The birth of a HPD

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Då har HPDn och jag varit på Gotland igen.

Som vanligt var det en del mekpauser, framför allt när den bara gick på två cylindrar.

Det visade sig vara någon form av brott i kabelstammen, bara man petade på ett visst ställe dog en tändspole, men genom att vika kabeln och dra fast med ett buntband så gick den bra igen.
Nemas problemas!


Körde hela ön som vanligt, här pausar vi vid Fårö fyr
20230811_160741.jpg

20230811_170845.jpg

Inget foto från Hoburgen i år, men det såg likadan ut som i fjol.

Som vanligt kommer man in gratis på Eketräffen om man kör en CB900R, unik modell från -79 som är en gubbmagnet av rang!
Många roliga samtal.

20230812_130119.jpg


Resan avslutades med en av landets 10 bästa tunnbrödrullar på korvmojen i Hemse
20230813_134201.jpg


I år fick mina Tarozzi rear sets stryka på foten för originalfotpinnarna, åldern börjar ta ut sin rätt :(
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Inför vinterns mysmek funderar jag på nya fuggar.

Därför önskar jag byta en Mikuni RS36-brygga mot 34-or.

RS36-orna har varit monterade och provkörda men går fett, och eftersom de ändå är för stora för 900:an utom för ren bankörning så stoppades de tillbaka i hyllan.

Alternativt om någon har en konverteringssats till 1100/985cc liggande till den andra motorn
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Då har HPDn och jag varit på Gotland igen.

Som vanligt var det en del mekpauser, framför allt när den bara gick på två cylindrar.

Det visade sig vara någon form av brott i kabelstammen, bara man petade på ett visst ställe dog en tändspole, men genom att vika kabeln och dra fast med ett buntband så gick den bra igen.
Nemas problemas!


Körde hela ön som vanligt, här pausar vi vid Fårö fyr
20230811_160741.jpg

20230811_170845.jpg

Inget foto från Hoburgen i år, men det såg likadan ut som i fjol.

Som vanligt kommer man in gratis på Eketräffen om man kör en CB900R, unik modell från -79 som är en gubbmagnet av rang!
Många roliga samtal.

20230812_130119.jpg


Resan avslutades med en av landets 10 bästa tunnbrödrullar på korvmojen i Hemse
20230813_134201.jpg


I år fick mina Tarozzi rear sets stryka på foten för originalfotpinnarna, åldern börjar ta ut sin rätt :(
Prata inte om Hemse. Jag förlorade "the ultimate girlfriend" till den hålan.

Gillar hojen!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Aj som fan!
När, och hur?
Haha. 3 decennier sen. Hon hoppade på någon fotolinje på folkhögskolan.
Nåväl, förhållandet var ändå på deken, tyvärr.

Edit;

Bonusinfo. Körde cb900f -82 på den tiden.

Hm, originalfotpinnar, förresten. Kanske pinnarna är original men plattorna är väl från -83? Bara antar att grundmaterialet är äldre, -81 eller äldre?

Psst, använd "Svara" så ser man att du gjort just det...
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Bonusinfo. Körde cb900f -82 på den tiden.

Hm, originalfotpinnar, förresten. Kanske pinnarna är original men plattorna är väl från -83? Bara antar att grundmaterialet är äldre, -81 eller äldre?

En man med smak uppenbarligen!

Mina plattor är från 1100:an, men du har nog rätt i att de senare årsmodellerna hade dessa med.
Hojen är första årsmodellen från 1979, med 35mm gaffel och allt.
Gaffeln var största skälet att börja modda och sedan rullade det bara på...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En man med smak uppenbarligen!

Mina plattor är från 1100:an, men du har nog rätt i att de senare årsmodellerna hade dessa med.
Hojen är första årsmodellen från 1979, med 35mm gaffel och allt.
Gaffeln var största skälet att börja modda och sedan rullade det bara på...
81 eller 82 fick svingeninfästningen lite lyft. Grövre axel och nållagring. Lelles hade satser för att åtminstone få till lagringen istf bronsbussning. Kanske löst iom det coola svingbytet?
Fotpinneplattorna behövs för att inte gångjärnet till ram ska bli ännu vekare.

Fanns en "båge" man skruvmonterade på vardera sidan från vagga, (typ främre motorfäste), till någonstans på mitten, som en bur. Kanske kan hitta bilder för sån kan du bygga. Vet inte hur mycket nytta den gjorde men då såg den ut som en fakeMartin. Bara det!

