar alla fall

NÄÄÄ, inga ekerfälgar!
Hjulet måste ju sitta i mitten och då måste ju drivpaketet anpassas efter det.
Du kanske kan skära bort 15 mm på skölden bak och sedan flytta ut framdrevet 10? Man kan ju göra offsetade framdrev.
 
Jo, det är ju en tanke. Men då måste ramen breddas...
Och det vet jag inte om jag går iland med
 
Behöver man ryckdämpare på en HPD?
Skulle man kunna fräsa en ny drevsköld (vad heter det egentligen?) Som man monterar stumt i navet?
Och hur många miljoners miljarder kostar det?
Många frågor blir det...
 
Kanske titta på Dr_C och hans lösning med ryckutjämnare i drevet? Då lär du kunna få bakdrevet jäkligt nära navet.
 
Sätt en radda kugghjul i bakramen bara!
Hiskeligt utstick på det där navet.. bort med ryckutjämnaren tycker jag!
 
Nuuuuuu är jag med!
Snacka om ryckförstärkare :rofl
Men steam punk är ju coolt

 
Last edited:
Det var ju en smart lösning om man går från andra hållet så att säga. Jag tror inte att jag behöver ryckdämpare på den här hojen utan jag vill hitta ett sätt att Bulta drevet direkt på hjulet, sedan kan jag alltid lägga till PU-bussningar om det behövs.
 
Finns ju plats över till att bredda drevet innåt över ryckutjämnaren
Hur långt är det mellan kedjan å hjulet nu??
 
6p2edw.jpg


Det ser så ut nu, men för att få fälgen i centrum måste man fräsa bort så mycket som skjutmåttet visar och då finns det inget gods kvar på baksidan att fästa drevet i.


Drevhub genomskärning.jpg
 
Offsetta kuggkransen in över ryckutjämnarn då??? Så man liksom trär drevet över..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top