Har du nu en spis från en 82-83 är det sjukt noga att det du ersätter bussningarna i bakre motorfäste med är tight. Om inte blir den tunga motorn en rörlig vikt som lever om i en redan vek ram. Fram ser det ut att vara kirrat. Vanlig mod på modeller efter -82.

Kanske onödig info, men den låg någonstans i hjärnan och skräpade.

Måste fråga...hur har du det med markfrigången när du lutar? Den var ju inte något vidare original och din ser lägre ut.

När jag ser din blådåre ångrar jag nästan att jag gjorde mig av med min. Sen kommer minnena av hur den rodde i böjarna, en del dödsskräck (borde man haft iaf) och långa metmaskar när man fick bakbromsa sig ur fladdret. Alltid 2 fingrar vilande på handbromsen vid kurvtagning med lite hastighet men jag hade mycket kul på den!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Detta kan inte ens räknas som mek, bara ersätter några skruvar som vibrerat loss när hojen misstände

Microsoft-Teams-image.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
81 eller 82 fick svingeninfästningen lite lyft. Grövre axel och nållagring. Lelles hade satser för att åtminstone få till lagringen istf bronsbussning. Kanske löst iom det coola svingbytet?
Fotpinneplattorna behövs för att inte gångjärnet till ram ska bli ännu vekare.

Fanns en "båge" man skruvmonterade på vardera sidan från vagga, (typ främre motorfäste), till någonstans på mitten, som en bur. Kanske kan hitta bilder för sån kan du bygga. Vet inte hur mycket nytta den gjorde men då såg den ut som en fakeMartin. Bara det!

Har du nu en spis från en 82-83 är det sjukt noga att det du ersätter bussningarna i bakre motorfäste med är tight. Om inte blir den tunga motorn en rörlig vikt som lever om i en redan vek ram. Fram ser det ut att vara kirrat. Vanlig mod på modeller efter -82.

Kanske onödig info, men den låg någonstans i hjärnan och skräpade.

Måste fråga...hur har du det med markfrigången när du lutar? Den var ju inte något vidare original och din ser lägre ut.

När jag ser din blådåre ångrar jag nästan att jag gjorde mig av med min. Sen kommer minnena av hur den rodde i böjarna, en del dödsskräck (borde man haft iaf) och långa metmaskar när man fick bakbromsa sig ur fladdret. Alltid 2 fingrar vilande på handbromsen vid kurvtagning med lite hastighet men jag hade mycket kul på den!

Swingen är nu lagrad på riktigt, så den biten är ok men axeln är den ursprungliga. Någon grövre axel går inte att få igenom ramen, men det verkar räcka gott med originalet
Gummibussningarna i de nya motorn är utbyta mot distanser i rostfritt så den sitter stumt i ramen.

Markfrigången är låååg, men det verkar bara vara problem när jag kör ut från uppfarten.
Jag har aldrig skrapat i i kurvor.

Kanske jag kör för fegt...

Hittar du bilder på stagen vore jag tacksam, allt som gör hojen ännu mer bisarr är bra! :Rockbanan

Det finns inte tillstymmelse till fladder numera, den nya gaffeln är mycket (läs oändligt) styvare än originalet och styrgeometrin har också blivit bättre.
I ärlighets namn nästan för stabil

Edit:
Innan bygget kom igång satte jag en Scott styrdämpare på dåren, som natt och dag!
Troligtvis behövs den inte längre, men det är ju bling...
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Eller var det sådana här du menade?
Sådana hade jag på innan kåpan dök upp, de är nog mest för att ta smällen vid marksyning
honda-cb750-cb900-chrome-crash-bars-l.png
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Eller var det sådana här du menade?
Sådana hade jag på innan kåpan dök upp, de är nog mest för att ta smällen vid marksyning
honda-cb750-cb900-chrome-crash-bars-l.png
Inte såna, ett rör mellan övre främre och övre bakre motorfäste. Jag antar att det är tänkt att minska flex på allt som är ovanför och mot styrhuvud.

Ska leta. Kan ta lite tid i arkivet/kaoset.

Lutning, ja. Jag kan ehrm, dra vissa slutsatser utifrån vilka delar av däck som har slitage eller inte.
 

Startmotorn

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2023
Hoj
1998 H-D
Bara för att...
Masseck höll till i ett nedgånget kråkslott med adress Korsvägen 50
Huset var i akut behov av renovering.


2000 plockades ned stock för stock och byggdes upp igen nära den ursprungliga platsen. Idag är huset i mycket gott skick, och få personer vet idag vilken anknytning huset har till Göteborgs MC-historia från mitten av 70-talet fram till 1985 isch nånting sånt.
B3CEC3EF-29DE-41A5-9625-3E2311EA518D.jpeg5C9B1E91-C61E-4C0E-900B-78D5270E2382.jpeg

C387B226-01A0-4047-97C1-69021BC3CBE4.jpeg
Idag är Massecks lokaler i gott skick.
 

Bifogat

  • 9E4C5598-D66E-4672-BF99-2780C07ECAE3.jpeg
    9E4C5598-D66E-4672-BF99-2780C07ECAE3.jpeg
    175.8 KB · Visningar: 8
  • BEF70D74-385D-4967-8E4E-64CEDBC086EC.jpeg
    BEF70D74-385D-4967-8E4E-64CEDBC086EC.jpeg
    175.8 KB · Visningar: 10

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Tänkte vad kul att Ryddarn vaknat till efter lång bortovaro!

Men inlägget om "Masseck" tycks litet felplacerat eller ??
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bara för att...
Masseck höll till i ett nedgånget kråkslott med adress Korsvägen 50
Huset var i akut behov av renovering.


2000 plockades ned stock för stock och byggdes upp igen nära den ursprungliga platsen. Idag är huset i mycket gott skick, och få personer vet idag vilken anknytning huset har till Göteborgs MC-historia från mitten av 70-talet fram till 1985 isch nånting sånt.
View attachment 497460View attachment 497461

View attachment 497464
Idag är Massecks lokaler i gott skick.
Trevliga bilder som väcker minnen till liv. Men..... lite fel. Masseck höll till i en enplans byggnad till vänster om (sett från översta bildens perspektiv). Att man inte ser något av byggnaden beror på att den låg längst bak på tomten med en gårdsplan framför. Ber om ursäkt för mitt besserwisserinlägg, men eftersom jag spenderade många timmar hos Masseck så kände jag behov att rätta till
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Fick du tag på några förgasare om inte så har jag en brygga smothbore33 liggandes i hyllan
 

Startmotorn

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2023
Hoj
1998 H-D
Trevliga bilder som väcker minnen till liv. Men..... lite fel. Masseck höll till i en enplans byggnad till vänster om (sett från översta bildens perspektiv). Att man inte ser något av byggnaden beror på att den låg längst bak på tomten med en gårdsplan framför. Ber om ursäkt för mitt besserwisserinlägg, men eftersom jag spenderade många timmar hos Masseck så kände jag behov att rätta till

vill absolut inte förstöra denna läsvärda tråd.

Du har säkert rätt. Jag minns bara huset på bilderna, och att jag parkerade på baksidan.

Författaren Claes Rydholm med boken Göteborg på två hjul, anger adressen till "...på gården till nr 50 i ett ruckel, startade bröderna Rein och Mats Tammik med firmanamnet Masseck..."
Så ditt minne är betydligt bättre än mitt.

Däremot har jag foton på min '83 CB1100R som jag själv lackerade tank och kåpunderdel med färg från Teknocolor.
Den firman drevs av Rein Tammik efter att bröderna lagt ned Masseck och delat på sig, så där har jag i alla fall bra stöd för minnet. 😬
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
vill absolut inte förstöra denna läsvärda tråd.

Du har säkert rätt. Jag minns bara huset på bilderna, och att jag parkerade på baksidan.

Författaren Claes Rydholm med boken Göteborg på två hjul, anger adressen till "...på gården till nr 50 i ett ruckel, startade bröderna Rein och Mats Tammik med firmanamnet Masseck..."
Så ditt minne är betydligt bättre än mitt.

Däremot har jag foton på min '83 CB1100R som jag själv lackerade tank och kåpunderdel med färg från Teknocolor.
Den firman drevs av Rein Tammik efter att bröderna lagt ned Masseck och delat på sig, så där har jag i alla fall bra stöd för minnet. 😬
Japp - Teknocolor, först nära Ericsson i Mölndal o sedan längs motorvägen vid Åby industriområde. Jag var skolkamrat med Rein i början på 70-talet. Grym på att ta fram bättringslack till japanska orginallacker. Bild på CB1100R:en??
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top